ایران خودرو

ایران خودرو ری را برقی؛ رویای جدید بزرگ‌ترین خودروساز ایران

کراس اور کوچک ری را، جدیدترین محصول ایران خودرو است. این مدل، سال ۱۴۰۱ با موتور بنزینی توربوشارژ رونمایی شد و حالا قرار است همراه پیشرانه الکتریکی عرضه شود.

تولید انبوه ری را برای فروش در بازار ایران، هنوز مبهم است. خودرویی که با تبلیغات فراوان، تیرماه ۱۴۰۱ به خبرنگاران معرفی شد؛ پاییز ۱۴۰۲ حتی به مرحله‌ی پیش‌فروش نرسیده و مشخص نیست چگونه تحویل عموم شود. جالب‌تر اینکه نخبگان ایران خودرو برای معرفی ری را برقی تلاش می‌کنند و رونمایی این مدل را وعده داده‌اند.

سایپا و ایران خودرو در جایگاه بزرگ‌ترین خودروسازان ایران، معمولا توجهی به نیاز بازار ایران نشان نمی‌دهند. حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش، کاملا مشخص بود که مردم کشورمان به کراس‌اورها و شاسی‌بلندها علاقه‌مند شده‌اند. این شرایط، با فروش بسیار خوب محصولات کره‌ای و چینی در ایران وجود داشت؛ اما سایپا و ایران خودرو برای ساخت نمونه‌ی داخلی تلاش نکردند. شاید به این دلیل که توان ساخت پلتفرم‌های مدرن در ایران وجود ندارد و بزک‌کاری مدل‌های قدیمی، براساس پژو یا پراید، ساده‌ترین راه‌کار است.

ایران خودرو ری را

ضعف صنعتی ایران در تولید لوازم برقی و تجهیزات الکترونیک، بر کسی پوشیده نیست. حتی ارزان‌ترین محصولات مرتبط با لوازم خانگی، مثل ماشین لباس شویی و یخچال ساخت داخل، از قطعات خارجی خصوصا چینی استفاده می‌کنند. شاید مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران( ادعای تولید ژنراتورهای عظیم مخصوص نیروگاه یا تجهیزات ولتاژ بالا داشته باشد؛ اما قطعا برای ساخت یک خودروی برقی، زیرساخت لازم در ایران وجود ندارد. یک مدل تمام الکتریکی، علاوه‌بر موتور محرک، نیازمند باتری و لوازم الکترونیکی پیشرفته است. حتی خودروی برقی مپنا که رونمایی شده و معلوم نیست چه زمانی تولید انبوه شود؛ اسکای ول ET5 چینی است.

پروژه تارا برقی، دیگر محصول الکتریکی ایران خودرو، سال ۱۳۹۸ معرفی شد اما این مدل هم صرفا یک تجربه تحقیقاتی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید. از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت، هر خودروی الکتریکی یا هیبریدی ساخت ایران، وابستگی شدید به صنایع خارجی و خصوصا چینی داشته باشد. مدیران ایران خودرو ادعا می‌کنند برای تارا، توان پیمایش ۳۵۰ کیلومتر فراهم خواهد شد که البته پس از ۴ سال تلاش، نشانه‌ی عقب‌ماندگی بزرگ‌ترین خودروساز ایران نسبت به محصولات استاندارد جهانی یا حتی چینی است.

حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو)، از رونمایی نسخه برقی ری را در آینده نزدیک خبر داد و گفت:

پلتفرم دوگانه این خودرو اولین نمونه پلتفرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌سازی است. گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستم‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد، علاوه بر تولید محصول نیمه‌صنعتی تارای الکتریکی توسط گروه صنعتی ایران خودرو، دانش طراحی زیرسیستم‌ها، شناسایی زنجیره‌ توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سیستمی خودروی الکتریکی از دستاوردهای ایران خودرو در پروژه تولید و توسعه خودروی برقی محسوب می‌شود.

موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهم‌ترین زیرسیستم‌هایی بودند که بومی‌سازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد، همچنین در تمام مسیر پروژه سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستم‌ها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.

بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوری‌های جدید در زیرسیستم‌های حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل توجهی دست‌پیدا کرده‌اند که شرکت جتکو نیز در پروژه خودروی الکتریکی ری‌را ، با رویکرد استفاده از فناوری‌های جدیدتر، فراهم‌سازی مشخصات بالاتری را هدف‌گذاری کرده ‌است.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    برای اولین گام بنظرم واسه کشوری مثل ایران عالیه که تحت تحریم وحشتناک بتونه خودروی برقی استاندارد بسازه 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

    موافقم 46
    مخالفم 165
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      با همین فرمون بریم جلو، ژاپن خاورمیانه می شیم
      سرعت پیشرفت ایران خودرو عالیه

      موافقم 182
      مخالفم 30
      1. علی

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (292 ديدگاه)

        آقای اشتری یکم منصف باشیم درسته مسولین خیلی خوبی نداریم ولی با این زیر ساخت های علمی داریم و تحریم فلج کننده ای که هستیم شاهکار میکنیم مثل کوبا و کره شمالی و ونزولا نیستیم

        موافقم 39
        مخالفم 156
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          خدا رحمت کنه هر کسی که این زیرساخت ها فراهم کرد
          مگه ایران 50 سال پیش با ونزوئلا و کره شمالی 50 سال پیش یکی بوده
          این مقایسه مسخره است
          فکر نمی کنین باتوجه به ایران قدیم، الان باید کره جنوبی شده باشیم

          موافقم 185
          مخالفم 31
        2. علی

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (292 ديدگاه)

          آقای اشتری عزیز درسته مشکلات اقتصادی شدیدی داریم هیچ کسی راضی نیست از وضعیت ولی دلیل نمیشه حرفهای رویایی بزنیم بر فرض هم که ما جنگ و تحریم خانه مان سوز بذاریم کنار که کشورها و نابود می‌کنه ما هیچ وقت فرهنگ کار و وطن وطن پرستی کره رو نداریم مردمی که ۱۸ساعت کار مفید میکنن از شدت کار زیاد میمیرن با مردم لذت گرای خاور میانه قیاس نکن هیچ وقت اختلاف فرهنگی کشورهای خاور میانه درست نمیشه بخاطر دختلتهی ابر قدرتها ایران قرار بود بخاطر ایستادن در مقابل آمریکا درس عبرت بشه برای کشورهای مستعمره ضعیف ما نهایت پیشرفت قبل انقلاب مونتاژ کاری بوود مثل ترکیه الان که بعد ۷۰ سال یه خودرو درون سوز نتونست بزنه خودرو برقی زده اونم با موتور شرقی

          موافقم 27
          مخالفم 147
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          ترکیه صنعت قطعه سازی پیشرفته داره و بدون نفت به خوبی داره جلو می ره
          می تونین بفهمین قطعه ساختن بخش خصوصی ترکیه برای رنو، فولکس، فیات و چند برند اروپایی دیگه یعنی چی؟
          سود صادرات سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار قطعه خودرو ساخت ترکیه به خارج می دونین یعنی چی؟
          خودروسازی ایران چقدر صادرات داره؟
          فکر نمی کنین سرعت پیشرفت خودروسازان ایرانی، مثل سفر رفتن با الاغ هست؟ قطعا 20 سال دیگه به اندازه 2 – 3 سال صنعت جهانی پیشرفت می کنه
          تارا برقی سال 98 شروع کردن هنوز به هیچ جا نرسیده

          موافقم 134
          مخالفم 17
        4. علی

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (292 ديدگاه)

          آقای اشتری استاد عزیز شما دارید یک کشور عضو ناتو با حمایت کامل بلوک غرب با یک کشور تحت تحریم قیاس میکنید ما هم قبل تحریم داشتیم واسه ال نود قطعه میساختیم حتی یادمه داشتیم قرار بود واسه مرسدس تحت لیسانس قطعه بسازیم قرار بود هاب تولید محصولات رنو باشیم بله منم می‌دونم الان ما چنین وضعی نداریم ولی نمیشه که تمام تلاش هارو سرکوب کرد بشینیم کاسه چه کنم چه کنم دستمون بگیریم بالاخره این کشور چه با تحریم چه بی تحریم باید به حرکتش ادامه بده چاره ای مگه داره

          موافقم 28
          مخالفم 99
        5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          شما خودت ترکیه رو مثال زدی 😀 اشکالی نداره
          مدیران خودروسازی ایران، هیچ برنامه ای برای پیشرفت ندارن
          فقط پول می ریزن توی پروژه های الکی و آخرش به جایی نمی رسن
          این راه به جایی نمی بره و خودروسازی ما درجا می زنه
          اگر بخوان خیلی راحت می تونن به کمک چینی ها یا مهندسان درجه یک خارجی، خودروسازی ایران متحول کنن
          عزیز من، نمی خوان پیشرفت کنن
          دوست دارن یک ماشین 20-30 سال تولید بشه
          من 10 ساله هر روز دارم خبر خودرو می خونم می نویسم، وقتی رنو فرانسه خط تولید بزرگ سایپا در ایران خرید تا داخل ایران محصول تولید کنه
          کارخانه تحویلش ندادن و نگذاشتن کار شروع بشه
          تحریم بهانه است، مدیریت عالی صنایع ایران و خودروسازان علاقه مند پیشرفت نیستند، در شرایط عقب افتاده بهتر می تونن سود کنن

          موافقم 125
          مخالفم 14
        6. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          یک مثال براتون می زنم متوجه بشین قرار نیست خودروسازی ایران پیشرفت کنه و دلخوش به سال های بعد نباشین
          سایپا شاهین از سال 99 داره تولید می شه، دنا پلاس از سال 96 و دنا معمولی از سال 93
          الان از مدیران ایران خودرو سایپا بپرسین برنامه شون برای تولید مدل جدید و جای گزین چیه؟
          هیچ برنامه ای ندارن، در 10 سال آینده فقط می خوان موتور یا گیربکس همین ها رو عوض کنن و رنگ قرمز بهش بمالن و مانیتور بگذارن روی داشبورد
          دنا پلاس پلاس، شاهین پلاس گیربکس انوماتیک پلاس
          بعدش دنا برقی، شاهین برقی
          هیچ برنامه ای برای ساخت خودروی جدید و از رده خارج کردن محصولات قدیمی ندارن
          نهایت پیشرفت شون اینه که روی پلتفرم پراید و پژو، چراغ جدید بگذارن و پلاس سازی کنن
          —————————————
          خودروساز که هر 10-15 سال یک ماشین جدید معرفی کنه، اون هم بسیار عقب از استاندارد جهانی،
          غده سرطانی هست و به هیچ جا نمی رسه
          برند و شرکتی که رقیب نداشته باشه، پیشرفت نمی کنه
          هر وقت اجازه واردات خودرو با تیراژ بالا داده شد، خودروی رقیب اومد توی ایران، اولین گام برای پیشرفت سایپا ایران خودرو برداشته شده
          بقیه اش فقط سیرک و مسخره بازی هست

          موافقم 124
          مخالفم 15
        7. علی

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (292 ديدگاه)

          حق با شماست ولی من یه سوال میکنم اگه خودرو ساز ماشین بد میسازه چرا دولت یا سازمان استاندارد جلوشو نمیگیره وقتی خودرو ساز میبینی نیازی به پیشرفت نیست خب معلومه پیشرفت نمیکنه مثل سیاست خام فروشی ما هاست که میگیم نفت گاز معادن بفروشیم پولشو بخوریم خب دیگه دلیلی ندارد اون کشور مردمش کار کنند پیشرفت کنند

          موافقم 16
          مخالفم 86
        8. بنده خدا

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (23 ديدگاه)

          یادش بخیر ی زمانی رئیس جمهور کره جنوبی میگفت؛ ارزو دارم سئول مثل تهران باشه…
          اینهمه تعریف و تمجید فقط از ی جیره خواره …

          موافقم 44
          مخالفم 29
        9. محمود

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (78 ديدگاه)

          کدوم تحریم؟بهانه مسخره‌ای دارین برای توجیه ناکارامدیتون. چهار تا تحریم نمایشی که بقول خودتون کاغذ پاره‌ست

          موافقم 44
          مخالفم 18
        10. Ali

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (38 ديدگاه)

          نمیدونم کامنتم تایید میشه یا ن ولی امیدوارم بشه.
          خیلی محترمانه و با عرض معذرت میگم ولی تو مغز اون دسته افرادی که از خودروسازی ایران حمایت میکنن چیه؟تو مغز کسایی که دیسلایک میدن به کامنتهای اعتراضی به خودروسازی ایران چیه؟اخه چرا؟دلیلش چی میتونه باشه؟یعنی نمیخواید توی رفاه بمونید؟دوست دارید لگن سوار شید؟مشکل مردم خودمونه میدونید!خیلی ببخشید ولی همچین افرادی لایق ناسزا هستند.وقتی میبینی پرایدو دارن ۳۰۰ بهت میدن،چرا طرفداری میکنی؟؟؟چون لیاقت خودروی روز رو نداری و نمیخوای داشته باشی.
          تو انسانی اصلا؟همش افکار بسته و حال بهم زن.بسه دیگه اه.😠
          پدال جون،لطفا کامنتمو تایید کن که بلکه بعضی ها به راه راست هدایت شوند.

          موافقم 62
          مخالفم 9
        11. Bmwgg6

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (112 ديدگاه)

          چون دولت همون خودروسازس

          موافقم 6
          مخالفم 2
        12. MehdiTurbo

          ۱۵ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          اقای اشتری با اینکه پدال کامنتام یکی درمیون نشر میده گلایه مندم از این موضوع ولی یه چیزی بگم
          این اخلاق شما که کامنتای طنز گونه میزارید و با قاطعیت حقیقت هر چی باشه میگید و نظرتون قاطعانه میگید خیلی دوست دارم مخصوصا اون طنز جدی کامنتاتون عالیه 😂
          جوری جدی کامنت میزارید ادم متوجه نمیشه
          درود بر شرفتان

          موافقم 7
          مخالفم 0
        13. amiramli81

          ۱۵ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (186 ديدگاه)

          کتاب دختری با هفت اسم و کتاب 1984 را مطالعه بفرمائید .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. محسن خانی

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقای اشتری مپنا حرف مپنا در ادعای تولید ژنراتورهای عظیم مخصوص نیروگاه یا تجهیزات ولتاژ بالا فقط حرف نیست بلکه واقعا تولید کننده چنین تجهیزاتی است.

        موافقم 8
        مخالفم 47
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          من از نزدیک دارم با مپنا کار می کنم
          خیلی هم این مجموعه پیشرفته و باعث افتخاره
          اما مهندسی مپنا هیچ ربطی به خودروسازی نداره، امکان ساخت تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز خودروهای برقی ندارن و همین طور پیشرانه خودرو الکتریکی
          چیزی که من دارم می بینم، شاید بخوان شروع کنن و آزمون خطا ۱۰ سال دیگه یک چیزی بسازن
          وگرنه سراغ یک ماشین ۱۰۰ درصد چینی از یک برند ناشناخته نمی رفتن

          موافقم 60
          مخالفم 8
        2. Anti Tesla

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (687 ديدگاه)

          آقای اشتری مپنا وابسته به کجا هست؟

          موافقم 4
          مخالفم 1
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          ظاهرا وزارت نیرو و آستان قدس رضوی سهام دار اصلی هستند؛ البته بخشی از سهام مپنا هم در بورس وجود داره
          مپنا نیمه خصوصی محسوب می شه

          موافقم 31
          مخالفم 4
      3. R@min

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1757 ديدگاه)

        آقای اشتری همین ک جواب این *** رو محترمانه میدی باید یه حقوق جدا بهت بدن 😄😄

        جواب دادن به اینا مثل خودش توهین به شعور انسانی هست. یاد اون تیتر روزنامه کیهان افتادم که می گفت مردم فقیر نیستن برید ببینین تو فروشگاه ها صفه !!!

        موافقم 46
        مخالفم 14
    2. Gabriel

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (97 ديدگاه)

      بنظر من هم اگه عقل تو مغز بالایی وجود داشت دلیلی نبود این همه تحریم بشیم و توسری بخوریم

      موافقم 69
      مخالفم 17
      1. Anti Tesla

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (687 ديدگاه)

        با حرفتون موافق نیستم.
        شما اظهار نظر نکنید خواهشاً.
        مثل اینکه یک کارفرما کارمند شو تهدید کنه اگه …. ندی اخراجی!
        بعد شما میگی اگه عقل تو کلش بود اخراج نمیشد🤣

        موافقم 9
        مخالفم 34
        1. شهاب

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          طبق مثال شما پس همه کارمند ها (کشور ها) دارن اونجا … میدن که اخراج نمیشن ؟
          یعنی اینهمه کارمند (کشور ها) هیچکدوم با … دادن مشکل ندارن ؟

          موافقم 19
          مخالفم 3
        2. Anti Tesla

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (687 ديدگاه)

          نه کارفرما های اونجا سواستفاده نمیکنن‌.
          ولی آمریکا هدفش سواستفاده هست و ما حداقلش اینه که یک مقاومتی بکنیم.

          موافقم 7
          مخالفم 30
    3. مازیار

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      آقای علی
      میدونی موضوع چیه؟
      موضوع اینه که:
      سطح نارضایتی عمومی اونقدر بالاست که شما اگه حرف حساب هم بزنی _ منظورم نه فقط خود شما و این کامنت، منظورم امثال شما و امثال این حرفهاست _ باز هم گوش شنوایی براش پیدا نمیشه و حکایت جامعه ما حکایت اون کارگری هست که چون از طرف کارفرما بهش ظلم میشه و نمیتونه جواب بده، برای تلافی کار خودش رو خراب میکنه ولو به قیمت ضرر کردن بیشتر خودش
      آره برادرجان کار از بیخ و بن خرابه بدجور هم خرابه و این حرفها مصداق اون که میگن فقط کپسوله، اون کپسولم نیست

      موافقم 67
      مخالفم 6
    4. بنده خدا

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      ایران فقط تحریم تسلیحاتی…
      ما بقی بهانه های مسئولین،مثلا با کفایت…

      موافقم 36
      مخالفم 12
    5. اشکان

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (301 ديدگاه)

      مگه ما مسئول تحریم ها هستیم ؟ آیا ما ۵۰ سال پیش تحریم بودیم!؟ چرا الان تحریم هستیم !!؟ هرکس به همین سوال جواب بده مقصر و پیدا میکنه! نیاز به آسمون ریسمون بافتن نیست….
      فقط کشورهای بدنام تحریم هستند ، غربی ها الکی کسی و تحریم نکردند ، یه طوری حرف میزنند بعضی از جیره خوارها انگار همه مقصر تحریم ها هستند بجز خودشون! یکی به اینا بفهمونه که وجود شما باعث تحریم شده

      موافقم 54
      مخالفم 13
      1. حسین

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چند روز پیش داشتم نمودار تولید ناخالص ملی ایران و ترکیه و عربستان رو مقایسه میکردم که دیدم تا ساله ۲۰۱۰ تقریبا برابر بود
        همون سال(۱۳۸۸) مردمه فهیمه ایران بخاطره حرفا میر حسین موسوی ریختن تو خیابون و آمریکا همینو بهونه کرد و تحریم شدیم از اون موقع اقتصاد ایران با کله خورد زمین

        احتمالا شما نمیدونی که آمریکا حتی اروپایی هارو هم تحریم کرده تو یسری از زمینه ها
        کوبا چند دهس که تحت تحریمه ! دنبال بمب اتم هم نیست یا همین ونزوئلا

        بدنام نیستن فقط میخوان مقابله زور گویی آمریکا قرار بگیرن 🙌

        موافقم 13
        مخالفم 69
        1. پویا

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (456 ديدگاه)

          حسین واقعا خوبه که تاریخ جلو چشمون که همه می‌دونم چی شد رو اینجوری نقل می کنین اونوقت صحبت از چند هزار سال پیش می‌کنید

          موافقم 45
          مخالفم 6
        2. اشکان

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (301 ديدگاه)

          *** رکورد ۸۰ ساله تورم و هم که زد !! به بهانه‌ی تک نرخی کردن ، ارز ۴۲۰۰ و کرد ۲۸,۰۰۰ تومن همه کالاها قیمتاشون فضایی شد ، ارز و هم که صد نرخی کرد !
          ***

          موافقم 17
          مخالفم 3
      2. Anti Tesla

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (687 ديدگاه)

        بله شما درست می فرمایید،اینا غیرت دارند عین اون قبلیا اراضی ایران رو بذل بخشش نمی کردند و بله قربان گوی کشوری نیستند.
        شما درست می فرمایید،اینا زنشون دست رئیس جمهور فلان کشور نمیدن که به غیرت مردم بر بخوره.
        بچه جون تو هنوز دهنت بوی شیر میده،ایران قبل سال نود خیلی رو به جلو بود،ما زمان خاتمی اوایل دهه ۸۰ به شکوفایی اقتصادی می‌رسیم.
        چون شما دهه هشتادی هستی این ها رو ندیدی بعد دم از ۵۰ سال پیش میزنی.

        موافقم 12
        مخالفم 28
        1. شهاب

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          کشوری که اگر همون رضا ش.ه نمیومد انگلیس کل کشور رو تصاحب میکرد ، بعد از اون اگر استعفا نمی‌داد روسیه و انگلیس به تهران لشگر کشی می‌کردن و میلیونها آدم از بین می‌رفت
          بعدش کل کشور رو تیکه تیکه می‌کردن و دیگه ایرانی وجود نداشت حالا میگی بذل و بخشش کرده
          فکر می‌کنی براش راحت تر نبود بمونه و مردم بدبخت رو بفرسته جلو تا پاشه بره ؟
          پسرش هم اومد ایران تحت فشار انگلیس بود و هر لحظه احتمال جنگ بود که با تدبیرش تونست ایران رو مقتدر کنه و مرکز تصمیم گیری رو به داخل کشور منتقل کنه
          که همینکاراش باعث شد انگلیس و آمریکا و روسیه از دشمنش حمایت کنن و انقلاب بشه

          موافقم 21
          مخالفم 8
        2. شهاب

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          شما نمودار قیمت دلار رو ببین
          https://www.google.com/amp/s/www.jamaran.news/fa/amp/news-1455315

          طبق جدول از 57 که دلار 10 تومان بوده (البته 7 تومان اما ما همون 10 تومان رو در نظر میگیریم) تا سال 90 که دلار حداقل 1400 تومان بوده و به قول شما ایران رو به جلو بوده
          دلار 140 برابر شده
          یعنی 14000 درصد تورم در 33 سال که به قول شما رو به جلو بوده

          موافقم 15
          مخالفم 4
        3. پویا

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (456 ديدگاه)

          یه دهه هشتادی از بابای دهه ۴۰ و ۵۰ می‌پرسه کتاب میخونه تحقیق می‌کنه
          وضع موجود رو میبینه
          یه منبع درست تاریخی بگو ببینیم کدومش فضل و بخشش بوده

          موافقم 11
          مخالفم 7
        4. Anti Tesla

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (687 ديدگاه)

          شهاب جان رضا شاه رو انگلیس آورد،خودش نیومد‌.
          یکم تاریخ رو مطالعه بفرمایید.
          و شاهی که انگلیس بیارتش‌ و خودش برکنارش کنه،عروسکی بیش نیست.

          موافقم 8
          مخالفم 15
        5. Anti Tesla

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (687 ديدگاه)

          شهاب جان من تجربیاتم رو گفتم.
          بابام سال ۸۲ ۵۰۰۰ریال پول می داد که اون زمان بستنی قیفی ۵۰۰ریال بود.
          چیپس ۱۰۰۰ریال،کرایه تاکسی ۲۵۰ ریال،فلافل سلف سرویس ۲۰۰۰ریال!
          تازه بقیه بچه هزار تومن می گرفتند.

          موافقم 8
          مخالفم 12
        6. MehdiTurbo

          ۱۵ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          تازگیا با امثال انتی تسلا رو به رو میشم یه جوری میشم از شدت … پر خشم میشم دلم میخواد جواب بدم از یه طرفم نمیتونم
          اینقدر اون حجم … زیاد فکر نمیکنم فایده داشته باشه خلاصه حس خیلی بدیه نمیدونم فقط من این حجم شدید تجربه میکنم یا شمام همینطورین در مواجهه با این افراد ؟؟؟ کسی راهکاری داره ؟؟؟

          موافقم 7
          مخالفم 4
    6. ‌ ‌

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3852 ديدگاه)

      😂🙁😐

      موافقم 1
      مخالفم 1
    7. ساسان

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دمت گرم چنددفعه چوپان دادزدگرگ رفتی؟!!!!فکر کنم هرروز داری میری گرگ را بکشی بعدشم هی بهت بخندند!!!واقعا سوژه است که اگرنبودازقصه می ترکیدیم!این مقامات محترم وبلندپایه برای خودشیرینی و جلوگیری از واردات پاداش های کلان و منفعت شخصی و…میان ازاین حرفهای بادهوایی میزنند بعدشم میروندصفا وبه ریش آدم های خوش باور می‌خندند!سابقه این وعده هارانگاه کن ,ببین کی؟درچه موقعیتی؟بودوبعدچی شد؟صدهابار!!!!!بازم میرویم دنباله گرگه؟!!!!وقتش نرسیده سوژه نشویم؟واین رابه خودشون برگردونیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 19
      مخالفم 5
    8. یک کاربر

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (495 ديدگاه)

      یه سوالی تو ذهنم مونده که هنوز جوابش رو پیدا نکردم
      تو این کشور از زمان انقلاب تا الان کلی پیشرفت کردیم تو خیلی از حوزه ها ولی توی خودروسازی پیشرفتی که داشتیم تقریبا صفر بوده
      یعنی یه نفر نیست که به این حوزه رسیدگی کنه؟

      موافقم 4
      مخالفم 9
      1. کاربر۳

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (109 ديدگاه)

        به جز صنعت موشکی تو چه چیزی پیشرفت داشتیم؟
        نخندون مارو عزیز.

        موافقم 15
        مخالفم 5
        1. شهاب

          ۱۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          تازه اینم بگم ایران قبل از انقلاب مبحث هوا فضاش راه افتاد و بدنبال ساخت هواپیما بود ، اما بعد از انقلاب نصفه موند و با شروع جنگ با همون دانش میانی ساخت هواپیما تصمیم به ساخت پهپاد و موشک که از هواپیما راحت تره گرفت .
          این تکنولوژی از قبل انقلاب پایه گذاری شد و بعد از انقلاب ازش استفاده شده
          اگر همون سیستم قبلی بود الان نه تنها موشک بلکه جت جنگنده هم تولید میکردیم

          موافقم 8
          مخالفم 10
      2. شهاب

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        جناب ما یک پیشرفت جهانی داریم یک پیشرفت کشوری
        یعنی از سال 1357 تا 1402 کل جهان خیلی پیشرفت کرده و مردم جهان از یک رفاه حداقلی برخوردارند
        اما ایران پیشرفت نداشته بلکه پسرفت داشته و به لطف همون پیشرفت کل جهان شما دارید یک پیشرفتی رو در کشور‌ می بینید

        موافقم 12
        مخالفم 5
      3. MehdiTurbo

        ۱۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1995 ديدگاه)

        من کسایی که ۴۰ سال پیش انقلاب کردن باز میتونم قبول کنم نمیگم حق میدم ولی کسایی که بعد این چهل سال اللخصوص تو این ده سال اخیر بعد اینا همه سال اینا همه چیز حرفایی مثل انتی تسلا و یک کاربر … میزنن اصلا به هیچ عنوان نمیتونم نه درک کنم نه چیزی مخصوصا اگه منفعتی براشون نداره حالا یکی وصله از روی منفعته از مردم عادی اصلا نمیدونم چه کلمه ای به کار ببرم چجوری میشه ؟؟؟ مگه داریم ؟؟؟ خدایا قربون صبرت

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. یک کاربر

          ۱۵ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (495 ديدگاه)

          عزیزم من که از برخی از مسئولین *** دفاع نمی کنم که
          دارم از این انقلاب دفاع میکنم

          موافقم 3
          مخالفم 0
    9. یک کاربر

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (495 ديدگاه)

      بهتره یک برین تاریخ بخونین بعد بیاین اظهار نظر کنین!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. P

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    خیلی بده بیای این همه به مردم خدمت کنی ،محصولی با کیفیت عالی و قیمت مناسب در اختیار مردم با شرایطی عالی قرار بدی بعد بیان ازت انتقاد کنن و بگن نمیتونی یه خودرو برقی تولید کنی ،تولید میکنن ،خوبشم تولید میکنن ،حتی بهتر از تسلا و امثالهم و مهمتر تمام قطعات و تجهیزاتش ساخت داخل هست 😂😂

    موافقم 12
    مخالفم 70
    1. Oxygen

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      دقیقا کدوم خدمت ؟! اگه منظورت از خدمت کشتن هزاران نفر سالیانه به دلیل باز نشدن ایربگ یا تولید خودرو با پلتفرم محصولات از رده خارج هست ، که درست میفرمایید !! 😒😒

      موافقم 42
      مخالفم 7
      1. P

        ۱۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (288 ديدگاه)

        دوست من ،لحن متن متوجه نمیشین ؟ واقعا این همه تعریف از این مونتاژ کاران … به نظرت غیر عالی نیست ؟ اصلا چیزی برای تعریف دارن ؟واقعا کوچکترین کاری واسه رضایت نردم انجام میدن ؟اینکه منظورم من دقیقا برعکس چیزی که نوشتم واقعا سادس ، واقعا عجیبه 🤦‍♂️

        موافقم 30
        مخالفم 4
    2. P

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      اقا اقا چرا اینقدر دسلایک میدین ،منظور من دقیقا برعکس بود ،عجبا 😂😂 ، حرفای مسئولینم همونجوری که میگن قبول میکنیم مه وضعیتمون اینه دیگه

      موافقم 39
      مخالفم 5
  3. AMANTE

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1861 ديدگاه)

    ری را برقی با الهام از تسلا مدل S تیکه پاره شده.

    موافقم 27
    مخالفم 9
    1. خاص

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (213 ديدگاه)

      یه چیزی شنیدی‌ها…

      مدل S اصلاً کراس‌اور نیست.

      چه ربطی دارن به هم.

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3852 ديدگاه)

      سانتافه2023****

      موافقم 0
      مخالفم 2
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    دمشون گرم آفرین
    حالا بدتر از هیوندای آتش زا میشه
    همه جادها داره دود میشه

    موافقم 10
    مخالفم 17
  5. Oxygen

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (99 ديدگاه)

    یه آشغال دیگه 🤣🤣 متاسفانه هنوز یادمون نرفته روسیه ( با اون شرایط تحریم و بحران زده ای که داشت ) چطوری ۹۰ درصد محصولات ویران خودرو deport کرد ( اخراج کرد ) با اینکه بعدا مشخص شد برای روسیه خودرو های با کیفیت تری نسبت به اینهایی که تو ایران هست فرستادن !! واقعا تا کی میخوان ایران و ایرانی رو تحقیر کنن !

    موافقم 35
    مخالفم 6
  6. خاص

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    با درنظر گرفتنِ تمام جوانب و با درنظر گرفتنِ تاریخچه تحریم‌های (بقول خودشون فلج‌کننده و بی‌نظیر در طولِ تاریخ)، معرفی و عرضه این خودرو، حرکتِ مثبتی تلقّی میشه. به شرط اینکه:

    ۱_ قیمتش در مقایسه با محصولاتِ هم‌رده‌ی وارداتی، پایین‌تر باشه.

    ۲_ ایستگاه‌ها شارژ برای محصولاتِ برقیِ داخلی و خارجی، به‌وفور ایجاد بشه.

    ۳_ تاریخ عرضه‌ش، به چندین ماه با چندین‌سال بعد موکول نشه.

    به این میگن یه نظرِ معمولی ولی واقع‌بینانه و میدانی.

    نه نظرِ برخاسته از کینه.

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. کاربر۳

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (109 ديدگاه)

      که با توجه به سابقه بسیار درخشان ایران خودرو،بعید میدونم هیچکدوم ازین مواردی که نام بردین حقیقی بشه.

      موافقم 16
      مخالفم 3
  7. خاص

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    ((تارا برقی، دیگر محصول الکتریکی ایران خودرو، سال ۱۳۹۸ معرفی شد اما این مدل هم صرفا یک پروژه تحقیقاتی محسوب می‌شود که هرگز به تولید انبوه نرسید.))

    سواد رسانه یعنی اینکه سریع باور نکنی که تارای برقی سال ۱۳۹۸ معرفی شده.
    بلکه بری مقاله‌ی معرفیِ تارای برقی رو بخونی که خود پدال درسال ۱۴۰۱ (پارسال) نوشته.
    https://www.pedal.ir/ikco/ikco-tara-electric-new/
    و یا به بنرِ پشتِ تارای برقی دقت کنی که تاریخ ۱۴۰۱ روی اون نوشته شده.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/09/30484.jpg

    سواد رسانه یعنی متوجه بشی که بارِ معنایی و روانیِ جمله‌ی (هرگز به تولید انبوه نرسیده است) با جمله‌ی (هنوز به تولید انبوه نرسیده است) در مغزِ مخاطب، متفاوت هست.

    سواد رسانه یعنی باوجود اذعان به کاستی‌ها، از نویسنده‌ی مقاله، جواب بخوای و شخصیتِ حقوقی‌ش، دیدگاهت رو تحت تا‌ثیر قرار نده.

    موافقم 6
    مخالفم 33
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      شما تفاوت معرفی شد و رونمایی شد متوجه نیستید
      لینک هایی که خودم داخل مطلب گذاشتم تا اطلاعات مخاطب کامل بشه استفاده می کنی که چی ثابت بشه 😁😀
      عزیز دلم سال ۹۸ معرفی شد به عنوان پروژه، سال ۱۴۰۱ رونمایی شد، مقاله هم از پدال موجوده و من لینک دادم داخل مطلب
      به هر حال ۴ سال گذشت و میلیاردها تومن هزینه شد و تولید انبوه هم هرگز نخواهد داشت
      این یعنی هزینه های سنگین بدون نتیجه
      سواد رسانه‌ای یعنی به این توجه کنی که کجا داره سرت کلاه می زارن، دنبال سفسطه توی متن نباش گل‌پسر

      سواد رسانه‌ای یعنی نتیجه گیری عاقلانه و استفاده از سرچ گوگل تا بفهمی دیروز هم آقای محمد قاسمی مدیر سطح بالای ایران خودرو گفت که سال ۹۸ پروژه تارا برقی شروع کردن

      موافقم 35
      مخالفم 8
  8. خاص

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    پدال: ((تلاش ما … ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.))

    موافقم 4
    مخالفم 24
  9. کاربر۳

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    کلا کشوری که تنها راه درامدش از نفتش باشه،قطعا در اینده شکستی بزرگ میخوره.چون اون نفت لعنتی یه روزی تموم میشه.ما داریم نفت رو مفت مفت میدیم به چین و روسیه پولشم میره تو جیب بالاسریا.این یه حقیقته چرا بعضیا نمیخوان گوش بگیرن.کاش حداقل همین پولش خرج پیشرفت ایران در صنایع مختلف میشد.کلا ما عقب موندیم از هر لحاظی و به دنبال درمانش نیستیم.
    در جواب علی اقا،هر وقت ما تونستیم خودرویی بسازیم که هم ایمنی داشته باشه و هم کیفیت مناسب و پلتفرم جدید نه ۳۰ سال پیش،که هم یک دبیر (به عنوان مثال)با ۲ سال کار بتونه تهیه کنه.اونوقت بگو ما پیشرفت کردیم.با حقوق ۱۲ تومن به عنوان یک معلم چند سال باید کار کنم تا بتونن یه پارس بردارم؟اونم چی؟ماشین ۲۵ سال پیش با کیفیت ضعیف تر از نسخه فرانسوی.این پیشرفت نیست علی اقا،پسرفته!
    وقتی یه ماشین میزنن با قالپاق و با رینگ برات اپشنش میکنن و چراغ عوض میکنن ۱۵۰ تومن میندازن روش کلاهبرداریه.اینو دیگه همه میدونن.حتی خود مسئولین ایرانخودرو و سایپا.

    موافقم 21
    مخالفم 4
  10. ‌ ‌

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3852 ديدگاه)

    معمولیش رو اول بدین برقیش پیشکش

    موافقم 12
    مخالفم 2
  11. parhamiof

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (733 ديدگاه)

    ایران خودو 20 ساله یه ماشین بنزینی درست حسابی نساخته،دنبال برقی سازیه؟
    ریرا رو فک کنم دو سال شده معرفی کردن هنوز بنزینی شو نیاوردن تو بازار!
    در جواب بعضیا
    اون موقع که تحریم نکرده بودن،ایران خیلی پیشرفته بود؟

    موافقم 12
    مخالفم 4
  12. MjM

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (724 ديدگاه)

    فقط یک کلمه کافیه!
    زرشششک

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. رضا

    ۱۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با این طراحی فاجعه وزشت گند زدن به پلت فرم پژو

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. علی

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    حالا نیومده برقیش هم کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا