آموزشمسابقات

دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

در این مقاله قصد داریم شما را با دمای برخی از قطعات خودروهای فرمول یک حین مسابقه آشنا کنیم.

خودروهای فرمول یک با توجه به نوع عملکرد و نوآوری‌های به کار رفته در طراحی و ساختشان، اغلب به عنوان نمادی از بالاترین دستاوردها در مهندسی اتومبیلرانی در نظر گرفته می‌شوند. این خودروها  دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی هستند که آن‌ها را از دیگر انواع خودروهای مسابقه‌ای و حتی خودروهای سوپر اسپرت متمایز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

حراج تیرل P34؛ عجیب‌ترین خودروی تاریخ فرمول یک!

دمای قسمت‌های خودروهای فرمول ۱ حین مسابقه

در طول یک مسابقه فرمول یک، خودروها دماهای بسیار بالایی را تجربه می‌کنند، که نیازمند سیستم‌های پیشرفته خنک‌کننده برای حفظ عملکرد و جلوگیری از آسیب است. در اینجا به برخی از قسمت‌های کلیدی خودرو و دماهای تقریبی آن‌ها در حین مسابقه می‌پردازیم:

در خودروهای فرمول ۱ کابین راننده حین مسابقه به دمای عجیب ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

دمای لاستیک‌های این نوع خودروها حین مسابقه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد است. در این دماها، اصطکاک و عملکرد لاستیک به اوج می‌رسد.

گیربکس‌ خودروهای فرمول ۱ نیز به شدت داغ می‌شوند. دمای مجموعه گیربکس حین مسابقه حول و حوش ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. به منظور جلوگیری از آسیب و کاهش اصطکاک، از خنک‌کننده‌های ویژه‌ای برای گیربکس این خودروها استفاده می‌شود.

موتور خودروهای فرمول یک می‌توانند به دماهای بسیار بالایی دست یابند. این دما در نواحی اختراق اغلب به ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه  سانتی گراد می‌رسد. البته دمای اجزای دیگر موتور بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد نگه داشته می‌شود تا به بهترین شکل کار کند.

همچنین بخوانید: پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

دمای توربوشارژر در یک خودروی فرمول یک می‌تواند به ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد یا حتی بیشتر برسد. این دمای بالا به دلیل سرعت بسیار زیاد هوایی است که از موتور به وسیله اگزوز خارج می‌شود و توربین توربوشارژر را به چرخش درمی‌آورد.

دمای گازهای خروجی از سیستم اگزوز در خودروهای فرمول یک نیز می‌تواند بسیار بالا باشد. این دما معمولا در محدودخ ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. البته در برخی از  شرایط خاص ممکن است این دماها به بالاتر از این مقادیر نیز برسد.

ترمزهای دیسکی کربن-کربن مورد استفاده در خودروی فرمول ۱ می‌توانند به دماهای بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد داغ شوند. در برخی مواقع، این دما می‌تواند حتی به ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد نیز برسد.

برای مدیریت این دماهای بالا، سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده و مواد مقاوم در برابر حرارت بالا مانند تیتانیوم، سرامیک‌ها، و آلیاژهای ویژه استفاده می‌شوند. این مواد و سیستم‌ها به خودرو کمک می‌کنند ضمن اطمینان از عملکرد مطلوب حتی در دماهای بسیار بالا، حداکثر قدرت و کارآیی را حفظ شود.

همچنین بخوانید: راهنمای جامع فرمول ۱؛ هر آنچه باید درباره مسابقات گرندپری بدانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    فرمول یک همه اعدادش عجیب غریبه و همینه که فوق العادش کرده

    موافقم 14
    مخالفم 0
  2. مازیار

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2649 ديدگاه)

    کاش یه مطلب هم در مورد نحوه کار سیستم های خنک کننده داشته باشیم

    موافقم 10
    مخالفم 0
  3. cyrus-az

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    وقتی که مهندسی حدومرزها رو تعیین میکنه. واقعا تبلور مهندسی رو میشه در فرمول 1 دید، از طراحی مسیرها و سازه ها تا مکانیک و الکترونیک و آی تی. ماحصل یک ترکیب مهندسی واقعا همینه.

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. آرش وان

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (308 ديدگاه)

      سیروس جان سهم مهندسی مواد و متالورژی رو نادیده گرفتی :-)
      قسمت اعظم توربوشارژرها و قطعاتی که در دماهای بالای 800 درجه کار میکنند، از سوپرآلیاژها یا از آلیاژهای پایه نیکل و کبالت حاوی عناصری نظیر کروم ، تیتانیوم ، مولیبدن ، تیتانیوم ، تانتالوم ، نایوبیوم ، ایتریوم ، زیرکنیوم ، بور و … استفاده میکنند که در شرایط خلاء آلیاژسازی و ریخته گری شده اند.

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. بهزاد

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2445 ديدگاه)

        عزیز گرامی در بحث استفاده از مواد و متریال دست تیم ها بسته ست و همینجوری نمیشه از هر آلیاژی برای قسمت های مختلف موتور استفاده کرد.
        طبق آخرین قوانین موتوری مسابقات فرمول یک در بخش توربین و در کل سیستم اگزوز و کمپرسور تیم ها مجازند از سه فلز آلومینیوم ، تیتانیوم ، آهن استفاده کنند و برای برخی قسمت های این سیستم مقداری منیزیم هم مجازند و برای فلزاتی مثل تیتانیوم در هر بخشی مقدار ضخامت مجاز تعیین و تقریبا برای هر قطعه ی حتی پیچ و مهره هم فلز مشخص شده در قانون گنجانده شده.

        موافقم 7
        مخالفم 3
      2. cyrus-az

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (88 ديدگاه)

        از قلم افتاد آرش جان. تمام علوم مهندسی هستن تمام قد 👌👌👌👌👌

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (144 ديدگاه)

    یه جایی نوشته بود ساخت خودروی فرمول یک پیچیده تر از ساخت هواپیما های جنگنده معمول هست

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. 

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (89 ديدگاه)

      نه اشتباه نوشته بود و اشتباه متوجه شدی
      چون منظور بعد از هواپیماهای جنگنده هست

      در ادامه توضیحات بیشتر در کامنتا نوشتم چرا چون

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. 

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    نه اتفاقا هواپیمای جنگنده جدید قطعا از هر نظر خیلی پیچیده تر و پیشرفته تر و مهندسی سطح بالایی داره کلا هواپیمای جنگنده در هر چیز خیلی پیشرفته تر و پیچیده تر و تکنولوژی و مهندسی سطح بالاتری داره سطح بالایی داره
    از آیرودینامیک بگیر که در انواع سرعت ها تا مافوق صوت و ریز موج های هوا
    دماهای زیر صفر تا گرمای شدید در سرعتهای بالا
    تا تنش فشار های بالای ۱۰ جی
    موتور های پیشران بسیار پیشرفته و پیچیده که تکنولوژی مهندسی خیلی بالا و بالاتری داره
    سیستم الکترونیک و نرم افزار و سخت افزار و ….
    کلا
    اگه بخواهیم مثال بزنیم پیچیدگی و هر چیز خودروی فرمول یک بعد از هواپیمای جنگنده قرار میگیرند خودروهای فرمولا وان بعد از هواپیمای جنگنده قرار میگیره پیچیدگی و هر چیز

    ولی بعد از هواپیمای جنگنده قطعا یکی از پیشرفته و پیچیده ترین و مهندسی ترین مهندسی هاست

    موافقم 6
    مخالفم 4
  6. amirboss

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    تکنولوژی خودروهای فرمول وان حداقل ده سال از بروزترین خودروی خیابانی جلوتره.
    چه در بحث استفاده از آلیاژ و مواد و چه در بحث آیرودینامیک.
    فقط غربیلک فرمان خودروهای فرمول وان حدود چهل هزار دلار قیمت داره
    موتور این خودروها حداکثر تا نوزده هزار دور در دقیقه دوران میکنن چیزی درحدود سیصد و پنجاه دور در ثانیه.
    درواقع بحث در مورد تکنولوژی بکارگرفته تو این خودرو ها کاملا اشتباهه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. R

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    موتور اینا ۱.۶ توربوشارژره یا باتری هم داره هیبریده؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      هم توربو داره هم هیبریدی هست
      چند تا فناوری داره که با استفاده از انرژی موتور و…. تو ترمز گیری ها استفاده میکنه تا باتری هاشو شارژ کنه
      بعد وقتی ماشین تو خروج از پیچ ها شتاب میگیره باتری هم به کمک موتور میاد و شتابگیری سریع تر میشه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  8. Taha Ayoobi

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    مگه دمای لاستیک ها به 1200 درجه نمیرسید؟
    خونده بودم چسبندگی و اینا رو تو این دما به دست میاره
    شاید یه 0 اضافه خونده بودم
    نمیدونم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      نه داداش به اون درجه برسه که لاستیک ذوب میشه
      ۱۲۰درجه هم کم نیستا فکرشو بکن تقریبا ۱۰۰درجه آب به جوش میاد
      نمیتونی به لاستیکا بدون دستکش دست بزنی

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1490 ديدگاه)

        برا خودمم عجیب بود 1200 ، فکر کنم یا اشتباه تایپی بوده یا من اشتباه خوندم، مقاله اش تو همین پدال بود. در مورد لاستیک اسلیک.

        به قول شما 120 هم درحدیه که نمیشه دست زد بهش واقعا زیاده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Taha Ayoobi

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    واقعا شاهکارن این ماشین ها
    ماشین شهری داریم که موتور فرمول یک توش باشه یا از مهندسی های فرمول یک استفاده شده باشه توش؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      بله که داریم
      مازراتی mc20 با اسم موتوری نتونو که تو ساخت موتورش از فناوری خودرو های فرمول یک استفاده شده
      مازراتی گفته این موتور رو در اختیار هیچ شرکت دیگه ای قرار نخواهم داد 😄

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1490 ديدگاه)

        عه پس یکی از دلایلی که ام سی 20 محبوبه همینه
        تشکر

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. یاسین

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بله درسته موتور ام سی ۲۰ از مدلی از موتورهای فرمول یکه و شبیه به موتورهای فرمول یک و کاملاً بهینه شده که بیشتر از دور ۷۰۰۰ نره ولی خب موتور عادی یه فرمول ۱ با ۶ سیلندر تا ۱۵ هزار دور در دقیقه میره که برای ۱۲ سیلندرا تا ۲۴۰۰۰ دق می‌کنه برای ۱۰ سیلندر ۲۰ هزار دور و برای ۸ سیلندر ۱۸ هزار دور در نظر گرفته شده

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. JaMsHiD

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1094 ديدگاه)

      آره دیگه ، بی ام و M5 E60 ، و در آخر مرسدس AMG ONE که دقیقا همون موتور فرمول یک هست حتی پیچیده تر . چون خودش استارت میخوره ، و تونسته قوانین آلایندگی هم پاس کنه .

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. یاسین

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نه داداش کلاً شما توی بادی دیگه‌ای هستی درسته ای ام جی وان موتور فرمول یک و پلتفرم فرمول یک روش هست لی موتور ای ۶۰ اصلاً در حد و اندازه موتور فرمول یک نیست با ۱۰ سیلندر کلاً ۵۰۰ اسب تولید می‌کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Mohammad

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      مکلارن f1 به خاطر استفاده از فناوری خودرو های فرمول یک برای اولین بار به همین اسم نامگذاری شد
      و مازراتی mc20 که تو ساخت موتورش به اسم نتونو از فناوری خودرو های فرمول یک استفاده شده

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا