درحالیکه این روزها شایعات رسانه ها ما را چشم انتظار دیدن تویوتا سوپرای جدید در نمایشگاه دیترویت گذاشته بود اما حالا می بینیم که ژاپنی ها دست به رونمایی مدل جدیدتری زده اند؛ خودرویی که با مفهومی بودنش دیگر نه ارتباطی با سوپرا دارد و نه حتی به جانشینی آن آمده اما هم کوپه است و هم اسپرت پس حتما ربطی به سوپرا دارد . . . !
FT-1 نه در ژاپن بلکه توسط زیرمجموعه آمریکایی Calty Design Research طراحی شده و قرارست الگویی برای کوپه های اسپرت تویوتا در آینده ای نزدیک باشد؛ خانواده ای که با مدل 2000GT در سالهای دهه ۶۰ میلادی تشکیل شد و بعد از آن هم با آمدن مدل هایی نظیر سلیکا، سوپرا و MR2 و نهایتا GT-86 اعضای این خانواده بیشتر و بیشتر شدند.
اول از نام FT-1 شروع کنیم که از عبارت Future Toyota گرفته شده؛ تکلیف عدد “۱” هم که معلوم است! اگر از چراغ های تماما LED جلویی خودرو صرف نظر کنیم، با یک طراحی نسبتا کم نقص روبرو هستیم که در قیاس با مدل های حال حاضر تویوتا نشاط و سرزندگی فوق العاده بالایی دارد.
[jwplayer mediaid=”۵۸۵۷۶″]واقعیت اینست که FT-1 بیشتر از آنکه زبان تویوتایی داشته باشد، لکسسی طراحی شده؛ یعنی از المان های مفهومی های لکسس مانند FT-HS سال ۲۰۰۷ میلادی گرفته تا کوپه LF-LC سال ۲۰۱۲ میلادی در ساخت آن نقش داشته اند. شاید طراحی هیجان انگیزش را مدیون همین نکته باشد.
کار بر روی این پروژه دو سال پیش توسط تیم طراحی Calty آغاز شد اما همچون شاهکار اخیر مرسدس بنز AMG Vision GT Concept، این مدل برای بازی Gran Turismo 6 طراحی شده است و آن چیزی که تویوتا در دیترویت از آن رونمایی کرده است تنها مدلی فول سایز از این خودرو میباشد.
موارد دیگری مانند فن های تعبیه شده در سپر جلو، ورودی هوای جانبی و اسپویلر قابل تنظیم عقب که با الهام از لکسس LFA طراحی شده اند، شیشه یکپارچه جلو که بر روی ستون A کشیده شده، اسپویلر جلو و دیفیوزر کربنی عقب، صفحه کیلومتر دیجیتالی با سیستم HUD ونهایتا فرمان مسابقه ای با نمایشگر کوچکی که بالای آن تعبیه شده و امکان نمایش ۳ پارامتر حالت رانندگی یا Driving Mode (در سمت چپ)، دنده درگیر (در وسط) و زمان تعویض دنده (در سمت راست) را دارد، از دیگر ویژگی های جذاب این خودرو هستند.
از آنجایی که FT-1 مختص جشن ۴۰ سالگی Calty Design ساخته شده پس درهمان آمریکا می ماند و به جای دیگری نمی رود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که FT-1 پلتفرم موتور جلو/دیفرانسیل عقب دارد پس حتما در ساخت سوپرای جدید یا کوپه های اسپرت آتی از آن استفاده می شود.
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۲تویوتا مثل همیشه معرکه ای….نمونه نداری عشق به توان 100
علی
۲ بهمن ۱۳۹۲بعداز المان ژاپنی برترین خودروسازند وقطعا تویوتا
برترین ژاپن است همچنین در اسیا رتبه ۱ ودر
جهان رتبه۵ را که قطعا در اینده ازاین هم بهترخواهند
بود واین کانسپکت نشانه پیشرفت تویوتا وامادگی برای
رقابت با ائودی بیام و بنز وپورشه است
نوید
۳۰ دی ۱۳۹۳رتبه ی 5 در جهان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
۱۰ بهمن ۱۳۹۲تو همه ماشینای تویوتا این یکی واقعا بی نظیره این جور که به نظر میاد این ماشین استهلاک نداره فکر می کنم تا حدود هزار سال عمر مفید داشته باشه این طور نیست؟؟!!
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۲۷ بهمن ۱۳۹۲اونایی که میگفتن تویوتا نمیتونه کوپه ی قشنگ بزنه؟؟؟؟
ali
۲۳ مهر ۱۳۹۴برترین خودرو ساز ژاپن و ابر غول خودروساز دنیا… تویوتا واقعا محشره و نظیر نداره تو جهان مخصوصا جی تی ۸۶…. حرف نداره
علی
۲۵ آبان ۱۳۹۴ماشینای ژاپنی بهترین ماشینای دنیا تو کم استهلاکی و کارایی هستن و از نظر کیفیت هم که لکسس چندین سال است که مقام اول رو بین لوکس سازای دنیا داره
حامد
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ژاپن نسبت به ماشینای امریکایی المانی ایتالیایی عن میزنه قیمت اونه با این که کیفیتشون خیلی بالاتره ولی خوبه نسبت به تویوتا
just supra
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵این هم بیاد ایران مثل سوپرا که دست دوش 100 الی 200 میلیونه گرون میشه امید وار نباشید نیاد ایران بهتره این بچه پولدار عقده ای ها رو مخ میرن…
پژمان
۹ مرداد ۱۳۹۵حیفه که نمیشه وارد ایران بشه