هفته نامه

تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس؛ مشخصات، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

در این مقاله به بررسی جدیدترین موتور تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 پلاس پرداخته و تفاوت آن با موتور TU5 را ذکر خواهیم کرد.

مقایسه صنعت خودروی کشورمان با صنعت خودروی کشورهای دیگر نتایج مهمی را به نمایش می‌گذارد. درحالی‌که اکثر برندهای مطرح و صاحب‌نام به دنبال تولید محصولات برقی با حداقل استهلاک و حداکثر راندمان هستند، خودروسازان داخلی متأسفانه به ارتقای اندک همان پیشرانه‌های قدیمی و سالخورده ادامه می‌دهند و نتیجه این کار نیز افزایش قابل‌توجه مصرف سوخت، آلودگی هوا و… است.

بررسی موتورهای مورد استفاده توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد به غیر از چند موتور اصلی همچون XU7، TU5، EF7 و M15 موتور دیگری در محصولات این شرکت‌ها بکار نمی‌رود و همین موتورها با اندکی به‌روزرسانی و با نام‌های جدید و البته افزایش قیمت در خودروها نصب می‌شوند. پیش از این به بررسی تفاوت موتور XU7 با XU7P پرداخته‌ایم و مقایسه موتور M15 با TU5 را انجام داده‌ایم. هم‌اکنون می‌خواهیم با نسخه جدید پیشرانه TU5 یعنی TU5 پلاس آشنا شویم و آن‌ها را در برابر یکدیگر قرار دهیم. همراه ما باشید.

تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس

موتورهای سری TU پژو سیتروئن در سال ۱۹۸۶ رونمایی شدند. این موتورها که جایگزین سری X به شمار می‌روند اولین بار در سیتروئن AX نصب شدند و در کشور ما نیز کاملاً شناخته شده هستند. موتور TU5 جزو محبوب‌ترین موتورهای تولیدی ایران خودروست که در محصولات متنوعی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، پارس و… بکار می‌رود و هم‌اکنون نیز در حال تولید است.

اما ایران‌خودرو اخیراً نسخه ارتقا یافته این پیشرانه یعنی TU5 پلاس را در برخی محصولات جدیدتر خود همچون تارا و رانا پلاس پانوراما نصب ‌کرده است. در واقع موتور TU5 پلاس همان نسخه ایرانیزه شده از موتور EC5 پژو برای بازارهای در حال توسعه است. شرکت سازنده ادعا می‌کند با برخی تغییرات رخ داده و نصب تکنولوژی‌های جدید همچون زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVT قدرت و گشتاور تولیدی موتور تا ۷ درصد بیشتر از موتور TU5 شده است. باید دانست سیستم CVVT باعث می‌شود سوپاپ‌ها به‌صورت مستقل باز و بسته شوند که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد پیشرانه خواهد بود.

درحالی‌که قدرت و گشتاور موتور TU5 مورد استفاده ایران‌خودرو به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد، مهندسان این شرکت از موتور TU5 پلاس ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور استخراج کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت از نظر قدرت و گشتاور تولیدی، موتور TU5 پلاس نسبت به موتور TU5 اندکی بهتر است. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شده‌اند:

موتور TU5 موتور TU5 پلاس
تعداد سیلندر ۴ ۴
حجم موتور ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
قدرت (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۱۳
گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۲ ۱۴۴
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

با عنایت به موارد بالا می‌توان گفت تفاوت چشمگیری در قدرت و گشتاور تولیدی دو موتور وجود ندارد و به احتمال زیاد نقاط قوت و ضعف موتور TU5 پلاس نیز در درازمدت مشابه موتور TU5 خواهد بود. از جمله نقاط قوت موتور TU5 می‌توان به سروصدای تولیدی کم، عملکرد نرم، قطعات و خدمات پس از فروش در دسترس، استهلاک کمتر و… اشاره کرد. در مقابل مشکلاتی همچون دمای کارکرد بالا و حساسیت به نوع روغن نیز وجود دارد که همین موارد در موتور TU5 پلاس نیز دیده می‌شوند. البته مصرف سوخت موتور TU5 پلاس با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته اندکی کاهش یافته است.

در ادامه مقاله تفاوت موتور TU5 با TU5 پلاس به ظاهر آن‌ها می‌پردازیم. یکی از اقدامات مثبت ایران‌خودرو در تولید موتور TU5 پلاس استفاده از کاور یا پوشش پلاستیکی در محفظه موتور است که این کار هم به زیبایی بیشتر موتور و هم جلوگیری از ورود گردوغبار و آلودگی به بخش‌های زیرین کمک می‌کند؛ بنابراین از نظر ظاهری می‌توان این پیشرانه را برتر دانست. از نظر استهلاک قطعات نمی‌توان تفاوت چشمگیری را بین دو موتور قائل شد و در صورت استفاده از روغن‌موتور باکیفیت و انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

در نهایت باید گفت موتور TU5 پلاس در خودروهایی همچون تارا، رانا پلاس پانوراما و ۲۰۷ اتوماتیک بکار رفته و با توجه به بازه قیمتی این خودروها می‌توان گفت انتخاب چنین موتوری هزینه بیشتری را به خریداران تحمیل خواهد کرد. در واقع اگر نوع خودرو برای شما اهمیت زیادی ندارد انتخاب خودرویی با موتور TU5 که قیمت پایین‌تری دارد گزینه منطقی‌تری خواهد بود مخصوصاً اینکه تفاوت چشمگیری از نظر قدرت و گشتاور تولیدی بین دو موتور یاد شده وجود ندارد. در پایان از مالکان خودروهای مجهز به این موتورها خواهشمندیم تجربیات خود دراین‌باره را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. -امیرحسین

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    عشقن این دو موتور عشق.راحت ۲۳۰ تارو پر میکنه بدون هیچ محدودیتی،من خودم با پرشیا تیوفایو ۲۴۷ تا رفتم فقط ریمپ کردم ماشینو.

    موافقم 20
    مخالفم 174
    1. نویدی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (311 ديدگاه)

      کاتالیزورشو حذف کنی میتونی ۲۶۰ رو پر کنی.توی سرعت ۲۶۰ دور موتور روی ۳۵۰۰ هستش،هنوزم جا داره.

      موافقم 30
      مخالفم 145
      1. Carbonado Aventador

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4483 ديدگاه)

        به تیونر‌ معروف‌ تو شیراز هست
        اسمشم یادم رفته!

        پارسشو فول تقویت کرده ، توربو بسته
        گریبکسشم ‌دست چین کرده
        تازه به سرعت ۲۵۰ تا رسیده..

        حالا تو چجوری با یه کیت مکش ۲۶۰ تا رفتی رو باید از ساقی محلتون‌ پرسید…!!

        موافقم 154
        مخالفم 8
      2. amirhossein

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        به احتمال زیاد موتور شما تیو فایو نیست موتور زانتیا سواره چون یکسری پارسها موتور بزرگ روشون نصب هستش

        موافقم 16
        مخالفم 1
      3. امیر

        ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من تارا دارم دنده ای 120 تا با دور 4000 رفتم از شدت صدای موتور بی خیالش شدم ترسیدم خرج رو دستم بذاره

        موافقم 6
        مخالفم 10
    2. Dark Knight

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (468 ديدگاه)

      خداییش کم قصه تعریف کنید !! پرشیا tu5 هر چقدر هم بهش فشار بیاری بیش تر از ۱۹۵ تا نمیره ( راننده ماشین هم اونقدر حرفه ای بود که راحت بتونه تاپ اسپید واقعی ماشین رو بگیره ) حالا حداکثر سرعت اصلا مهم نیست وقتی که بعد از ۱۶۰ تا ماشین انگار میخواد پرواز کنه و قطعاتش از هم جدا بشه 😂😂 در کل اونایی که میبینی بیش تر از ۲۰۰ تا با امثال پرشیا یا سمند میرن مطمئن باش تا خرخره تقویت کردن و گرنه به جز زانتیا ۲۰۰۰ ماشین ایرانی فابریک نداریم که بتونه به ۲۰۰ برسه ( تازه اون ۱۹۵ هم که باهاش رفتیم بعد از یک ساعت بهش رسید )

      موافقم 134
      مخالفم 10
      1. حسین

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2839 ديدگاه)

        منظور دوستمون پژو پارس نبوده ، یه ماکسیما دنده ای دارن که تو خونه پارس صداش میکنن!
        اون ۲۶۰ تا می‌ره ، تازه موتور ۳۵۰۰ اینفینیتی روش انداختن.

        موافقم 107
        مخالفم 4
        1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3554 ديدگاه)

          منم یه آزرا دارم سمند صداش میکنیم البته در اصل پرایده که اونم هنوز ندارم😐

          موافقم 90
          مخالفم 4
      2. جابر

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با سلام من خودم پارس tu5مدل 94دارم نهایت تا 220کامل پر می‌کنه بدون تقویت از tu5هرچه بگیم کمه

        موافقم 6
        مخالفم 15
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10294 ديدگاه)

      و باز هم انتخابی سخت بین TU5 و TU5+ ، ولی خُب مشخصه انتخاب من تتا2 هست !!!

      موافقم 33
      مخالفم 6
    4. فرامرز

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (249 ديدگاه)

      دوست عزیز واقعا جدی گفتی یا شوخی میکنی؟
      چون اگه موتور ۶ سیلندر هم بذاری روی پارس بازم به ۲۰۰کیلومتر نمیرسه چون دور گیربکسش زیر ۲۰۰ کیلومتره دوست من
      سرعت گیربکس پارس فکر میکنم چیزی بین ۱۹۰ تا ۱۹۵ کیلومتره
      سلطان کاغذی

      موافقم 73
      مخالفم 10
    5. فرشاد

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      یواش برین دارین میرسین با فروغوناتون دارین میرسین به تاپ اسپید بنتلی

      موافقم 30
      مخالفم 6
    6. گاس فرینگ

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (72 ديدگاه)

      من با پارس ۲۶۰ تا رو هم رفتم
      توی بازی کلاچ البته

      موافقم 46
      مخالفم 6
  2. ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3554 ديدگاه)

    چرا تو TU5 پلاس قدرت افزایش داشت
    ولی تو XU7 پلاس قدرت کمتر شد
    عجیبه 😐

    موافقم 42
    مخالفم 7
    1. گاس فرینگ

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (72 ديدگاه)

      چون قدرت واقعی xu7 صد اسب اعلامی نیست و در حدود ۹۲ اسبه

      موافقم 21
      مخالفم 2
  3. ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3554 ديدگاه)

    ایران‌خودرو پلید تو باید از ۱.۶ لیتری حداقل ۱۲۰ اسب بگیری

    موافقم 37
    مخالفم 4
  4. نویدی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    فقط پالونش عوض شده😉
    این کلمه (پلاس) هم شده مجوز افزایش قیمت!

    موافقم 69
    مخالفم 3
  5. فرامرز

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (249 ديدگاه)

    بهتر بود تیتر میزدین:
    تفاوت آشغال و آشغال تر

    موافقم 45
    مخالفم 7
  6. Dark Knight

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (468 ديدگاه)

    واقعا باید خجالت بکشن که تو سال ۲۰۲۴ هنوز دارن موتور های عهد حجر میسازن که خروجیش مثل ماشین ۶۰-۷۰ سال پیش هست !

