ورود LX570 به کشور دقیقا در شرایطی رخ داد که واردات خودروھای ۸ سیلندر در ثبت سفارش کلا بسته و ممنوع بود. خبرھایی نیز از گوشه کنار درخصوص فروش سھمیه ثبت سفارش توسط واردت کننده و یا واردات آن توسط برخی از سازمانھای خاص (!) برای ورود این مدل به گوش می رسید . . .
در ھرحال جدا ازحاشیه آنچه خوش یمن قلمداد می نمود ورود این پاگنده خانواده لکسس بروی آسفالت ھای کشور با نوسان قیمتی ۵۲۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ناقابل بود و آگاھان بازار خبر از فروش رفتن سریع السیر ده ها دستگاه نمونه محدود وارداتی نشانگر استقبال خوب میلیونرهای ایرانی از آن بود.
شاید اگر از تاریخچه LX ھم ازما بپرسید باید گفت به سال ۱۹۹۶ برمی گردد که ابتدا تویوتا آنرا در کلاس شاسی بلند سایز متوسط و با نام LX450 و سپس در کلاس شاسی بلندھای فول سایز با کدھای LX470 و نهایتا LX570 رونمایی کرد.
جالب است بدانید این خودرو بدلیل حضور لندکروزر، ھیچگاه برای مصارف بازار داخلی خود ژاپنی ھا استفاده یا فروخته نشد تا صادرات آن معطوف به محدوده خاورمیانه، روسیه، چین، آمریکای شمالی و … شود که آمارھا حکایت از فروش بیش از ۱۰۰ ھزار دستگاھی آن از سال ۲۰۰۰ تاکنون را می دھند.
نشستن پشت فرمان LX 570 دقیقا ھمان حس ارتفاع سواری با تویوتا لندکروزر با ھمان زاویه، ابعاد و میدان دید را دارد با این تفاوت که فضای داخلی و سپس استارت پیشرانه سریعا رنگ تفکرات شما را تغییر داده و آماده آزمون موجودی متفاوت از محصولات لکسس می شوید؛ موجودی لوکس ، مغرور و البته قلدر!
البته طراحی بیرونی این ماشین خیلی از افراد عادی را که از کنارش می گذرند به گفتن این جمله وا می دارد: اینکه ھمون لندکروزه! البته با توجه به این طراحی حجم آلود، باید در نگاه نخست حق را به بیننده داد؛ ولی در حرکت، داستان کاملا متفاوت خواھد بود.
نمای برونی این پاگنده لکسس یعنی LX در مدل ۲۰۱۳ دستخوش تغییراتی در چراغ ھای عقب و جلو و سپر عقب شده و ھمچنان بدلیل سود بردن از قطعات مشترک آنرا بسان لندکرروز و به مانند برادر خوش تیپتر آن نشان می دھد اما واقعییت این بوده که از نقطه نظر فنی کاملا متفاوت، با روح و کاراکتری خاص و اسپورت است و آنرا می توان توصیف یک بدنه اما با دو کالبد و روح متفاوت لقب داد.
البته در طراحی داخلی طراحان لکسس سعی کرده اند تا تفاوت ھای بصری و کیفیتی خاصی را لحاظ کرده و دقیقا نشانگر فاصله بین لندکرزور و LX باشند که از ھردو منظر موفق به این کار شده اند، با تمامی این وجود تاحدودی خط و خطوط بکار گرفته شده در درھا و داشبود (شاید بخشی بدلیل ذھنیت و بخشی بدلیل تشابه) انسان را به طرف لندکروز می برد. اما تا روشن شدن موتور و حرکت روی جاده باید صبور بود و اینجاست که تمامی تفکرات تویوتایی رنگ باخته و یک محصول جدید با DNA خاص اعلام حضور می کند.
LX جدید از سال ۲۰۰۷ تاکنون با موتورھای 3UR-FE تولید می شود که نمونه ھای ۳۸۳ اسبی برای بازار آمریکا و کانادا و ۳۶۲ اسبی نیز هم برای بازار کشورھای حاشیه خایج فارس مثل امارات، عربستان و… و هم برای روسیه، اکراین، آذربایجان و … عرضه می شود که نمونه های وارداتی با مشخصات سفارش داده شده در بازار کشورھای حاشیه خایج فارس ھستند که تعریف جدید ECU سبب این خروجی متفاوت شده است.
موتور خورجینی ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر و ۳۶۲ اسبی در بدو امر آرام و بدون صدا کار می کند اما فشردن پدال گاز این معادله را برھم زده و آنچنان این جثه ۲.۷ تنی را از زمین می کند که بدون شک شاید باورش کمی برایتان دشوار باشد که در حدود ۸ ثانیه عقربه سرعت سنج را روی ۱۰۰ کیلومتر می بینید.
در واقع نیروگاه ۵۳۰ نیوتن متری ( نمونه ھای ۵۴۶ نیوتن متری برای بازار آمریکا و کانادا تولید می شود) که زیر درپوش LX570 پنھان شده بی رحمانه روی آسفالت می تازد و وقتی سرعت از ۱۲۰ عبور می کند آنچنان صدای قرقرو شلاق سیلندرھا به گوش می رسد که دوست ندارید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و گویی با یک خودروی اسپورت در حال راندن بوده و ھرچه قدر برپدال گاز می فشاری گویی موتور علاقه سیری ناپذیری به اوج گرفتن داشته و عقربه سرعت سنج به صورت تصاعدی بالا می رود و این اتفاق در حالی بیرون از کابین رخ می دھد که داخل اطاق به غیر از صدای اسپورت موتور ھمه چیز آرام و با ثبات در جریان است!
اگر علاقمند باشید سیستم صوتی فوق حرفه ای و بی نظیر مارک لوینسن ھم شرایط یک سالن اپرا را برایتان شبیه سازی می کند! اگر ھم قصد داشته باشید فرمان پذیری و چسبندگی آن را تست کنید (البته متذکر می شوم، نه درحد پورشه کاین) قرار دادن سیستم تعلیق روی حالت اسپورت شمارا وارد یک دنیای تازه از شاسی بلند سواری می کند که لکسس تعریف جالب توجی برای آن کرده، یعنی در مقابل اینکه دیگر از آن حرکات مواج و نرم لندکروزر خبری نیست، خودرو (بدون اذیت کردن در ضربات و کوبش ھای آزاردھنده) توی دست آمده و اجازه مانور بالایی را در سرعت و درتغییرخطوط به شما می دھد که مطئنا جرئت و جسارت چنین کاری را با لندکروزر نخواھید داشت.
درعین حال قرار گرفتن سیستم تعلیق روی حالت راحت ھم خیلی کنترل خودرو را از دست رفته و سیال نمی کند؛ اما از کوبیدن ھا و لرزش ھا کم نموده، با این تفاوت که ھمچنان خودرو، پایداری خود در حرکت را دارد، البته ناخود آگاه وقتی پشت فرمان ماشینی با رینگ ھای ۲۰ اینچی ھستید باید منتظر لرزش و کوبش باشید که در LX نیز این مسئله در ردیف عقب بیش از جلو نمایان می شود.
اما مسئله ای که راننده و سرنشینان عقب را به خوبی حمایت می کند صندلیھای فوق العاده راحت، نرم و پھن بوده که حتی در سفرھای طولانی خم به ابروی شما نخواھند آورد. صندلی ھای عقب آن ھم فوق العاده راحت و جادار و نرم ھستند و وقتی آنھا را خم کنید یک فضای بار بسیار بزرگ در عقب خودرو در اخیتارتان قرار خواھد گرفت.
جعبه دنده ۶سرعته خودکاری که لکسس روی این مدل سوار کرده برای رفتن به ضرایب بالاتر خیلی نرم و برای معکوس کشیدن خیلی تند و تیز و البته بی سروصدا تعویض می شود و روی ھیچ دور موتوری راننده را مایوس نمی کند.
فاکتور مھم دیگری که برای چنین غول قد بلندی با جثه ای سنگین ،ترمزھای آن بوده که LX با وجود اوج گرفتن ھای ناگھانی (از حالت سکون به حرکت) به یمن ترمزھای فوق العاده قوی براحتی و بدون لرزشی متوقف می شود.
