بزرگترین نمایشگاه تیونینگ و تجهیزات جانبی اروپا که خبرنگاران از آن به عنوان نسخه اروپایی شده SEMA نیز یاد می کنند، همه سال در شهر Essen برگزار شده و امسال نیز در تاریخ یکم الی نهم دسامبر ۲۰۱۲ ( مطابق ۱۱ الی ۱۹ آذرماه ۹۱ ) چهل و پنجمین دوره آن باشکوه هرچه تمام تر و با حضور بیش از ۳۵۰ هزار بازدید کننده در کشور آلمان برپا شد. در اینجا نگاهی اجمالی به مهم ترین مدل های امسال خواهیم داشت . . .
TMG یا Toyota Motorsport GmbHسرانجام تصمیم به عرضه ی نسخه ی خیابانی گرفت تا با نام های بزرگی همچون M Power (تیونر تخصصی ب ام و) ، AMG (تیونر تخصصی مرسدس بنز ) و RS (تیونر تخصص آئودی ) به رقابت بپردازد . آن ها اولین محصول خود در این زمینه را در اسن رونمایی کردند . این محصول کانسپتی براساس لکسوس LS 460 و با نام TMG Sports 650 می باشد . TMG 650 همانطور که از نامش پیداست ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد اما از دیگر ویژگی های این خودرو می توان به ظرفیت ۵ لیتری موتور V8 ، همراهی جعبه دنده ی ۸ سرعته با ظرفیت بالا در انتقال گشتاور ، حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۳.۹ ثانیه ای اشاره کرد . این لکسوس متحول شده حداکثر کارایی را در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد و همچنین به حداکثر گشتاور ۷۶۵ نیوتن متر در ۵۴۶۰ دور در دقیقه دست پیدا می کند . این خودروی سایز لیموزین پس از تغییرات به ۲۰۵۰ کیلوگرم رسیده است برای مهار این لیموزین وحشی از کیت کربن – سرامیک برمبو بهره گرفته شده است .
اما کمی آن طرف تر از TMG 650 شاهد تحول محصولات مسابقه ای TMG هستیم . آن ها با رونمایی از GT86 CS-V3 قابلیت های خود را در زمینه تبدیل یک خودروی خیابانی به یک ریسر نشان دادند . برای اینکه با این خودرو رانندگی در پیست و مسابقه دادن را تجربه کنید باید با احتساب مالیات بر ارزش افزوده مبلغ ۴۵,۸۱۵ یورو را بپردازید . این ریسر با کمک موتور ۲ لیتری باکسر توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و همچنین حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر را داراست . برای انتقال بهتر حس رانندگی اسپرت در این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته ی دستی بهره گرفته شده است . از دیگر تغییراتی که برروی GT86 CS-V3 برای حضور در پیست اعمال شده می توان به کیت تعلیق موتور اسپرت اشاره کرد . برای بهبود سیستم ترمز این خودرو در سیستم خنک کاری و تهویه دیسک های جلو اصلاحاتی صورت گرفته است تا با همراهی پدهای مسابقه ای دیگر چیزی برای مهار این ریسر کم نباشد . GT86 CS-V3 مسیر مسابقه را با کفش های آلیاژی ۱۷ اینچی که با لاستیک های مخصوص مسابقه پوشانده شده اند می پیماید . در داخل کابین نیز تغییراتی متناسب با عملکرذ مسابقه ای خودرو صورت گرفته که می توان به به رول کیج ، صندلی های مسابقه ای ، کمربند شش نقطه ای ، سیستم آتش خاموش کن و فرمان مخصوص مسابقه اشاره کرد .
SP81-R نام مدلی بود که تک آرت برپایه پورشه باکسترS (اتاق ۹۸۱) و با رنگ مشکی و سبز به نمایشگاه آورده بود. در نمای ظاهری شاید اسپویلر جلو و همچنین ثابت عقب به همراه رینگ های LSC-Forged که سایزشان مابین ۲۰ یا ۲۱ اینچ قابل انتخاب است، بیشترین جلوه را درمیا سایر تغییرات اعمالی داشته باشند. به گفته اسپیدآرت این پکیج در سه مدل قابل سفارش است؛ اگر فقط سیستم اگزوز را تغییر دهید به قدرت و گشتاور تولیدی موتور هرکدام ۲۰ واحد افزوده می شود، اگر برنامه ریزی ECU را تغییر دهید قدرت ۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰ نیوتن متر بیشتر می شود و نهایتا اگر از پکیج توربو استفاده کنید قدرت موتور بیش از ۸۰ اسب بخار بالا می رود.
در غرفه ی تیونر آلمانی Prior Design ، شاهد ۴ محصول جدید این شرکت بودیم . آن ها با تغییراتی که برروی ائودی R8 ، ب ام و سری ۳ ، مرسدس بنز C کلاس و رنجروور Evoque اعمال کرده بودند توانستند نگاه طرفداران پرشمار تیونینگ را به خود جلب بکنند . همه ی این چهار خودرو با کیت بدنه ی جدید و رینگ هایی با طراحی جدید پوشانده شده بودند .
تک آرت را بکشید دست از پورشه برنمی دارد چون تمام دوران حیات خود را مدیون همین موجود آلمانی است! این بار آنها به سراغ پورشه ۹۱۱ کانورتیبل (اتاق ۹۹۱) رفته اند که جزئیاتش بسیار شبیه مدل کوپه آن شده؛ اسپویلر زیر سپر جلو، اسپویلر ثابت عقب به همراه باله سه تکه ای که درمیان آن چراغ سوم ترمز تعبیه شده، رینگ های ۲۱ اینچی پنج شاخه ای و نهایتا استفاده از تریم فیبرکربنی برای کنسول و چرم های مشکی الکانترا مهم ترین ویژگی های پکیج تک آرت خواهند بود.
دومین محصول تک آرت پورشه باکسترS بود که سپر جلویی آن به اسپویلر و پره های جداکننده ورودی هوا مجهز شده، در نمای جانبی رینگ های معروف ۲۱ اینچی فرمولا بکار رفته و در عقب نیز سراگزوزهای پولیش شده فولادی ضدزنگ به همراه دیفیوزر و اسپویلر جدید خودنمایی می کنند. تک آرت همچنین ارتفاع تعلیق این اسپرت کانورتیبل را در جلو ۳۰ و در عقب ۲۰ میلیمتر کاهش داده است.
اسن ۲۰۱۲ نخستین جایی بود که MTM آلمان از جدیدترین پکیج خود برای نسخه های V10 آئودی R8 رونمایی می کرد. برای شروع MTM از رینگ های ۲۰ اینچی Bimoto استفاده کرده که در جلو با تایرهای ۲۴۵/30ZR20 و در عقب نیز با ۳۱۵/25ZR20 میشلین از مدل Pilot Sport Cup پوشانده شده اند. سپس دیسک ترمز عقب بدون تغییر مانده اما در قسمت جلو قطر آنها به ۳۸۰ میلیمتر رسیده است. برای سیستم تعلیق MTM از کمک ها و همچنین سیستم تنظیم ارتفاع KW از مدل Variant 3 بهره گرفته که می توانند ارتفاع خودرو را حداکثر ۶۰ میلیمتر تغییر دهند؛ البته خود تیونر نیز ۲۰ میلیمتر از ارتفاع استاندارد خودرو کاسته است. استفاده از صندلی های فیبرکربنی ریکاردو نیز به تنهایی ۴۰ کیلوگرم از وزن خالص R8 کاسته اند.
در قسمت فنی MTM توانسته قدرت موتور ۵.۲ لیتری R8 را از ۵۲۰ به ۶۰۶ اسب بخار در ۸,000rpm برساند، گشتاور تولیدی آن نیز با ۳۰ واحد افزایش به مرز ۵۶۰ نیوتن متر در ۶,500rpm رسیده تا در نهایت شتاب صفرتاصد این سوپراسپرت کوپه از ۳.۹ به ۳.۵ ثانیه کاهش یابد که برای مدل اسپایدر آن نیز از ۴.۱ به ۳.۷ ثانیه محدود شده؛ حداکثر سرعت خودرو نیز در هر دو مدل با ۱۰ واحد افزایش به بیش از ۳۲۲ کیلومتر برساعت می رسد.
نخستین محصول لورینسر که برای CLS شوتینگ بریک آماده شده مانند مابقی تیون ها از یک کیت بدنه کامل از سپرهای جلو و عقب گرفته تا رکاب ها و اسپویلر سقفی و کیت اگزوز فولادی ضدزنگ برای این مرسدس؛ همچنین در یک طرف خودرو رینگ های ۲۰ اینچی مشکی براق بکار رفته بود اما در طرف دیگر رینگ های ۲۱ اینچی پولیش شده آلومینیومی خودنمایی می کردند.
دومین پکیج لورینسر برای شاسی بلندهای سری ML مرسدس بنز آماده شده که با سپرهای و رکاب های جدید، بدنه خودرو حدود ۳۰ میلیمتر عریض تر از مدل های استاندارد است. لوریسنر سفارش این پکیج را برای انواع مدل های ML شامل نسخه های ۳.۵ و ۴.۶ و ۵.۵ لیتری را امکان پذیر کرده است.
جذاب ترین محصول لورینسر برپایه SL500 کانورتیبل ساخته شده؛ خودرویی که قدرتش به ۵۳۰ اسب در ۵,600rpm و گشتاور بیش از ۸۰۰ نیوتن متر در فاصله دورهای ۱,۷۰۰ تا ۳,800rpm می رسد. این خودرو شاید بهترین محصول لوریسنر برای آنهایی باشد که سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر برساعتی این خودرو را نمی پسندند چرا که صفحه کیلومتر خودرو این بار تا ۳۲۰ کیلومتر برساعت درجه بندی شده! جلوپنجره ای جدید به همراه سپرهای عریض جلو/عقب مهم ترین وجه تمایز این نسخه با مدل های استاندردش خواهد بود.
یک نگاهی گذری به این پورشه ی ۹۱۱ خوش آب و رنگ بیاندازید . مطمئنا اولین نقطه ای که نگاه شما را به خودش جلب می کند رینگ های ۲۰ اینچی آن است . به دلیل استفاده از همین رینگ های زیبا بود که این پورشه ی در غرفه Oxigin به نمایش درآمد .
به سراغ یک تیونر آلمانی دیگر می رویم تیونری که به اعمال تغییرات برروی سه محصول پرطرفدار M Power پا به نمایشگاه اسن گذاشته بود . Manhart Racing MH5 S Biturbo خودرویی است بر اساس ب ام و F10M M5 که با کیت آیرودینامیکی ساخته شده از فیبرکربن ، رینگ های ADV.1 و اصلاحات در پیشرانه و بهره گیری از سیستم تعلیق KW پا به نمایشگاه اسن ۲۰۱۲ گذاشته بود . کیت آیرودینامیکی نصب شده شامل اسپویلر جلو ، دیفیوزر و اسپویلر عقب و هود جدید از جنس فیبر کربن مجهز به سیستم ورودی هوای یکپارچه GTR می باشد . پس از دستکاری های موتور ، این خودرو به حداکثر قدرت ۶۴۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۷۷۳ نیوتن متر و همچنین حداکثر سرعت ۳۲۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده است .
یک X6 به سبک خودروهای ارتش آمریکا اما توسط یک شرکت آلمانی که برای اولین بار در نمایشگاه اسن رونمایی شد . شرکت مانهارت از Wuppertal به کمک لاستیک های آفرود و طرح متفاوت به X6 M نمایی پرابهت تر بخشیده است .دیگر مورد اضافه شده به هیولای باواریا روکش کربنی موتور می باشد اما از جزئیات و قابلیت های خود موتور اطلاعاتی در دسترس نیست .
MH3 V8 R Biturbo به لطف تغییرات در پیشرانه قوی ترین خودروی کانورتیبل در کلاس خودش است . این محصول ب ام و با پوششی از فیبر کربن به کمک موتور ۴.۴ لیتری V8 که مجهز به توربوی دوقلو می باشد قادر است به حداکثر قدرت ۶۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۷۵ نیوتن متر دست پیدا کند . با کمک این پیشرانه و حذف محدود کننده ها MH3 V8 R Biturbo توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعن را داراست . از دیگر موارد مهم اضافه شده به این محصول می توان به سیستم اگزوز Akrapovic Evolution مجهز به سیستم مبدل کاتالیزور و ۴ خروجی دایره ای و سیستم تعلیق قابل تنظیم MHR اشاره کرد
گایگر آلمانی به سراغ خودروهای آمریکایی رفته بود . یکی از محصولات آن ها تبدیل دوج چارجر SRT8 به یک ماشین پلیس بود . این محصول با الگوبرداری از ماشین پلیس های بازی محبوب Need for Speed: Most Wanted به این شکل در آمده است و می خواهد با رینگ های ۲۲ اینچی سیاه مات جدیدش به تعقیب خلافکاران بپردازد . موتور V8 این خودرو به قدرت ۶۳۸ اسب بخار و گشتاور ۸۲۰ نیوتن متر دست پیدا کرده است که این افزایش کارایی به لطف استفاده از کمپرسور و ارتقا ECU حاصل شده است .
گایگر همچنین با ارائه ی دومین پکیج تیونیگش برای شورولت کوروت ZR1 نشان داد که تیونری متبهر در زمینه ی خودروهای آمریکایی است . مهندسین این شرکت با استفاده از یک اینترکولر بزرگتر و یک سیستم اگزوز جدید قدرت ۷۳۰ اسب بخار ، گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر و حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت را برای این خودرو به ارمغان آوردند .
برابوس B50 سوپراسپرتی است که پیشرانه ۴.۷ لیتری هشت سیلندر آن ۸۵ اسب بیشتر از نسخه های استاندارد دارد یعنی ۵۲۰ اسب بخار قدرت به همراه ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور که موجب شده در کمتر از ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. اگر علاقه ای به سرعت محدود شده ۲۵۰ ندارید برابوس برای شما دو محدوده جدید شامل ۲۷۵ و ۳۰۰ کیلومتر برساعتی نیز برای شما تدارک دیده! رینگ های ۲۰ اینچی Monoblock و کمک های جدید Bilstein و همچنین کاهش ۲۵ میلیمتری ارتفاع تعلیق مهم ترین مشخصه های این پکیج است که فعلا برای نسخه های SL350 آماده شده.
برابوس وایدستر که برپایه بنز G63 AMG ساخته شده، مجهز به موتوری ۵.۵ لیتری با توربوهای دوگانه است که ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. استفاده از رینگ های عظیم ۲۳ اینچی، نصب سیستم Ride Control اختصاصی AMG، خروجی های کناری اگزوز و LEDهای قرارگرفته در زیر سپر شاید مهم ترین ویژگی های جالب توجه این شاسی بلند پیر باشند.
سومین محصول برابوس پکیجی برای نسخه های دیزلی CLS شوتینگ بریک بود که با قدرت ۳۱۳ اسب بخار می توانست در ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و نایتا نیز به سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر برساعت دست یابد. با حدود ۸۹,۰۰۰ دلار شما می توانید علاوه بر کیت بدنه و موتور، رینگ های جدید ۱۹ اینچی مونوبلاک F اختصاصی برابوس را نیز سفارش دهید و با پرداخت مبلغ اضافی در حدود ۹,۰۰۰ دلار برابوس تریم داخلی کابین را نیز برای شما تغییر خواهد داد.
ای سی شنیتزر برای نخستین بار پکیج تقویتی خود را برای مدل M135i در اسن ۲۰۱۲ رونمایی کرد. آنها جدا از تغییر کامل سپر جلو/عقب، استفاده از سراگزوزهای Racing، رینگ های Type VIII در سه سایز ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ اینچ، تعبیه اسپویلر انتهای سقف، روکش آلومینیومی برای اهرم دنده و سیستم i-Drive، قدرت پیشرانه شش سیلندر این هاچ بک را نیز از ۳۲۰ به حدود ۳۶۰ اسب بخار افزایش داده اند.
Regula Exclusive تیونری بود که با دو محصول سبز رنگش برای سنت شکنی پا به اسن گذاشت ، چرا که کیت بدنه محصولات آن ها بر خلاف سایر تیونرها از کربن ساخته نشده است . یکی از محصولات آن ها آئودی R8 Grandoise بود که کیتی از جنس آرامید به تن داشت . این کیت ۷۶۹۸ یورویی که چهره ای پرابهت به این محصول بخشیده برای سایر مدل های آئودی R8 مانند V10 ، V8 Spyder و کوپه
نیز قابل سفارش است . علاوه بر رینگ این کیت بدنه ی زیبا ، رینگ های ۲۰ اینچی Oxigin نیز زینت بخش سلطان ارباب حلقه ها شده است . در زمینه ی ارتقا موتور نیز مالکین می توانند با سفارش چیپ تیونینگ ۱۳۹۸ یورویی خودروی خود را به قدرت ۵۶۰ اسب بخار برسانند .
دومین محصولی که در غرفه ی Regula Exclusive در معرض دید عموم قرار داشت یک پورشه پانامرا با کیت بدنه جدید بود . این کیت که شامل سپر جلو و عقب و رکاب های جدید می باشد از ماده ای با کیفیت انعطاف پذیری بالا ، که ترکیبی از پلی استر و پلی ارتان را داراست ساخته شده است . قیمت این رینگ ۷۵۹۴ یورو می باشد و برای تمامی مدل های پورشه پانامرا قابل سفارش است . البته با پرداخت ۱۵۰۰ یورو بیش تر ، این کیت از جنس فیبرکربن نیز قابل سفارش است .
ABT آلمان با نسخه فیس لیفت آئودی AS5 که اوایل ۲۰۱۲ رونمایی شده بود، به اسن آمد. به جز امکان سفارش رینگ های ۱۸ تا ۲۰ اینچی از مدل CR یا DR اختصاصی تیونر و همچنین انتخاب دیسک های ۳۴۵ یا ۳۸۰ میلیمتری برای ترمزها مهم ترین مشخصه پکیج ABT مربوط به پیشرانه این خودروست؛ قدرت موتور ۱.۸ لیتری از ۱۷۰ به ۲۱۱ اسب، قدرت موتور ۲.۰ لیتری TFSI از ۲۱۰ به ۲۷۰ اسب، قدرت موتور ۳.۰ لیتری دیزلی از ۲۴۵ به ۳۰۰ اسب و نهایتا قدرت موتور ۳.۰ لیتری بنزینی این آئودی از ۲۷۲ به بیش از ۳۸۰ اسب بخار افزایش یافته است.
شوک بزرگ نمایشگاه امسال همین خودروست! خوب به آن دقت کنید چرا که این سوپراسپرت تمام مسابقه ای پیشرانه ای ۴.۲ لیتری با توربوهای دوقلو داشته و می تواند ۱,۴۰۰ اسب بخار قدرت در ۷,950rpm به همراه ۱,۱۶۰ نیوتن متر گشتاور در ۵,600rpm تولید کند. 9ff چنان بلایی بر سر این خودرو که برپایه پورشه GT9 ساخته شده، آورده که با وزن ۱۳۴۰ کیلوگرمی و گیربکس هفت سرعته ترتیبی خود براحتی می تواند تا ۴۳۷ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد.
رینگ های ۱۹ اینچی با تایرهای ۲۵۵/۳۵ در جلو و همچنین ۲۰ اینچی با تایرهای ۳۳۵/۳۰ ساخت Continental در عقب، شتاب صفرتاصد ۳.۱ ثانیه، صفرتادویست ۶.۸ ثانیه و صفرتا سیصد ۱۳ ثانیه ای از دیگر مشخصه های این هیولای ۱,۱۵۴,۰۰۰ دلاری است. حالا باید ببینیم که در آینده هنسی ونوم چه جوابی به 9ff خواهد داد.
مشتریان جدید بی ام و سری۳ تورینگ می توانند از آوریل ۲۰۱۳ لوازم جانبی جدیدی برای خودروی خود سفارش دهند که شامل سپرها، رکاب ها و سیستم اگزوز اسپرت خواهد بود. اما نسخه ای که بی ام و به اسن ۲۰۱۲ آورده بود جزئیاتی دیگری هم داشت مثل فرمان اسپرت، پدال های آلومینیومی، تریم کربنی و چرم های آلکانترا برای صندلی ها و … ؛ همچنین قدرت پیشرانه ۲.۰ لیتری دیزلی این استیشن از ۱۸۴ به ۲۰۰ اسب بخار افزایش یافته بود.
ابی
۲۱ آذر ۱۳۹۱ای خدا
تا کی باشیم جدا
از خلق خدا
عشق ماشین
۲۵ آذر ۱۳۹۱پورشه
تکراری بود
مخصوصا چراغ
های جلوش
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴پورشه همیشه همینه
سايه سفيد
۲۲ آذر ۱۳۹۱خیلی جالب بود از x6 خیلی خوشم میاد ولی قیمتش تو ایران خیییییلی زیاده،از چهره خشنش خیلی خوشم میاد
کیهان
۲۲ آذر ۱۳۹۱چرا قبلش خبر نکردید، بریم؟!
رهام
۲۲ آذر ۱۳۹۱سیتروئن عالی بود
احمد.ف
۲۳ آذر ۱۳۹۱ولی SEMA یه چیز دیگه است!
هر چند عجایب در Essen هم کم نیست.
sajjad 7
۲۳ آذر ۱۳۹۱پس لامبورگینی کوووووووووووووووووووووووووووو؟
راستی DMC میخواد تا چند وقت دیگه یه آونتادور رو تیون کنه!!!
چه شود این گاو دوست داشتنی ..
امين اصل
۲۳ آذر ۱۳۹۱عاشق Evoque و لکسوسه شدم حرف ندارن !
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۱از جی پاور خبری نبود؟
Ahmad0311
۲۵ آذر ۱۳۹۱عششششششق من آئودی R8
[…]ما که از همه دنیا عقبیم اه
فرید
۲۸ آذر ۱۳۹۱اون ژیان اولیه عجب ظاهر باحالی داره.
رضا ااااااااااس
۲۱ دی ۱۳۹۱من حال کردم از این همه زیباییییییییییییییییییی
ali
۲۵ دی ۱۳۹۱عششششششششششششق هستو کوروت I LOVE YOU CORVETTE
آرزو بدل موندیم یکبار از نزدیک یه ماشین درستی ببینیم
ali
۲۵ دی ۱۳۹۱البته از نزدیکا!!!!!!!!!!!!
ali
۲۵ دی ۱۳۹۱9FFمیتونه 437 تا بره؟؟؟
یعنی رکود بوگانی دووود شد رفت هوا؟؟؟
حمیدرضا
۷ بهمن ۱۳۹۱ینی اگه خدانکرده یروزی Dodge Charger SRT8 دستم بیاد باهاش یه شهرو خراب میکنم…لامصب هیولاییه واسه خودش…ای خدااااا :(((
jaleb
۷ بهمن ۱۳۹۱ببین دیدن این ماشین ها چقدر لذت بخشه! حالا باهاشون رانندگی کنی چه رویاییه!
مهدی داوطلب
۱۰ بهمن ۱۳۹۱زیباست : کاش چنین ماشینهای وارد ایران می شود
navid
۱۸ بهمن ۱۳۹۱فقط ائودی r8 و لامبورگینی گالاردو ……….
mahyar
۲۱ اسفند ۱۳۹۱محشر بودن
amir.t.
۱۷ آبان ۱۳۹۲وای وای وای وای وای وای دارم دیوونه میشم
Saied
۱۳ بهمن ۱۳۹۲از تیونینگ خوشم نمیاد. ماشین باید ذاتن خوشگل باشه.
Xman
۱۶ شهریور ۱۳۹۵اون R8سبز رو خیلی باحاش حال کردم!