نیسان

تست و بررسی نیسان ورسا 2024؛ ارزان‌ترین خودروی بازار آمریکا

نیسان ورسا ۲۰۲۴ عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار آمریکا را به خود اختصاص داده است. آیا این خودرو جدای از قیمت رقابتی خود توانایی‌های دیگری نیز دارد؟


خودروها بیش از حد پیچیده شده‌اند. واقعاً چه نیازی به تکنولوژی تشخیص چهره یا نمایشگر ۳۰ اینچی کابین است؟ ما در کابین خودرو مشغول تماشای فیلم سینمایی نیستیم و به همین خاطر است که می‌خواهیم وقت بیشتری را با نیسان ورسا ۲۰۲۴ سپری کنیم. این خودرو هم‌اکنون ارزان‌ترین محصول بازار آمریکا به شمار می‌رود و می‌توان نسخه پایه S با گیربکس دستی را به قیمت ۱۷,۲۲۵ دلار خریداری کرد. با خداحافظی اکثر خودروهای ارزان‌قیمت از بازار، ورسا جزو آخرین نمونه‌های در دسترس برای قشر متوسط و ضعیف خواهد بود.

برخی افراد اعتقاد دارند آمریکایی‌ها خودروهای ارزان‌قیمت را نمی‌خواهند اما این ادعا صحیح نیست. در سه‌ماهه اول امسال فروش ورسا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است. اگرچه فیس لیفت این خودرو به بهبود آمار فروش کمک کرده اما حتی در سال ۲۰۲۱ که سال بدی برای فروش خودروهای نو بوده نیسان بیش از ۶۰ هزار دستگاه ورسا را به دست مشتریان رسانده است. مردم هنوز هم خواهان خودروهای ارزان‌قیمت هستند.

البته فهمیدن اینکه چرا مردم به ورسا علاقه دارند سخت نیست. با اینکه نیسان خودرویی ارزان‌قیمت تولید کرده اما این حس به مشتری منتقل نمی‌شود. مدل پایه S از نمایشگر لمسی ۷ اینچی، بسته ایمنی سپر ایمنی ۳۶۰ استاندارد شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر و دستیار نوربالا و همچنین بیشترین فضای سر و پای کلاس سود می‌برد. حتی مدل کاملاً فول SR که در تست حاضر بود قیمتی کمتر از ۲۳ هزار دلار داشت. در این مدل نمایشگر بزرگ‌تر ۸ اینچی، اپل کارپلی، کروز کنترل تطبیقی، رنگ‌های بدنه جذاب و صندلی‌های پارچه‌ای و تریم چرم داشبورد دیده می‌شوند. نسخه تمام فول نیسان ورسا ۲۰۲۴ احساسی شبیه یک بیوک رده میانی دارد. ترکیب مشکی کابین با پارچه و چرم خیلی جالب نیست اما دوخت نارنجی آن‌ها به بهبود وضعیت کمک می‌کند. همچنین طراحی کلی کابین نیز یک دست و تمیز از کار درآمده و نمایشگر مرکزی هم کیفیت و ظاهر مدرنی دارد.

ورسا برای حمل‌ونقل بی‌دردسر سرنشینان از نقطه الف به ب طراحی شده و بنابراین نباید از آن انتظار سواری اسپرتی را داشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT روانه چرخ‌های جلو می‌کند. البته مدل پایه به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است. باید گفت قدرت کافی برای جلو راندن ورسا وجود دارد اما اگر بخواهید به سرعت‌های بالاتر دست یابید باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید.

آنچه باعث سورپرایز ما شد میزان راحتی سواری ورسا ۲۰۲۴ بود. جدای از صدای زیاد جاده در کابین، این خودرو پایدار و راحت است. سیستم تعلیق خودرو نرم است و سریعاً دست‌اندازها را رد می‌کند و تکان‌های زیادی هم در بدنه وجود ندارد. حتی فرمان خودرو نیز بازخورد خوبی ارائه می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین انتقاد درباره ورسا به طراحی آن مربوط می‌شود. جلوپنجره بزرگ این سدان ژاپنی خیلی با کلیت بدنه همخوانی ندارد و این موضوع درباره کلیت خودروهای کوچک صدق می‌کند. البته رینگ‌های ۱۷ اینچی مدل SR به بهبود ظاهر خودرو کمک شایانی کرده‌اند.

ویژگی منفی دیگر درباره نیسان ورسا ۲۰۲۴ این است که امکان دسترسی به صندلی‌های عقب تاشو در نسخه پایه S وجود ندارد. در واقع این ویژگی فقط در تریم های بالاتر است هرچند باید گفت فضای بار ۴۲۵ لیتری ورسا بهترین در کلاس خود به شمار می‌رود. در صندوق‌عقب خودرو فضای قابل‌توجهی وجود دارد و به راحتی می‌توان وسایل گوناگون را حمل کرد. اما جایی که ورسا واقعاً قلب مالک را تسخیر می‌کند پمپ‌بنزین است. با اینکه رقیب اصلی این خودرو یعنی میتسوبیشی میراژ خودروی کم‌مصرف‌تری است و در سیکل ترکیبی ۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما ورسا هم مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتری دارد که باعث می‌شود محصول نیسان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای غیر هیبریدی بازار آمریکا باشد.

اما با این تفاسیر چرا خودروهای کوچک سریعاً از بازار آمریکا محو می‌شوند؟ همان‌طور که قبلاً نیز در پدال به آن پرداخته‌ایم، خودروسازان دلیلی برای ادامه تولید خودروهای کوچک نمی‌بینند چراکه می‌توانند با سدان های کمی بزرگ‌تر یا شاسی بلندهایی که گران‌تر هستند مشتریان بیشتری را جذب کنند؛ اما زمانی که خودروهایی همچون نیسان ورسا ۲۰۲۴ با این قیمت وجود دارند به سختی می‌توان خودرویی همچون کیکس یا سنترا را توجیه کرد. ورسا تقریباً تمامی ویژگی‌های موردنیاز یک خریدار با قیمتی بسیار منطقی را دارد. ورسا یک خودروی مناسب ۲۰ هزار دلاری است که مردم بیشتری باید آن را برانند.

مشخصات نیسان ورسا SR مدل ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۲۲/۱۵۴
گیربکس CVT، دیفرانسیل جلو
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۹.۵
وزن (کیلوگرم) ۱۲۳۲
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۶.۷
فضای بار (لیتر) ۴۲۵
قیمت پایه (دلار) ۱۷,۲۲۵
قیمت مدل تست شده (دلار) ۲۲,۹۶۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    قیمت پایه ۱۷,۰۰۰ دلار!!!!! بیاد ایران بالای ۳ میلیارد

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. ehsan.fa

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1908 ديدگاه)

    چقدر خوبه برای سیستم تاکسیرانی فرسوده ما

    موافقم 13
    مخالفم 0
  3. ارمان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    ارزان برای آنها نه برای ما ایرانی ها🚶

    موافقم 10
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2846 ديدگاه)

    ظاهرش جالبه!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. زیزیگولو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5524 ديدگاه)

    کمپانی نیسان سعی کرده تو مدل جدید ورسا بازم از تجربه موفقش تو طراحی کابین نیسان کیکس استفاده کنه ……… درسته اون یکی کراس اوور هستش و این یکی سدان ولی اگه دقت کنین داخل کابین و مخصوصاً داشبورد ورسا و کیکس خیلی به هم شبیه هستن

    موافقم 17
    مخالفم 0
  6. ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3844 ديدگاه)

    ببین چقدر پولدارن این ارزون ترینشون هست!!!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. A

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    خوبه که آمریکا نمی‌ذاره چین آشغال هاشو وارد کشورش کنه و زباله تولید بشه.
    و همینطور با پایین آوردن حداقل قیمت خودروساز هارو از مسئله مهم کیفیت دور کنه.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. علی جردن

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    با قیمت ۱۷ هزار دلار میشه یک چینی فول آپشن خرید این حتی جای مه شکن های جلو روی سپر جلوش خالیه(!)

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. زیزیگولو

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5524 ديدگاه)

      علی جردن یا واقعاً متوجه نیستی چی میگی یا مخصوصاً محض شوخیو خنده میگی🤦

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. مهدی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      آره فول آپشنه فقط ممکنه یه روز توی جاده اکسل اش ول ات کنه بره دنبال سرنوشت خودش!

      موافقم 9
      مخالفم 1
  9. سهیل گل آزاد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قیمت نسخه تست شده رو زده ۲۳ هزار دلار همین نسخه بیاد وارد بازار ایران بشه بره تو نمایشگاه های عباس آباد کم کم سه تومن قیمت میزنن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. SMS

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    اگه ارزان ترین خودرویمان که تولیدی هم باشه مثلا ۵۰۰ میلیون که کمم نیست نصف این هم آپشن نداره ،

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. امیر لک

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    واقعا مفته ولی برای اونا نه ما اگه بیاد ایران به لطف این گمرک میشه ۲ یا ۳ میلیارد تومان ، الان آقای ایکس میاد میگه سمند ef7 یا پارس حلبی از این خیلی بهتره 😂💔 ولی فرض کنید اگه ماشین های خارجی ( بجز چینی ها ) بیاد داخل ایران با همون قیمت و بدون سیاست های کثیف ،،،، ایران آباد میشه از لحاظ خودروی الان یه دنا میدن یه میلیارد و دویست تومان ولی عرضش نداره اصلا سر ۵۰ هزار تا میاد تعمیر ولی این نیسان اگه میشد بیاد داخل ایران هزار برابر یه دنا توربو ارزش قیمت داره

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. محسن مصطفی نژاد

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش کدوم دنایی تا الان 50 هزارتا اصلا 100 هزارتا تعمیر خورده؟

      موافقم 0
      مخالفم 4
  12. رضا نادری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کی میاد همچین آشغالی رو با همچین قیمتی بخره وقتی که تو بازار دست دوم با همین قیمت کلی ماشین جذاب وجود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا