چشم اندازهفته نامه

بهترین سوپراسپرت‌های چهارنفره تاریخ، از لامبورگینی اسپادا تا فراری FF

هرچند اکثر سوپراسپرت‌ها دونفره هستند اما سوپرکارهای چهارنفره نیز تاریخچه‌ای طولانی دارند و سرعت و هندلینگ را با کارایی بیشتری ارائه می‌کنند. در ادامه با بهترین سوپراسپرت‌های چهارنفرهٔ جهان آشنا خواهیم شد.

همچنین بخوانید: بهترین سوپراسپرت‌های سال ۲۰۲۴، از کوروت تا فراری و مازراتی

لامبورگینی اسپادا سال ۱۹۶۸

اسپادا با طراحی مارچلو گاندینی نشان داد که لامبورگینی جاه‌طلبی‌هایی فراتر از پایان دادن به سلطهٔ فراری بر بازار سوپراسپرت‌ها در دههٔ ۶۰ دارد. تناسبات بزرگ برای اسپادا کابین جاداری را فراهم کرده بود که در عقب دو صندلی مناسب برای بزرگ‌سالان داشت. همچنین یک صندوق بار بزرگ نیز اسپادا را به خودرویی مناسب برای پیمایش‌های طولانی تبدیل می‌کرد. کابین بزرگ و چهارنفره اما لطمه‌ای به جذابیت این خودرو نزده بود و نظر افراد مشهوری مثل شاه ایران را جلب کرد. اسپادا همچنین هندلینگ فوق‌العاده چابکی داشت که اندازهٔ بزرگ آن را کوچک‌تر جلوه می‌داد.

پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۵

از سال ۱۹۷۵ به بعد، ۹۱۱ توربو معیار همیشگی سوپراسپرت‌های چهارنفره بوده است. هرچند اولین نمونه‌های ۹۱۱ توربو با مشکلاتی مثل تأخیر توربو و بیش‌فرمانی مواجه بودند اما پورشه در طول سال‌ها این خودرو را اصلاح کرد تا به چیزی که امروز می‌بینیم رسید. جدیدترین ۹۱۱ توربو یک سوپراسپرت چهارنفرهٔ راحت است که با ۶۵۰ اسب بخار قدرت ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آستون‌مارتین V8 ونتیج سال ۱۹۷۷

آستون‌مارتین V8 از سال ۱۹۷۲ در بازار حضور داشت اما زمانی که این شرکت نسخهٔ ونتیج را در سال ۱۹۷۷ معرفی کرد، اولین سوپراسپرت بریتانیا متولد شد. در این خودرو خبری از ترکیب موتور وسط نبود و یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت جای گرفته بود. در ونتیج صندلی‌های عقب مدل پایهٔ V8 حفظ شده بود و بنابراین می‌شد با خانواده به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت رسید. مثل تمام آستون‌های آن دوره، کابین ونتیج هم با بهترین چرم و چوب تزئین شده بود.

فراری موندیال سال ۱۹۸۰

موندیال هرچند اولین خودروی چهارنفرهٔ موتور وسط فراری نبود اما موفقیت بزرگی به دنبال داشت. با وجودی که پیشرانه بین صندلی‌های عقب و محور عقب نصب شده بود، موندیال امکان حمل چهار بزرگ‌سال را داشت. البته بدین منظور، فاصله محوری خودرو زیاد شده و موتور به‌صورت عرضی نصب شد. موندیال در زمان عرضه در سال ۱۹۸۰ ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید اما فراری در طول ۱۴ سال تولید به‌طور پیوسته پرفورمنس آن را بهبود بخشید.

فراری ۴۵۶ سال ۱۹۹۲

فراری فرمول GT موتور جلوی خود را با ۴۵۶ به عصر مدرن وارد کرد. هرچند شاید این خودرو در ظاهر عناصری را از دیتونا قرض گرفته باشد اما ۴۵۶ یک کوپهٔ V12 برای کسانی بود که خواهان خودرویی چهارنفره با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بودند. البته صندلی‌های عقب این فراری آن‌قدر بزرگ نبود که بزرگ‌سالان بتوانند در مسافت‌های طولانی از آن استفاده کنند اما ۴۵۶ سوپراسپرتی بود که می‌شد هرروز از آن استفاده کرد و کیلومترهای زیادی را پیمود.

مازراتی گرن‌توریسمو سال ۲۰۰۷

اشتراک پلت‌فرم مازراتی گرن‌توریسمو با سدان کواتروپورته نشان می‌دهد که چرا این کوپهٔ جذاب یکی از جادارترین سوپراسپرت‌های چهارنفرهٔ جهان بود. هرچند سقف شیب‌دار باعث شد فضای سر گرن‌توریسمو از کوتروپورته کمتر شود اما هنوز هم جادارتر از اکثر رقبای خود بود. مازراتی همچنین در این خودرو توجه زیادی به سرنشینان عقب داشت و صندلی‌هایی را ارائه کرده بود که می‌توانستند تمام روز دو بزرگ‌سال را با راحتی کامل حمل کنند. در اینجا حتی جا لیوانی و زیر آرنجی تاشو هم وجود داشت.

نیسان GT-R سال ۲۰۰۷

نیسان GT-R یکی دیگر از خودروهایی است که نشان می‌دهد برای داشتن سرعت و هندلینگ عالی نیازی نیست کارایی و قابلیت استفادهٔ روزمره را قربانی کنید. GT-R به لطف محل مناسب صندلی‌های عقب و صندوق بار بزرگ، یکی از بهترین سوپراسپرت‌های چهارنفرهٔ جهان برای استفاده‌های روزمره است. البته این خودرو به جاداری یک ولووی استیشن نیست اما می‌تواند یک دور نوربرگ‌رینگ را در کمتر از ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کند و سپس بچه‌ها را به‌موقع به مدرسه برساند.

فراری FF سال ۲۰۱۱

FF یکی از بهترین گرند توررهای فراری است و روی کابین چهارنفره‌اش آن‌قدر تأکید داشت که حتی در نامش هم به آن اشاره کرده بود. FF به معنی چهار صندلی و چهارچرخ محرک است. این ماشین با طراحی شوتینگ بریک، در عقب فضای کافی برای دو بزرگ‌سال داشت. صندلی‌های عقب FF به‌اندازهٔ نمونه‌های جلو لوکس بودند و به‌خوبی سرنشینان را دربر می‌گرفتند که برای خودرویی با حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت حیاتی بود. فراری بعداً GTC4 Lusso را جایگزین FF کرد که در آن‌هم همین ویژگی‌ها حفظ شده بود.

ب‌ام‌و i8 سال ۲۰۱۴

ب‌ام‌و که تولید یک سوپراسپرت هیبریدی از طریق زیربرند i خود را برای جلب‌توجه کافی نمی‌دانست، i8 را به‌صورت چهارنفره ساخت. از همان ابتدا مشخص بود که ب‌ام‌و به دنبال عرضهٔ سوپراسپرتی بود که مردم بتوانند همیشه از آن استفاده کنند؛ بنابراین، کارایی در i8 بسیار مهم بود. صندلی‌های عقب این ماشین می‌توانستند دو بزرگ‌سال را در خود جای دهند هرچند که سوار و پیاده شدن به تکنیک‌های خاصی نیاز داشت. البته کودکان این کار را بسیار بهتر انجام می‌دادند اما باید داخل کابینی با حداقل دید به بیرون می‌نشستند.

پورشه پانامرا توربو سال ۲۰۱۷

هرچند پانامرا توربو اساساً یک سدان است اما تمام خصوصیات یک سوپراسپرت چهارنفره را دارد. پورشه همچنین در نسل دوم این خودرو انتقاداتی که به نسل قبلی وارد شد را برطرف کرد و حالا افزایش فاصلهٔ محوری فضای مناسبی را برای بزرگ‌سالان فراهم کرد. همچنین در این خودرو صندلی‌های عقب به‌اندازهٔ جلو لوکس بودند و پشتیبانی و راحتی مناسبی را ارائه می‌کردند. این پانامرا توربو ۵۵۰ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که این رقم در جدیدترین نسخه با سیستم هیبریدی به ۶۸۰ اسب بخار رسیده است.

بنتلی کانتیننتال سوپراسپرت سال ۲۰۱۷

تقریباً تمام نسخه‌های بنتلی کانتیننتال یک سوپراسپرت چهارنفره محسوب می‌شوند اما نسخهٔ سوپراسپرت این ماشین شایستگی بیشتری برای حضور در لیست ما دارد. البته نسخهٔ سوپراسپرت هنوز در نسل کنونی کانتیننتال معرفی نشده و باید سراغ نسل قبلی برویم که از نیروگاه ۶ لیتری W12 توئین توربوی بنتلی ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور بیرون کشیده بود. این موتور با فراهم کردن شتاب صفرتاصد ۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت، کانتیننتال سوپراسپرت را به یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رساندن کودکان به مدرسه تبدیل کرده بود.

آستون‌مارتین DB12 سال ۲۰۲۳

آستون‌مارتین مدل جدید DB12 را پایه‌گذاری کلاس جدیدی بنام سوپر GT توصیف کرده است. این یعنی DB12 خودرویی است که به بهترین نحو ویژگی‌های یک سوپراسپرت و یک گرند تورر را ترکیب می‌کند. این ماشین فاصلهٔ بین خودروهایی مثل پورشه ۹۱۱ توربو و فراری روما با بنتلی کانتیننتال و مازراتی گرن‌توریسمو را پر می‌کند. هرچند زیر کاپوت DB12 خبری از پیشرانهٔ V12 نیست اما موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با ۶۸۰ اسب بخار قدرت آن‌قدر قوی هست که سوپر GT آستون را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.

مرسدس AMG GT63 SE Performance سال ۲۰۲۴

نسل قبلی مرسدس AMG GT یک سوپراسپرت دونفره بود اما در نسل جدید، مرسدس برای رقابت بهتر با پورشه ۹۱۱ و کاربردی‌تر کردن کوپهٔ خود، آن را به مدلی چهارنفره تبدیل کرده است. البته صندلی‌های عقب AMG GT بیشتر برای کودکان مناسب هستند اما همین صندلی‌های کوچک هم در جلب نظر خریداران تأثیر دارد. AMG GT جدید در چهار نسخهٔ مختلف عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها نسخهٔ هیبریدی E Performance است. این نسخه با ۸۱۶ اسب بخار قدرت، ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۷ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. ehsan.fa

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1908 ديدگاه)

    فراری ff 😍😍😍

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. ممد ژانگولر

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3743 ديدگاه)

      لامصب مازراتی و مرسدس و پورشه هم دو درهاش دل میبرن هم چهار دراش .ولی بقیه ماشینا مثل فراری و لامبو و ولاغیر بهشون چهاردر یا چهار نفره زیاد جالب نمیشن.

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10347 ديدگاه)

        حالا فهمیدم چرا کیم کارداشیان و جنیفر لوپز چنین شدن ، نگو الهام گرفتن از صندوق عقب لامبورگینی اسپادا!!!

        موافقم 6
        مخالفم 8
    2. NAVID@@98

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      فراری فورد پورشه و… و همچنین پورشه بایک سدان کاری کرده که از یه سوپر اسپرت بهتر باشی زنده باداروپاوآمریکا💪💪
      کارکتری که پورشه داره هیچکدوم از اون اسیایی های بدرد نخور نداره🙅

      این درسته هر کی هم بعد این هرچی غیر این گفت بدونید .. گفته چون 🔥😍🥇👑خوب همیشه خدایی در هر چیز بهترین و اول هستن اروپا و آمریکا 🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇪🇺چون خوب همیشه خدایی در هر چیز بهترین و اول هستن 👑🥇🔥😍

      موافقم 4
      مخالفم 12
      1. ارسلان

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خدای ماشین ها وسوپر اسپرت ها سوپراmk4 هستتتتتت

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Amir

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (50 ديدگاه)

      لامبورگینی استوک هم خیلی خفنه ولی حیف که رو خط تولید نرفت

      موافقم 9
      مخالفم 2
  2. ! i M α η δ υ α R

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1800 ديدگاه)

    دم شما گرم با این پستی که کار کردید …

    تا باشه از این پست ها …

    این از اون سوال های سخته که هر کسی براش یه جواب داره …

    چون گفته سوپر اسپرت جواب این سوال از نظر من قطعا فراری فور (4) هست …

    اما چون گفته 4 نفره ، جواب اول از نظر من میشه گرن توریسمو و بعد پانامرا …

    اما جواب قطعی به نظرم همون فراری فور ( دونفره ) هست …

    از بنتلی هم که هرگز نمیشه گذشت …

    لامصب گرن توریسمو چه رخی داره ؟

    پیر نمیشه اصلا …

    موافقم 4
    مخالفم 6
  3. مهردادکمال

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1865 ديدگاه)

    چه کلاس جذابیه
    سوپر اسپرت چهار نفره!

    موافقم 6
    مخالفم 3
  4. فقط انگلستان

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1057 ديدگاه)

    جای فراری GTC4 Lusso توی لیست خالی بود که خودرو خیلی نابی هستش و از کامل ترین خودروهای تاریخه
    طراحی بسیار زیبا.موتور دوازده سیلندر تنفس طبیعی.کابین خیلی زیبا و لوکس.سرعت و شتاب زیاد.صدای فوق جذاب
    و از همه مهم تر لوگو فراری💖

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. جرمی کلارکسون

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (480 ديدگاه)

    فراری GTC 4 لوسو چرا تو لیست نبود

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. Ahmad

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      کاراکتری که گودزیلا داره هیچ کدوم اینا ندارن زنده باد ژاپن🇯🇵🇯🇵💪

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. 

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (73 ديدگاه)

        کارکتری هم که پورشه‌ ۹۱۱ داره هیچ کودزیلایی نداره زنده باد اروپا و آمریکا 💪

        این درسته چون 🔥😍🥇👑خوب همیشه خدایی در هر چیز بهترین و اول هستن اروپا و آمریکا 🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇪🇺چون خوب همیشه خدایی در هر چیز بهترین و اول هستن 👑🥇🔥😍

        موافقم 4
        مخالفم 12
        1. آرین

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (373 ديدگاه)

          تو دیگه ببند

          موافقم 3
          مخالفم 6
        2. Ahmad

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (130 ديدگاه)

          ۹۱۱ اسم گودزیلا هم نمیتونه یدک بکشه

          موافقم 4
          مخالفم 6
        3. 

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (73 ديدگاه)

          اتفاقاً کودزیلا اسم پورشه ۹۱۱ رو هم نمیتونه یدک بکشه چه برسه به بقیش
          درستش فقط همینه
          فقط حرف من درسته ولاغیر

          موافقم 3
          مخالفم 7
        4. جرمی کلارکسون

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (480 ديدگاه)

          واکنش صادقانه تویوتا سوپرا MK4 : من در نمیزنم میام با لگد

          موافقم 4
          مخالفم 2
    2. W218

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      و مرسدس بنز cls

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. پدااال قبول کن تروخدا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    لطفا کامنتمو قبول کنید.اقای اشتری خستم کردی.یه سوال خودت اگه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ بودجه داشتی چه ماشینی ثبت نام میکردی یا میگرفتی دمت گرم ناموصا جواب بده.به نظرت kmc x5 ثبت نام کنم؟

    موافقم 3
    مخالفم 9
  7. مازیار

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2730 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/Cars-3-9.jpg

    کاملا تحت تاثیر ماسل ها (ماستنگ) بوده

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5527 ديدگاه)

    همشون یه طرف و مرسدس AMG GT63 SE Performance مدل ۲۰۲۴ یه طرف دیگه👌👌👌

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. NAVID@@98

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      آفرین اینم درسته👑🥇

      موافقم 5
      مخالفم 6
  9. Scuderia Ferrari

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3926 ديدگاه)

    ۲۰۰۰ به بعد همشون عالی هستن و سلیقه ای “آستون مارتین و بنتلی” رو انتخاب میکنم 😍😍

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    DB12 و پانامرا 👌👌

    موافقم 2
    مخالفم 3
  11. FY

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    i8 و پانامرا حرف ندارن 🫡

    موافقم 2
    مخالفم 4
  12. Taha Ayoobi

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1744 ديدگاه)

    فقط اسپادا

    موافقم 5
    مخالفم 4
  13. سوشیانت

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2190 ديدگاه)

    استون مارتین ونتیج از سال ۱۹۸۶ به بعد قدرتش به ۴۰۰ اسب رسید

    موافقم 0
    مخالفم 6
  14. آرین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    درسته همه خفن و شاید بهترین ولی از وقتی جی تی آر اومد عاشقش بودم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. امیر عبادی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یک سوال پس کوییزنینگ جمرا چیه دقیقا ؟؟؟؟؟!!!!
    من که میگم از همشون بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. BMW

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1338 ديدگاه)

    های میخواستم یکی رو انتخاب کنم ولی نشد😂😎

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (475 ديدگاه)

    اسپادا. زمان خودش چقدر جذاب بوده واووووو خیلی خفنه
    دومی مرسدس
    سومی پانامرا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  18. علیرضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به استون مارتین دقت کردین چقدر خوبه 💚

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. mehran

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    DB12 and FF🤒🤤😴😴

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا