آموزش

سیستم 4Matic مرسدس بنز چگونه کار می کند؟

عبارت 4Matic نامی است که کمپانی آلمانی بنز برای سیستم معمول AWD انتخاب کرده است که بنابه گفته‌های این شرکت نسبت به AWD توسعه بیشتری یافته است. این توسعه بیشتر به معنای کنترل بهتر بر روی سطوح لغزنده به ویژه برف است. این سیستم برای اولین بار در کلاس E مدل w124 نصب شد که به سال ۱۹۸۷ بر می‌گردد. در حال حاضر این سیستم بر روی ۵۲ مدل از محصولات این شرکت وجود دارد.

Mercedes Benz C350 4Matic
Mercedes Benz C350 4Matic
اساس مکانیکی سیستم فورماتیک بر تقسیم توان به نسبت ۴۵ به ۵۵ بین اکسل‌های جلو و عقب است. با وجود دیفرانسیل مرکزی چند دیسکه که لغزش را به حداقل می‌رساند می‌تواند تا گشتاور قفلی ۵۰ نیوتون متر را ایجاد نماید تا نیروی جلو برنده (Traction) بیشتری تولید شود. در هنگام شتاب گیری با انتقال توان به اکسل عقب باعث می‌شود که نتیجه مطلوب‌تری را شما احساس کنید. با وجود دیفرانسیل مرکزی چند دیسکه موجود در خودرو شما می‌توانید نسبت‌های متغیری را مانند ۳۰ به ۷۰ یا ۷۰ به ۳۰ برای اکسل‌های جلو و عقب بنا به شرایط جاده انتخاب کنید.
Mercedes-Benz E350 4Matic
Mercedes-Benz E350 4Matic
در این سیستم موتور باید در جهت طولی خودرو نصب شود تا اینکه ورودی گیربکس هم امتداد با خروجی موتور قرار بگیرد و از اتلاف اصطکاکی توان به حداقل برسد و مصرف سوخت بهینه شود.
Mercedes details new 4matic biased AWD system for CLA
Mercedes 4matic for CLA
Mercedes-Benz 4MATIC
Mercedes-Benz 4MATIC
هر چند سیستم 4Matic مرسدس بنز به تنهایی عمل نمی‌کند بلکه با سیستم‌هایی مانند ESP و ASR همکاری می‌کند. مانند تمام خودروهای ۴ چرخ محرک، 4Matic هم از قوانین فیزیکی رانندگی تبعیت می‌کند. شما می‌توانید رابطه متقابل این سیستم را با “دایره Kamm” در شکل زیر ببینید.

mercedes-benz 4matic explainedmercedes-benz 4matic explained
شرایط جاده ای به طور کامل در سیستم 4Matic رصد می‌شود تا از لغزش‌های جانبی و طولی جلوگیری شود. مداخله مستقیم ASR یا 4SET باعث می‌شود که نیروی Traction همواره در بیشترین حالت خود قرار بگیرد تا شتاب گیری به بهترین نحو صورت بگیرد. در این بین لغزش نیز به حداقل خود می‌رسد و پایداری مستقیم خودرو در طی این فرایند به طور کامل تضمین می‌شود.
به همین علت اگر جاده لغزنده باشد، سیستم کنترلی ASR با توجه به نحوه رانندگی وارد عمل می‌شود. حال این مداخله ASR بدون توجه به اطلاعات دقیقی که توسط داده‌های سنسور ESP که دینامیک طولی و جانبی خودرو را ارزیابی می‌کنند، هیچ ارزشی ندارد. یعنی به واسطه اندازه گیری مداوم پایداری طولی و جانبی توسط سنسورها، بهترین تصمیم با توجه به خواسته‌های راننده و شرایط موجود جاده اتخاذ می‌شود.

