به نقل از «همشهری» ریشه کلمه «اتوبان» را میبایست در فرهنگ واژگان آلمانیها جستوجو نمود. به هرحال با درنظر گرفتن علاقه فراوان آلمانیها به خودرو و خودروسواری این امر تاحدودی قابل پیشبینی بود! در آلمان هنوز محدودیت سرعت وجود ندارد و وسوسه رانندگی با سرعت زیاد در اتوبانهای عریض جنوب این کشور هر سال بسیاری از علاقهمندان این عرصه را مهمان آلمان میکند. اما یک سوال . . . ایده ساخت اتوبان برای نخستین بار از کجا و توسط چه کسی آمد؟
به گزارش « دویچهوله » اکثر آلمانیها معتقدند که ایده ساخت اتوبان متعلق به نازیهاست و تاکید دارند که ساخت اتوبان بخشی از برنامه کارآفرینی گسترده هیتلر بوده است. گروهی هم گسترش شبکه بزرگراهی در این کشور را در راستای ایجاد شبکه ارتباطی منسجم و سریع برای چرخش چرخهای ماشین جنگ نازیها میدانند.
ناسیونالسوسیالیستها ایده ساخت اتوبان را متعلق به شخص « پیشوا » یا همان آدولف هیتلر، و اجرای آن را هم پس از به قدرت رسیدن رژیم او میدانند. فیلمهای تاریخی بسیاری از سالهای ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ وجود دارند که در آن هیتلر اتوبانهای مختلف را یکی پس از دیگری افتتاح میکند.
بنا بر ادعای ماشین تبلیغاتی عظیم نازیها، هیتلر ایده ساخت اتوبان را در سال ۱۹۲۳ مطرح کرده است. آنها حتی واژه « Autobahn » را هم ابداء خود میدانند. « Auto » به معنای خودرو و « Bahn » به معنای مدار و مسیر است.
یک دروغ تاریخی . . .
بررسیهای بیشتر خلاف ادعای نازیها را اثبات میکنند. رد پای نخستین خیابانهایی که میشد با سرعت زیاد در آنها راند، در متون مربوط به دهه ۱۹۲۰ میلادی دیده میشود. این مسیرها عمومی نبودند.
آلمانیها در واقع در سال ۱۹۲۹ و اندکی پیش از آغاز بحران مالی جهانی شروع به ساختن جادهای به ابعاد اتوبانهای کنونی بین شهرهای کلن و بن کردند. این مسیر عمومی که ششم اوت ۱۹۳۲ افتتاح میشود، نه تنها نخستین اتوبان در آلمان که اولین اتوبان در جهان به حساب میآید.
نخستین کسی که ایده ساخت یک اتوبان را مطرح و عملی کرد هم « کُنراد آدنائر » بود؛ شهردار کلن و از مخالفین سرسخت نازیها که پس از سقوط رژیم هیتلر، بهعنوان نخستین صدراعظم آلمان غربی سوگند یاد کرد.
واژه اتوبان هم برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ – یعنی پیش از قدرتگیری نازیها – در نشریه بنیاد HaFRaBa آمده است. وظیفه این بنیاد مقدمهچینی برای ساخت مسیری از هامبورگ (Ha) به بازل سوئیس (Ba) بود؛ مسیری که از فرانکفورت (Fra) میگذشت.
به هرحال ماشین تبلیغاتی آلمان نازی تمام تلاش خود را برای مصادرهکردن این بخش از تاریخ به کار بست. تلاشی که البته تا حدود زیادی هم به ثمر نشست، زیرا پس از ۶۷ سال از سقوط هیتلر، هنوز هم کسانی هستند که آدولف هیتلر را مبتکر ساخت اتوبان میدانند.
میثم قربانی
۷ بهمن ۱۳۹۰سلام
جالب بود.
متاسفانه نازی ها چیزای دیگه ای رو هم به نام خودشون کردن.
ممنون
عادل
۱۳ بهمن ۱۳۹۰کلا هیتلر و طرز فکرش باعث پیشرفت های زیادی شد!
mehdi
۳۰ بهمن ۱۳۹۰اگه هیتلر و طرز فکرش نبود آمریکایی ها و روس ها پاشون به فضا نمی رسید نازی ها خیلی دنیا رو جلو بردن
امیر
۱ اسفند ۱۳۹۰زنده باد اندیشه نازی
Amin
۱۸ اسفند ۱۳۹۰رفتار استبدادی هیتلر قابل دفاع نیست ولی اندیشه وطن پرستی و صهیونیسم ستیزی اون واقعا قابل ستایشه !
اگه هیتلر موفق به تسخیر شوروی میشد و صهیونیسم رو هم نابود میکرد امروز دنیا از شر امپریالیسم آمریکایی و سوسیالیسم روسی و چینی راحت شده بود.
زنده باد هیتلر …
HASSANBMW
۳ مهر ۱۳۹۲ولی واقعا اتوبان های آلمان ستودنیه!!!!
مرتضی
۱ اسفند ۱۳۹۲بین بوخوم تا دوسلدورف رو یه نمه بازسازی کنند بد نیست!!
M_435
۲۵ آبان ۱۳۹۲اشکهایی که بعداز بیروزی از چمانتان جاری میشود همان گریه های تلخی است که به هنگام شکست خواهید کرد..(ادلف هیتلر)
روحش شاد
فريد
۹ آذر ۱۳۹۲درود بر ملت با تمدن آلمان و ایران
مرتضی
۱ اسفند ۱۳۹۲امریکایی ها بدجور تو کف جاده های آلمان بودند البته تو فلیم ها و بازی هایی که میسازن کاملا برعکسشو نشون میدن!!!
کاظم
۸ فروردین ۱۳۹۳اقا فرید المان کجا!!!! ایران کجا!!!
جواد
۲۰ تیر ۱۳۹۳ماشین و جاده وجود داشتن ماشین هم تو جاده های بین شهری میرفتن بعد دیدن ترافیک زیاده سخت هم هست جاده باندش بیشتر بشه بهتره بعد شده اتوبان
ایده نیست که جاده پهن تر کردن!
سرباز وطن
۲ آذر ۱۳۹۳فرق اتوبان با جاده خیلی زیاده.
اتوبان روشنایی داره ، جاده نداره ، اتوبان امکانات رفاهی داره ، جاده نداره ، اتوبان شیب کم ، مسیر مستقیتر و امکان حرکت با سرعت بالاتر رو داره که جاده نداره.
…
Archi khan
۲۹ بهمن ۱۳۹۳دوستان به نظرتون بهترین اتوبان ایران برای سرعت رفتن کدومه ؟
( در غیر استادارد بودن و بی کیفیت بودن همه ی اون بحثی نیس ، فقط منظورم از میان گزینه های موجود با این وضعیته )
محمد زمانلو
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تهران – مشهد که هم کم تردده و ترافیک زیادی نداره و هم اینکه دوربین های سرعت کمتری توش نصب شده.
رامین
۹ مهر ۱۳۹۵هیتلر و مشاورانش به هر ایده ای برای توسعه و پیشرفت آلمان احترام گذاشتند و آنها رو عملی کردند و در این راه ثابت کردند که میتوان بیکاری رو از بین برد ؛ در صورتی که در همان زمان پادشاه هلند 6 ماه سال رو مشغول اسکی بازی در آلپ بود و در پاسخ به کارهای هیتلر میگفت : نباید سطح توقعات مردم رو بالا برد .
طبق آخرین رونمایی اسناد سری از سوی سازمان سیا “کنراد آدنائر ” از قبل از شروع جنگ جاسوس آمریکا بود و برای همین آمریکایی ها خواستند که او بعد از جنگ قدرت را در دست بگیرد و افتخارات نازیسم رو به دروغ گویی متهم کند .
حمیدرضا سلیمانی
۱۹ بهمن ۱۳۹۷جدا از مصائبی که نازی ها و دیگر جنگ افروزان بر انسان تحمیل کردند، هیتلر نابغه ای بود فراموش نشدنی.
من برخی مواقع از او خوشم می آید ولی وقتی به جنگ جهانی دوم فکر میکنم و آنهمه خون، قحطی، گریه و شکنجه، کشتار، و …، حالم بد می شود.
امیدوارم کسی دیگر مانند هیتلر به دنیا نیاید.
زنده باد آرامش، زنده باد گفتوگو