فیات 500L از جمله خودروهای جدید ارائه شده در نمایشگاههای اتومبیل فیات برای سال ۲۰۱۴ است که با استفاده از فرمول خودروسازی ایتالیایی، قصد دارد تا راه را برای برند فیات در کلاس کامپکت کراسآور باز کند.
[jwplayer mediaid=”۵۶۳۸۴″]این خودرو با اینکه نسبت به مدل فیات ۵۰۰ کاربردیتر است، امّا در عین حال نیز، سواری چندان هیجانانگیزی در حدّ فیات ۵۰۰ ندارد. فیات 500L دارای ابعاد بزرگتری است و برای رقابت با خودروهایی نظیر کیا سول، مینی کانتریمن و سایون XB عرضه شده است. بدنه بزرگتر 500L باعث شده تا فضای بیشتری برای حمل وسایل و صندلیهای عقب ایجاد شود. با این حال، در صورت داشتن پسوند L در فیات ۵۰۰، تا حدود ۳۶۳ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه میشود. همچنین، شیشههای بزرگتر، باعث میشوند که نمایی وسیعتر از پیرامون در اختیار راننده و سرنشینان قرار بگیرد و با وجود سقف بلندی که برای این خودرو در نظر گرفته شده، فضای کافی برای حرکت سر بدن داخل کابین و ورود و خروج آسان، فراهم شده است.
از یک خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی با موتور ۱/۴ لیتری توربو، انتظار عملکرد چندان بالایی را نباید داشت. موتور این خودرو، ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه به نقطه پیک گشتاور خود میرسد؛ به این معنی که در ترافیک باید مراقب پدال گاز بود.
مدل پایه ۱۹,۹۹۵ دلاری این خودرو، دارای سیستم گیربکس دستی با ۶ دنده است که کنترل بسیار خوبی بر روی قدرت خروجی از موتور ۱/۴ لیتری نشان میدهد. تریم بالاتر این خودرو با قیمت ۲۱ هزار و ۱۹۵ دلار، سیستم گیربکس اتوماتیک دو کلاجه ۶ دنده را در ازای ۱۳۵۰ دلار در اختیار خریدار قرار میدهد. همانطور که در سایر خودروها نیز سراغ داریم، ترکیب سیستم گیربکس اتوماتیک با توربو، باعث افزایش کیفیت شیفت دندهها و سرعت خودرو میشود.
با این حال، تغییر چندانی را در مصرف سوخت این دو سیستم گیربکس، شاهد نیستیم. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت این خودرو را با سیستم گیربکس دستی، ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه، و همچنین باسیستم گیربکس اتوماتیک دو کلاچه، ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه تخمین زده است. در این بررسی هر دو نوع سیستم گیربکس برای مدل تست استفاده شد و مصرف سوختی برابر ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای سیسستم گیربکس دستی و ۸/۷۱ لیتر نیز برای سیستم گیربکس اتوماتیک مشاهده شد.
فیات 500L با سیستم گیربکس دستی میتواند در مدت ۸/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ثانیه برسد و فاصله یکچهارم مایل را در مدت ۱۶/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۲ کیلومتر بر ساعت طی میکند. این عملکرد، کاملاً کندتر از رقبا و حتی خودروهایی مانند رام ۳۵۰۰ دیزل پیکاپ نشان میدهد. همچنین سیستم گیربکس اتوماتیک در استارت در حال حرکت بین سرعت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، نیم ثانیه سریعتر عمل میکند.
این مسئله، بیشتر در طراحی داخل کابین به چشم میآید؛ جایی که تنها نکته مثبت، سیستم سرگرمی و اطلاعات آن است که همراه با سیستم راهبری، رابط کاربری به مراتب سادهتری نسبت به فیات ۵۰۰ دارد. در مقابل، کیفیت تکیهگاه صندلیهای آن مناسب نیست و بعد از مسافتهای کوتاه هم، احساس خستگی ایجاد میکنند. همچنین تکیهگاههای دست که به شکلی عجیب، جمع شونده طراحی شده است، از صندلی فاصله زیادی دارد و عملاً کارایی زیادی نخواهد داشت و در همین حال، مزاحم تعویض دنده در سیستم گیربکس دستی خواهد بود. سیستم فرمان نیز کنترل چندانی بر اوضاع ندارد و با وزن زیادی که این خودرو دارد، هنگام ترمز گرفتن، حالتی مثل شیرجه نهنگ در دریا خواهید داشت و نیروی زیادی به داخل کابین وارد میشود؛ چیزی که از یک خودروی اروپایی، هرگز انتظار نمیرود.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، پنج در واگن.
- قیمت مدل تست: گیربکس دستی، ۲۳۴۴۵ دلار (قیمت پایه: ۱۹۹۹۵ دلار)، گیربکس اتوماتیک، ۲۵۶۹۵ دلار (قیمت پایه: ۲۲۵۴۵ دلار)
- نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 توربورشارژر و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخترسانی پورت انژکتور.
- گنجایش: ۱۳۶۸ سیسی.
- قدرت: ۱۶۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۴۹/۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس:شش دنده دستی و شش دنده اتوماتیک با قابلیت پدل شیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۱ متر.
- طول ماشین: ۴/۲۵ متر.
- عرض: ۱/۷۷ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۷ متر.
- وزن کلی: ۱۴۷۰ کیلوگرم با گیربکس دستی و ۱۵۰۴ کیلوگرم با گیربکس اتوماتیک.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: گیربکس دستی ۸/۷ و گیربکس اتوماتیک ۹/۱ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: گیربکس دستی ۲۵/۲ و گیربکس اتوماتیک ۲۵/۱ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۸ ثانیه برای گیربکس دستی و ۹/۳ برای گیربکس اتوماتیک
- عبور از یکچهارم مایل: گیربکس دستی:۱۶/۶ ثانیه با سرعت ۱۳۵/۲ کیلومتر بر ساعت، گیربکس اتوماتیک:۱۷/۱ ثانیه با سرعت ۱۳۵/۲ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۹۹/۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۵۱ متر.
- نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: گیربکس دستی، نیروی ۰.۷۸ g و گیربکس اتوماتیک، نیروی ۰.۸ g.
مصرف سوخت:(سیستم گیربکس دستی)
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در صد کیلومتر.
مصرف سوخت:(سیستم گیربکس اتوماتیک)
- سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه
- مصرف سوخت در تست: ۸/۷۱ لیتر در صد کیلومتر.
آرمین 66
۴ دی ۱۳۹۲من هر روز پدال رو مطالعه میکنم خیلی سایت خوبیه
آرمین 66
۴ دی ۱۳۹۲خیلی ماشین بامزه ایه موافقم
mory
۴ دی ۱۳۹۲منم هر روز پدال رو میخونم
و درباره این ماشین هم بگم که زیاد مال نیست مصرفش زیاده
بنز سی کلاس جدید 5 لیتر میسوزونه
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲فیات هم فیات های قدیم….
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۴ دی ۱۳۹۲درود.
من عاشق ماشین های استیشن هستم.
تو این کوچیک ها هم فقط مدلهای لنگشون رو دوست دارم.
کاراییشون بیشتره.
حالا به جز معایب و مصرف سوخت بالاش از همه نظر عالیه.
((( ایران و المان )))
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲راه نمیرن.فیات ماشیناش راه نمیره.تخت گاز 4 نفرو سوار یه پاندا کرد.به زور راه میوفتاد….
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۵ دی ۱۳۹۲درود.
زیگما موتورش ضعیف بوده.
ولی واسه تو شهر عالیه.
من که خیلی خوشم اومد.مخصوصا از طرح سقفش که با رنگ
بدنه فرق داره و رنگ جذاب و اسپورت بدنه.
((( ایران و المان )))
altima3600
۴ دی ۱۳۹۲هر روز دارند بهتر بهتر میشند ولی خودمونیما این موتوردر حد خودش خیلی خره tu5 قورت میده واقعا وحشیه نمیشه جلوش ایستاد ولی مصرفش واقعا بالاست
توفیقی
۴ دی ۱۳۹۲تخم مرغ شانسی بی مزه.
ماشین باید عرض و طول درست و حسابی داشته باشه مثل
S 65
760 LI
A8 W12
LS 600h
XTS PLATINIUM
FANTOM EXTENDED WHEELBASE
FLYING SPEAR
به اینا میگن ماشین
آدم خجالت میکشه GF هاشو سوار این تخم مرغ شانسی کنه.
مگه نه پدال
e.scamp
۴ دی ۱۳۹۲فیات اگه 500 رو نداشت درش رو گل میگرفتن هیچی نداره جز 500
محسن.د
۴ دی ۱۳۹۲همه چی به کنار، فقط دارم به این فکر میکنم آخه چرا باید اینطوری طراحی میکردن که تو2500rpm به پیک گشتاور برسه؟! اینطوری که خیلی بده!
محمد
۱۵ بهمن ۱۳۹۲از هر نظر عالیه بابا محشره!!!!!!!!!
علیرضا
۴ شهریور ۱۳۹۳من که عاشقشم.واسه خانواده 4 نفره عالیه.بعدش فکر کنم از این کره ای ها بهتر باشه.حداقل فیات سابقه داره.نوی بازار ایران هم توسط نماینده رسمی فیات شرکت لوتوس میخواد وارد بشه و مجوزش دریافت شده… فکر کم من خریدارش بشم…..