دوام این خودرو و مقاومت قطعات آن نیز ھمیشه در تست ھای مختلف زبانزد بوده و از طرفی دیگر نوع شاسی ،زیر بندی و سیستم تعلیق آن باعث شده که با توجه به روح اسپورتی که دربطن آن دمیده شده، با وجود بلند قد بودن و از زمین فاصله داشتن ولی براحتی بپیچد و قدرت مانور بالایی داشته باشد. البته قدرت مانور و چسبندگی انرا به ھیچ وجه با پورشه کاین نمی توان یکسان کرد ،اما به جرات این خودرو دراین بخش ھیچ شباھتی با لندکروزر و حتی پرادو جدید ھم ندارد.
فاکتور دیگری که درشاسی بلندھای بزرگ سایزی این چنینی قابل بررسی است پارک کردن بوده که باید گفت بدلیل آینه ھای بزرگ با دید بسیار عالی در چپ و راست و دوربین دید عقب و حسگرھای نه چندان اعصاب خورد کن مشکل خاصی وجود نداشته وپس از مدتی ممارست و عادت کردن به ابعاد قاعدتا پارک کردن با آن شاید درحد یک ۲۰۶ راحت باشد!
با تمامی این ھمه نقاط مثبت، دو فاکتور (یکی داخلی و دیگری بصورت کلی) را می توان بعنوان نمرات منفی LX محسوب کرد. نکته داخلی قیمت فضایی و کاملا غیر منطقی آن (حدود ۶۰۰ میلیون تومان) و البته مصرف سوخت ۱۹ لیتری آن است.
در ھرحال تویوتا شاسی بلندھایی ھمچون لکسس GX و LX و البته تویوتا فور رانر را روی سخت افزار بروز شده لندکروزر و پلت فرم ۱۲۰ خود سوارکرده و نتیجه آن خلق محصولاتی شده که صنعت خودروسازی دنیا بر تواناییھای آن بارھا مھر تایید زده است.
البته عاشقان تویوتا و لکسس می گویند که LX570 جواب دندان شکن ژاپنی ھا به رنجروور سواران است، اما تا این لحظه LX570 نشان داده اگرچه محصولی قابل رقابت با رنجروور اسپورت، کادیلاک اسکلید و مرسدس بنز GL-class نه چندان محبوب و … است اما شاید ھمچنان نتوانسته مکان خود را در بازار جای بیاندازد.
مهدي
۷ مرداد ۱۳۹۲من که از لندکروز بیشتر ازlx570 خوشم اومد.
ومیاد.
فقط تویوتاااااااااااااا
ali
۱۶ آذر ۱۳۹۲لکسس همون تویوتاست
Predator
۲۴ آذر ۱۳۹۳پول یه اس کلاسو فول آپشنو بدم این؟…
مهران
۲۹ شهریور ۱۳۹۲ازنظر من لندکروز بهتر از لکسس من این حرف رو از روی تجربه میگم اخه من خودم لندکروز دارم
SHAYAN
۳۱ شهریور ۱۳۹۲من هم لندکروز داشتم هم لکسوس و هم هامر دارم الان ولی به نظر من اول هامر بعد لکسوس و بعد هم لندکروز البته مال من 6 سیلندر بودش
amir.t.
۲۱ آبان ۱۳۹۲اقا شایان مشخصه اول هامره.ولی اول لندکروز و بعد لکسوس…
Hamid
۶ بهمن ۱۳۹۲البته هامر از اینا بهتره ولی از نظر کوهستانی و Off-Road ولی از نظر On-Road قطعا اول لکسوس LX برتر از هر دوتای دیگست.
آرش
۳۱ تیر ۱۳۹۳سلام دوست عزیز میخواستم بدونم شما که ماشین 6 سیلندر داشتی سواری با یه ماشین 6 سیلندر نسبت به 4 سیلندر چجوریه؟
از نظر قدرت و سرعت چه تفاوتی باهم دارن؟
amir.t.
۲۲ آبان ۱۳۹۲خوب ارزش داره
محمد حسین
۶ آذر ۱۳۹۲فقط لکسوس رو عشقه.
خیلی از تویوتا خوشگل تر و لوکس تره و امکاناتش فوله.
به نظر من که عالیه. RX 350 هم خوبه
david
۱۲ دی ۱۳۹۲in chie dige asheghesh shodam bekhoda
علی
۱۳ بهمن ۱۳۹۲فقط لندکرزو عشقه.آخه لکسوس هم شد ماشین.
امیر
۵ اسفند ۱۳۹۲یه جوری میگی انگار داری در مورد سمند حرف میزنی خب قبول کن از لند کروز سرتره
بابك
۲۴ دی ۱۳۹۳علی چی میگی واسه خودت میگه فقط جی ال ایکس ۴۰۷ هم ماشینه خودت بارت نیست چرا میخوای تحمیل هم بکنی
امیر
۲۸ اسفند ۱۳۹۲لندکروز سپر بلند خوشگلتره ولی lx به چیز دیگس
نویسنده نوشته مرسدس gl نه چندان محبوب ، فکر کنم منظورش تو ایران بوده چون مرسدس gl خیلی محبوبه همه جای دنیا
سپالی که اینجا میمونه اینه،که چرا لکسس 87000 دلاری رو که میشه حدود 260-70 میلیون تومان رو اینجا میدن 700 میلیون !!؟!
مجتبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۳اونایی که میگن این ماشینا به ما نمیخوره باید بدونن که کاملا در اشتباهن.تمام دنیا بر اساس باوره,شما باور کن که میتونی یکی ازینا داشته باشی شک نکن که بش میرسی.فقط یادتون باشه کناره باوره یه خورده تلاش میخواد.100%بدست میارین هرچی بخواین.موفق باشید;-)
آرش
۱۴ تیر ۱۳۹۳لقب سلطان آفرود فقط شایسته لندکروزه
علی
۱۶ شهریور ۱۳۹۳به نظر من لکسوس 570 0 تا صد ضعیفی داره .از همه بهتر bmw X 6 5000cc هستش 0تا صد 3.8 ادمو دیوانه
میکنه
علی
۱۸ شهریور ۱۳۹۳به نظر من ماشین خوبیه اما لکسوس رو تویوتا با آپشن های بیشتر به بازار روانه کرده تا با بنز رقابت کنه
به نظر من چرا آدم 350 میلیون اضافه بده
فقط یه کم آپشن هاش از لند کروز بالا تره
به نظر من لندکروز بهتره
نوید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳چرا؟چون بهترین ماشین دنیاست
نوید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳ولی لند کروز یه ابهت دیگه داره
این قدرتش خیلی بیشتر از لند کروزه و خیلی هم لوکس تره
تو آفرود هم فوق العادست و کی میگه هامر اوله؟
اول LX570
دوم لند کروز
سوم هامر (البته H1 نه)
اینو با تحقیق و آزمایش بسیار میگم
REZA . JUST TOYOTA
۸ آبان ۱۳۹۳این که همون لندکروز هست
تویوتا . لندکروز رو با اسم لکسس وارد بازار کرده
husssain
۱۵ آبان ۱۳۹۳لکسوس همون تویوتا هستش اما با امکانات بیشتر وی
ک ماشین لوکس هستش واگر لند کروزر هم اپشن های این رو داشت امش لکسوس میشد
لکسوس سرتره
sepehr
۱۱ آذر ۱۳۹۳طرف نمیدونه لکسس چیه میاد نظر میده…
لکسس همون تویوتا.ولی ماشین های لاکچری تویوتا رو میگن لکسس.
والا
نوید (6*6)
۲۱ آذر ۱۳۹۳منظورت از طرف کیه اگه منم مشکل از خودته که درست کامنت رو نمیخونی
آخه اگه کسی رابطه ی بین تویوتا و لکسوس رو ندونه که اصلا دیگه چرا میاد تو پدال چه برسد به کامنت گذاشتن
نوید (6*6)
۲۱ آذر ۱۳۹۳من اون حرفا رو از روی تجربه گفتم
اشکان سرمد
۲۸ آذر ۱۳۹۳ضمن سلام به تمامی کاربران و مدیر وب سایت پدال
مطلب فوق به قلم آقای مسیح فرزانه و عکاس آن آقای علی رزوان می باشند.
شایان ذکر است آقای مسیح فرزانه از اعضاء ارشد شورای سیاست گذاری مجله ماشین و موسس و مدیر عامل گروه صنعتی gfactor می باشند.
متاسفانه بارها در سایتهای گوناگون مشاهده شده که تستهای گروه صنعتی جی فکتور بدون نقل منبع و اسم نویسنده و عکاس منتشر شده که جا دارد مسئولین سایت پدال نیز توجه بیشتر خرج دهند.
دوستان می توانند از طریق لینک ذیل این تست را مطالعه نمایند
http://www.gfactor.org/TestShow.aspx?TID=194
با احترام
اشکان سرمد
کارشناس دپارتمان فنی
گروه صنعتی جی فکتور
ali
۷ دی ۱۳۹۳من خودم لند کروز وی 8 دارم عالی عالی
عزیز
۹ دی ۱۳۹۳سلام. یه سوال داشتم. ببخشید میشه راهنماییم کنید؟ سمند سال مزیتش نسبت به سمند EF7 چیه؟…میخام بخرم ،گیجم. ممنون دوستای گلم
ﭘﻮﻳﺎ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﻛﺎﻳﻦ
۲۸ دی ۱۳۹۳ﻧﻪ ﻫﺎﻣﺮ ﻧﻪ ﻟﻜﺴﻮﺱ ﻧﻪ ﻟﻨﺪﻛﺮﻭﺯ ﻣﻦ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﻛﺎﻳﻦ ﻧﻮﻛﻤﺪاﺩﻱ ﺩاﺭﻡ ﻣﺪﻝ 2011 اﻻﻥ ﻫﻢ 700 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﻴﻔﺮﻭﺷﻤﺶ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻳﻪ ﺣﻴﻮﻻﺳﺖ
مهدی
۲۷ تیر ۱۳۹۵سلام … از نگاهی دقیق به این خودرو باید بگم که خودوری قدرتمند و زیبایی هست با اصالت و اینکه از کمی و کاستی و یا کیفیت بگم که این خودرو چیزی کم نداره همه چیزش در حد استاندارد و کامل هستش …و در جواب اون آقای کسری باید عرض کنم از نظر زیبایی لکسوس عالیه و گفتی قدرت پورشه بیشتره … نمی دونم از چی حرف می زنی موتوره لکسوس برای افرود ساخته شده بسیار قدرتمند تر از پورشه هست این نظر شخصی یا از روی احساس دوست داشتن نیست که می گم بلکه تجربه اشخاصی که خودورهای خارجی سوار میشن گفتم … ژاپن و آمریکا قول های خودروهای قدرتمند و البته زیبا هستند و اینکه سلطنتی و با اصالت خودرو تولید می کنند … هر چند کشورهای اروپایی هم از این قدرت و زیبایی در مورد خودرو …بسیار پیشرفته هستند .
مهدی
۲۷ تیر ۱۳۹۵خودرو با قطعات عالی و با کیفیت و پلتفورم بسیار زیبا … خواسته باشید فقط آمریکا و ژاپن به جرات بگم حرف اول در دنیا می زنند .
مهدی
۲۷ تیر ۱۳۹۵آقای پویا با اصطلاح خودت پورشه سوار هستی … حرفی بزنید لطفا که منطقی باشه و دلیل حرف زدنتون با تجربه همراه باشه …فقط با تعصب در مورد خودروی خودت نظر ننویسید خواهش می کنم از حقیقت های خودرو اگر آگاهی کامل دارید نظر بدید … پورشه ماشین خوبیه شکی نیست اما بدونید که خودرو فقط کشور سازندش نیست که اون رو بهترین و با کیفیت ترین تولید می کنه بلکه دقت و تعهده و دقت بالای ساخت از نظر تمامی مشتریان اون شرکت مهم هستش …