لطفا این روز را فراموش نکنید! روزی که بی ام و کوچکترین عضو خانواده اش را به جهانیان معرفی کرد؛ این شما و این هم اولین نسخه تولیدی از نسل i بی ام و . . .
شهریورماه ۱۳۹۰ بود که بی ام و برای نخستین بار هاچبک i3 را بعنوان خودرویی مفهومی در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی کرد. زمان گذشت تا همین یکماه پیش که اولین تصاویر از مدل های سه بعدی i3 بر روی سایت ها قرار گرفت. و اما به امروز می رسیم که بی ام و در مراسم های جداگانه ای در نیویورک، پکن و لندن از نسخه تولید نهایی i3 پرده برداشت.
i3 با اینکه از باواریا آمده اما استایل خاص و کاملا متفاوتی از نسخه های کنونی بی ام و دارد. اولین نکته ای که به چشم می خورد جلوپنجره آن است که دیگری خبری از خطوط عمودی و راه راه معروف بی ام و در آن نیست. دومین مشخصه ای که در i3 جلب توجه می کند رنگ یکپارچه کاپوت، سقف و همچنین درب عقبی آن است که تماما به مشکی براق درآمده؛ ویژگی دیگر i3 طراحی هوشمندانه ستون C است طوریکه انگار بدنه خودرو را به دو قسمت مجزا تبدیل کرده است.
سری هم به قسمت انتهایی خودرو بزنیم؛ در نمای عقبی i3 چراغ های U-شکل و LEDداری به چشم می خورد که درست همانند چراغ های جلویی طراحی شده اما با یک تفاوت خیلی بزرگ؛ اینکه قاب این چراغ ها کاملا درون درب عقب جاسازی شده و حتی یک میلیمتر نیز از آن بیرون نیامده!
البته در کنار همه موارد فوق i3 ویژگی های خاص دیگری هم دارد که بصورت خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد: رینگ های ۱۹ (یا ۲۰) اینچی فورج کاری شده، بازشدن درب های ردیف دوم در جهت مخالف درب های ردیف جلو (بهتر است بگوییم استفاده از درب های فرانسوی)، قرار گرفتن ستون B در پشت صندلی های عقب برای افزایش فضای داخلی و جابجایی آسان و راحتتر سرنشینان و …
درون کابین i3 که قرار بگیریم شاید تنها شباهتش با بی ام و های کنونی چیزی به غیر از دکمه های روی فرمان نباشد! چرا که همه چیز از نوطراحی شده؛ از تریم درب ها گرفته تا جزییات کنسول و داشبورد عجیب و غریبش که مطمئنا چند ثانیه ای نگاهتان را خیره می کند. نکته جالبتر اینجاست که صفحه کیلومتر خودرو نیز با یک نمایشگر جایگزین شده است.
بی ام و فعلا سه تریم با نام های Loft و Lodge و Suite برای کابین i3 آماده کرده که هنوز جزییات آنها مشخص نیست اما آلمانی ها این قول را داده اند که همه نسخه های تولیدی i3 در ابتدا با امکاناتی مانند بلوتوث، اتصال سیم کارت، نمایشگر ۶.۵ اینچی برای iDrive و آپشن هایی از قیبل GPS، تهویه اتومات، سیستم گرمایشی صندلی های جلو و … تحویل مشتریان می شود.
در قسمت فنی i3 مجهز به یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر بوده که همگی آنها به کمک گیربکس تک سرعته به چرخ های عقب منتقل می شود. شتاب صفرتاصد آن ۷.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش به ۱۵۰ کیلومتر برساعت می رسد. به لطف باتری های ۲۰ کیلو وات ساعتی، i3 می تواند با یکبار شارژ مسافت متوسطی مابین ۱۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر را نیز طی کند درحالیکه مهندسین بی ام و معتقدند مشتریان عادی چنین خودروهایی روزانه بیشتر از ۶۴ کیلومتر جابجا نمی شوند.
برنامه آتی بی ام و برای i3 فعلا تلاش برای عرضه هرچه زودتر مدل های i3 REX است که برخلاف نسخه های استاندارد، پیشرانه دو سیلندر بنزینی زیر کاپوتشان دارد و این یعنی هم زمان شارژ باتری ها کمتر می شود و هم مسافت قابل پیمایش آن را به مرز ۳۰۰ کیلومتر می رسد. و اما قیمت مدل های ۲۰۱۴ این هاچبک الکتریکی به قرار زیر خواهند بود:
- ۳۴,۹۵۰ یورو (معادل حدودی ۴۶,۳۰۰ دلار) برای بازار آلمان.
- ۲۵,۶۸۰ پوند (معادل حدودی ۳۹,۴۰۰ دلار) برای بازار انگلستان.
- ۴۱,۳۵۰ دلار برای بازار ایالات متحده.
جاوید
۸ مرداد ۱۳۹۲جالبه حالا دیگه اروپایی ها از کره ای ها تقلید میکنن حالا بی او دابلیو از روی کیا پیکانتو کپی زده
feri 007
۸ مرداد ۱۳۹۲خداییش خیلی دل و جرعت میخواد که توی این وضعیت بد اقتصادی و بحران مالی جهان یه شرکت دست به تولید چنین ماشینی(قیافه نوآورانه و آینده نگرانه) بزنه و ریسک بالای این کارو قبول کنه… من فکر میکنم 40هزار دلار ارزش داره بدی اینو بخری چون با این مصرف سوخت بالای ماشینای داخلی و افزایش قیمت بنزین احتمالا بعد از 5 سال پول یه دونه از اینارو خرج بنزینت کردی… البته آلودگی هوا فراموش نشه!!!
یه نکته دیگه اینه که دوستان به این نوع ماشینا(الکتریکی) از دید پاکیزگی در محیط زیست نگاه کنن… با اینجور ماشینا به فکر درگ و دریفت و شتاب و سرعت و… نباشین!!!
حسن
۱ شهریور ۱۳۹۳داداش من با i8 دریفت میزنم واست …
بیام و ادعا میکند این خودرو ( i8 )با هر دو موتور و موتور الکتریکی میتواند ظرف 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو تنها با موتور بنزینیاش میتواند تا سقف 250 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.بیام و میگوید این عملکرد خوب به لطف وزن 1490 کیلوگرمی i8 و آیرودینامیک خوب آن به وجود آمده، به صورتی که ضریب درگ این خودرو 0.26 است.
منبع همین سایت :D
جاوید
۸ مرداد ۱۳۹۲طراح کیا هم یه آلمانی هست دیگه اینم عکس پیکانتو
Cobain
۸ مرداد ۱۳۹۲شما رو نمی دونم ولی من اگر 40 هزار دلار پول داشتم و می خواستم باهاش ماشین بخرم اصلا به این ماشین فکر هم نمی کردم :) . البته درسته که برای جابه جا شدن داخل شهر خیلی گزینه ی خوب و پاکیه ولی قیمتش زیادی گرونه
MAHDI
۸ مرداد ۱۳۹۲نسل اینده هاچبک های دنیانسل اینده تکنولوژی خودرو….
VAHID JINPACHI
۸ مرداد ۱۳۹۲وای چقدر گرونه از پارس elx فقط یک میلیون ارزون تره هه هه هه هه هه .
ببین چقدر وضعیت ایران خراب شده که پارس مسخره قیمتش یک میلیون از این بی ام و i3 بیشتره.هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه.
احسان
۸ مرداد ۱۳۹۲نصف سمند و پژو پارسه اما کمی کمتر از 2 برابرشون قدرت و گشتاور داره
ظاهرش شبیه ماشینای فیلم هوش مصنوعیه!خیلی باحاله
AMIR1992
۸ مرداد ۱۳۹۲کل دم و دستگاه ایران خودرو وسایپا فدای اون موتور الکتریکیت بشه.
P.P
۹ مرداد ۱۳۹۲دلت میادسایپاروبابی ام ومقایسه کنی حالاباپرایدوتییییباکاری نداریم ولی یه نگاه به زامیاد(نیسان خودمون) بکن رنگ تک آبیشو ببین خودم دیدم پشت یه کامیون نوشته بود: :-) همه از من میترسن من از آبی :-) واسه خودش خریه تازه ه ه ه سفارشیاش کولرم داره
جلال
۸ مرداد ۱۳۹۲وااااااااااااای چقدر زشته! بی ام و جان از شما بعیده!!!!!!!!!!!!!!
HASSANBMW
۸ مرداد ۱۳۹۲ای بابا BMW هر چی ماشین زد که شما گفین زشته!!!
با تیبا مقایسه میکنین میگین زشته؟؟؟
کمیل
۸ مرداد ۱۳۹۲طراحیش جسورانهاس و به نظرم بیامو بخش تازهای از بازار رو هدف گرفته که قبلا مورد توجه این کمپانی نبود.
نکته دیگه اینجاست که این طراحی انقدر بیشباهت به محصولات بیامو است که اگر اون مارک جلوش رو بردارید با خودتون حتما میگید که این میتونه یک طراحی کانسپت از کمپانی تویوتا یا نیسانه باشه.
خرم
۸ مرداد ۱۳۹۲همه چیزشو گفتین ولی موضوع اصلی یادتون رفت چه مدت طول میکشه تا شارژ بشه ولی چه کیفی میده سوار این ماشینا بشی اصلا صدا نمیده به این مسیح هم بگین فرق دلار و یورو رو نمی دونی اظهار نظر نکن
رامین
۸ مرداد ۱۳۹۲خودروساز کیا چی هست که BMW ازش تقلید کنه. محصولات سایپا را به مثلا آشغالی مانند موهاوی ترجیح میدم. کیفیت در حد صفر…
جاوید
۸ مرداد ۱۳۹۲موهاوی رو با تیبا داداشم طاق میزنی؟ پراید برادر زنم هم روش
قبوله؟
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۸ مرداد ۱۳۹۲درود.من فکر کنم شما یک نسبتی با مسیح داری.درسته؟راستش رو بگو.
این چه حرفیه تو میزنی؟
V12
حمید
۸ مرداد ۱۳۹۲درود به ب ام و که همچنان به سنتهاش پایبنده ، به خاص بودنش پایبنده . ب ام و بودن یادش نمیره ، حتی این فسقلی رو هم fwd نزد .
امین
۸ مرداد ۱۳۹۲ایول به bmw
خوشم اومد
به درد پول دارا میخوره که برا تولد دخترشون بگیرن که باهاش بره دانشگاه !!!
در کل bmw هست دیگه جای حرف نمی زاره .
reza
۸ مرداد ۱۳۹۲یه سوال از آقا مسیح داشتم؟واقعا ما صنعت خودروسازی داریم؟انصافا لیاقت مردم ما سوار شدن 405 و پراید و … هستش که معلوم نیست مال چند سال پیش اروپاییاس.یه کرد عرافی اونروز اومده میگه اینا چی هست شما سوار میشین.خداشاهده راست میگم
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۸ مرداد ۱۳۹۲درود.این ماشین خوراکه تهرانه.از بس که شلوغ و الودست.
ولی یک سوال:
چرا قیمت المان نسبت به انگلیس و امریکا گرون تره؟علتش چیه؟
V12
حسن
۱ شهریور ۱۳۹۳شاید واسه مالیات باشه
P.P
۹ مرداد ۱۳۹۲بهنطر من این BMWحتی به درد زنا هم نمیخوره فکرشوبکن بندازن توجوب……یاخدا خیلی گرونه. BWMقربونت آخه این چیه :-) :-) :-)
رامتین
۹ مرداد ۱۳۹۲چرا طاق بزنم؟ میفروشمش یه مغازه اجاره میکنم و یه تیبا برای دم دست:) اینطور بهتره.