کامیون کلاس ۸ «کاسکادیا» قرار است به عنوان مدل سال ۲۰۱۴ فرایتلاینر معرفی شود. گرچه یک مدل واقعا متحول شده از آن بصورت کانسپت نیز در نوبت قرار دارد!
مصرف بهینه سوخت و بهبود شرایط آیرودینامیک کامیون، از جمله مزیتهای مهم کاسکادیا به شمار میروند که ۵ درصد مصرف سوخت را نسبت به مدلهای قبلی کاهش دادهاند. این ویژگیها آن قدر در هزینهٔ سوخت کامیونها مؤثرند که مسئولان شرکت در معرفی این مدل، سعی میکنند حتماً به آن اشاره کنند. طراحیکاسکادیا که یکی از آیرودینامیکترین کامیونها در بازار است، مراحل تست و بهینهسازی اولیه خود را در تونل باد گذرانده است. همچنین، طبق گفتهٔ مسئولان شرکت، در بزرگراههای امریکا نزدیک به ۵ میلیون کیلومتر برای کسب اطمینان و سنجش میزان مصرف سوخت، آزمایش شده است. در مقایسه با مدلهای فعلی، کاسکادیا چندین اصلاح طراحی در جلوی بدنه از جمله سپر جلو و اتصال آن به کاپوت، به خود دیده است که جریان هوا و آیرودینامیک بهتری را ایجاد میکنند. همچنین، آینههای بغل نیز به صورت بیضوی طراحی شدهاند و آنتن نیز طراحی یکپارچهای با بدنهٔ کامیون دارد. این طراحیها در کنار طراحی چرخها، شاسی آیرودینامیک، همه و همه، به کاهش ضریب دراگ کامیون در هوا کمک میکند.
سیستم خنک کننده موتور نیز تا اندازهای ارتقا یافته است و با سطحی به مساحت ۰/۹ مترمربع، میتواند باعث کارآیی بهتر کامیون شود.
طراحی داخلی
نسبت به مدلهای فعلی، طراحی داخلی تفاوت چندانی نداشته است. در داخل، فضای بسیاری برای مانور دادن راننده وجود دارد و سطح صاف در کف، گردش درون اتاقک کامیون را آسان میکند. البته مواد به کار رفته هنوز اندکی از کامیونهای ولوو عقبتر هستند و جای کار دارند. نکتهٔ خوب در اتاقک، قرارگیری مناسب داشبورد است. داشبورد، همچنین به خروجیهای برق مستقیمی مجهز است که میتوانند برای هر نوع وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار گیرند. نشانگرها و صفحات نمایش، هم به قدر کافی بزرگ هستند و هم در نور آفتاب بازتابش ندارند. این ویژگی باعث میشوند و اطلاع از وضعیت خودرو در شرایط مختلف آسانتر از قبل باشد. صندلیهای بزرگتر از حدّ معمول، راحتی بیشتری را به همراه دارند و این در حالی است که برای راحتی بیشتر، شرکت سازنده، فرایتلاینر، انتخابهایی را مانند گرمکننده صندلی، میله چرخان صندلی و بالشتکهای اضافی، پیش روی مشتریان قرار میدهد. در کنار اینها، کنترل مناسب خودرو نیز فراموش نشده است.
این خودرو به سیستم راهبری RSPC مجهز است که باعث میشود در بازهای کوتاهتر، شرایط راه و سرعت مناسب حرکت را تشخیص دهد و بنابراین سرعت کامیون برای بیشترین بهرهوری مصرف سوخت، تنظیم شود. تکنولوژی و موتورها
کاسکادیا، موتور دیزل DD15 جدیدی در خود دارد که ۴۵ کیلوگرم از مدل قبلی سبکتر است و نیاز به تعویض فیلترهای آن، هر ۱۶۰ هزار کیلومتر یک بار است. همچنین، کاسکادیا با سیستم استاندارد متخصصان مجازی دیترویت هماهنگ میشود و با عیب یابی موتور در هر لحظه از مسیر، مانع از توقفهای زیاد در سفر خواهد شد. بنابر اعلام فرایتلاینر، کاسکادیا ۲۲ لیتر در صد کیلومتر، سوخت مصرف میکند که مصرف سوخت مناسبی برای یک کامیون سنگین است. کاسکادیا، چنین مصرف سوختی را بیش از همه، مدیون طراحی بهینه آیرودینامیک است. مشخصات موتورهای DD15 دیترویت
DD15 ۴۵۵ HP @ 1800 RPM ۱۵۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۵۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۷۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۰۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۷۵ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۰۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۳۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۶۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
نتیجه
مدلهای فعلی کاسکادیا از فرایتلاینر، تا حدودی مقرون به صرفه و آیرودینامیک هستند، ولی مدل جدید، محدودیتها را تا حدودی کنار زده و از لحاظ آیرودینامیک بهبود یافته است. در بازار کنونی، هزینههای سوخت یکی از موارد مهم در کامیونهای سنگین است و از این نظر، کاسکادیا میتواند به سرعت مورد استقبال بازار قرار گیرد. همچنین، بهبود وضعیت موتور DD15 در فرایت لاینر، برای کارایی بهتر کامیون، امیدوار کننده است.
km
۱۱ مهر ۱۳۹۲این کامیون از پزاید جلو نزنه صلوات. 560 اسب بخار!!!!
فرامرز
۱۱ مهر ۱۳۹۲پراید که ادعایی نداره، پرادو (با اون موتور قدیمیش) رو هم راحت قورت میده! 560 اسب بخار تو 1800دوره! ببین تو 5000 دور به چه قدرتی میرسه! گشتاورش وحشتناکه 1850 فوت پوند که میشه بیش از 2500 نیوتن متر!
carbonado aventador
۱۱ مهر ۱۳۹۲فرامرز جان این قراره چندین تن بار بکشه برای همچین تریلی هایی اعداد و ارقام فضایی ای حساب نمی شه!!!
يكي ديگه
۱۲ مهر ۱۳۹۲عزیزم دور موتور ۵۰۰۰ برای یه موتور دیزل یعنی یه تعمیر موتور کامل.
کیانوش
۱۵ آذر ۱۴۰۱عزیز انجین دیزلی با پونزده لیتر حجم اصلا به پنج هزار دور در دقیقه میرسه به نظرت؟!
مارال
۱۳ مهر ۱۳۹۲آقا 560 اسب که واسه کشنده ها رقمی نیست ،توی ایران FH16 با قیمت 550 ملیون تومن الان با 610 اسب و 2300 نیوتن متر گشتاور ، موجود است، و با وجود این اسب بخار بالا ،170 کیلومتر بدون بار ، میتونند سرعت بگیرند و یه نکته اینکه با FH16 تک محور تیکاف هم میشه کشید به اندازه ماشینهای سبک،
امیر اتابک
۱۱ مهر ۱۳۹۲یعنی کسی میتونه عاشق این خشگله نباشه
عاشق کامیون های آمریکایی هستم
همه چی تمومه
خوش بحال صاحبش
در ضمن مصرفش میشه صدی 22 لیتر به بالا ، که از فورد خیلی بیشتره
میشه mpg 10.6
اشتباه حساب کردی مهندس بجا ضرب باید تقسیم کنی
محسن.د
۱۱ مهر ۱۳۹۲بنظرم بین کامیونها اسکانیا ی چیز دیگس.
مهیار
۱۲ مهر ۱۳۹۲اسکانیا رو دوست ندارم چون همشون تو طراحی برقشون مشکل دارن به نظرم ولوو خیلی از اسکانیا سر تره
aventador twin turbo
۱۲ مهر ۱۳۹۲اتوبوس هایی که ایران می زنه اصلا اسکانیا نیست . فقط اسم اسکانیا روشه!!!!
محسن.د
۱۱ مهر ۱۳۹۲آخه چقد عقده حرف زدن داری تو! هیچکسم که…حسابت نمیکنه.آفرین به این همه اعتماد بنفس :-)
VAHID JINPACHI
۱۱ مهر ۱۳۹۲اقای محسن.د عقده ای منم یا مسیح…
هه هه هه هه
این مسیح حرف مفت زیاد می زنه پس بگذارید توو خیالاتش باشه………………………………
پدال جان از این که از نظر من رو پاک نکردی ممنونم…..
سینا
۱۱ مهر ۱۳۹۲حاجی یه دونه از اینا بهم بدن من ازدواج میکنم!!!
امین
۱۱ مهر ۱۳۹۲امکاناتش از خونه ما هم بیشتره!
محسن.د
۱۱ مهر ۱۳۹۲این چه حرفیه آقا وحید!
البته ایشون اون مسیح معروف نیست.اگه زودتر اینو میفهمیدم با اون لحن بد صحبت نمیکردم. مسیح اصلی چندوقتیه این طرفا پیداش نشده (خداروشکر)
آقا اصغر اگه خودتی،خواهش میکنم با اسم خودت بیا،میدونی که بچه ها از اسم مسیح دل خوشی ندارن.
یارو
۱۲ مهر ۱۳۹۲راستی پدال از این مطلبی که گزاشتی ممنون بچه ها دیگه خسته شدن از بس راجع به ماشین سواری مطلب می زاری لطفا از کامیون . موتور دو جرخه و… بیشتر مطلب بزارید. با تشکر
ESI
۱۳ مهر ۱۳۹۲قشنگ هست ولی باید دید چغدر هزینه دربرداره
hesan
۱۴ مهر ۱۳۹۲دوس دارم باش ادم زیر کنم.
ایمان
۱۳ آبان ۱۳۹۲قیمتش چنده ؟
میلاد.فقط المان.فقط بنز.
۱۴ آبان ۱۳۹۲درود.
منونم پدال.ممنون.
من الان این مطالب رو دارم میبینم.ممنون که به خواسته های ما اهمیت میدی.کامیون هم دنیایی داره واسه خودش.
باز هم ممنون پدال جان
((( ایران و المان )))
میلاد.فقط المان.فقط بنز.
۱۴ آبان ۱۳۹۲عجب چیزی ساختن.
انگاری یک خونه ی 50 متریه!!!!
چه دم و دستگاهی!!!
همچین ایرو دینامیکی از کامیون های امریکایی بعید بود.
خیلی حال کردم.
((( ایران و المان )))
میلاد.فقط المان.فقط بنز.
۱۴ آبان ۱۳۹۲یادم رفت این و بگم.
شرکت فرایت لاینر زیر مجموعه ی دایملر بنز است.
شاید همین توجه به مصزف کمتر سوخت و ایرودینامیک بیشتر از اهداف بنز باشد.که شکی توش نیست .
((( ایران و المان )))
محمد
۱۳ آذر ۱۳۹۲خدای من!این از فوق العاده هم فوقالعاده تره
mohammad fm480
۳۰ شهریور ۱۳۹۵یعنی چی از فوق العاده فوق العاده تره؟؟
این کجاش فوق العاده هست؟؟
باید بگم شما فوق العاده ندیدی.
فوق العاده یعنی ولوو اف هاش از اف هاش بهتر هم مگه داریم؟؟