بنا به اظهارات سازندگان هنگامی که سطح کم اصطکاکی در جاده وجود داشته باشد سیستم‌های کنترلی تورک موتور را در همان چرخ کاهش می‌دهند تا اینکه تایر بتواند نیروی جانبی مناسب را پیدا کند. اگر سیستم ASR نتواند این موقعیت را کنترل کند سیستم ESP مداخله کرده و با ترمز گیری مناسب بر روی هر چرخ پایداری خودرو را حفظ می‌کنند.
E-Klasse Limousine, E 350 4MATIC (W212) 2009
E 350 4MATIC
در شرایط زمستانی در برخی موارد شاید نیاز داشته باشید که کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESP) را خاموش کنید. معمولاً زمانی که بخواهید از برف عمیق بیرون بیایید ممکن است نیاز به خاموش کردن آن داشته باشید. حتی در زمانی که ESP شما خاموش است راننده مرسدس بنز همچنان می‌تواند از مزایای این سیستم به خصوص در ترمز گیری استفاده نماید. البته باید به یاد داشته باشید که محض برگشتن به جاده لغزنده معمولی پوشیده شده از برف باید سیستم ESP را دوباره فعال کنید. [jwplayer mediaid=”۵۶۸۱۳″] هر چند با وجود تلاش مهندسین برای کنترل بهتر خودرو ولی راننده باید با توجه به شرایط موجود که چه قدر می‌تواند ایمن باشد، باید عمل کند. اصلاً مهم نیست که سیستم چه قدر خوب کار می‌کند، راننده نباید به طور کامل به این سیستم‌ها اطمینان کند. راننده باید همیشه رانندگی خود را با توجه به شرایط جاده‌ای هماهنگ کند تا وسیله نقلیه خود را بتواند به بهترین نحو کنترل کند. البته باید توجه داشت که لاستیک‌های مخصوص زمستان خیلی می‌تواند به راننده در بهبود پایداری بیشتر خودرو کمک کند. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    در دهن ایران خودرو و سایپا می کوبد

    1. carbonado aventador

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4498 ديدگاه)

      در دهن خیلی گنده تر از ایران خودرو و سایپا می کوبد!!!!!!!

      موافقم 10
    2. امین

      ۹ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      xDrive در عمل نتایج بهتری نشون داده
      این هم ســــنــــد:

      http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/237/cbb9373d83e6b4e269121aaad38b42d6710972.mp4

      موافقم 2
      مخالفم 3
  2. PEUGEOT

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (998 ديدگاه)

    واقعا عالی بود توی این چند روزه مطالب خیلی خوب و آموزنده ای گذاشتید.
    بسیار ممنون آقای طهوری.
    دوستان دقت کردید اکثر تکنولوژی ها رو آلمانی ها اختراع می کنن. واقعا آلمانی ها ترکوندن.
    P E U G E O T

    1. زیگما

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3058 ديدگاه)

      نخیر اینطور نیست.شما فقط اون هایی که ساخت آلمانی ها بوده رو میبینی.
      اولین استفاده از ایربگ>در کادیلاک(اکثرا اشتباهاً فکر میکنن اولین بار بنز از ایربگ استفاده کرد در صورتی که طبق اسناد ، کادیلاک اولین بوده)
      اولین استفاده از ترمز ABS در کشنده های دهه 70 امریکایی بوده(سند موچود میباشد)
      اولین استفاده از کروز کنترل تطبیفی توسط لکسس.
      روش های نوین کاهش زمان و هزینه تولید توسط تویوتا(که خودش یه بحث بسیار پیچیده ای هست)
      شما باید یه مقدار جلوتر از بینیت رو هم ببینی
      ووو….

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود.

        زیگماااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!

        چی میگی؟؟؟

        همه میدونند که ترمز ABS ساخته ی شرکت بوش المان و اولین بار بر

        روی بنز های اتاق اس در دهه ی هفتاد میلادی بوده.

        بعدشم طراح ایربگ برای ماشین های امریکایی یک مهندس المانی

        بوده.چون امریکایی ها عقیده ای به بستن کمربند ایمنی نداشتند.

        حمید خیلی اطلاعاتش از من بیشتره.مخصوصا در بنز.

        ((( ایران و المان )))

      2. حمید

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (644 ديدگاه)

        میلاد جان شما لطف داری – زیگما تو به بینی پژو چیکار داری ؟؟؟؟ محض اطلاعت ایربگ رو همون طور که میلاد میگه Walter Linderer یه مهندس آلمانی اختراع کرد دهه 50 میلادی . بعدش هم در اختیار کمپانی کرایسلر گذشت نه کادیلاک ، هیچ کس هم فکر نمیکنه بنز اولین استفاده از ایربگ رو کرده!!!کرایسلر بود در دهه 60 استفاده کرد .

      3. حمید

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (644 ديدگاه)

        راستی کروز کنترل هم اولین بار آمریکایی ها اختراع کردن 1948 یه مهندسی بود Ralph Teetor (شاید اشتباه باشه اسپلینگش) ، حالا لکسس بعد از 50-60 سال زحمت کشید تطبیقیش کرد!!!! وای چه کار بزرگی!!!! اگه لکسس نبود صنعت خودرو به بن بست میرسید!!! لکسس با اینکار دنیا رو نجات داد!!! آخ آخ آخ آخ آخ … دست بردار زیگما ، اختراعات آلمانیا تو ماشین بیشتر از یه جلد دو جلد کتابه . حالا این وسط واسه پیام بازرگانی اجازه دادن چهارتا چیز هم جوون ترها اختراع کنن خوش باشن!!!! مثل لکسس

        موافقم 2
        مخالفم 1
      4. علی

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (66 ديدگاه)

        با سلام خدمت شما
        گواهی ثبت اختراع ایربگ برای کارخانه مرسدس بنز می باشد که اگه بخاین می تونم سند و شماره ثبت اختراع ایربگ رو توسط بنز بهتون ارائه بدم در من خودتون با یه سرچ ساده می تونید پیداش کنید
        همون طور که دوستان هم گفتند همین چند روز پیش بود که مطلب کاملی در مورد سیستم ترمز بدون قفل و ابداع اون توسط بوش و استفاده از اون توسط بنز و ب باو و توسط همین سایت منتشر شد بخاید لینک اون رو هم بهتون بدم
        دوست عزیز بحث اینجا آلمان یا آمریکا نیست بلکه پیشرفت یه شرکت در احترام به خواست مشتری ها و ابداع تکنولوژی های جدی هست اولین کروز کنترل تطبیقی هم بنز در سال 2000 روی سری اس برای اولین بار تو دنیا رو ماشینش نصب کرد اگه بخاید لینک تاپ گیر این قضیه و توضیحات جمیز می در این مورد هم هست.لکسوس کجا بود ؟؟؟
        این بحث 4MATIC نشون دهنده توانایی یه شرکت در جلب مشتری و احترام به همه اون سلیقه هاست دوست عزیز و گرامی

        1. حمید

          ۹ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (644 ديدگاه)

          علی جان تا جایی که من میدونم اولین ایربگ روی کرایسلر نصب شد ، منتها به شکل ایربگهای امروزی نبود.فکر میکنم ایربگهای امروزی کار بنز بوده و SRS Airbag ، اگه دقت کرده باشید همون ایربگ اولیه هم دهه پنجاه اختراع کردن 10 سال بعد استفاده کردن بس که اشکال داشت مثلا دیر عمل میکرد ، به سرنشین آسیب میزد و … اگه اشتباه میکنم اصلاح کنید ، چون من لیست بنز رو روی mbusa که وب سایت بنز در آمریکا هست خوندم خودشون ایربگ رو نذاشتن

      5. PEUGEOT

        ۸ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (998 ديدگاه)

        زیگما جان حالا چرا اینقدر عصبانی؟
        تازه من گفتم بیشترشو نگفتم همشو که.
        بعدشم این چه اخلاقیه داری دوست داری همیشه مخالف باشی و جو رو متشنج کنی
        از اینا گذشته شما به بینی من چی کار داری؟
        ای بابا از دست تو

      6. مهرداد زنب

        ۱۸ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (4 ديدگاه)

        سندات رو نشد ها ولی اگه از بنز سند خواستی سند زنده دارم یه W116 و با یه w123 که هر دو مجهز به ایربگ و ABS و همچنین کروز کنترل و گرمکن و سرد کن صندلی و … هستنئد بیا از نزدیک تماشا کن تا لکسوس لکسوس نکنی یادمه ۱۰ سال پیش میگفتن بنز و بی ام وه باید تعطیل کنند و لکسوس اومده داریم میبینیم لکسوس رو هم !!! ارجاعت میدم به سیستم پارک خودکار بنز اس کلاس و مقایسش با لکسوس که تا سیستم لکسوس بخواد درست پارک کنه راننده بنز یه شام خورده و داره میره خونشون

        1. Iman99

          ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1863 ديدگاه)

          گل گفتی مهرداد آلمان و امریکا طلایه دار صنعت خودرو هستن و بهترین ها هستن بیشتر اختراعات و مهندسی ها و هنر ها از آلمان و امریکا هست و از همه نظر بهترین هستن تو صنعت خودرو و تو همه چیزای دیگه هم همینطوره.

  3. جهانگير

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (147 ديدگاه)

    اونها به فکر چی اند ما به فکر چی
    خدا آخر عاقبتمون رو ختم به خیر کنه

  4. امین

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (430 ديدگاه)

    و باز هم تشکر از مطالب فنی و علمی بسیار زیباتون. مطالب کاملا بدربخوری هست بخصوص برای مقایسه خودروها

  5. hosey

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    میگن 206 هم مدل 4MATIC داشته و ایرانخودرو با اپکو سفارشی میزنند؟؟راسته یا دروغه؟؟بقیه ی مشخصاتش چیه؟؟؟

  6. km

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (675 ديدگاه)

    واقعا مطلب خوب و جالبی بود. لطفا از BlueEFFICIENCY(میدونم که مصرف و درصد CO2 رو کمتر میکنه ولی بکم جامع تر) هم یه مقاله بگذارید. ممنون :)

  7. فرید

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    عالی بود
    در تکمیل یا ادامه این مقاله در مورد سیستمهای Quarda drive , Quadra trac که در جیپ گرند چروکی معرفی شدند و بعدها کمپانی های دیگه از روش کپی کردند هم مقاله ای داشته باشید لطفا
    ایضا سیستم KDSS در تویوتا در خصوص سیستم تعلیق داینامیک

  8. saied

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    به نظرم ادم تا خودش پشت فرمونش نشینه بهتر نظر نده

    1. حمید

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (644 ديدگاه)

      آفرین

    2. ʍɑղհհցϲ

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا بنز چیزی نیست که بخوای باهر ماشینی مقایسش کنی من قبلا که ماشین خوبی نداشتم فک میکردم که بی ام و و بنز در حد قرار دارن تا اینکه یهe400 4matic 2018خریدم وتازه متوجه شدم که بی ام و سری ۵ در برابر e هیچی نیست و بی ام و رو فروختم

  9. فقط سری ۳

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    واقعا وقتی راننده پشت فرمان این گونه ماشین ها میشینه حالا فرق نمیکنه که ازچه برندی باشه واقعا حس اعتماد به راننده داده میشه که خیلی عالیه

    1. carbonado aventador

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4498 ديدگاه)

      وقتی ما ها پشت این ماشینا بشینیم دیگه بیرون بیا نیستیم . اگه به من ساعت 10 شب یه مرسدس بدن همون موقع می رم جاده امام رضا (ع) و تا مشهد یه سره می رم بدون توقف!!!!!!!

      1. mehran

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ﺳﻼﻡ. ﭘﺸﺖ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻨﺸﺴﺘﻢ ﻭﻟﻲ.ﺟﻴﭗ اﻫﻮ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﻗﺪﻳﻤﻴﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﻴﻮﻻﻳﻪ.ﺩﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻠﺸﻢ ﻛﻼﭺ ﺩاﺭﻩ.ﻳﻌﻨﻲ ﺗﻮ ﻫﻴﭻ ﻛﻠﻲ ﻧﻤﻴﻤﻮﻧﻪ

    2. حمید

      ۸ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (644 ديدگاه)

      بخصوص وقتی از ماشینای ایرانی پیاده بشینی پشت اینا … درسته

  10. محسن.د

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    خیلی خوب بود. اگه میشه درمورد xDrive و Quattro هم مطلب بذارین. ممنون

  11. توفیقی

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    بنزهای ساخت AMG این سیستم 4 ماتیک رو بهینه سازی کردن و یه حرف S هم به آخر لوگو AMG اضافه کردن که واقعا محشره.
    صد بار گفتم بازم میگم
    بنز بی لوگو AMG مثل جرج کلونی با زیر پیراهنه.شاید خوشگل باشه ولی خوشتیپ نیست.
    stay a live AMG
    در مورد بی ام و هم همین طور صادقه.بی ام و هم با M-power یه چیز دیگست.
    بنز با AMG لایک
    بنز بی AMG دیسلایک

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. SALAR

    ۸ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (364 ديدگاه)

    مشکل از خودمونه چه کار به سایپا و ایران خودرو داره . خودمون هیچ چی نیستیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….با کمی فکر کردن.

  13. کیانوش

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (289 ديدگاه)

    یه دنیاست و یه بنز یه دونه باشیــــــــــــی!!!
    اما به نظرم سیستم کواترو audi عملکرد بهتری داره؟؟!!!

  14. حمزه

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    کلا این مرسدس بنز منو با این تکنولوژیهاش کشته. خیلی این سیستمو دوسش دارم. دستشونم درد نکنه. دمشونم گرم. اونا کجان و ما کجا؟!…

  15. دایملر بنز

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اقای زیگما دانشمند محترم رو کن مدرکتو ببینیم.ماشینای48 سال بیش بنز abs داشته.یدونه مدرک رو کن صدتا رو کنم برات .درباری سازنده ماشین قشنگ حرف بزن.

  16. احمد

    ۱۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من نمی فهمم دعوا بر سر اینکه اول کی اختراع کرده ینی چی؟! آخه مرسدس یا جی ام یه شبه که یه چیزو اختراع نکردن.
    یکی از دوستام ماشین آلات کشاورزی می خونه. کتاباشو خوندم کف کردم!
    بیش تر سیستمای پیشرفته ماشینای امروزی به شکل اولیه و کاملا مکانیکی تو دهه های 40 50 میلادی روی تراکتوراشون که عمدتا آمریکایی هستن استفاده می شده. مثلا یه چیزی مثل قفل دیفرانسیل و تقسیم نیرو بین محور ها و چرخ ها!
    مهندسی معکوس الان کار رو به اینجا رسونده. نه فقط یه شرکت خاص!

  17. میلاد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما ها چرا بخودمون اجازه اظهار نظر های بیجهت میدیم؟؟؟؟ ما چکاره ایم؟حالم ازین حرفها تعصبی در مورد بنز بهم میخوره.طرف اومده مرسدس رو نقد میکنه!!!

  18. خنده بازار

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بحث نکنید دوستان
    تا اونجایی که من میدونم و شواهد میگن
    اولین ایربگ و سایپا ساخت روی پراید
    و اولین ABSهم ایران خودرو ساخت روی…..
    اگر اشتباه نکنم پیکان وانت
    تازه اولین صندلی پرنده رو هم که میره بالا چطرش باز نمیشه یک راست از همون بالا میره تو اسمونها
    محصول مشترک جفتشون بود
    اسمش چی بود؟

  19. mhasadollahi

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خفن🔥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا