تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین رانندگی با مرسدس بنز G کلاس برقی، بهتر از نسخه بنزینی

مرسدس بنز G580 EQ با وجود شعاع حرکتی نه‌چندان زیاد، در خط مستقیم سریع‌تر و در آفرود توانمندتر از همتای بنزینی خود است.

به فرمول برنده نباید دست زد و در ۴۵ سال گذشته، G کلاس فرمول برنده بوده است. این جعبهٔ روی چرخ هرچند در طول دهه‌ها تکامل یافته اما همیشه ظاهر سنتی خود را حفظ کرده و برای خریداران آمریکایی همیشه یک پیشرانهٔ بنزینی بزرگ و قدرتمند داشته است؛ بنابراین، ساخت نسخهٔ الکتریکی نمادین‌ترین محصول مرسدس می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود خصوصاً با توجه به خودروهای الکتریکی ضعیف این برند که فروش پایینی هم داشته‌اند اما پس از گذراندن مدت کوتاهی پشت فرمان G کلاس الکتریکی و یک آزمایش آفرود، مشخص شد که خریداران نباید نگران باشند زیرا G580 EQ توانمندترین نسخهٔ حال حاضر G کلاس محسوب می‌شود.

G کلاس الکتریکی در ظاهر بسیار شبیه نسخهٔ بنزینی است و در اینجا همان تناسبات و چراغ‌های جلوی دایره‌ای را می‌بینیم. در پشت خودرو هرچند چرخ زاپاس با جعبه‌ای مربعی برای قرار دادن وسایلی مثل کابل شارژ جایگزین شده اما می‌توان همان چرخ زاپاس را هم سفارش داد. G580 EQ در داخل نیز از همان کابین نسخهٔ بنزینی با دو نمایشگر متصل به هم، شیفتر روی ستون فرمان و کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه استفاده می‌کند. تنها تفاوت در مرکز داشبورد دیده می‌شود یعنی جایی که سه دکمهٔ دیفرانسیل حالا جای خود را به دکمه‌های جدیدی داده‌اند. دکمهٔ میانی برای حالت ضریب سنگین استفاده می‌شود درحالی‌که دو دکمهٔ بیرونی ویژگی‌های اختصاصی G580 EQ یعنی G-Turn و G-Steering را فعال می‌کند.

G-Turn نام مرسدس برای چرخش تانکی است که اجازه می‌دهد خودرو در جای خود بچرخد. هرچند ابتدا گمان می‌رفت این حالت بیشتر به درد کلیپ‌های اینستاگرامی بخورد اما در آفرود پتانسیل واقعی خود را نشان می‌دهد. اگر تاکنون در یک مسیر خاکی تنگ در میان جنگلی برفی به بن‌بست رسیده باشید، متوجه خواهید شد که G-Turn چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. حالت G-Steering نیز با استفاده از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، دایرهٔ چرخش G کلاس را کاهش می‌دهد و در پیچ‌های ۱۸۰ درجه در گردنه‌های کوهستانی بسیار مفید خواهد بود.

هردوی این قابلیت‌ها به لطف قوای محرکهٔ G580 حاصل شده که شامل چهار موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ) می‌شود. ازآنجایی‌که می‌توان هرکدام از موتورها را به‌طور مستقل کنترل کرد، قابلیت‌هایی مثل G-Turn به‌سادگی فشردن یک دکمه روی داشبورد قابل انجام است. برتری‌های G کلاس الکتریکی در آفرود اما به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا در هرکدام از موتورهای الکتریکی یک گیربکس کمکی دو سرعتهٔ واقعی تعبیه شده است که کنترل سرعت پایین و گشتاور بسیار بالایی را هنگام خزیدن از روی صخره‌ها فراهم می‌کند یعنی دقیقاً همان چیزی که برای آفرود می‌خواهید.

علاوه بر این، مرسدس برای G580 EQ قفل دیفرانسیل‌های مجازی با کنترل گشتاور بُرداری را هم در نظر گرفته است که می‌تواند گشتاور بین هر محور را در کسری از ثانیه اندازه‌گیری کند تا با توجه به سطح مسیر، تحویل قدرت به‌صورت یکنواخت صورت گیرد. در حالت ضریب سنگین هم قفل دیفرانسیل‌های مجازی به‌طور خودکار فعال می‌شوند. در دنیای واقعی این دیفرانسیل‌های مجازی خیلی خوب کار می‌کنند و پس از رانندگی پشت سرهم با نسخه‌های بنزینی و الکتریکی G کلاس این موضوع بیشتر خود را نشان داد. هرچند هردو نسخه عملکرد فوق‌العاده‌ای در خزیدن از روی صخره‌ها و پیمودن مسیرهای چالش‌برانگیز بارانی داشتند اما نیازی نبود دائم مراقب قفل دیفرانسیل جلو باشم زیرا G کلاس به‌طور خودکار مسیر را ارزیابی می‌کرد.

در این مسیرها برای محافظت از باطری‌هایی که روی شاسی نردبانی نصب شده‌اند به چیزی بیش از صفحات فلزی معمولی نیاز است و به همین دلیل مرسدس پلیتی را برای زیر بدنهٔ خودرو ساخته که آن را ساندویچ فیبر کربن توصیف می‌کند. این پلیت که با ۵۰ بست فولادی به باطری‌ها متصل می‌شود، مستحکم‌تر از فولاد است و تنها ۵۷ کیلوگرم وزن دارد. G580 EQ از لحاظ حرکت در آب هم با عمق ۸۵۰ سانتی‌متر نسبت به نسخهٔ بنزینی با ۷۰ سانتی‌متر برتری دارد زیرا موتورها و باطری‌ها کاملاً آب‌بندی شده‌اند و آسیبی به تجهیزات حساس نمی‌رسد.

روی جاده، G580 EQ به‌خوبی G550 بنزینی عمل می‌کند. فرمان پذیری و تعادل خودرو خوب و متعادل است و موقعیت رانندگی عمودی باعث می‌شود احساس کنید سلطان جاده هستید. چهار موتور الکتریکی مجموعاً ۵۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. در سرعت‌های زیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، G کلاس الکتریکی به‌اندازهٔ G63 هشت سیلندر سریع است و نیروی فوری که همهٔ ما از خودروهای الکتریکی انتظار داریم را ارائه می‌کند اما زمانی که به سرعت‌های بالاتر برسید، آرامش از بین می‌رود.

به دلیل وزن سنگین ۳۰۸۵ کیلوگرمی خودرو، سیستم تعلیق هنگام رانندگی‌های پویا با سرعت بالا احساس شناور بودن به دنبال دارد. به همین دلیل، در G کلاس برقی هرگز احساس راحتی برای رانندگی‌های سریع نخواهید داشت. برای نزدیک شدن تجربهٔ رانندگی این خودرو به نسخهٔ بنزینی، مرسدس سیستمی بنام G-Roar را تعبیه کرده است که یک اگزوز مجازی است و هنگام شتاب گیری صدای موتور را در داخل کابین پخش می‌کند. البته صدای این سیستم شبیه V8 نیست و بیشتر شبیه زوزه‌های یک چهار سیلندر به نظر می‌رسد.

هرچند مرسدس هنوز قیمت و برد G580 EQ را برای بازار آمریکا منتشر نکرده اما می‌توانیم پیش‌بینی دقیقی در این رابطه داشته باشیم. انتظار می‌رود قیمت پایهٔ این شاسی‌بلند الکتریکی مشابه G63 یعنی حدود ۱۹۰ هزار دلار باشد. همچنین طبق شعاع حرکتی تخمینی که در طول آزمایش روی صفحه آمپر نقش بسته بود، احتمالاً برد کلی خودرو حدود ۳۶۰ کیلومتر خواهد بود. هرچند شاید این رقم اندک به نظر برسد اما به گمان ما، اکثر خریداران G کلاس الکتریکی برای سفرهای طولانی خودروی دیگری هم در پارکینگ خانهٔ خود دارند. چیزهایی که در یک G کلاس برای خریداران مهم هستند یعنی راحتی، توانایی‌های آفرود و ابهت ظاهری در این نسخه هم همچنان وجود دارند و G580 EQ در بسیاری از موارد عملکرد بهتری نسبت به نسخهٔ بنزینی خواهد داشت.

نقاط قوت: توانایی‌های بیشتر نسبت به G550 بنزینی، به همان سریعی، ساکتی و راحتی G63

نقاط ضعف: سواری شناور در سرعت‌های بالا، شعاع حرکتی اندک

مشخصات فنی مرسدس G580 EQ

Mercedes Benz G580 EQ 2024
قوای محرکه چهار موتوره
قدرت ۵۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۱۶۵ نیوتن متر
باطری ۱۱۶ کیلووات ساعت
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۸۹۰ میلی‌متر
طول ۴,۶۲۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۸۶ میلی‌متر
وزن ۳۰۸۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۶ ثانیه
برد (حدودی) ۳۶۰ کیلومتر
قیمت پایه (حدودی) ۱۹۰ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    بغض ام میگیره وقتی میبینم همه خودرو هایی که باهاش خاطره داریم داره برقی میشه و احترامشو(حداقل برای من)از دست میده و پدال هم زیر همه تستهای ماشین برقی ها می‌نویسه بهتر از نسخه بنزینی!!پدال جان،دمت گرم🥹

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. mohsen68

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      وقتی صنعت تصمیم بگیره چرخش کنه کار تمومه برادر
      خیلی ها هنوز هم اعتقاد دارن ماشین های دهه ۱۹۸۰-۱۹۹۰ یه چیز دیگه بودن، ولی الان چند تاش توی خیابون ها هست؟

      همینه دیگه، فن آوری ها میان و میرن، شک نکنید یه روزی هم یه چیزی جای نسخه برقی رو میگیره. تلفن های همراه اولیه بعد از دوازده ساعت شارژ ۳۰ دقیقه! فقططط ۳۰ دقیقه قابلیت مکالمه داشتن و بعدش تمام

      برد این ماشین هام درست میشه، ولی بعید میدونم دیگه به نسخه بنزینی برگردیم

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. امید

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کاملآ درسته، ،صنعت به سوی برقی شدن هستش

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. SMS

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      متاسفانه فعلا اوضاع همینه ، باز خوبه گند نزدن به قیافش مثل بعضیا

      موافقم 8
      مخالفم 4
    3. JaMsHiD

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1262 ديدگاه)

      همین که شاسی مستقل مونده جای شکر داره .
      جز برقی چیز های دیگه ای هم میاد !
      هیدروژن و متانول و ….

      موافقم 10
      مخالفم 0
  2. mohsen68

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    روح و روانم تازه شد تایتل مطلب رو دیدم
    چطوری میشه این ماشین رو دوست نداشت

    یکی از چیزهایی که خیلی دوست دارم اینه که وقتی راجع به جی کلاس مطلب میذاره پدال (کاری به این ندارم که این نسخه برقی) همه اعضا سایت موافقن که این ماشین یه چیز دیگست

    دم مرسدس گرم که به ترکیب برنده دست نمیزنه

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Genius

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1253 ديدگاه)

      رحمت و غفران و موهبت ایزد بر روح پاک پایه گذار و صاحب ایده تولید این سوپر هرکولس زمینی مرسدس بنز کبیر باد!❤️

      موافقم 11
      مخالفم 5
  3. مازیار

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2729 ديدگاه)

    ختم به خیر شد😄

    موافقم 13
    مخالفم 0
  4. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جالبه ولی انتخابم جی بنزینیه

    موافقم 16
    مخالفم 3
  5. زیزیگولو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5526 ديدگاه)

    نظر سنجی :

    مرسدس بنز G کلاس بنزینی 👍

    مرسدس بنز G کلاس برقی 👎

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. Gabriel

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (97 ديدگاه)

      G باشه اوراقیش باشع! مهم نی مهم اینه عطر س^ل^طان پارسی رو میده!تاریخش واسه من بشخصه از همه چیش مهم تره

      موافقم 14
      مخالفم 4
  6. Amir Machine

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1211 ديدگاه)

    این همه گفتن هامر سنگینه سنگینه، این G کلاس هم که کلی کوچیکتره بالای سه تن وزنشه
    بردشو نگاه کن، ۳۶۰ کیلومتر 😂😂
    به قول رامین اینا همه‌شون تاپاله‌های برقی هستن، چه هامر باشه چه بنز
    این مطلب هم یه رپورتاژ از مرسدسه، تمام نقاط ضعفشو ماست مالی کرده
    میگه بردش کمه طوری نیست، خریدارهاش یه ماشین دیگه دارن!!
    پس وقتی وسط آفرود شارژش تموم شد هم بگو همون ماشین دوم بیاد بکسلش کنه!!

    موافقم 10
    مخالفم 9
    1. R@min

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1757 ديدگاه)

      وقتی احمقی که سیستم قفل دیفرانسیل سه تایی مرسدس که حاصل بیشتر از ۵۰ سال آزمون خطا هست با یه موتور برقی که وظیفش کم و زیاد کردن گشتاوره مقایسه می کنه اصلا نباید راجبش نظر داد !

      تو این الکتریکی سازی بی هدف همه باختن.

      موافقم 9
      مخالفم 10
    2. زیزیگولو

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5526 ديدگاه)

      فرض کن بخوای با چندتا ماشین گروهی واسه دو هفته بری تو دل طبیعت واسه گردش و آفرود …… اگر ماشین بنزینی یا دیزل باشه میتونی سوخت ذخیره به اندازه دو هفته با خودت ببری ولی اگه ماشین برقی باشه چی؟

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. JaMsHiD

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1262 ديدگاه)

        میتونن از موتور های کوچک به عنوان ژنراتور استفاده کنند و برای همون ژنراتور سوخت ببرن که برد ماشین چندین و چند برابر میشه .
        البته آفرودر کلا نباید به پایه و اساس و سنتش دست زد و یه آفرودر واقعا برنده ماشینیه که اینارو داشته باشه :
        شاسی مستقل ، دنده کمکی ، قفل دیفرانسیل ، توربو دیزل شش سیلندر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی ، فنر لول و تراول زیاد

        موافقم 1
        مخالفم 7
        1. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5526 ديدگاه)

          چه کاریه!! ژنراتور ببری ، سوختم ببری؟؟

          موافقم 7
          مخالفم 0
    3. شمال

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      من هم یواش یواش دارم به این نتیجه میرسم که الکتریکیها دارن شکست میخورن

      موافقم 13
      مخالفم 4
  7. sinasvj

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    بهتر از بنزینی؟ از چه لحاظ؟ طبق چه پارامتری؟ برد؟ وزن؟ روح و زنده بودن؟

    موافقم 10
    مخالفم 4
  8. Taha Ayoobi

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1730 ديدگاه)

    حال نمیکنم با برقیش.
    چرا شعاع حرکتی رو ماس مالی میکنه؟ ینی چی یه ماشین دیگه دارن؟

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. آرین

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (364 ديدگاه)

      خیلی زشته این صحنهههه

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. Taha Ayoobi

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1730 ديدگاه)

      باید قبلش مینوشتی خطر حمله قلبی، من نمیخواستم ببینم

      موافقم 8
      مخالفم 0
  9. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3848 ديدگاه)

    بنزینی بهتره ولی اینم بد نیست

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. Saji

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    هرچقدم پولدار باشن هیچ توحیهی نداره یه خودرو ۲۰۰ هزاردلاری با تیپ و استایل افرودی بخرن برد اعلامیش ک درواقعیت طبیعتا کمترم هست۳۶۰کیلومتر باشه ….هیچ ماشینی ک بنزینی نمیشه ولی تو این شرایط مضخرف برقی‌سازی و دغدغه)واقعی(محیط زیست بهترین نوعش ترکیب بنزین و برق یا همون هیبریده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Aaaa

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    میدونستید که رضا شاه برای اولین بار به مرسدس دستور ساخت جی واگن رو داد
    الان ببینید اونا کجا
    ما کجا

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1262 ديدگاه)

      ما سهام بنز هم داشتیم !
      ما همه چی داشتیم . چیزی که ابر قدرت ها نمی‌خواستن و اون فردی که نباید رو فرستادن ایران …

      موافقم 9
      مخالفم 3
  12. IRAJKING

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    همه چیزش منهای بردش خوبه ولی اون چراغهای عقبش بدجوری میره روی مخ آدم !!! 😤😤😤
    فکر کنم روح هیوندای سانتافه مدل ۲۰۲۴ تو بدن طراحش حلول کرده ! 😁😁😁

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. A1

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    خیلی از ماشینها به نظرم منطقیه برقی بشن ماشینایی که ساخته شدن واسه صرفا جابه جایی افراد ولی به نظرم برقی کردن ماشینای اسپرت یا آفرودری مثل جی واگن که اصن جذابیتش اول به باکسی بودنشه بعد به موتور هشت سیلندرش منطقی نیست به نظرم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. علی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (472 ديدگاه)

    خدا رو شکر قیافه مردانه و اصیلش سرجاشه
    این ماشین یه موجود زنده هست
    یه جان سخت لوکس و مردانه چه بنزینی چه برقی این موجود توی افسانه ها خواهد رفت فقط یادتون باشه….

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا