نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ : Carbonado (کربونادو ) نام یکی از محصولات جدید تیونر معروف ، منصوری است . این پسر کربنی بر پایه ی لامبورگینی آونتادور LP700-4 شکل گرفته و با کیت جدیدش مقداری عریض تر هم شده .
از جمله تغییرات ظاهری این مدل خاص می توان به افزایش عرض ۴۰ میلیمتری در محور جلو و ۵۰ میلیمتری در محور عقب و اضافه شدن رکاب های جانبی با ورودی های بهینه سازی شده جهت تهویه مطلوب رادیاتور جلو اشاره کرد . این رکاب ها به کمک کانال های یکپارچه باعث خنک سازی بیشتر موتور و دیسک های ترمز عقب شده اند . همچنین دیفیوزرهایی که در دل اسپویلر عقب ساخته شده اند به کمک بال عقب به ایجاد ثبات قسمت عقب در سرعت های بالا کمک می کنند . علاوه براین باله های جلویی تغییراتی جدید نیز به خود دیده اند . نکته جالب توجه دیگر ، طرح هواپیمای رادرگریز B2 برروی بدنه ی کربونادو است که شاید ذهن بیینده را به سمت توانایی های این هواپیمای مخوف آمریکایی سوق دهد .
پس از نمای ظاهری به مشخصات فنی کربونادو می پردازیم . منصوری با اضافه کردن دو توربوشارژر جدید با طراحی خودش و همچنین جایگزین کردن قطعاتی همچون شاتون ، میل لنگ ، سر سیلندر و … با نمونه ی مسابقه ای پیشرانه ای قدرتمند برای پسرکربنی خود دست و پا کرده است . علاوه براین یک سیستم اگزوز جدید از جنس منیفولد با خروجی های ضدزنگ نیز به این خودرو اضافه شده است . پس از این جراحی ها موتور ۶.۵ لیتری V12 کربونادو با قدرت شگفت انگیز ۱۲۵۰ اسب بخار متولد شده است . این در حالیست که نمونه ی استاندارد ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد . فدرت بیشتر عملکردی قوی تر با خود به همراه دارد بطوریکه شتاب صفر تا صد این هیولا ۲.۶ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت است . رینگ های فوق العده سبک فورج کاری شده بوسیله ی لاستیک های پیرلی پوشانده شده اند .
در نمای داخلی ، پوشش های چرمی ، پدال های آلومینیومی ضد لغزش و تریم های کربنی بیشتر از همه خودنمایی می کنند . در این مدل همچون کابین هواپیما دکمه ی استارت در سقف جای گرفته است .
feri
۱۸ اسفند ۱۳۹۱آقا من یه سوال فنی دارم خواهشا هرکی بلده جواب بده:
این لامبورگینی از نظر اعداد و ارقام قدرت موتور و گشتاور و وزن و… از بوگاتی ویرون سرتره(یعنی روی کاغذ از بوگاتی بهتره) پس چرا در عمل به سقف سرعت و شتاب 0-100 بوگاتی نمیرسه؟؟؟؟
yashar
۱۸ اسفند ۱۳۹۱خب این که چرااز بوگاتی ویرون سوپراسپرت در عمل ضعیف تره دو تا دلیل داره(تا اونجاییکه من میدونم):یکیش در بحث ماکزیمم سرعتش هست که سایت پدالم به اون اشاره نکردن و اون اینه که مرکز تیونینگ منصوری اونو روی 380 محدودش کرده یعنی از اون بیشترم میشه بره ولی به دلایل مسایل آیرودینامیکی و شتاب جانبی کمترش در مدل استاندارد(محض اطلاع عرض کنم که شتاب جانبی بوگاتی 1.4 جی هست ولی لامبو 1.05جی)امنیت لازم رو در سرعت های بالاتر نداره.
همچنین در مورد بحث شتاب که 0.2 ثانیه از بوگاتی کندتره دلایل زیادی مانند بحث هماهنگی گیربکس با موتور و ….میتونه باشه.
سعید
۱۸ اسفند ۱۳۹۱علت محدود کردن سرعتش اینه که ازون بیشتر بره راحت جلوش بلند میشه و تو هوا بر میگرده… حالا بوگاتی به خاطر طراحی خاصش و اون براگیر عقبش که بالا میاد سرعت بیشتری رو میتونه تحمل کنه.
ولی کونیخ زگ آگرا یه چی دیگست.
نوید
۱۸ اسفند ۱۳۹۱یه دوتا نکته هست که باید توجه کرد:
1- شتاب صفر تا صد (یا بالاتر)
2- حداکثر سرعت
شتاب صفر تا صد یک ماشین به دو عامل بستگی داره: میزان گشتاور منتقل شده به چرخ ها در هنگام شروع شتاب گیری (گشتاور با قدرت موتور فرق داره… اگه لازمه تا توضیح بدم)، وزن ماشین و تعداد چرخهای دارای قدرت.
هر دوی این دو ماشین (بوگاتی و این لامبو) 4wd هستند اما موتور بوگاتی ویرون تقریبا دو برابر بیشتر یک آونتادور گشتاور تولید میکنه (در نقطه بهینه شتاب گیری)در حالی که وزن بوگاتی فقط 300 کیلو بیشتر از لامبو هست. بنابراین بوگاتی در زمان کمتری به یک سرعت مشخص می رسه.
– برای حداکثر سرعت چیزی غیر از قدرت موتور اهمیت داره…
در سرعت های بالای 350 کیلومتر بر ساعت دیگه اصطکاک تایرها با جاده نیست که نیروی مخالف ایجاد میکنه… بلکه تو این سرعت مقاومت هوا اونقدر زیاده که مقاومت اصطکاک با جاده ناچیز حساب میاد… حالا دوتا عامل مهم هستن… ضریب درگ یک ماشین و قدرت موتور… هرچی ضریب درگ یک ماشین کمتر باشه مقاومت هوا کمتره… این ضریب برای هر دو ماشین نزدیک 0.35 هست اما نکته اینجاست که موتور بوگاتی از چهار توربو شارژر بهره میگیره که میتونه گشتاور حداکثر رو تو رنج وسیع تری از دور موتور تأمین کنه… بنابراین تو دنده آخر موتور تا خود خط قرمز نیروی حداکثر خودشو بو تایرها منتقل میکنه.
در نهایت میشه گفت که قدرت حداکثر یک موتور نشون دهنده عملکردش نیست… چیزی که نشون دهنده عملکرد یه موتور هست نمودار گشتاور سرعت اون موتوره
شرمنده سرتونو درد آوردم
علی
۱۸ اسفند ۱۳۹۱مهندس 4WD نه AWD هر دوشون َAWD هستن
Mohsen
۳ مرداد ۱۳۹۴دوستان سیستم AWD برای خودروهای شهری و پیسته و اصلا به درد آفرود نمیخوره و قابلیت تنظیم نداره
ولی سیستم 4WD قابل تنظیمه که ما اونو به عنوان دنده کمکی هم میشناسیم و برای آفروده
خواهشا این دو تا سیستمو یکی نگیرید
پدرام
۱۰ مرداد ۱۳۹۲این ینی اوج تکنیک تو ایرودینامیک تازه بوگاتی خیلی از این سنگینتره … فک نکنم بوگاتی ساخت زمینی ها باشه
Mohsen
۳ مرداد ۱۳۹۴سلام دوستان
یکیش به خاطر مسائل آیرودینامیکی یا همون طراحی خودرو هستش که بوگاتی آیرودینامیک ترین خوردوی جهانه و هیچ خودرویی به رکورد بوگاتی نمیرسه
دومیش هم اینه که لامبو برای شکستن رکورد بوگاتی طراحی نشده و شاید وقتی به اون سرعت برسه یا لاستیکاش آب شن یا اصلا از روی زمین به خاطر چسبندگی بلند بشه
سوما همه چیز اسب بخار نیست و هستن خودرو هایی که با موتور چهار سیلندر و سیصد اسبی به سرعت سیصد رسیدن
چهارما هماهنگی گیربکس و موتور و سیستم خنک کننده موتور و باله عقب هم بسیار مهمه که شک نکنید اگه بوگاتی اون باله عقب رو نداشت یا طراحی دیگه ای داشت هرگز به این سرعت دست نمیافت
M
۱۸ اسفند ۱۳۹۱منصوری واقعاً کارش داره هر روز بهتر میشه! خیلی با این حال کردم! خوده stealth fighter ـه!
راجب موتورشم یه روز دور هم دیگه نشسته بودن، گفتن خوب حالا موتورشو چیکا کنیم؟… سگ خور 550 اسب دیگه میذاریم روش!
korush
۱۸ اسفند ۱۳۹۱آقا خیلی حال کردم… 1250 اسب بخار! تازه موتور استاتدارد اون فقط 700 اسب بخار قدرت داشته؟!
رامتین
۱۸ اسفند ۱۳۹۱خدمت دوستان از جمله آقا feri سلام عرض میکنم. در مورد سوالت بگم که اصلا بوگاتی با لامبو قابل مقایسه نیست و برتری آشکارا با لامبوست. دلیل:
1- مدل پایه آونتادور با قدرت 690 اسب بخار و 12 سیلندر شتاب 2.8 داره و حداکثر سرعتش 370 کیلومتراست. اما بوگاتی (مدل سوپراسپورتش) با قدرت 1205 اسب و 16 سیلندر (چه رقابت عادلانه ای!) شتاب 2.5 و سرعت 429رو ثبت کرده.
2- منصوری یا هر شرکت دیگه وقتی مدل پایه ای رو بخواد ارتقا بده براحتی میتونه قدرتشو تا 2 برابر کنه اما شتاب ثقلیشو نمیتونه چون مربوط به آیرودینامیک و طراحی ماشینه و به عبارتی در حداکثر سرعتش نمیتونه زیاد تاثیر بزاره ولی این مدل براحتی سرعت 410 رو میتونه ثبت کنه که منصوری در سرعت 380 فیکسش کرده که کار درستی هم هست.
3- لامبورگینی گالاردو سوپر لگرا سریعترین اتومبیل تاریخه که 0.25 مایل رو در 8.35 ثانیه طی کرده. بوگاتی 10 و نیسان جی تی آر در 9.05 ثانیه هم رفتند.(قدرت نیسان 1300-بوگاتی1200 و لامبو در این تست 1300 بوده)
4- برترین سوپراسپورت دنیا هنسی ونومه (ساخت آمریکا) که با قدرت 1200 شتاب 2.5 و حداکثر سرعت 447 رو ثبت کرده. این عجوبه، شتاب 0تا200 برابر 7.96 ثانیه و 0تا300 برابر 13.48 ثانیه بوده. (بوگاتی 17.5 ثانیه ثبت کرده. خواستید ایمیل بدید تا این فیلمها رو بفرستم.)
نتیجه: والا واسه من دیگه خنده داره که بوگاتی ابنقد تعریف میشه.وقتی در شتابهای 0تا100 یا 200 یا 300 و حتی حداکثر سرعت بهترین نیست و از هنسی پایینتره چرا باید درموردش بحث بشه؟؟ این اعداد ثبت شده، مثه اینکه مسی 4بار بهترین بازیکن دنیاست و همش از رونالدو تعریف بشه. دنیای امروزی برای برتری، مدرک میخواد نه احساسات!
در پایان بگم لامبو قراره یه اتومبیل امسال بسازه با سرعت 478 (از نظر من دور از انتظار نیست. چون وقتی آوانتدور پایه با قدرت 690 سرعت 370 داره، اگه اتومبیلی با طراحی متفاوت آیرودینامیکی بسازه و قدرت بالای 1000، رسیدن به سرعت 470 محتمله) بوگاتی هم امسال گفته اتومبیلی با سرعت 450 و هنسی هم با سرعت 460 روانه بازار میکنه. باید منتظر بود دوستان.
نوید
۱۸ اسفند ۱۳۹۱تا دلت بخواد ماشین سریعتر از بوگاتی هست… چیزی که بوگاتی ویرون رو از بقیه جدا میکنه اینه که این سرعت و شتابو مدل کارخونه و تقویت و دستکاری نشدش داره…. آخه کی میاد یه موتور W16 با 4 تا توربو شارژر رو دستکاری کنه…
در ضمن شما در مورد هنسی ونوم درست میگی (که البته اونم بر پایه لوتوس اکسیژ درست شده و تولید انبوه هم نیست)
نوید
۱۸ اسفند ۱۳۹۱در ضمن یه سئوال دیگه هم از شما دارم آقا رامتین:
چرا این ماشین های تقویت شده غیر از مسابقات درگ و یا یک دور تایم گیری جای دیگه ای استفاده نمیشه… میدونی عمر مفید موتورهاشون چقدره… در کنار ویدئو های ویدئو های دیگه ای هم هست که نشون میده بعد از 100 تا مسابقه درگ چه بلایی سر موتورهای این ماشین ها میاد.
ماشین استوک از در کارخونه حداقل 4 سال مراحل دوام و کنترل کیفیت رو طی کرده.
(البته باید اینم بگم که بعضی از مدل های تیون شده واقعا با کیفیت و با دوام از آب درمیان)
این شتابای 2.5 و 2.8 و 2.3 که در مقابل شتابای زیر 2 ثانیه درگ کار های آمریکایی چیزی نیست… تا حالا دیدی یه وانت زیر 2 ثانیه شتاب صفر تا صدش باشه؟… تو مسابقات درگ حرفه ای این یه چیز عادیه…
Mohsen
۴ مرداد ۱۳۹۴دوستان این تفکر غلطه چون رکورد هنسی در پیستی بوده که کسی غیر از خود مسئولان هنسی نبودن
دوما رکورد گیری باید در دو جهت موافق و مخالف باد ثبت و میانگین گرفته بشه ولی هنسی در جهت موافق باد رکوردو زده و هیچ منبعی هم نمیگه هنسی سریعتره و باید دوباره رگورد گرفته بشه
در ضمن بوگاتی و یرون هزار اسبی در سال 2005 تولید شده رکورد زده ولی هنسی مال ساله 2014 هستش اصولا تکنولوژی 2005 تا 2014 خیلی تفاوت داره
masoud
۱۸ اسفند ۱۳۹۱بجه ها سایپا هم بلده تیون کنه چرا راه دور میرین.مثلا پراید معمولی با 131 چراغاشو اسپرت کرده.توماشین فضاشو کمتر کرده.جنس پلاستیکای داخلش اینقد خوبه که ادم دوبار در رو بازوبسته کنه میشکنه دستگیرش.به نظرشما منصوری میتونه اینکارا رو بکنه؟نه والا .به نظر من تا پراید هست ادم دلش نمیاد
میترا
۳ اردیبهشت ۱۳۹۲چیه شما همه چی رو با پراید وپیکان مقایسه میکنین؟
اینکه شما فک میکنین تکنولوژی سایپاباید مثل بوگاتی یا فراری باشه وهی اینا رولاهم مقایسه میکنین یعنی چی؟
مگه ما تکنولوژی ایتالیا رو داریم؟
مگه ما جاده ها و فرهنگ ایتالیا رو داریم؟
بنظر من همین پرایدم از سر ما ایرانیا زیاده با این افکارمون.
فقط ادعا داریم.ازخودمون شروع کنیم همه چی درست میشه.
ناشناس
۱۸ اسفند ۱۳۹۱لاستیکای دور سفیدش منو کشته.یاد پیکان افتادم.
هی یادش بخیر
محمد
۱۸ اسفند ۱۳۹۱…..سلام خدمت دوستان.بچه حالا به قسمت فنی اشاره کردین.ما خودمون سه ماهی است که 206 v8 خریدیم و داییم اینه یک رانا یک ماه پیش تحویل گرفتن آقا من هر دو ماشینو خوب روندم و امتحان کردم ولی با اینکه مشخصات فنی برابری دارند ولی رانا موفق تر بود البته به نظر من و در رانا آرامش نسبتا بیشتری هم احساس کردم ایا به آیرودینامیک مربوط میشه؟ ممنون اگر نظر بدین
Mohsen
۴ مرداد ۱۳۹۴خدا وکیلی مسئولان ایران خودرو به غیر از مسائل مالی به چیز های دیگه هم توجه میکنن به نظر شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصن نمیدونن آیرودینامیک چیه!!!!!!!!!!!!
A
۱۸ اسفند ۱۳۹۱به به خوشم اومد دیگه همه دارن میرین تویه بحثای تخصصی.
یه سوال:هر تیونری تو دنیا میتونه هر ماشینی رو که خواست تیون کنه و یا ظاهرشو کامل عوض کنه و به نام خودش به فروش برسونه؟؟ یا باید از کمپانی مجوز بگیره و مقداری باج بده؟؟
در مورد منصوری چطور؟ به ازای فروش ماشیناش به لامبو پول پرداخت میکنه؟
یه چیز دیگم بگم که ما نمیدونیم چرا ایرونیا, فقط تو خارج برا ما افتخار آفرینی میکنن؟؟
الحق که نصف طراحای لامبورگینی باید ایرونی باشن چون ایرونی جماعت میدونه چجوری یه شاهکارو خلق کنه!نه نه خوشم اومد اون بافتای کربنی بدنه ما روکشته.
A
۱۸ اسفند ۱۳۹۱بچه ها کسی میفهمه شتاب زیر 3 ثانیه ینی چی؟ ینی اصن میتونید درک کنید این شتاب چه حسی داره؟ هیجان ؟ ترس؟ لذت؟ میتونید خودتونو در حال شتابگیری تو این ماشین تصور کنید؟! در حالی که صدای اگزوزو میشنوید واای چه شود!
من که میتونم!!
Infinite
۱۸ اسفند ۱۳۹۱کار منصوری فوق العاده از آب در اومده ولی جای یک چیز خیلی خیلی خالیه…
نشان گاو وحشی…
Infinite
۱۸ اسفند ۱۳۹۱اونتادور underground Racing قدرتی معادل 1200 اسب بخار داشت و شتاب 2.2 ثانیه ای…
منتظر قسمت های بعدی “منصوری در ژنو” هستم. اگر امکانش هست درباره ی بنتلی کانتیننتال منصوری (Sanguis)بنویسید.
سینا
۲۰ فروردین ۱۳۹۲منصوری تو بنز
منصوری تو لوتوس
منصوری تو رویزریز
منصوری تو لامبورگینی
منصوری اینجا اونجا همه جا غیر از ایییییییییییییییییییییییران
ای کاش بیاد غیرت ایرانیش بگیره و بیاد من کاری بودم نامه بهش میفرستاد ازش برا ایران دعوت می کردم
نيما
۱۰ مرداد ۱۳۹۲با سلام اگه منصوری کونیخ زگ رو تیون کنه چی میشه ؟؟؟؟؟؟!؟؟؟!
solat
۲۵ مرداد ۱۳۹۳منصوری یا پسر کربنی که زیباترین تیونینگ ها رو انجام داده .هر شرکت بزرگی دلش میخواد با منصوری کار کنه .ویرون تنها سوپر اسپرتی بود که تیونینگی جرات نداشت بهش نزدیک بشه ولی منصوری تونست قدرتشو 100 اسب بخار افزایش بده و اونو کاملا کربنی کنه و بسیار شیک . درود به منصوری بزرگترین تیونیگ دنیا
نوید
۲۵ شهریور ۱۳۹۳به نظرتون منصوری میتونه وننو رو تیون کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