    موافقم 46
    مخالفم 9
  7. حسین

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2839 ديدگاه)

    توقع مطلب بهتری داشتم!
    اگر گراف گشتاور هر دو موتور را می‌گذاشتید معلوم میشد موتور tu5+ بخاطر سیستم cvvt حداکثر گشتاور را بصورت خطی در قله عرضه میکند یا خیر؟
    اگر بله ، حداکثر گشتاور را در چه بازه ای و چقدر طولانی تر تولید میکند؟
    و ترکیب گیربکس ۶ دنده دستی و ۶ دنده اتومات با موتور جدید چقدر تفاوت حرکتی ایجاد کرده است؟

    موافقم 42
    مخالفم 1
  8. فرامرز

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (249 ديدگاه)

    خدایی آدم میمونه که چجوری میشه که طرف از یک ماشین ۵۰ساله اینجوری با آب و تاب تعریف میکنه به‌ به و چهچه میکنه
    لعنت به اون کسایی که کاری کردن ماشین ۵۰ساله ی اوراقی بشه سلطان و آرزوی جوانان مملکت

    موافقم 52
    مخالفم 6
  9. علی

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    تجربه یک ساله من از موتور TU5 plus به این صورته که مصرف سوخت ماشین من ( رانا پلاس سقف شیشه ای) از 207 و 206 اطرافیان کمتره ولی( شاید به دلیل عایق بندی ضعیف تر )سر و صدای پیشرانه توی کابین توی دور موتور بالای 3 بیشتر حس میشه. توی کارکرد پایین هر هزارتا کیلومتر تقریبا 3. لیتر روغن کم میکرد که با گذشتن کارکرد از 10هزارتا این میزان با وجود همون استایل رانندگی مقدار زیادی کم شد و الآن روغن کم نمیکنه. یه مشکل شایع که این موتور داره شل شدن پیچ کوئل ها هست( توی این موتور برخلاف نسخه قبلی کوئل ها جدا هستند و هر کدوم به صورت تکی روی پایه پیچ میشن) که به دلیل محل قرار گیری دسترسی و بستنش یکم سخته ولی مشکل خطرناک یا پرهزینه ای نیست. در مجموع به نظر من گشتاور و کشش ماشین تغییر محسوسی نکرده و اگر کسی توی تصمیم گیری مردده میتونه با خیال راحت همون موتور TU5 رو انتخاب کنه با علم به اینکه چیز زیادی از دست نداده.

    موافقم 57
    مخالفم 6
    1. Reza

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (96 ديدگاه)

      سلام رفیق چرا روغن کم می‌کنه . مشکلش چیه بر طرف میشه ؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. یوسف

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من فکر میکنم تو رانا پانا مشکل از گیربکس ۶دنده ضعیف هستش که واقعا نمیتونه قدرت واقعی موتور رو منتقل کنه

      موافقم 3
      مخالفم 2
  10. H2

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    بنزین اکتان ۹۵ تو پمپ بنزین پیدا میشه برای TU5 پلاس؟؟
    یعنی اگه بنزین معمولی اکتان ۸۷ بزمی مشکل میخوره؟؟
    دوستان اگه می‌دونن جواب بدن ممنونم

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2839 ديدگاه)

      اگه در دفترچه اش گفته ۹۵ حتما باید سوپر بزنی ، بنزین معمولی حداکثر ۹۲ هست .
      اگر معمولی زدی قبل بنزین زدن حتما اکتان بزن .
      اکتان فومن شیمی هم خوبه ، برای یک باک کافیه و حدود ۱۲۰ تومن هست .
      فقط هیچ وقت از پمپ بنزین اکتان نخر ، از مغازه مطمئن بخر ، مارک اصلی بخر ، قوطی اش را هم بعد مصرف مچاله کن.

