وقتی یک خودرو ۱.۵ تا دو یا سه میلیون دلار قیمت دارد افراد عادی دور آنرا خط می کشند و تنها به تماشای آن بسنده مى کنند. بعضی هم که آنها را می رانند نمی توانند از حداکثر مواهب فنی آن استفاده کنند چون جانشان را بیشتر دوست دارند! گروه دیگرى هم که تا سرحد توان خودرو را میدوانند احتمالا از قهرمانان اتومبیلرانی هستند!
اما در بین جوانان همه دنیا گروه بزرگی هستند که این نوع خودروها را به خاطر خودشان دوست دارند؛ به اینها می گوییم عشق خودرو! اما حیات هر عشق خودرویی بدون لامبورگینی ناممکن است . . .
لامبورگینی ایتالیا در تملک شرکت خودروسازی آئودی آلمان و از قضا او نیز در تصاحب گروه فولکسواگن است، ولی این امر به هیچوجه آن حس طراحی و زیبایی شناسی و ماجراجویی ایتالیایی را از این خودروها نگرفته است. حتی شاید بتوان گفت که دقت و ثروت آلمانی را هم به آن افزوده و خوب را بهتر کرده است.
یکی از آخرین کانسپتهای لامبو با نام عنصر ششم ( سستو المنتو ) برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۰ و در نمایشگاه بین المللی خودروى پاریس در معرض نمایش قرار گرفت. اسکلت و شاسى این خودرو از فیبرکربن ساخته شده و نام ایتالیایى آن یعنى”عنصر ششم” نیز به عدد اتمى عنصرکربن اشاره دارد.
سستو المنتو مى تواند در کمتر از ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و با حداکثرسرعت ۳۲۱ کیلومتر در جادهها بتازد. این خودرو با قیمت ۱.۷۷۲ میلیون یورو که حدودا ۱۷۰ هزار یورو گرانتر از بوگاتى ویرون است، به خاطر برخى قوانین موجود اجازه تردد عمومى در برخی کشورها ازجمله انگلیس را نخواهد داشت.
موتور سستو المنتو با حجم ۵۲۰۴ سی سی که در ۱۰ سیلندر چهار سوپاپه قرار گرفته، ۵۷۰ اسب بخار نیرو تولید مىکند. با وزن حدودی ۹۹۹ کیلوگرم، سستو المنتو ۸۵۰ کیلوگرم سبکتر از بوگاتى ویرون خواهد بود.
راز سبکی فوق العاده این خودرو استفاده از یک ترکیب کامپوزیتی جدید است که قطعا انقلابی در خودروسازی جهان به وجود خواهد آورد. این ترکیب تازه را CFRP می نامند که از ترکیب پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن حاصل شده و از فولاد محکمتر و به مراتب سبکتر نیز خواهد بود. CFRP نه تنها از قدرت فوق العاده، بلکه از ایمنی و شکل پذیری بسیار خوبی نیز برخوردار است.
طراحی بدنه که شاهکاری در زمینه آیرودینامیک است توسط طراحان بخش تحقیقات لامبورگینی در شهر سنت آگاتا در ایتالیا انجام شده است. انواع دیفیوزرها و هواکش های اطراف بدنه و جلو پنجره، حداکثر نیروی عمودی وارده بر خودرو را فراهم میکند تا ثبات آنرا در سرعت های بالای ۳۰۰ کیلومتر برساعت تضمین نماید.
بافت عجیبی که در قسمت انتهایی خودرو دیده می شود، با الهام از پوست کوسه طراحی و ساخته شده که با فلس هایی پیکان مانند حداقل مقاومت در مقابل هوا را ایجاد کرده و بر سرعت موثر خودرو نیز می افزاید.
لوله های اگزوز و بخش های حامی آنها در عقب خودرو از نوعی فیبر شیشه سرامیکی سبک به نام “پیروسیک”ساخته شده که تاب تحمل ۹۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را دارد. بدنه زیبا با خطوط بسیار دقیق و زوایای تند به رنگ مشکی است که با یک زیر رنگ قرمز تهیه شده ازپودر کریستال، شکوه جالبی به خودرو بخشیده است. همچنین رنگ آمیزی سستوالمنتو توسط فناوری نانو و چند لایهای صورت می گیرد.
از آنجا که این خودرو، در اصل یک خودروی مسابقهای است در طراحی داخل خودرو و صندلیهای فیبر کربنی آن در عین راحتی و استقامت بالا بسیار نازک هستند. جالب است بدانید که صندلی ها به شکل یک جا قالب ریزی شدهاند و برای راحتی و ارگونومی سرنشینان، این فرمان و پدال ها هستند که به صورت برقی جلو و عقب و بالا و پایین میشوند.
masoud
۱۴ فروردین ۱۳۹۱با سلام. لامبورگینی یکی از ماشین های محبوب و مورد علاقه منه خواهش میکنم در مورد این ماشیناطلاعات بیشتری به من بدین . با تشکر
aventador twin turbo
۱۴ شهریور ۱۳۹۲من آرزو میکنم هرچه زودترتوین توربوشهم بیاد تا مشت محکمی بر دهان بوگاتی و فراری و مک لارن و…. باشه
ابی
۱۴ فروردین ۱۳۹۱نسبت به قیمتش سرعتش پایینه
ولی در کل بد نیست
پرهام
۱۳ شهریور ۱۳۹۶هندلینگی که این داره huayra rosester نداره داداش.همه چیز به سرعت نیست که.
تو درگ شتاب مهمه
محمد
۲۱ اسفند ۱۴۰۲سرعت بالا تو ماشین های مسابقه ای اهمیتی نداره چیزی که مهمه وزن کمو فرمان پذیری و شتابه شتاب خیلی مهمه چون هیچ پیستی تو دنیا نیست که بخوای باهاش بیشتر از 300تا حرکت کنی مگر اینکه مسابقه درگ باشه
سارا
۱۵ فروردین ۱۳۹۱خیلی ناره من عاشقشم لطفا عکسهاس واضحتری نمایش بدین با تشکر
Adel
۱۵ فروردین ۱۳۹۱قیافه زیبایی نداره ولی میشه گفت بی نظیره ….
pobodoq
۱۶ فروردین ۱۳۹۱تا حالا ندیده بودم که به این خوبى و با حالى طورى که آدم واقعاً دوست داره دست همه ى سازنده هاشو ببوسه از مواد جدید و سبک و مقاوم استفاده شده باشه. با اینکه
زیاد با شکل کلیش حال نمیکنم ولى واقعاً معرکه ست!
mitti
۲۳ فروردین ۱۳۹۱من دوست دارم طراح انواع لامبورگینیو ببینم و ازش بپرسم چه جوری این قدر قشنگ طراحی میکنه!!!!!!!
سجاد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ماشین فقط سمند دوگانه صفر تا صد رو توی 22 ثانیه پرمیکنه یعنی اگه یک نقطه بین دوتا دو قرار بدیم سریعتر از لامبورگینی میشه.
سجاد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱پراید ازش بهتره چون اون نمیتونه خاکی بره ولی پراید میتونه. هه هه
عطا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱عالیه، بهتر از این نمیشه.
erfan
۱۹ خرداد ۱۳۹۱behtariin tarahiyiye k ye brand mitoone dashte bashe
gosaye rooye badanash alave bar zibayiye khir konandeyike dare too sorataye bala mashino ravantaro chasbandetar mikone
da kol desinesh harf nadare
vali motoresh mitoones behtar az in bashee
albate too iran motore behtar az in be dard nakhore
alireza
۷ شهریور ۱۳۹۱وای ی ی ی ی ی ی ی خیلی معرکه است.خیلی رنگش هم زیباست.
سهراب
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ARIEL ATOM V8 500 VS LAMBORGHINI SESTO ELMENTO
pouyan
۲۹ فروردین ۱۳۹۲میتونید تصور کنید اگه یه همچین چیزی رو از نزدیک ببینید چه حالی میشید البته فکر نکنم بشه اخه مگه پرایده
اصغر
۱۳ بهمن ۱۳۹۲از این ماشین تون حالم بهم خورد خیلی ارزونه 5 تاشو پایین تو پارکینگ داریم تا چشتون دراد
راستین
۲۷ تیر ۱۳۹۳با رشد عجیب نیسان جی تی ار کم کم تمام سوپراسپرت سازهای دنیا باید تخته کنن در کارخونه هاشونو. فقط عشق است نیسان
solat
۲۵ مرداد ۱۳۹۳من عاشق لامبورگینی هستم مخصوصا اوانتادور ولی نیسان جی تی ار هم شاهکار شرکت نیسان هست که تونسته میون ماشین های سوپر اسپرتهای دنیا خودنمایی کنه
burnout97
۲۳ آبان ۱۳۹۳دوستانی که ماشین رو با سرعت بالا می سنجند، کاملا طبیعیه که این ماشین به نظرشون معمولی باشه یا بی دلیل گرون به نظر بیاد. ولی چیزی که مهمه اینه که توی پیست مسابقه، لامبورگینی سستو المنتو بهتر از لافراری و ویرون عمل کرد. تنها ماشینی که حریف سستو المنتو شد، پاگانی هوایرا با هفتصد اسب بخار قدرت بود درحالیکه المنتو با پانصد اسب بخار تنها یک ثانیه از هوایرا عقب موند. جنس بدنه از یک نوع فیبر کربن کاملا اختصاصیه که فناوری تولیدش در دست شرکت لامبورگینیه. صفر تا صد این اتومبیل بدون توربو عدد شگفت انگیز 2.5 ثانیه س که در نوع خودش بینظیره اونم با موتور ده سیلندر. هندلینگ به خاطر وزن کم ماشین عالیه و ماشین به یه اشاره دور می زنه. این حقایق باعث میشن که این ماشین از تمام سوپراسپورت های دیگه متمایز باشه و بتونه بوگاتی ویرونی که میتونه با 420 کیلومتر در ساعت پیش بره رو جا بذاره.
matin
۳ فروردین ۱۳۹۴بد نیست امافقط آگراآرو لامبورگینی اورکان
SOROOSH
۲۸ خرداد ۱۳۹۴لامبورگینی وفراری رو عشقه!
sadegh
۲۹ خرداد ۱۳۹۴لامبور گینی ماشین خیلی خوبیه ولی کونیگزگ آگرا یه چیز دیگس .
علي
۶ شهریور ۱۳۹۵ماشین عالییه ولی اون قدرت بوگاتی و اون سرعت بوگاتی رو نداره در واقع به خاطره کم وزنیشه که شتابش با بوگاتی برابری میکنه
ابوالفضل
۲۹ اسفند ۱۳۹۵نوشتید چهار سوپاپه ولی در اصل چهل سوپاپ هست
کامران
۵ فروردین ۱۳۹۶لامبورگینی وجدان خشنی داره ولی این اثلا اینجوری نیست لامبورگینی فقط سنتناریو و اونتادر و کمی اوراکان ولی پورشه یه چیز دیگه است نه تو زیبایی بلکه تو سرعت و کیفیت .
محراد
۱۶ تیر ۱۳۹۸بی نظیره کلمات عاجزن از توصیفش