لکسوس با معرفی LFA جدید در واقع با یک تیردو نشان را هدف قرار داده است، این ابر خودرو هم در تاریخ ۲۰ ساله لکسوس و هم در تولید و ساخت این سگمنت از خودروها یک نقطه عطف محسوب می شود . . .
طراحی بی مانند لکسوس LFA به وسیله یک تیم مهندسی کوچک و مصمم که هدف نهایی آنها گسترش حد و مرز تکنولوژی های نوین به همه بخشها بوده انجام شده است. در نتیجه آن چه به دست آمده ابر خودرویی کاملا متفاوت با رقبا و منحصربه فرد است که نشان معتبر شرکت را بیش از پیشبه بزرگان این بخش از بازار نزدیک می کند!
این خودروی سبک وزن با سازه فیبرکربنی پیشرفته خود از یک پیشرانه قدرتمند ۴.۸ لیتری V10 به قدرت ۵۵۲ اسببخار نیرو میگیرد. انرژی الزم برای حرکت این هیولای ژاپنی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند تا دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت برای آن مهیا شود. لکسوس LFA، وسیله ای است که تنها یک هدف را دنبال می کند، ایجاد بهترین تجربه رانندگی ممکن که از یک ابرخودروی اسپرت انتظار میرود.
*********** سازه ای از جنس فیبر کربن ***********
پایین نگه داشتن وزن کلی خودرو تا حد ممکن یکی از اصلیترین اولویتها در شکلگیری LFA محسوب شده، به همین منظور به جای استفاده از آلومینیوم که خود یکی از عوامل اصلی در کاهش وزن یک خودرو به حساب میآید، پلاستیک تقویت شده با تکنولوژی فیبرکربن پیشرفته (CFRP) برای ساخت شاسی و قطعات بدنه به کار رفته است.
در کنار این موضوع لکسوس به جای سفارش CFRP به شرکتهای دیگر تمایل فراوانی به ساخت چنین سازه ای در خود شرکت داشت. به همین دلیل پیشینه تکنولوژی گروه تویوتا موتور در صنعت نساجی بار دیگر به کار گرفته شد تا با توجه به تواناییهای فنی خوب آن، دستگاه جدید ساخت الیاف کربن و یک سیستم لیزری پیشرفته برای مونیتورینگ و بررسی صحت ماده به دست آمده، تولید شود.
CFRP با مقاومتی چهار برابر بیشتر از آلومینیوم، به لکسوس LFA ساختاری محکم و قوی اعطا می کند. همچنین کاهش وزنی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم یکی دیگر از مزایای حیاتی این نوع سازه محسوب میشود. در مجموع ۶۵درصد بدنه از جنس CFRP و ۳۵درصد باقی مانده تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.
*********** پیشرانه ***********
قلب تپنده این ابر خودرو از یک پیشرانه ۱۰ سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی تشکیل شده که در نوع خود استانداردهای جدیدی را از نظر ابعاد، معماری سبک وزن و تواناییهای فنی به ثبت رسانده است.
این پیشرانه به حجم دقیق ۴۸۰۵ سی سی، حداکثر قدرتی برابر با ۵۵۲ اسببخار را قبل از رسیدن به ۹ هزار دور در دقیقه (محدوده قرمز) تولید میکند. زاویه ۷۲ درجهای بین سرسیلندرها بهترین توازن ممکن را فراهم کرده تا پیشرانه از عملکرد نرمی نیز برخوردار باشد، در عین حال کنترل الکتریکی دریچههای ورودی سوخت باعث می شود تا پیشرانه به سرعت به پدال گاز واکنش نشان دهد.
حداکثر گشتاور این پیشرانه ۱۰ سیلندر، ۴۸۰ نیوتنمتر در ۶۸۰۰ دور در دقیقه است که تقریبا ۹۰درصد این مقدار از ۳۷۰۰ تا ۹ هزار دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. به لطف تکنولوژی دوگانه VVT-i، منیفولدهای هم اندازه و هم طول و انژکتورهای ۱۲ سوراخه، شتاب خیره کنندهای در هر دور از موتور و همچنین در هر دنده به دست میآید؛ شتاب اولیه این خودرو برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حال سکون تنها ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۳۲۵ کیلومتر درساعت است.
با توجه به وزن خالص ۱۴۸۰ کیلوگرمی، نسبت نیرو به وزن در لکسوس LFA در حدود ۳۷۳ اسب بخار به ازای هر هزار کیلوگرم است ضمن اینکه قدرت خروجی ۱۱۵ اسب بخار در مقابل هر لیتر از پیشرانه در میان تمامی ابر خودروهای بازار یکی از بهترین راندمانها را دارد.
از جمله دیگر مشخصات این پیشرانه می توان به نسبت تراکم ۱۲:۱، اصطکاک داخلی پایین قطعات، ورودیهای هوای بهینه سازی شده و جریان روان و سریع گازهای خروجی از اگزوز اشاره کرد.
جدای از پتانسیل بالا، این پیشرانه V10 را باید مانند یک مثال بسیار خوب در ابعاد جمع و جور و سازه سبک وزن آن دانست. در واقع از نظر اندازه این پیشرانه همانند یک پیشرانه V8 و از نظر وزنی مشابه یک پیشرانه V6 است! همچنین این پیشرانه همانند دیگر پیشرانههای لکسوس کاملا قابل اطمینان بوده و به راحتی توانایی رعایت استاندارد آالیندگی یوروV را دارد.
*********** جعبه دنده ***********
نیروی تولیدی پیشرانه ۱۰ سیلندر LFA به وسیله یک جعبهدنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک (ASG) که به صورت کاملا ویژه برای این خودرو طراحی شده، به دیفرانسیل لغزش
محدود عقب منتقل می شود. همچنین برای دستیابی به بهترین تقسیم وزن ممکن، این جعبه دنده بالای محور عقب نصب شده است.
ASG تنها از طریق پدالهایی که در پشت فرمان قرار دارد، عمل می کند و به گونهای شکل گرفته که توانایی سریعترین تعویضها را داشته باشد، مانند سبک کردن تمامی دنده که در زمان تنها ۰.۲ ثانیه انجام می شود. این جعبه دنده از چهار حالت مختلف تشکیل شده: اتوماتیک، اسپرت، دستی و خیس (برای محیطهای لغزنده). در عین حال سیستمهای محاسباتی کنترل پیشرانه و ترمز به راننده کمک میکنند تا بسته به شرایط مختلف رانندگی بهترین عملکرد را تجربه کند.
*********** سیستم ترمز ***********
شاید بیاغراق نباشد اگر لکسوس LFA را یکی از مجهزترین و قدرتمندترین خودروهای تولید انبوه جهان در قسمت سیستم ترمز بدانیم البته برای متوقف کردن این هیولا در سرعت ۳۲۰
کیلومتر در ساعت، طبیعتا نیاز به چنین سیستم ترمزی نیز احساس می شد!
دیسکهای ترمز تماما از کربن/سرامیک (CCM) ساخته شدهاند که ضمن سبکتر بودن در مقایسه با دیسکهای فولادی در همه شرایط بهترین عملکرد را از خود نشان میدهند. دیسکهای جلو به قطر ۳۹۰ میلیمتر و ضخامت ۳۴ میلیمتر از کالیپرهای آلومینیومی شش پیستونه و دیسکهای عقب با قطری برابر با ۳۰۶ میلیمتر و ضخامت ۲۸ میلیمتر ازکالیپرهای چهار پیستونه تشکیل شده اند.
*********** سیستم تعلیق و چرخها ***********
سیستم تعلیق مسابقه ای این خودرو حاصل تلاشهای صورت گرفته در پیست نوربرگرینگ است تا ایدهآلترین بالانس میان پایداری، کنترل و راحتی به دست آید. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع دوجناغی و در عقب چند اتصالی است که برای اطمینان از مقاومت بالا به طور کامل از آلیاژ آلومینیوم ساخته شدهاند.
همچنین رینگهای ۲۰ اینچی آلومینیومی ریختهگری شده BBS این خودرو به وسیله تایرهای بریجستون که به ترتیب در محورهای جلو و عقب دارای ابعاد 35ZR20/265 و 20ZR20/305 هستند سطح مسیر را لمس می کنند!
پروژه لکسوس LFA برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ و تحت عنوان یک برنامه تحقیق و توسعه R&D معرفی شد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد و در سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه خودروی دیترویت در معرض دید عموم قرارگرفت.
در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ لکسوس LFA به مسابقات ۲۴ ساعته نوربرگرینگ راه پیدا کرد تا تحت سختترین شرایط ممکن مورد آزمایش و بررسی فنی قرار گیرد، در نهایت نیز این ابر خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۰ رونمایی شد.
LFA به صورت کامال دست ساز در کارخانه Motomachi تویوتا مونتاژ می شود که در مجموع تنها ۵۰۰ دستگاه از آن با ظرفیت حداکثری تولید ۲۰ عدد در ماه، خط تولید کارخانه را ترک خواهند کرد.
قیمت پایهای در نظر گرفته شده برای این خودرو رقمی در حدود ۳۶۸,۰۰۰ یورو یا در حدود ۴۸۰,۰۰۰ دلار برای بازار اروپاست. همچنین مشتریان می تواننداز میان ۳۰ رنگ مختلف برای بدنه و گستره وسیع تجهیزات رفاهی گوناگون لکسوس LFA خود را سفارشی نمایند.
خلاصه مشخصات فنی
نوع پیشرانه: 1LR-GSE
تعداد سیلندر: 10 با چیدمان V شکل و زاویه ۷۲ درجه
تعداد سوپاپ: 40 سوپاپ به شکل DOHC
حجم: 4805 سی سی
نسبت تراکم: 12:۱
نوع تزریق سوخت: EFI
اکتان سوخت مورد مصرف: 95 به باال
حداکثر قدرت: 552 اسب بخار در ۸۷۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 480 نیوتن متر در ۶۸۰۰ دور در دقیقه
استاندارد آالیندگی : یورو پنج
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: 325 کیلومتر در ساعت
طول: 4505 میلی متر
عرض: 1895 میلی متر
ارتفاع: 1220 میلی متر
فاصله بین دو محور : 2605 میلی متر
فاصله عرضی محور جلو وعقب: 1580 و ۱۵۷۰ میلی متر
اوورهنگ جلو وعقب: 940 و ۹۶۰ میلی متر
ضریب درگ: Cd 0.31
مخزن سوخت: 73 لیتر
وزن خالص: 1480 تا ۱۵۸۰ کیلوگرم
وزن ناخالص: 1750 / ۱۷۰۰ کیلوگرم
نوع گیربکس: شش سرعته سکانسی اتوماتیک
حداکثر سرعت دنده یک: 84 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده دو: 122 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده سه: 167 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده چهار: 218 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده پنج: 277 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده شش: 325 کیلومتر در ساعت
ترمز جلو: دیسکهای سرامیکی خنک شونده به ابعاد ۳۴×۳۹۹
ترمز عقب: دیسکهای سرامیکی خنک شونده به ابعاد ۳۶۰×۲۸
سیستم تعلیقجلو: جناغی دوگانه با میله های ضدغلتش
سیستم تعلیقعقب: چند اتصالی با میله های ضدغلتش
رینگهای جلو: آلیاژی ۲۰×۹.5J BBS
رینگهای عقب: آلیاژی ۲۰×۱۱.5J BBS
تایرهای جلو: 95Y 35R20/265
تایرهای عقب: 99Y 30R20/305
رامتین
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱LFA اتومبیلی خوب در زمره سوپر اسپورتها بشمار می ره ولی باید اینو دونست که ژاپن موفقیتشو مدیون کپی برداریهای بی نقص (در شروع تولید اتومبیل در این کشور) و سپس بکارگیری علم بشکل فوق العاده دقیق و ظهور دانشهایی مثه کنترل کیفیت، مهندسی معکوس و … که این کشور رو به اینجا رسوند. حتی ژاپن اولین کشوری بود که سیستم 8 دنده اتوماتو اولین بار در لکسوس ls ایجاد کرد. ولی ما همیشه معتقدیم مه ایجاد کننده یک علم یا یک پتنت و یا حتی یه تفکر ارزش بالاتری در طول زمان نسبت به بقیه رقبا داره. به همین دلیل این اتومبیل در مقایسه با اتومبیلی مثه لامبو آوانتادور که مظهر 100 سال تلاش واقعا ستودنی موسسان این اتومبیل سازی فاخر هستند، حرفی برای گفتن نداره. واقعا حتی در دنیای امروزی میشه برتریهای مشودی رو دید.
کیوان
۱۱ بهمن ۱۳۹۱در نو خودش عالی هم از لحاظ طراحی هم قدرت موتر و سوپر اسپر ت بودنش در کنار دیگر رقباش هرف برای گفتن داره
سعید
۲۷ تیر ۱۳۹۲در خوب بودنش که حرفی نی ولی قیافش همچین اونطور باید مال نی.
راستی دیگه عکس نداشتید از ماشین بزارید!!!
amir.t.
۲۱ آبان ۱۳۹۲اصلا طراحی بدنش به دل نمیشینه چون خیلی تیکه تیکه داره …
amir.t.
۲۱ آبان ۱۳۹۲اصلا طراحی بدنش به دل نمیشینه چون خیلی تیکه تیکه داره و جلو داشبوردش اصلا به دل نمیشینه …
مسعود
۴ بهمن ۱۳۹۲ماشین خوبی هستش ولی نمای جلوش زشته
محمد جواد
۲۴ تیر ۱۳۹۴از نظر تخته گاز که بهترین ماشین سوپر اسپورتی هست که جیمز سوار شده.
علی
۲۱ بهمن ۱۴۰۰البته جرمی
Farshid
۱۸ شهریور ۱۳۹۵LF A ماشینیه که میشه به هر ماشین دیگه ترجیح داد ?❤❤❤❤
جباری
۲۲ آبان ۱۳۹۸احسنت
فریدون
۳۰ بهمن ۱۳۹۵واقعا ژاپن برترین غول خودروسازی تو دنیاس در کنار آلمان،ماشیناشون فوق العادس
ن تنها تو خودروسازی بلکه تو اکثر موارد مثل
عمران،ربات سازی،میکرو کنترلها،نانو ذرات،تجهیزات الکترونیکی و صنعتی،اینترنت و پهنای باند،تجهیزات مخابراتی،دستگاه های مکانیزه ،معماری مدرن،مترو،حمل و نقل ،قطارهای پرسرعت،هواپیماسازی،رایانه،سوپر کامپیوترها
موتورهای جت،پمپ های صنعتی،جت های رادارگریز
هواپیماهای بدون سرنشین،فناوری نانو،فناوری 5 و 7 بعدی،هوافضا،بالگردها،کشتی سازی،تاورکراین و … بسیاری از صنایع دیگر ژاپن در خیلی از این مسائل بهترین کشور جهان و در بعضی جز بهترین ها است.
حمید
۶ مرداد ۱۳۹۶بی نظیر
جباری
۲۲ آبان ۱۳۹۸ولی تنها عیبش اینه که یه خورده گرونه خوب یکی نیس بگه چه خبره 375 هزار یورو!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
۲۱ بهمن ۱۴۰۰لکسوس رو هیچکدوم از اینها هیچ سودی نکرده
Skylark
۳ دی ۱۴۰۲درسه که میگن انقدر سریع دور میگیره که عقربه آنالوگ جا میمونه؟
میلاد فتحی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ژاپن یعنی غول صنعت خودروسازی
درود بر سامورایی های توکیو