      موافقم 25
      مخالفم 2
    2. امیر

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام… اکتان95 اصلا گیر نمیاد…. معمولی هم بریزی تو صدای موتور و گشتاور یکم احساس میشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  11. H2

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    اونایی که ماشین توربو دارن یا بنزین باکیفیت لازم دارن، اگه بنزین سوپر گیرشون نیاد با مکمل کارشون راه می‌افته؟ موتور به مشکل بر می‌خوره؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. علی جردن

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1183 ديدگاه)

    واقعا موتور TU5 plus نرمه گازش هم تیزه تا پدالو فشار می دی به صندلی می چسبی
    اوناییکه خواهان موتور تتفس طبیعی ۴ سیلندر هستن تو خریدش شک نکنن بهترین گزینه با بودجه معقولانه اس
    موتور تنفس طبیعی استهلاک و دردسر اکتان بنزین هم نداره
    *****اوناییکه می گن قبلا پارس TU5 داشتیم این موتور تارا رانا پلاس و ۲۰۷i اتوماتیک ۱۶ سوپاپه هست مال پارس ۸ سوپاپه دوبرابر قدرتو حس می کنی

    موافقم 6
    مخالفم 44
    1. شاهین

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4539 ديدگاه)

      دوست عزیز موتور tu5 چه تو پارس چه تو رانا چه تو ۲۰۷ همشون ۱۶ سوپاپه هستن لطفا اطلاعات غلط نشر ندین. ضمن اینکه شتابش اونقدری نیست که به قول شما ادم به صندلی بچسبه! ماشین فرمول یک نیست که. پژوی بیست سال پیشه!

      موافقم 69
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1183 ديدگاه)

        سلام علیکوم درست فرمودید به استناد مشخصات فنی که تو سایت پدال ذکر شده بود گفته بودم ۸ سوپاپ حالا متوجه شدم موتور پارس TU5 نبوده امیدوارم منو ببخشین
        چسبیدن به صندلی تو موتور زیر ۶ سیلندر اغراقه آمیز بود همه ماشین بازان می دونن🤝🏻😁

        https://www.pedal.ir/ikco/peugeot-pars-vs-ikco-runna-plus/

        موافقم 20
        مخالفم 4
        1. شاهین

          ۱۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (4539 ديدگاه)

          ارادت دارم

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. علی جردن

          ۱۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1183 ديدگاه)

          ارادت از ماست

          موافقم 2
          مخالفم 5
    2. نویدی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (311 ديدگاه)

      قدرت دو برابر و چسبوندن به صندلی میشه در حد تالیسمان.
      پارس تیوفایو موتورش ۸ سوپاپه ،آره؟😂😂😂

      موافقم 13
      مخالفم 5
      1. حسین

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2839 ديدگاه)

        فونیکس fx چنان میچسبوندت به صندلی که tu5 از سرت بپره

        موافقم 4
        مخالفم 8
  13. Reza

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    سلام خوبین این موتور روی کدوم ماشین ایران خودرو بهترین عملکرد داره از همه لحاظ 🙏،؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. r8gt

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      به نظر من روی ۲۰۷ بهترین عملکرد رو داره

      موافقم 11
      مخالفم 5
    2. گاس فرینگ

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (72 ديدگاه)

      ۲۰۶ های قدیمی به لطف هماهنگی بالاتر موتور و گیربکس که در مدل های بالاتر از ۹۱ با جایگزینی گیربکس با گیربکس ۴۰۵ نابود شد
      و همچنین روی سمندهای صادراتی هم بهتر از دو موتور مرسوم سمند نشون داده
      موتور تیو پلاس به لحاظ مصرف سوخت با موتور ۲ لیتری هیوندای آوانته برابری میکنه

      موافقم 4
      مخالفم 4
  14. آراد

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تجربه دو سال کارکرد با tu5pخودرو رانا سقف شیشه ای رو میگم با توجه به اینکه ماشین قبلی خودم 206با موتور tu5بوده،تفاوتها خیلی اندکه و شاید در واقع بیشترین تفاوت در مصرف سوخت و استفاده از دنده شش باشه که به عنوان مثال با سرعت 130دور موتور خودرو زیر 3000هستش شاید بخش اصلی همین باشه و اون نکته که دوستمون گفت روغن کم می‌کنه اصلا در خودرو بنده اتفاق نیفتاد،در خصوص سرعت بالا ،مگه دوستان مسابقات رالی هست که تو جاده انتظار 200داری ،بهتره برید توی پیست از این کارها بکنید

