موتورسواری یکی از خطرناکترین سرگرمیهای دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال ۲۰۰۵ از هر ۱۰۰۰۰ موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت شده در آمریکا، ۲۲ مورد از آنها راکبان خود را به کام مرگ کشیدهاند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل میدهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آنها در چند قالب متداول دستهبندی میشوند، میتوان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آنها را کاهش داد. در ایران سالانه ۵۰۰۰ موتورسوار جان خود را از دست میدهند. از آنجا که در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد در سایت پدال بر آن شدیم که در یک مطلب ۱۰ قسمتی، شایعترین حوادثی که گریبانگیر موتورسواران میشوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.
اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شدهاید اکیداً توصیه میشود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.
۵. عبور از مسیر یا شیء لغزنده در حین گذر از پیچ تند
در حین عبور از گردنههای جاده در حالی که دید خوبی ندارید، بدون هیچ اخطاری ناگهان از روی بخشی از شن، چاله، برگ یا هر شیء لغزندهٔ دیگری عبور میکنید، چرخ جلوی شما لیز میخورد و پس از برخورد با زمین به لاین مخالف میروید، خودروی دیگری هم از روبرو در حال آمدن است و تمام.
هرکسی که یک بار در حین پیچیدن با موتور، از روی یک پاکت چیپس عبور کرده باشد، شهادت خواهد داد که موتورسیکلت و چیپس دوستان خوبی برای یکدیگر نیستند! قضیه به چیپس ختم نمیشود. هرگونه روغن ریخته شده روی زمین، شن، رنگهای خطوط عابر پیاده، خطوط اضطراری، نشانگر لاینهای خیابان و بسیاری موارد دیگر، همگی گزینههایی مناسب برای تمرین سُربازی هستند! مکانیزم عبور چرخ از یک شیء لغزنده، از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز گیری درون پیچ بسیار بدتر است و در صورت پیش آمدن این مشکل تنها شانس موتورسوار در این است که قبل از زمین خوردگی از آن شیء عبور کند و این اتفاق بهندرت میافتد. میتوان گفت که تنها راه حل این مشکل، پیشگیری از وقوع آن است.
راه پیشگیری: با آن برخورد نکنید! همواره باید در زمان رانندگی هر جایی که نسبت به آن دید کافی ندارید را مانع فرض کنید. بسیاری از رانندگان ما در جادههای گردنهای صرفاً چون قادر به دیدن خودرو از پشت کوهها نیستند، فرض را بر عدم وجود خودرو گرفته و با سبقت نا بهجا حوادث تلخی را رقم میزنند. تصادفات اینچنینی برای موتورسواران بسیار فاجعهبارتر هستند و میتوان گفت که زمین خوردن کم خسارتترین نتیجهٔ این سبک رانندگی است. بنابراین باید خود را عادت بدهید که همواره با احتیاط رانندگی کنید و همواره از بخشی از مسیر حرکت کنید که بیشترین میدان دید را داشته باشید. همچنین باید با سرعتی برانید که از لحظهای که شیء جدیدی در میدان دیدتان قرار گرفت زمان کافی برای واکنش داشته باشید. این یکی از کلیدهای رانندگی است که همهٔ حرفهایها دربارهٔ آن اتفاق نظر دارند. بد نیست این را هم بدانید که یک قانون کلی برای عبور از پیچهای تند، قانون ورود آرام و خروج سریع است یعنی با سرعت مطمئن وارد پیچ شوید و هنگامیکه به پایان آن نزدیک شدید در حالی که موتور را به حالت عمودی برمیگردانید مجدداً شتاب بگیرید.
احمد باقری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴بسیار عالی.
MAMAD
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴دستت درد نکنه آقای امیری با مطالب گرانبهاتون ولی متاسفانه کو گوش شنوا
نیما امیری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴خواهش میکنم. شما لطف دارید.
اینقدر نا امید نباشید. بنده معتقدم گوش های شنوایی هم هستن. فقط بسیاری از رانندگان ما نیازمند کشف روشی برای کاهش اعتماد به نفس هستند!
ALL CARS
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴توچندروزی که نبودم دوستان کلی مطلب توپ گذاشتن توپدال
از همتون ممنون
وهمچنین از شما نیما امیری عزیز بخاطر توجهتون به موتور سیکلت وموتورسیکلت سوارا
امیدوارم مطالب بیشتری مربوط به موتورسیکلت تو پدال گذاشته بشه
مخصوصا در مورد تولیدات جدید
armin
۲۵ شهریور ۱۳۹۵آقا دستتون درد نکنه ،
من تازه دارم گواهینامه موتورمو میگیرم ، و به خودم قول دادم حتی با همین سی جی قاتل های خودمون ، درست رانندگی کنم . مطالبتون خیلی برام آموزنده است . ممنون
داوود
۳ دی ۱۳۹۷چکیده ی این مطلب : قانون کلی برای عبور از پیچهای تند، قانون ورود آرام و خروج سریع است یعنی با سرعت مطمئن وارد پیچ شوید و هنگامیکه به پایان آن نزدیک شدید در حالی که موتور را به حالت عمودی برمیگردانید مجدداً شتاب بگیرید.
با تشکر