آیدین وحیدمحمدی: بیش از ۲۵ سال از ارائه اولین نمونه قدرتمند M5که بر پایه سدان متوسط سری پنج ب ام و عرضه میشود، گذشته است و به جرات می توان گفت که این مدل همچنان لقب برترین خودروی سدان اسپرت تولیدانبوه جهان را در اختیار خود دارد . . .
مدت زمان زیادی است که نسل جدید سری پنج با طرحی متفاوت به بازار عرضه شده تا مقدمات را برای آخرین شاهکار این خودروساز باواریایی آماده سازد. ب ام و M5 برای نخستین بار بصورت مفهومی در نمایشگاه بینالمللی خودروی شانگهای چین در معرض دید همگان قرار گرفت.
نسل جدید سری پنج به خودی خود با دارا بودن بیشترین فاصله بین دو محور در سگمنت مربوطه، کاپوتی بلند و کشیده، اورهنگ های بسیار کوتاه و خط سقفی کوپه مانند، حتی در مدل پایه نیز ظاهری عضلانی و قدرتمند دارد که این موضوع در M5جدید به مراتب حالت تهاجمیتری نیز به خود گرفته است.
تغییرات اعمالی در بدنه خودرو، از M5جدید شخصیتی اسپرت و تنومند ساخته به طوری که گویی خودرو خیزی به سمت جلو برداشته است. جلوپنجره های کلیوی شکل شیب دار و گلگیرهای عضلانی و منحنیوار به نوعی فرم روبه جلو آنرا نمادین ساخته؛ سپر جلو از نو طراحی شده تا با ورودی های عظیم تعبیه شده در آن جریان هوای بیشتری را به سمت پیشرانه خودرو هدایت کند.
همچنین چراغ های جلو نیز از نوع بیزنون هستند که اطراف آنرا حلقه هایی از LED های با نور روز در برگرفتهاند. در گوشه ها نیز راهنماها جای خوش کردهاند که آن ها نیز از تکنولوژیLED بهره میبرند.
رینگ های غول پیکر۲۰ اینچی آلیاژی جدید مخصوص M5 که بر روی تایرهای ZR20 35/265 در جلو و ۲۹۵ / ۳۵ ZR20 درعقب قرار گرفته از دیگر ویژگی های M5 جدید به حساب می آید. در نمای عقب، خودرو بین خطوط ختم شده به چراغ های عقب و گلگیرهای عقب به صورت مقعر دیده می شود که فرمی مستحکم و عضلانی را به نمایش می گذارد.
پهنای سپر عقب و منطقه انتهایی گلگیرها به برجسته ترشدن این فرم کمک شایانی کرده اند. چراغ های L شکل عقب نیز از دیگر سبکهای طراحی جدید ب ام و به حساب می آیند که این سبک خاص درشب هنگام خودروهای ب ام و را از دیگر خودروها به راحتی متمایز می سازد.
در داخل کابین، کنسول به جهت راحتی راننده به اصطالح Driver oriented طراحی شده است که تقریبا شیبی هفت درجه به سمت راننده دارد.
خطوط افقی پانل تجهیزات احساس مدرن بودن و جاداربودن طرح کابین را دو چندان می کنند. در این خودرو نیز همانند دیگر ب ام و ها کنترل های ادوات با توجه به مسائل ارگونومیک به گونه ای قرار داده شده اند که بیشترین کارایی را برای راننده و سرنشین جلویی داشته باشند.
فرمان قابلیت تنظیم الکترونیکی و تلسکوپی داشته و صندلی های جلو نیز دارای تنظیمات برقی دهگانه هستند که از جمله آن ها میتوان به تنظیم ارتفاع پشت سری ها اشاره کرد.
ب ام و برای نسل جدید قدرتمندترین سدان متوسط خود از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی جدید مبتنی بر تکنولوژی خودروهای مسابقهای استفاده کرده است. در زیرکاپوت طویل خودرو پیشرانه V8 به حجم ۴.۴ لیتر مجهز به دو توربوشارژر M-Power جاسازی شده تا به احتمال فراوان حداقل قدرت خروجی آن رقمی در حدود ۵۵۵ اسب بخار باشد!
این پیشرانه جدید به لطف بهره گیری از تکنولوژی Efficient Dynamics ب ام و با وجود افزایش قدرت در حدود ۲۵ درصد در مقایسه با نمونه مشابه قبلی، مصرف سوخت و آلایندگی کمتری تولید می کند. در ادامه این نیروی عظیم تولیدی بوسیله یک جعبه دنده هفت سرعته M مجهز به دو کلاچ، به چرخ های عقب منتقل می شود تا در صورت خاموش بودن سیستم های کمکی بکار رفته در خودرو، صاف کردن لاستیک های غول پیکر عقب به زمان چندان زیادی احتیاج نداشته باشد!
یکی از نکات جالب توجه به کارگیری سیستم استارت/استاپ به صورت استاندارد در M5 جدید است تا فلسفه کاهش مصرف سوخت به یکی از آیتم های اصلی در شکل دهی به این خودرو تبدیل شود.
سیستم تعلیق در نظر گرفته شده برای M5 مفهومی جدید به مراتب در پیست نوربرگ رینگ مورد آزمایش و اصلاح قرار گرفته تا حتی در بدترین شرایط قابلیت تحمل بیشترین فشار ممکن را داشته باشد.
برای برقراری تعادل میان قدرت و پایداری، ب ام و از یک دیفرانسیل فعال جدید M در این خودرو استفاده کرده تا چسبندگی لازم در هر مسیری به دست آید. این دیفرانسیل به گونه ای ارتقا یافته تا به صورت اتوماتیک با توجه به وضعیت چرخش چرخ ها، گشتاور تولیدی پیشرانه را میان چرخ راست و چپ تقسیم کند تا بهترین شتاب ممکن برای M5 جدید حاصل شود.
به هرحال نسل جدید ب ام و M5 به طور حتم با توجه به مشخصههای خاص منحصر به فرد M-Power به کار رفته در آن که یشترین تمرکز را برای افزایش توانایی های فنی و قابلیتهای حرکتی خودرو داشته و همچنین تکنولوژی های نوآورانه نسل جدید ب ام و سری پنج که به وضوح در این خودرو مشاهده می شود، عملا همچون گذشته یکی از برترین خودروهای موجود در سگمنت خود به حساب می آید که باید دید آیا رقبای قدرتمند آلمانی آن توان رویارویی با این هیولا را خواهند داشت یا خیر؟!
xoxoxo
۶ بهمن ۱۳۹۰من که فقط 518 سوار شدم اماهنوزم دوسش دارم.انگار این حس جوان پسندی بی ام و توی مدل بابابزرگاهم پیدا میشه!!!!
وحید
۱۵ بهمن ۱۳۹۰سلام؛قیمت این مدل بی ام و رو میخواستم در بازار.لطفا هر چه سریعتر قیمت رو اطلاع بدین.متشکر
دانیال
۱۷ بهمن ۱۳۹۰عجب شاهکاریه جون من شتابش و حداکثر سرعتش و قیمتش به تومان (اگه بیاد تو ایران) رو بنویسید
مهسا مقدم
۳۰ بهمن ۱۳۹۰سلام به نویسنده ی این مطلب بابا دمش گرم من عاشق ماشین هستم و با خوندن این مطلب کلی به اطلاعاتم اضافه شد اگه میشه و زحمتی نداره هر هر روز یک مجله به ایمیل من بفرستید با تشکر
گلشید
۹ شهریور ۱۳۹۲لایک
مطالبتون جالبن