    موافقم 27
    مخالفم 2
  15. Amin

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان یع سوال وقتی در ماشینو میبندم هنوز هم چراغ چک و سقفی روشته چند جا بردم برطرف نشد میشه بگین ایراد از چی هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. سینا

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    موتور تیوفایو فقط نسخه ان اف یو خوبه با ایسیو۷۴۴.این موتورایی ک شما میگید محال بالای ۱۰۰اسب باشه .من ده سال با موتور ان اف یو سرکله میزنم .این موتورا ب روغن و بنزین حساس هستن متاسفانه ن بنزین با اکتان ۹۵ داریم ن روغن درست حسابی ک بخار نشن.اکتان خوب c16 هستش ن این چرت پرتای بازار همشون الکی .یدونه اون کوئل تکی واسه هر سیلندر گذاشته اون بله خوبه اقتصادی .اما اینک بگه اسب بخارشو بردیم بالا نیاز میلسوپاپ پیستون میل لنگ عوض شه فرمون برقی شه یا کیت اگزوز نصب شه .بنظرم تیوفایو با نسخه پلاس هیچ فرقی ندارن اون درب موتور ب اون گندگی فقط باعث سوختن کوئل بدلیل گرمای زیاد زیرش میشه .کل پیجای زیر کاپوت یکبار مصرفن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  17. سهیل

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه هدرز ببندی ۱۰۰٪ به راحتی آب خوردن ۱۹۰ تا سرگاز پر میکنه.خیلی خوبه
    اما از اون خوب تر حال تو و ساقی باحال توئه

    مسلمون چی قصه میبافین واسه هم؟؟؟؟ پارس tu5 پرشیا قدیمیارو حریف نیست اونوقت… الله اکبر!

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. حمید

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام پارس تی یو فایومدل ۹۵ دارم
      مصرف وشتاب اولیش خوبه ولی واقعا توسربالایی کم میاره
      یه بار از اصفهان که حرکت کردم همش سرعتم ۱۵۰به بالابود نزدیکار قم چراغ روغنش روشن شد اویل ماژورش کم میاره این ماشین برای سرعت بالا توی مسیرهای طولانی جواب نمیده شانس آوردم موتور جام نکرد.

      موافقم 3
      مخالفم 2
  18. حسن

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهاد بنده این هست که با یک ریمپ ساده پیش یک استاد کار حرفه ای به نتیجه فوق العاده خوبی از نظر شتاب و سرعت و کاهش مصرف سوخت موتور Tu5 خواهید رسید فقط یک نکته ای حتما سر ۵۰۰۰ روغن را تعویض کنید.
    تماااااااااااام

    موافقم 5
    مخالفم 1
  19. فرزاد افشار

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    موتور tu5 رو اکثر مردم قبول دارن هم از نظر شتاب و مصرف سوخت بهش رسیدگی بشه روغن خوب بریزی تا ۵ سال بدون هزینه اضافی کار میکنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  20. حسام الدین

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اصل. موتور tu5وtu3 واسه شرکت سیترون بود ک‌ ب پژو. فرانسه داد….ک‌‌روی. خودرو 206نصب. بشه. نصب. ب تیپ…..
    ضعف. بزرگ‌ خودسازان باعث شده ی موتور. رو‌هزاران. اتاق. نصب. بشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  21. عبدالرضا

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    الان در چین بیشتر از موتور میتسوبیشی استفاده میشه حتی تولید میشه چرا تو ایران این اتفاق نمی افته نمیدونم واقعا درک نمیکنم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تجربه tu5باخودروی چینی درهمین حدودسی سی ،بدنه بیکیفیت،جلوبندی نابود،صداهای اظافه بعداز۳ماه،فقطوفقط زورش خداوکیلی زیاده،من صندوق ماشین چینی ۵تا کیسه برنج وداخلشگذاشتم باخانواده،مشخص بود توسربالائی وسینه کش کم میاره،ولی باtu5پلاس ماشالله ماشین گازمیخوره وپرجون میره،فقط موتورش خداوکیلی قوی هست بقیش روبخوایم نمره بدیم صفر وبیخود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. علی مینایی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان محترم جالب دونستم تو این نظراتی که ئوستان و بعضی اساتید فرمودن یه چیزی رو بگم اولا به قول یکی از دوستان بله اون حرف پلاس برای دریافت پول بیشتر هستش دوما ایرانخودرو فکر کنم دوباره کمبود پول اوارده گفته یه کاری کنیم یکم خرج رو دست مشتری بزاریم اومدن موتور معمولی TU5رو که موتور خوبی هست و نسبت به محصولات دیگه وتیپ موتورهای دیگه داخل بازار بهتر و نگهداری بی دردسری داره رو پلاس کردن و سیستم CVVT روش گذاشتن که هزینه نگهداری بیشتر و اصتحلاک بالاتری داره از جمله شیر برقی CVVT روی سرسیلندر که فشار رو تنظیم میکنه رو اضافه کردن که خرابی های زیادی داره که همین قطعه خودش حدودا بین یک تا 2.5 ملییون قیمت داره داخل بازار و بعد هم این که شما سیستم برق رسانی و سیم کسی و ایسیو بوش و زیمنسی که یه زمانی روی محصولات قبلی ایرانخودرو بود با این موتور رو فدای این ایسیو های مسخره ایرانی میکنید که الان با این موتور مچ کردن و اشغالی بیش نیست همین الان هم کسی با موتور TU5 بخواد تیون کنه حتما میره سراغ ایسیو های بوش 7.4.4 برای این موتور و در اخر بگم که خود بنده یه 206 تیپ 6 مدل 84 دارم که صفر دست خودم بوده تا الان موتور TU5 و سیم کشی بوش 7.4.4 هستش من از این سیستم که اون موقع به دلیل نبود قطعات و تولید این موتور ها در ایران وارداتی بوده رازی هستم با این اشغالای جدید هم عوض نمیکنم اکثر قطعات ماشین فابریک هستن به جز مصرفی ها و از این اقلام و در اخر لطفا تحقیق کنید بعد حرف بزنید ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. پژمان هزپی

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من پژو پارس تیو فایو مدل94دارم هر کار کردم ریمپ و تعویض شمع سوزنی و هواکش اسپرت و…فقط حدود5درصد شتابش بیشتر شد نه در سربالایی ها اون شتاب لازم را دارد ونه در کل ضمنا در داخل شهر بالای صدی 13می سوزاند در جاده هم 6/۵ مصرف می کنه سرعتش هم با مکافات گاز آخر در کفی به ۱۵۰رسید در حالیکه پیکان ۷۱ گیربکس ۵دنده گتراک داشتم در سرازیری به ۱۶۵ هم سرعت رسانده بودم…ضمنا الان که هوا گرم است صبح ها با ۲تا۳ استارت روشن می شود و پیکان کاربرات بدون ساسات در زمستان در گاز مایع تک استارت روشن می شد و مصرف گاز مایعش صدی ۵/۵ کیلو بود…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. مهدی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اصلی ترین تفاوتش اینه که با بنزین معمولی تر تر میکنه و راه نمیره ولی اون tu5 قبلی هر بنزینی بهش میزدی بی سر و صدا راهش رو میرفت.
    بنزین سوپر موجود نیست و هر کسی هم نمی می‌تونه هرباک چند صد هزار تومن پول اکتان بده!
    درنتیجه اون چند اسب بخار بیشتر به اینهمه دردسر نمی ارزید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا