در ادامهٔ سلسله مقالات آشنایی با پیشرانهها، در این قسمت بنا داریم با موتورهای سری AR از شرکت تویوتا آشنا شویم.
موتورهای سری AR در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند. این سری از موتورهای تویوتا همانند اکثر موتورهای این کمپانی از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها روی هر دو میلسوپاپ اگزوز و ورودی بهره میبرد. همچنین در طراحی میللنگ و رول به رینگها در این موتور به کاهش استهلاک توجه ویژه ای شده است. این موتور از اویل پمپ سه مرحله ای نیز استفاده میکند. همچنین تنشهای رینگ پیستون در این موتور به حداقل رسیده است. سیستم ACIS نیز در این موتورها موجود است که بسته به دور موتور و گشتاور مورد نیاز راننده مسیر مکش هوا به سیلندر را تغییر میدهد. این سیستم از ابداعات جالب تویوتا است که با قرار دادن دریچه ای اضافه در مانیفولد هوا در دورهای بالا با باز کردن این دریچهها عمل مکش را برای موتور تسهیل میکند و به دستیابی به گشتاور موتور در بازه بیشتری از دور موتور کمک شایانی میکند.
انژکتورها نیز دارای ۱۲ منفذ با قابلیت بالای اتمیزه کردن سوخت هستند که در کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر مثبتی دارد.
این سری موتورها جایگزین سری AZ شدند.
1AR-FE
اولین موتور به حجم ۲۶۷۲ سیسی با قطر ۹۰ میلیمتر و کورس ۱۰۵ میلیمتر است. ضریب تراکم این موتور ۱۰ به ۱ است و از سیستم سوخترسانی EFI استفاده میکند. این موتور با قدرت ۱۸۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتون متر نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در تویوتا ونزا و هایلندر استفاده شد. این موتور در تویوتا سیینا نیز استفاده شده.
موتور دوم به حجم دقیق ۲۴۹۴ سیسی و کورس ۹۸ میلیمتر با ضریب تراکم ۱۰.۴ به یک است که در تویوتا RAV4 و کمری عرضه شده این موتور نسبت به نسل قبلی خود ۱۱ درصد مصرف سوخت کمتری دارد و با احتساب وزن روغنموتور و مایع خنککننده ۱۴۷ کیلوگرم وزن دارد. این موتور حدود ۱۸۰ اسب قدرت و ۲۳۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. 2AR-FXE
این موتور همان موتور ۲.۵ لیتری قبلی است با این تفاوت که قدرت و گشتاور کمتری دارد. دلیل آن این است که این موتور برای مدلهای هیبرید کمری توسعه یافته و در خودروی هیبریدی بخش زیادی از گشتاور توسط موتور الکتریکی تأمین میشود. این موتور در حدود ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ پوند بر فوت گشتاور دارد. البته در منابع مختلف اسب بخارهای مختلفی برای این موتور ذکر شده است. 8AR-FTS
این موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است. با بهرهگیری از سیستم VVt-iW این موتور توانایی کار کردن با هر دو سیکل اتو و آتکینسون را داراست. از این موتور در لکسس NX200 استفاده شده است.
ALL CARS
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ممنون جناب ریاحی
امین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ای کاش این دوستان خودرو ساز ما هم یه کوچولو به فکر بالابردن تکنولوژی موتور های محصولاتشون باشن
آخه تو کجای دنیا یه موتور 1800 نهایتا 95 تا 100 اسب نیرو میده
ملت دارن با موتور یه لیتری همچین توانی میگیرن
مجتبی(ساروی)
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴داداش اونجا از اب کره میگیرن اینجا از کره اب
hero
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴تویوتا فقط یه خودروساز نیست
یه استاده که داره به همه خودروسازها یاد میده که میشه در عین سادگی بهترین بود!
احمد باقری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴تویوتا خودروساز پیشگام(مثل رایتل که اپراتور پیشگام هست).
Mamas
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴مثل رایتل و خوب اومدی خخخخخ
hero
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴پس لابد بنز و ب ام و هم مثل همراه اول و ایرانسلن!
خوب اومدم؟
علی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴تویوتا سلطانه اما تو کشورهای مثل ایران چون:
1-مرگ نداره
2-خدمات و پشتیبانی بهتری داره حتی نسبت به گاری سازهای وطنی (نمایندگی تویوتا،نمایندگی رسمی هست تو ایران)
3-قطعات و لوازم یدکی تا 100 بعد به راحتی هم هنوز تو بازار موجوده(دست راهنمای مزدا 3 مونتاژ رو اگر تو بازار پیدا کردی!؟!)
4-طراحی موتور چنان ساده است که شاگرد شاگرد یه مکانیک که خودش شاگرد مکانیک هستش هم می تونه براتون تعمییرش کنه.
5-شما پیر میشد اما ماشین پیر نمیشه(از لحاض فنی میگم)
اما ضعف تویوتا تو سیستم تعلیق هستش و اون هم زمانی که خدای نکرده با تویوتا تصادف کنی دیگه اون موقع باید بفرستی ژاپن تا دوباره مثل روز اول بشه.
تمامش جز خداروشکر تصادف تجربه خودم هستش با تویوتا اما یکی از دوستان با تویوتا کمری تصادقف کرد دیگه درست نشد که نشد.پس زمانی که تویوتا دست دو می خرید مراقب جلو بندی باشید .جلوبندی تویوتا رو باید فقط تو نمایندگی باز کنی.
hero
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴علی جان سلام
لطفا بی انصافی نکنید!
مثلا اگه ماشین دیگه ای غیر از تویوتا تصادف کنه بهترین صافکار و تعمیرکار دنیا
میتونه اونو مثل روز اولش در بیاره؟
خوب معلومه که هر ماشینی که تصادف داشته باشه دیگه مثل روز اولش نمیشه!
حالا میخواد تویوتا باشه یا بنز یا پراید یا پیکان یا هر ماشین دیگه ای
(((RETOLEX(((REZA
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴این هست تکنولوژی نه صندلی برقی سانتافه :D