مزدا را می توان شرکتی متفاوت و مستقل نسبت به سایر خودروسازان ژاپنی دانست، آنها دوست دارند کارهای متفاوتی انجام دهند. اگر چه در این زمینه به پای سیتروئن نمیرسند، ولی اقداماتی مانند تولید موتور Wankel، قرار دادن دربهای خودکشی (دربهایی که لولای آن به جای ستون جلو در ستون عقب قرار میگیرند) روی خودروهای کوپه، فلسفههای طراحی jinba ittai، Kodo و Zoom-Zoom، و طراحی خودروهای اسپورت روباز آنها را به خودروسازی خاص تبدیل میکند.
این نوع ویژگیهای منحصر به فرد توجه علاقه مندان را جذب میکند، ولی این گونه موارد چگونه خود را در محصولی بزرگ مانند مزدا ۳ آشکار میکنند؟ این خودرو ۳۰ درصد از تولیدات جهانی این شرکت را شامل میشود و فروش جهانی آن معادل ۳.۵ میلیون دستگاه است و در استرالیا، پرفروشترین خودروی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بوده است.
با دانستن این که نسل سوم این خودرو برای نخستین بار در جهان در ملبورن عرضه شد، ما این خودرو را برای بررسی بیشتر در مرکز تحقیقات خودروی استرالیا در Angelsea انتخاب کردیم.
طول هر دو مدل سدان و هاچ بک نسبت به قبل تغییری نداشته و اندازههای ۴۵۸۰ و ۴۴۶۰ خود را حفظ کردهاند، ولی فاصلهی بین دو محور آنها با افزایشی ۶۰ میلی متری به ۲۷۰۰ میلی متر رسیده است. هر دوی آنها عریضتر شده و ارتفاعشان کاهش پیدا کرده است. نتیجهی کلی فضای داخل کابین بیشتر نسبت به مدلهای قبلی میباشد. در مورد حجم صندوق عقب، میزان آن برای مدل هاچ بک معادل ۳۰۸ لیتر و در مورد مدل سدان ۴۰۸ لیتر میباشد.
بسیاری از طراحیهای داخلی نسل قبلی این خودرو مانند داشبورد و دریچههای هوا جای خود را به طراحیهای زاویه دارتر و مرتبی دادهاند. نوع پوشش دسته دندهی اتوماتیک آن تغییر کرده است، پدال گاز به کف خودرو متصل شده است و ترمز دستی در سمت راننده و کنسول مرکزی قرار گرفته است.
رابط انسان و ماشین (HMI)، که برای اولین بار در این خودرو به کار رفته است، شامل پنل های نمایشی جمع شونده در بالا (فقط در مدلهای لوکس)، یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی و دکمههای کنترل فرماندهی میباشد.
موقعیت صفحهی نمایش در بالای داشبورد و فاصلهای ۷۵۰ میلی متری از چشمان شما قرار گرفته است. نقطهی مرکزی پنل نمایشی جمع شونده در ۱۵۰۰ میلی متری چشمان راننده قرار دارد و کنترل فرماندهی دارای ۵ دکمه میباشد که در زیر ۵ انگشت شما قرار میگیرند.
سیستم MZD Connect نیز برای نخستین بار در این خودرو به کار گرفته شده است، که پس از هماهنگی با گوشی هوشمند شما توسط USB یا بلوتوث امکان مکان یابی، خواندن پیام کوتاه و تشخیص صدا را ارائه میکند.
در روز موعود چهار خودرو برای تست موجود بودند: دو هاچ بک ۲.۰ لیتری قدیمی و جدید (دنده دستی) و دو سدان ۲.۵ لیتری قدیمی و جدید (اتوماتیک). خودروهای جدید نمونههای اولیهی پیش از تولید بازار استرالیا بودند.
موتور ۲ لیتری SkyActiv-G 153 اسب بخار نیرو و ۲۰۰ نیوتون بر متر گشتاور تولید میکند که ۸ اسب بخار و ۱۸ نیوتون بر متر از مدل قبلی بیشتر است. مدل ۲.۵ لیتری آن ۱۸۵ اسب بخار نیرو و ۲۵۰ نیوتون بر متر گشتاور ایجاد مینماید که به ترتیب ۲۱ اسب بخار و ۲۳ نیوتون بر متر نسب به مدل قبلی خود افزایش یافتهاند.
هیچ یک از موتورها دارای سیستم ترمز i-Eloop نیستند، ولی مجهز به سیستم i-stop میباشند. مزدا ادعا میکند که راه اندازی مجدد موتور ۰.۳۵ ثانیه زمان میبرد. گیربکس هر دو مدل شش دنده میباشد، و میانگین مصرف سوخت آنها ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای موتور کوچکتر و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای موتور بزرگتر میباشد.
متأسفانه، در تست اتوبان به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در بخش مسیر شیبدار به ۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده بودیم. بنابراین من بیشترین تلاش خود را انجام دادم تا از این محدودیتها با هر خودرو بیشترین استفاده را ببرم.
در کل، خودروهای جدید پیشرفت زیادی داشتهاند. سیستم فرمان الکترو هیدرولیک نسل قبلی مزدا ۳ در خودروی جدید جای خود را به سیستم فرمان نیروی الکتریکی داده است و ضریب فرمان از ۱۶.۲ به ۱۴.۱ کاهش یافته است. نتیجهی آن داشتن فرمانی سریعتر و انحراف تدریجی بیشتر میباشد. در اتوبان، تلاش کمتری برای نگه داشتن خودرو در مسیری مستقیم یا حفظ نیروی مایل به مرکز آن مورد نیاز است. این موضوع مطمئناً به کاهش خستگی راننده کمک زیادی میکند. در جادههای پر پیچ و خم، مزدا ۳ جدید رفتاری قابل پیش بینی تر و با تکانهای شدید کمتر نشان داد.
اگر چه در خودروی جدید سیستم تعلیق MacPherson جلو و سیستم تعلیق چند پیوندی عقب حفظ شدهاند، ولی شکل هندسی آنها به منظور انتقال نرمتر نیروهای وارده در هنگام عبور از پیچها بهینه سازی شده است. در پایان این بخش یک جادهی خاکی پر از ماسه و سنگریزه وجود داشت. سیستم فرمان خودروی جدید به اندازهی کافی جلوی نوسانات را گرفت به گونهای که لرزشهای فرمان بسیار کاهش یافته بود. نقش سیستم تعلیق هم در اینجا انکار شدنی نیست، اگر چرخهای ۲۱۵/۴۵ R18 را نیز انتخاب کرده باشید در این مورد نتیجهی بهتری خواهید گرفت.
موتور ۲ لیتری مزدای جدید، همراه با گیربکس شش دندهی آن، در بسیاری از موقعیتها قادر به القای چالاکی و نشاط بیشتر در خودرو است. کلاچ آن نرم بوده و تعویض دنده به راحتی و با دقت بالا صورت میگیرد. گیربکس اتوماتیک نیز عملکرد خوبی داشته و همیشه در تلاش برای رسیدن به بالاترین دندهی ممکن به منظور بالا بردن راندمان مصرف سوخت میباشد. تفاوت ۳۲ اسب بخار و ۵۰ نیوتون بر متر موتور ۲.۵ لیتری در مقایسه با خواهر کوچکتر خود مخصوصاً در جادههای شیبدار آشکار و واضح میباشد. هرچند در مسیرهای بدون شیب، تفاوت بسیار زیادی بین آنها دیده نمیشود، مخصوصاً اگر دندهی موتور ۲.۵ لیتری در حالت D قرار داشته باشد. با فعال کردن حالت کنترل دستی گیربکس، میتوانید کنترل بیشتری روی تحویل قدرت داشته باشید، هر چند تعویض دندهها خیلی سریع نیست.
در یک مسیر بزرگراه به اسرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حالت overdrive، دور موتور خودرو برای موتور دو لیتری حدوداً ۲۵۰۰ دور در دقیقه و در مورد موتور ۲.۵ لیتری معادل ۲۰۰۰ دور در دقیقه بود، که هر کدام از آنها ۲۵۰ دور در دقیقه از مدلهای قبلی خود کمتر بودند.
تجهیزات و تزئینات خودرو در زمان تست هنوز نهایی نشده بود، ولی مدل هاچ بک ۲ لیتری دنده دستی که ما تست کردیم دارای سیستم تهویهی دستی، صندلیهای پارچهای، تزئینات داشبورد مشکی و چرخهای ۲۰۵/۶۰ R16 بود. در حالی که مدل سدان ۲.۵ لیتری با گیربکس اتوماتیک مجهز به سیستم تهویهی خودکار، صندلیهای چرمی با گرم کن، تزئینات داشبورد اطلسی و چرخهای ۲۱۵/۴۵ R18 میباشد.
همچنین مدل لوکستر مجهز به امکاناتی مانند سیستم تشخیص نقاط کور، چراغهای جلو انطباقی، هشدار دهندهی خروج از مسیر و ترمز هوشمند میباشد. تجهیزات ایمنی استاندارد شامل ایربگ هایی در جلو، کنارهها، ایربگ های پرده ای، صندلیهای جلوی مهارکنندهی ضربه و استاندارد ایزوفیکس میباشد.
