در دنیای سیستمهای موتوری برخی نامها و برندها از اعتبار خاصی برخوردارند. مرسدس بنز از جمله این نامهاست که تقریبا همگان آن را با خودروهایی شیک و فوقمدرن میشناسند، اما این روزها مرسدس بنز را باید در سازههای پیشرفته موتوری دیگری نیز جستجو کرد که ازجمله آنها میتوان به هواپیما، بالگرد و قایق اشاره کرد.
البته این تنها مرسدس بنز نیست که وارد چنین عرصهای شده است، بلکه برندهای سرشناس دیگری نظیر تویوتا، هوندا و حتی بی.ام.و نیز دست به کار شده و تازهترین دستاوردهای تکنیکی و فنی خود را در چنین سهگانههایی به رخ سایر رقبا میکشند. بالگرد EC145 Luxury مرسدس بنز که این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته است و بیشتر به یک سازه مجلل و فوق مدرن هوایی شباهت دارد ازجمله این نوآوریهاست؛ سازهای که فضای درونی آن دستکمی از یک فضاپیما ندارد!
جای هیچ تعجبی ندارد که مرسدس بنز نیز وارد عرصه هیجانانگیز و البته مهمتر از آن پولساز طراحی و ساخت بالگرد، قایق و حتی هواپیماهای لوکس و فوقمدرن شود. این به آن معناست که در آینده نزدیک ردپای مرسدس بنز را در آب و هوا نیز خواهیم دید. این نگرش جدیدی است که از سوی غولهای خودروسازی جهان همچون نیسان، تویوتا، هوندا و بی.ام.و نیز در نظر گرفته میشود.
نگاهی به آینده نشان میدهد که تا کمتر از نیم قرن دیگر عملا تمامی خیابانهای شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان به پارکینگهای درازی تبدیل میشوند که در آنها خودروها مجالی برای حرکت روان نخواهند داشت. به همین دلیل است که فناوریهایی نظیر بالگرد EC145 Luxury مورد استقبال قرار میگیرد.
شاید قرار است در آینده آسمان شهرهای بزرگ و کوچک جهان، به محلی برای تردد سیستمهای حرکتی تبدیل شود. این بالگرد چندی پیش و در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت هوانوردی در ژنو رونمایی شد. EC145 Luxury بالگردی مجهز به موتور دوقلویی است که بدون شک آرایش فضای داخلی آن مهمترین برگ برنده آن محسوب میشود.
مهندسان مرسدس به خوبی میدانند که چگونه از قطعات و وسایل لوکس در سیستمهای حرکتی تولیدی این برند استفاده کنند. در فضای داخل کابین این بالگرد به طرز هنرمندانهای با نور بازی شده است. گذشته از این از مواد انعطافپذیری استفاده شده است که دست مهندسان و طراحان را در ساخت انواع صندلیها و سکوها باز گذاشته است. این ابتکار عمل تازه محصول تفکر خلاقانه طراحان استودیو طراحی پیشرفته مرسدس بنز در منطقه کومو ایتالیاست و با توجه به موفقیت اولیهای که به دست آوردهاند تلاشهایی را نیز برای طراحی قایق تفریحی ـ سرعتی در این کلاس آغاز کردهاند.
در کابین این بالگرد مجموعهای زیبا و هیجانانگیز از فناوریهای نوین دیده میشود. در بیرون از کابین موتور دوقلو و در داخل آن تازهترین پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه طراحی کابینها، الکترونیک هواپیمایی و نوعی سیستم پیچیده الکتریکی دیده میشود. سیستم چرخندهای که در این بالگرد به کار گرفته شده است فاقد لولاست که این خود یکی از محسنات آن به شمار میآید.
ملخ این بالگرد تقویت شده است که در نتیجه سر و صدای آن در مقایسه با پیشرفتهترین بالگردهای امروزی نیز بسیار پایین است. گذشته از آن افرادی که سوار بر آن میشوند لرزش بسیار کمی را احساس میکنند. طراحی چشمگیر و قابلیتهای بالای این بالگرد افراد و سازمانهای زیادی را ترغیب به خرید آن کرده است به طوری که تاکنون ۳۱۵ فروند از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. بالگرد EC145 Luxury نخستین بالگرد در این کلاس است که ظرفیت حمل تا ۸ سرنشین را دارد.
افراد و سازمانهایی که این بالگرد را سفارش میدهند حق انتخاب زیادی دارند. از کف و بخشهایی از بدنه که از نوعی چوب بسیار مرغوب ساخته میشود تا نوع نورپردازی قسمتهای مختلف درون کابین، مجموعه متنوعی است که تقریبا هر نوع سلیقهای را پاسخگوست. البته نورپردازی که از آن صحبت میشود تنها مربوط به فضای داخل کابین نیست و بدنه آن نیز با یک سری نورپردازی محیطی دستخوش تغییرات جالب توجهی میشود.
تا اینجای کار بیشتر صحبت از تزئینات لوکس و امکانات چشمگیر این بالگرد شد، اما از فضای قابل انعطاف درون کابین نیز نمیتوان به راحتی عبور کرد. صندلیهای مخصوصی که در کابین این بالگرد نصب شدهاند این قابلیت را دارند که روی ریلهای مخصوصی حرکت کرده و با توجه به نوع کاربری که در هر بار پرواز برای آن در نظر گرفته میشود آرایش یابند. از این رو به راحتی و در عرض چند ثانیه میتوان این بالگرد را از یک سیستم حمل و نقل هوایی به یک وسیله مطمئن برای جابهجایی انبوهی از بار استفاده کرد.
از دیگر امکانات مختلفی که درون این کابین دیده میشود میتوان به ۳ جعبه چند منظورهای اشاره کرد که به عنوان سیستم خنککننده یا چیزی شبیه یخچال، محل نگهداری ظروف پذیرایی، میز، مانیتور ۱۵ اینچی و در نهایت سیستم پخش DVD به کار گرفته میشوند.
مجموعه این امکانات موجب شده تا بتوان از این بالگرد در مجموعه متنوعی از کاربردها ازجمله امور تجاری و بازرگانی و همچنین ماموریتهای شخصی استفاده کرد. نگاهی دقیق به بخشهای مختلف درون کابین این بالگرد نشان میدهد که از کوچکترین فضاها نیز به خوبی استفاده شده است. بهعنوان مثال فضای محدود حائل میان کابین درونی، جایی که خلبان قرار میگیرد و کابین اصلی کشوهای متعددی نصب شدهاند که از آنها میتوان برای نگهداری وسایل مختلفی استفاده کرد.
به نظر میرسد فناوریهای نوینی نظیر بالگرد EC145 Luxury همچنان از بازار خوبی برخوردار باشد. در سراسر جهان چهرههای ثروتمند زیاد زندگی میکنند که برای آنها خرید این نوع سیستمهای حمل و نقل هوایی جدای از آن که یک نیاز باشد بیشتر به یک سرگرمی هیجانانگیز شباهت دارد. ثروتمندان زیادی وجود دارند که برای آنها پرداخت هزینههای چند میلیون دلاری برای خرید این نوع سیستمهای هوایی کار چندان سختی نیست. همچنین بسیاری از مراکز تحقیقاتی و اکتشافی نیز تمایل زیادی از خود برای خرید این نوع بالگردها نشان دادهاند. به جهت آن که فناوریهای مربوط به طراحی و ساخت این نوع بالگردها در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، بسیاری از طرحهای مفهومی که با استفاده از شبیهسازیهای رایانهای ارائه میشوند خیلی زود به مرحله تولید اولیه و انبوه میرسند.
منبع: مهدی پیرگزی – روزنامه جام جم – ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ – gizmag
سعید
۱۷ خرداد ۱۳۹۱واقعا تکنولوژی دارنا. ما که تو هلیکوپترای زمان .. موندیم و هی تعمیرشون میکنیم
علی قضایی
۱۸ خرداد ۱۳۹۱کامل بود .ممنون
حجت
۳۱ خرداد ۱۳۹۱باسلام لطفا اگه میشه قیمت های صنایع هوایی را به نمایش بگذارید با تشکر
بهزاد
۱۸ تیر ۱۳۹۱مثل همیشه بنزبهترینه
احمد
۱ مرداد ۱۳۹۱به نظر من ایران در عرصه ی صنایع هوایی به سرعت رو به پیشرفته ومیتونه تا چند سال دیگه دهن رقبای اروپایی و امریکایی رو به خاک بماله.
hojjat_021
۱۳ بهمن ۱۳۹۱باید آخرش می نوشت ساخت ایران؟؟؟؟؟؟؟؟
.
.
.
.
این همه خالی بندی این هم روش@!!!!
سعید
۲ فروردین ۱۳۹۴کجاش خالی بندی بود؟
حجت
۱۱ شهریور ۱۳۹۲خیلی ممنون که به خواسته ی ما توجه کردید و قیمت رو گذاشتید…!
پريا
۲۹ بهمن ۱۳۹۶پنج میلیون دلار
مهدی62
۲۳ آبان ۱۳۹۲از اول شعار بنز هم همین بود زمین.اسمان.دریا
M_435
۲۵ آبان ۱۳۹۲بلاخره یاد گرفتن موتور بسازن!!!!! خوبه ولی تا موتور هوابیما بسازن هنوز کلی جا دارن این بنزیای از خودراضی ههههه
Xman
۱۶ شهریور ۱۳۹۵فک نکنم دیگه جایی مونده باشه که بنز توش نباشه.