در دنیای اتومبیل، قانونی وجود داشت که خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت باید با موتورهای قوی و سیلندرهای بیشتری تولید و عرضه شوند. این کار علاوه بر ارزش خودرو باعث نشان دادن توانایی شرکت سازنده در تولید موتورهای حجیم با تعداد سیلندر بالا میشد.
به خاطر همین مسئله، خودروسازها تلاش میکردند تا خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت خود را به موتورهایی که حداقل ۱۲ سیلندر و در بعضی موارد، بدون سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژر، مجهز کنند. اما امروزه به خاطر قیمت بالای سوخت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه های سر سام آور این پیشرانه ها، کمتر خودروسازی از این موتورها استفاده میکند و سراغ آنها میرود.
با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا میخواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:
- چیزتا V16T
مطمئناً کمتر کسی نام این خودرو را شنیده است. خودرویی که در دهه ی ۹۰ میلادی به یک موتور 16v با حجم ۶۰۰۰ سی سی، ۵۴۰ اسب بخار قدرت داشت. هدف این شرکت ایتالیایی از طراحی و تولید این سوپر اسپرت متفاوت در آن زمان، رقابت و نشان دادن برتری این اتومبیل بر رقبای بازار آن دوران بود. طراحی این خودرو توسط آقای مارچلو گاندینی که یکی از طراحان شرکت لامبورگینی بود، انجام گرفت به همین خاطر شاهد شباهت هایی میان این اتومبیل و لامبورگینی دیابلو هستیم. موتور این سوپر اسپرت هم دست پرورده ی مهندسان سابق شرکت لامبورگینی میباشد. آنها دو موتور ۸ سیلندر v شکل را با یکدیگر ترکیب کرده و یک موتور v16 را پدید آوردند. این موتور که در قسمت عقب ماشین، به صورت عرضی نصب شده بود، قادر بود با گیربکس تعریف شده سرعتی معادل ۳۳۰ کیلومتر در ساعت را بپیماید.
اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.
- کادیلاک V16
کادیلاک در سال ۲۰۰۳ برای بازگشتن به دوران اوج و رقابت با خودروهای لوکس، چند مدل مفهومی را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد، تا پایه ای برای تولید محصولات جدید این شرکت باشد. در میان این خودروهای مفهومی، یک خودروی چهار درب غول پیکر و هیجان انگیز خودنمایی میکرد. این خودرو با موتور v16 به حجم ۶۱۳۰ سی سی، میتوانست ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین ۸ سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید میشد و به رقابت با بزرگان میپرداخت.
- رولزرویس V16
همانطور که میدانید شرکت رولزرویس، خودروساز لوکس انگلستان، تحت مالکیت ب ام و است. تلاش شرکت رولزرویس همیشه در لوکس بودن و دوام و کیفیت بوده و تا به الآن هم موفق شده است.
اما در سال ۲۰۰۴ شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس ۱۰۰ تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم ۹۰۰۰ سی سی بود که میتوانست ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.
رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.
- بنتلی hunaudieres
کمپانی بنتلی هم یک خودروساز انگلیسی است که از سال ۱۹۹۸ تحت مالکیت شرکت فولکس واگن در آمده است. یکی از عواملی که باعث شد شهرت بنتلی فراگیر شود، تولید خودروهای لوکس و دست ساز و خاص بود. البته در سوابق این شرکت نمونه های اسپرت هم وجود دارد. زمانی که بنتلی به طور کامل زیر نظر فولکس واگن در امد، فولکس واگن تولید یک مدل سوپر اسپورت را در برنامه ی خود قرار داد که با نشان بنتلی باشد. فولکس با این تصمیم هوشمندانه دو هدف را نشانه گرفت:
1_ ارتقای اعتبار برند بنتلی
2_ به نمایش گذاشتن موتور w16 که ساخته ی خود فولکس واگن بود.
همان موتور آشنایی که بعد ها با ایجاد تغییرات و تقویت آن وارد جسم بوگاتی شد. این موتور با حجم ۸۰۰۰ سی سی و بدون استفاده از سیستم پرخوران، قادر بود ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سرنوشت این خودرو هم شبیه کادیلاک ۱۶ بود و هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.
البته این کار فولکس نه تنها لطمه ای به برند بنتلی نزد، بلکه به موضوع شماره یک نشریات جهان تبدیل شد.
- آئودی rosemeyer
کمپانی آئودی هم یکی از زیر مجموعه های فولکس واگن است. فولکس واگن این بار هم قصد داشت تا بازخورد مردم را نسبت به یک خودروی گران قیمت با موتور w16 بسنجد. به همین خاطر یک سال بعد از بنتلی hunaudiers موتور w 16 را روی یک آئودی مفهومی قرار داد. با تغییرات و بهینه سازی هایی که روی این موتور انجام داده بود، خروجی موتور به ۷۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده بود.
- بوگاتی های w18
کمپانی بوگاتی هم که در اصل یک سوپر اسپرت ساز فرانسوی بود، که چند سالی است که تحت مالکیت فولکس واگن قرار دارد. زمانی که تصمیم فولکس واگن برای تولید بوگاتی جدی شد، یک موتور w18 برای ان در نظر گرفت. این موتور غول پیکر از تشکیل سه موتور ۶ سیلندر خطی تشکیل میشد که با یک میل لنگ مشترک به حرکت در می آمدند. حجم این پیشرانه ۳.۶ لیتر بود که ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین خاطر فولکس واگن ۳ الی ۴ طرح مفهومی را معرفی کرد که همگی موتور یکسانی داشتند. طراحی یکی از این مفهومی ها بر عهده ی شرکت ایتال دیزاین بود. این شرکت یک مدل چهار در هم در سال ۱۹۹۹ برای فولکس طراحی کرده بود که قرار بود از همین موتور w18 استفاده کند. اما باز هم هیچ یک از این مفهومی به تولید نرسید و موتور ۱۸ سیلندر هم در حد نمونه باقی ماند.
زمانی که مهندسان فولکس واگن از کارایی و توان موتور ۱۸ سیلندر نا امید شدند ، ترجیح دادند که با یکسری اصلاحات انقلابی موتوری قویتر از نمونه ۱۸ سیلندر را طراحی کنند. مدیران ارشد فولکس واگن که به نوعی مالک برند بوگاتی بودند، درخواست طراحی مجدد یک موتور قویتر و بهتر از نمونه ی ۱۸ سیلندر را از مهندسان فنی این شرکت خواستار شدند.
مهندسان هم بدون فوت وقت و با استفاده از تجربیات گذشته و مهندسی بی عیب و نقص المانی، یک موتور ۱۶ سیلندر با حجم ۸۰۰۰ سی سی و با قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر طراحی کردند. قدرت بالای این موتور مدیون ۴ توربوشارژر بسیار قوی بود. این موتور از بلوک ۴ موتور ۴ سیلندر خطی تشکیل میشد.
قطعاً این بوگاتی به موتور مجهز نبود، بلکه به یک نیروگاه مجهز شده بود. برای خنک کاری این نیروگاه از سه رادیاتور بزرگ، کمک گرفته میشد. حداکثر سرعت این بوگاتی ۴۰۷ کیلومتر در ساعت اعلام شد.
REZA.Z7
۱۵ بهمن ۱۳۹۲میلاد جان دستت دردانه منکه عاشق اون کادیلاک شدم من فک میکردم سیستم خاموش کردن سیلندرهای اضافی اختراع نشده(که به فکر اختراعش بودم)تازه فهمیدم چقدر ازدنیا عقبم!;-)
Amir mahdi
۱۲ اسفند ۱۳۹۲کاملاٌ موافقم.
سیاوش
۱۲ تیر ۱۳۹۳دمت گرم بابا….مخترع….
Javad
۵ تیر ۱۴۰۲منم دوسال پیش فهمیدم که قبل از من اختراع کردن خخ
اشکان
۲۰ شهریور ۱۴۰۳11 سال…
توفیقی
۱۵ بهمن ۱۳۹۲درسته بوگاتی بهتر از همه هست ولی رولزرویس یه چیز دیگست و من رویس جون رو بیشتر می پسندم
meysam
۱۶ بهمن ۱۳۹۲یه پیشنهاد
کادیلاکو دوباره ببین
توفیقی
۱۵ بهمن ۱۳۹۲مسخره بازی درنیارید.رولزرویس رو تو خواب هم نمی بینن اون وقت دیس لایک میدن.رولز رویس چیزی از بوگاتی زیاد نداشته باشه کمم نداره.حتی من میگم بیشتر هم داره.یه خودرو سوپرلوکس و تجملاتی تمام دست ساز و مرغوبترین اجناس توش به کار رفته چه چوب و چه چرم و چه رنگ و آلیاژ…دیگه چی میخوای.
من که واقعا از قیافش خوشم میاد یه ماشین واقعی.تو این لیست فقط رولزرویس شبیه ماشینه بقیه شبیه اسباب بازین.
شایان
۱۶ بهمن ۱۳۹۲چه فایده که زشت و بد ترکیبه در ضمن دیگه با بوگاتی مقایسش نکن باشه
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۰حاج توفیق
الان یه جوری داری از رولز رویس تعریف میکنی که انگار دوسه تا تو حیات خونه ت داری🙂
یا جوری میگی بقیه اسباب بازی ان که انگار چی سوار میشی🖐️
بعد از 8 سال یکی پیدا شد اینو بهت بگه آخرش
ای کاش اسم ساقیتو میگفتی تا مام یه فیضی ببریم
یا حق
محمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۲به نظر من بوگاتی فقط قدرت و سرعتش زیاده دیگه از زیبایی و طراحی و تکنولوژی خبری نیست.
MPS
۸ اسفند ۱۳۹۳شما اول تکنولوژی رو تعریف کن نصف مشکل مملکت حل میشه!
amin
۱۵ بهمن ۱۳۹۲به نظرم موتور بوگاتی16.4 هستش.
احمد.ف
۱۷ بهمن ۱۳۹۲اون کادیلاک موتورش ۱۶ لیتریه نه ۶ لیتری! توربو هم نداره. یک سرچ کنید دستتون میاد.
میلاد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲کدیلاک حجم موتورش 13.6 لیتر هست.
احمد.ف
۱۷ بهمن ۱۳۹۲شما راست می گی من از حافظه گفتم 16 لیتر اشتباه بود
جلال
۲۲ بهمن ۱۳۹۲سلام
از همون سال 2003 که کادیلاک معرفی شد عاشقش بودم
شاید باورتون نشه ولی شبها خابشو میدیدم :D
امین .ن
۱۰ فروردین ۱۳۹۳به نظر من رولزرویس وکادیلاک درعرصه ی تجملاتی وفخر فروشی صاحبانشون قدیمی تر وموفق تراند.وقوی سبقتو از دیگر رقبا ربودهاند وبه دردسرمایه داران بزرگ میانسال میخورن که صاحب چندین شرکت بزرگ وچند ملیتی هستن اما چیز تا وبوگاتی وبنتلی به درد سرمایه داران جوان یا تازه به دوران رسیده ها یا همون اقا زاده هامیخوره که من رولزرویس وکادیلاک روبیشتر می پسندم.
مصطفی
۱۲ فروردین ۱۳۹۳خوب بود.
7
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر من هم کادیلایک خوبه
سعید
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳بچه ها یادی از موستانگ هم بکنید .
امیر
۲۷ دی ۱۳۹۵عزیزم موستانگ درحد اینا و قابل قیاس نیس.اصلا چیزی از خودرو سازی میدونی؟
amirAli Parsa
۱۶ شهریور ۱۳۹۳ماشین باید تو این سبکا باشه
رولزرویس V16
mohammad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴فقط ایتالیا فقط ویرون وپاگانی زوندا و هوآیرای وحشی
حمیدرضا فقط آئودی
۵ مرداد ۱۳۹۴بوگاتی یه سوپراسپرت ساز فرانسویه که تحت مالکیت یه شرکت آلمانیه چه ربطی به ایتالیا داشت الان؟!!!!!!!!
کورش
۱۵ دی ۱۳۹۹تحت مالکیت فولکس هست
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بوگاتی شرکت فرانسویه
اما بنیان گذارش آقای بوگاتی از ایتالیا بودن
علیرضا
۱۷ مهر ۱۳۹۴بوگاتی رو خیلی دوست دارم ولی عاشق صدای اونتادور و گالاردو هستم
LMF
۲ آبان ۱۳۹۴همه یه طرف شورلت کامارو هم یه طرف
Sajjad
۱۶ آبان ۱۳۹۴عالی
rezai
۱۷ آبان ۱۳۹۴سالار تمام شرکت های خودروسازی فقط فولکس واگن اکثر این غول ها تحت حمایت فولکس هستن
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱جنرال موتورز چی پس
morteza
۱۰ آبان ۱۳۹۵کسی maybach exelero دیده ؟
پس یه نگاه بندازید بعد دوباره نظر بدید.
alisid
۲۵ فروردین ۱۳۹۶دوستان برند های اسم برده همه خوبن ولی دقت کنید که فولکس واگن خودرو سازی ملی المان و حیلی از نام های تجاری رو خرید و رشد داده سیاست خودرو و سرعت و دریف همه رو یه تنه کنترل میکنه نباشه رو دست المانی ها
رضا مکانیک
۲۱ آبان ۱۳۹۶لطفا در مورد چلنجر و جگوار 12 سیلندر هم مطلب بزار
من ی جگوار 6 سیلندر دارم ک فقط حجمشو میدونم 4200سی سی ه
حسین
۲ اسفند ۱۴۰۱خداوکیلی همه این ها درست و عالی
بیایید یادی کنیم از اون غول عظیم الجثه ۱۸ سیلندر مرسدس بنز ک هیچ وقت پا به جاد نزاشت چون خودرو هایی با پیشرانه کوچیک حرفی برا گفتن نداشتن!!!!!!!!!!!!