شرکت مزدای مالزی (Bermaz) تایید کرده است که سدان های ۲ لیتری آنها به طور کامل و در تعداد محدود از ژاپن وارد خواهند شد و قیمتی معادل ۴۲۰۰۰ دلار خواهند داشت. هنوز امکان انتخاب موتورهای دیگر برای مدل هاچ بک به صورت رسمی تأیید نشده است. سفارشات خرید این خودروی جدید هنوز ادامه دارد، و بلافاصله پس از عرضهی خودرو در بازار سفارشات مشتریان تحویل داده خواهند شد، که ممکن است در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ این اتفاق رخ دهد.
اسی
۷ دی ۱۳۹۲یه دستی به این قیافه تکراری مزدا چرا کشیده نمیشه اخه
ساسان.م
۷ دی ۱۳۹۲خوبه که
از طراحی کمری بهتره حداقل
زیگما
۸ دی ۱۳۹۲باید مزدا 3 رو یه سدان واقعی کنن.نه یه ماشینی که فقط پشتش زده باشه بیرون!اینجوری هم زیبا تره هم مشتری های بیشتری بخ خصوص در بازار امریکا بدست میاره
فرزاد
۷ دی ۱۳۹۲اصلا خوشگل نیست
carbonado aventador
۷ دی ۱۳۹۲زیباتر از مدل های قبلی اش هست!!!!!!!!
زیگما
۷ دی ۱۳۹۲مزدا هر چند سال یک بار یه سر و صدایی راه میندازه و بعدش خاموش میشه….
ali
۷ دی ۱۳۹۲قیافه ی ماشین بهتر از قبل شده.
محسن.د
۷ دی ۱۳۹۲مزدا ازون خودروسازی هاست که با قیمت مناسب،آپشن های خوبی ارائه میده.
آقای نهندیان فرد،ضمن تشکر از شما، بهتر بود به جای”چند پیوندی” میگفتین “چند میله ای”
ab12
۷ دی ۱۳۹۲وای تو عکس اینجوریه از نزدیک چقدر باید خوشکل باشه .فقط یه چیزش تو ذوق میزنه :گیربکس غیر اتوماتیکش .مگه مزدا3 کلا اتومات نمیزنه ! ؟اخه سه تا تیپی که تو ایران از مزدا3 ارائه شدن همشون اتوماتن!!
احسان1
۷ دی ۱۳۹۲ولی به نظرم اتوماته داخل صفحه کیلومتر >عکس هشتم< علامت D رو نگاه
حمید
۷ دی ۱۳۹۲ab12 مزدا سه گیربکسها و موتورهای مختلف داره.در ایران همه 2 لیتری و اتوماتیک 5 سرعته با تعویض دستی تیپ ترونیک هستند و باید بگم مزداهای ایران از نظر آپشن فولترین نیستند ولی یکی از پرآپشن ترینهای دنیا هستن!!!! مثلا توی گوگل پیکچرز بزنید mazda 3 2013 interior هیچ مزدایی نمی بینید که شیفتر پشت فرمون داشته باشه!!!!! باور نمیکنید ولی من خیلی گشتم پیدا نکردم اگر باشه انگشت شماره و واقعا از گروه بهمن باید تشکر کرد که مثل بقیه دنبال آپشن دزدی واسه سود بیشتر نیست یادمه وقتی پاجرو میزد اون پاجرو فولترین مدل اون نسل بود و یکی از قویترین موتورهای اون نسل روش بود(اغلب وارداتی ها 3 لیتری بودن، گروه بهمن 3.5 لیتری میزد).بعلاوه از روز ورود مزدا 323 به محض ارائه نسل جدید گروه بهمن هم محصولش رو تغییر داده نهایتا با چندماه تاخیر،کاش همه خودروسازها مثل گروه بهمن بودن و امیدوارم باز هم گروه بهمن مزدا جدید رو بیاره تا داغه،اینم اضافه کنم به تازگی برای رقابت گروه بهمن مزدا 1.6 لیتری دنده دستی هم میزنه با قیمت بسیار پایین تر
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۸ دی ۱۳۹۲درود.
من حرفتو قبول دارم حمید جان ولی بهمن خودرو هم چون برای سپاهه
خوب داره عمل میکنه و هیچ مشکلی نداره.
بعدشم اون مطلب پاجرو رو قبول ندارم.
کاشکی مطلب مجله ماشین رو میخوندی که چقدر اون پاجرو بی کیفیت
بود و حتی در کاسه چراغ های عقب اصلا لامپی وجود نداشته.
بعدشم تولید اون ماشین توجیه و نیت سیاسی داشته.
((( ایران و المان )))
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۸ دی ۱۳۹۲مزدای جدید از همه نظر عالی هستش.
موتور.طراحی.اپشن.کیفیت.
ولی طراحی و فرم کلی بدنه فرق چندانی با این مزداهای
موجود در ایران نمیکنه.
مخصوصا ستون و شیشه های عقب.
((( ایران و المان )))
حمید
۸ دی ۱۳۹۲میلاد نمیدونم چرا مجله ماشین این چیزارو گفته . اره لامپ تو چراغ نمیذاشتن به جاش رو سپر عقب میذاشتن … منم چون یکی از دوستان یه دونه از صفر داره که تا الان 200000 کار کرده و هنوز خیلی بی سر و صداست گفتم اگر اشتباه بود ببخشید ، ولی توش نسبت به وارداتی ها آپشناش خیلی بیشتره از فرمون چرم بگیر تا گیربکس و کمک سه حالته و کولر بخاری مجزا و کروز و چراغ شور و ایربگ و abs (البته ترمزهاش متوسطه)شتابش هم ضعیفه ولی به هر حال از قبلی ها موتورش قویتره ، اگه کیفیت نداره … خب نمیدونم شاید من اشتباه میکنم من اینی که دیدم رو گفتم ، شرمنده!!!
مجتبی
۷ دی ۱۳۹۲اگه این مزدا 3 جدیده،پس اونی که تو ایران با 3 تا تیپ داره عرضه میشه چیه؟؟؟!!!!
خدایا توبه…
yasin
۷ دی ۱۳۹۲واقعا زیباست ولی 42000 دلارنمی ارزه!!!!!!!!!!
توفیقی
۷ دی ۱۳۹۲آره 42000 نمی ارزه
کادیلاک CTS اسپورت سدان با قیمت 45000 دلار پایه بیشتر کلاس داره
zondar
۷ دی ۱۳۹۲F.A
مزدا 3 هندلینگ خوبی داره و امسال یکی از کاندیدای بهترین خودروی 2013 امریکا شده
zondar
۷ دی ۱۳۹۲F.A
جناب توفیقی و yasin قیمت مزدا 3 جدید در بازار امریکا از 19500 تا 25000 دلاره .بازار استرالیا بدلیل جغرافیای دورش و مالیات قیمت خووروها بالاتر از بقیه کشورهاست
امير
۸ دی ۱۳۹۲اقا منظور دلار استرالیاست .
Saied
۷ دی ۱۳۹۲حال نکردم باهاش. دخترونست
hero
۸ دی ۱۳۹۲بیاد تو ایران یه تنه بساط کره ای ها رو جمع میکنه
امــیــر
۸ دی ۱۳۹۲با پرداخت 37 هزار دلار می توان میتسوبیشی EVO 2014 سوار شد که سیستم تعلیق ، پیشرانه و صفر تا صد آن Mazda 3 را شرمند ه ی خود می کند :دی!
ali
۸ دی ۱۳۹۲احتمالا ساله دیگه شرکت بهمن این مدله جدیدش رو منتاژ کنه ولی با چه قیمتی خدا میدونه !!
کرمانشاه
۸ دی ۱۳۹۲احتمالا باید تو نمایندگی اگه بیاد بالای 110تومن باشه،ولی خوب قطعا از لحاظ کیفیت رانندگی از الانترا و سراتو بهتره،و یه رقیب قوی واسه سیویک ولی احتمالا از سیویک فروش بیشتری تو ایران داره،البته اگه بیاد
زیگما
۸ دی ۱۳۹۲احساس میکنم در طراحی سدان ، داریم به انتهای یک سبک خاص میرسیم. همه ی طراحی ها بنظر من کلیشه ای شده .وقت یه تغییر بزرگه.درست همون چیزی که اوایل 2000 رخ داد.یا همون چیزی که در اواخر دهه 70 رخ داد.و سبک های جدید روی کار اومدن.
الان همه سدان ها شده چراغ های بیضی جلو و چراغ های عقب مستطیلی .
کیان
۸ دی ۱۳۹۲تو ایران پلاک رو بزنی رو جلو پنجرش خیلی مسخره میشه…
حامد MASERATI GT
۸ دی ۱۳۹۲راحتی و لذت رانندگی و بس
کیانوش
۹ دی ۱۳۹۲بد نیست اما میتونست بهتر باشه البته قیمتش تو ایران الکی انقد بالاست آدم جای این که 120 به این بده 20 تومن دیگه با بدبختی :D جور میکنه نیسان تیانا میگیره
یه پسل باهوش
۹ دی ۱۳۹۲من که همچنان تو حسرت یه دونه از اون قدیمی هاش هسم
حالا این که دیگه :)
Mohammad
۱۰ دی ۱۳۹۲ژاپنیها طراحی بیرونیشون خیلی شبیه همه و کپی کاریه و کلا بی اصالتا ،
البته مزدا تو ژاپونیها یکم با اصالته مثلا جلو پنجره و پوزه ماششین و کابین
ولی هر کاری میکنم به دل آدم نمیشینن بی اصالتن و باری به هر جهت.
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲بهترین ماشین ایرانه
خیلی خوبه