مک لارن

اسطوره بریتانیایی ؛ مک‌لارن F1

امروز صنعت خودروسازی انگلستان پابه‌پای سایر بزرگان این صنعت درحال پیشرفت است اما به حتم یکی از جاودانه‌ترین خودروهای تولید شده در این کشور که هم‌اکنون در جهان نیز به شهرت زیادی دست یافته، ابرخودرویی از کمپانی مک‌لارن است که آنرا با نام F1 صدا می‌زنند!

McLaren F1

گرودون موری (Gordon Murray) مدت‌ها بود که در فکر ساخت خودرویی با وزن کم و قدرت زیاد به سر می‌برد؛ وی حتی گفته بود که از همان دوران جوانی نیز اسکچ‌هایی از خودرویی سه نفره در سر داشت و آرزو می‌کرد تا روزی بتواند به این طرح‌ جامه عمل بپوشاند. زمان گذشت تا سال ۱۹۸۷ فرا رسید و گوردون موری توانست ریاست بخش فنی مک‌لارن را از آن خود کند.

او اندکی بعد طرح‌های اولیه خود را به ران دنیس (Ronald “Ron” Dennis) ریاست شرکت، ارائه کرد اما پروژه او تنها در حد یک مدل مفهومی باقی ماند. اما در سال ۱۹۹۱ پروژه گوردون موری بار دیگر در دستور کار شرکت قرار گرفت ولی این‌بار «ران دنیس» گوردون را مجبور کرد تا در کنار پیتر استیونس (Peter Stevens) نمای خارجی خودرو را طراحی کند!

McLaren F1

برای طراحی بدنه و شاسی محصول جدید مک‌لارن، تنها عامل اساسی کاهش وزن خودرو بود بنابراین در ساخت آن علاوه بر فیبرکربن از تیتانیوم، کولار، منیزیوم و حتی طلا نیز استفاده شد. مک‌لارن F1 همچنین اولین خودرویی بود که شاسی مونوکوکی آن تماما از فیبرکربن ساخته می‌شد.

McLaren F1

مک‌لارن برای پیشرانه F1 نیازمند موتوری قدرتمند بود که البته توانایی ساخت آنرا نداشت. آنها ابتدا به سراغ شریک ژاپنی دیرینه خود یعنی هونداموتورز رفتند و پیشنهاد ساخت موتوری ۴.۵ لیتری V12 یا حتی V14 به مهندسین ژاپنی دادند اما در نهایت با طرف ژاپنی به توافق نرسیدند. سپس «گوردون موری» با کمپانی بی‌ام‌و وارد مذاکره شد و سرانجام با بخش M-Power شرکت قرارداد ساخت پیشرانه F1 را منعقد نمود.

McLaren F1

پیشرانه‌ای که ام‌پاور برای مک‌لارن تدارک دید، موتوری V12 با حجم دقیق 6064cc بود که با کد S70/2 شناخته می‌شود. این موتور که در بلوکی آلومینیومی جای‌گرفته بود وزنی معادل ۲۶۶ کیلوگرم داشت و قطر هر سیلندر آن 86mm و کورس پیستون آن نیز 87mm بود. اما پنل‌های بدنه و شاسی فیبرکربنی به منزله یک عایق حرارتی برای موتور محسوب می‌شدند درحالیکه این اتفاق نباید رخ می‌داد. راه‌حل گوردون موری این بود که روکش موتور را با یکی از بهترین مواد انتقال دهنده گرما -یعنی طلا- تزیین کند؛ به همین دلیل برخی از قطعات (ازجمله درب موتور) خودرو با ۱۶ گرم پودر طلا روکش شد!

McLaren F1

مک‌لارنF1 قادر به تولید ۶۱۸ اسب‌بخار قدرت در 7400rpm و ۶۵۱ نیوتن‌متر گشتاور در 5600rpm است. محدودکننده دور موتور آن نیز در 7500rpm فعال می‌شود. F1 با چنین پیشرانه منحصر به فردی دارای نسبت قدرت به وزن ۵۵۰ اسب‌بخار بر تن است؛ این عدد در مقایسه با انزو فراری (۴۳۴ اسب‌بخار بر تن) و یا بوگاتی ویرون (۵۳۰.۲ اسب‌‌بخار بر تن) جایگاه بالاتری دارد. شتاب صفرتاصد آن کمتر از ۳.۳ ثانیه، صفر تا صدوشصت ۶.۳ ثانیه، صفرتا دویست ۹.۴ ثانیه، صفرتا دویست‌وچهل ۱۲.۸ ثانیه و صفرتا سیصدوبیست آن نیز ۲۸ ثانیه است.

McLaren F1

مک‌لارن F1 در تاریخ ۳۱ مارس ۱۹۹۸ توانست به حداکثر سرعت ۳۷۲ کیلومتر برساعت دست یابد که همین سرعت با حذف محدودکننده دور موتور آن تا مرز ۳۹۱ کیلومتر برساعت افزایش یافت و بدین ترتیب لقب سریع‌ترین خودروی خیابانی ساخت بشر را آن خود کرد؛ لقبی که البته در حدود هفت سال بیشتر دوام نیاورد!

این سوپراسپرت انگلیسی دارای وزن خالص ۱۱۴۰ کیلوگرمی است. طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4287mm و 1820mm و 1140mm بوده و همچنین فاصله محوری آن نیز 2718mm است. رینگ ۱۷ اینچی خودرو در جلو با تایرهای ۲۳۵ و در عقب با تایرهای ۳۱۵ میلیمتری پوشانده شده‌اند که ساخت گودیر و از مدل F1 هستند.

دیسک‌های ترمز مک‌لارنF1 نیز در جلو ۳۳۲ و در عقب ۳۰۵ میلیمتر قطر دارند. این دیسک‌های آلومینیومی ساخت برمبو بوده و در جلو/عقب به کالیبرهای چهارپیستونه مجهز شده‌اند. مک‌لارن F1 از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ در انگلستان به تولید می‌رسید که در طی این مدت تنها ۱۰۶ دستگاه و آن هم با قیمت پایه‌ای ۹۷۰,۰۰۰ دلار تحویل مالکان شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. سهیل 561

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    ماشین خوبیه و در کل از نظر سرعت و غیره
    ولی مشکل اصلی ساده بودن و لخت بودن ماشین از نظر امکاناته حتی abs نداره و یا دنده عوض کردنش مشکله
    فرمون ماشینم وسط قرار گرفته که بهتر و مسلط تره برای مسابقات

    1. slr722

      ۲۸ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      مکلارن f1 یه اسطوره هست…
      درسته abs نداره.
      امکانات نداره.
      خیلی قدیمیه.
      موتورش تنفس طبیعیه.
      ولی بازم یه مرد واقعیه.

      یادتون نره همین ماشین ده 90 تونست تو شتاب اولیه پوز بوگاتی ویرون بزنه…

      1. MASOD

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        که اگه بوگاتی توربیناشو برداری سوسکه جلو مکلارن

    2. MASOD

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      حالا ببین باهمین تعویض دنده دستی یا بقول خودت سخت خیلیارو با خاک یکسان کرده

    3. Andrew

      ۱ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کی گفته دنده عوض کردنش دستی و خیلی سخت .دنده اوتوماتیک هم داره.و در ضمن سیستم ترمز abs و edb و دیسک های از جنس سرامیک داره.از نظر امکانات کمبود خاصی، امکاناتش خوبه این چیزایی نیست که من از خودم بگم توی برنامه ی Fifth gear به توضیح مشخصات این ماشین پرداخت .شاید منظور شما از کمبود امکانات نداشتن سیستم های سرعت و خنگ کننده ای که الان توی ماشین های امروزی هست باشه.که اونم بیست سال پیش که تولیدش میکردند این مشکل را توی طراحی بدنه و طلا هایی که توی بدنه کار کردند تا حدی ممکن شد در ضمن بگم اف 1 تا 12 سال پر سرعت ترین خورو بود و تا امروز رتبه ی اول در ماشین های بال خفاشی

    4. امیر چاپار

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      این ماشین یکی از شاهکارای تاریخچه صنعت خودروسازیه خیلی خوبه خیییلییییییییییی مهندسی این ماشین واقعا از زمان خودش جلو بوده

    5. امیر چاپار

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (20 ديدگاه)

      اولا که گیربکس مانوال از ویژگی های یک ماشین واقعی هست البته سوسولا میتونن گیربکس دستی سفارش بدن دوما سیستم های ترمز این ماشین خیلی پیشرفته هست سوما این شاهکار تاریخچه خودرو سازیه خدایی این چه ایرادیه شما میگیرین خب معلومه با یه مماشین امروزی مقایسش کنی یه سری تکنولوژی هایی کم داره که خب معلومه اون موقع نبوده چرا به شاسی مونوکوک و فیبر کربن تو اون زمان توجه نمیکنی اصلا لافراری که شاخه شاخه فراری هست با یه انجین شش لیتری و به کمک یه موتور برقی بازم از نظر تاپ اسپید ازین ماشین ضعیف تره که شاهکار بودن این ماشینو نشون میده

  2. MATIN

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    راضیم ازش …

    1. حسین

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      اول و اخر ماشین بوده و هست!!!!!!!!!

  3. reza

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    kheli alie bi nazire

  4. رضا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    “لقبی که البته هفت سال بیشتر دوام نیاورد!”
    هفت سال کمه؟!؟!؟

    1. ali hamedifar

      ۳ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      این را بدان که تابه حال از 3 رکورد مکلارنf1 فقط یکی از آنها شکسته شده یعنی هنوز میگه هل من مبارز؟

  5. سجاد

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    متین خان منم ازش راضیم واقعا تو این مدتی که دارم فقط چند بار روغنش رو عوض کردم.البته گارانتیشم که تموم شد دوباره بردم ویران خودرو گارانتیش کرد!
    دوتا باند خربزه ای هم انداختم روش دو سه تا هم برچسب فرارى چسبوندم کنارش خیلی مامان شده!
    یه شرکت داخلی هم قول تیونینگش رو بهم داده قراره ببرم شیشه هاش رو دودی کنه.
    شما هم اگه پیشنهادی دارین بدین.

  6. MATIN

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    میری فقط بگو لاستیک مارشال دور سفید با قالپاقای مخصوص خودشو بندازه راستی رنگشم گوجه بزن پشتشم بده بزنن رفیق بی کلک مادر…

  7. مهران

    ۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دمت گم بده چهار تا جا لیوانی هم بزنن رفتیم شمال بی چایی نمونیم

  8. kia

    ۱۴ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    یاد نید فور اسپید 4 و 6 بخیر چه حالی میکردیم باهاش ماشین پلیسارو ظرف نیم ثانیه جا میذاشتی
    یادش بخیر
    ببخشید بچه ها من هر وقت مک لارن میبینم یاد نید فور اسپید 4 و 6 می افتم

  9. ali hamedifar

    ۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    امپراطور کل ماشین های دنیاست

  10. نوید

    ۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    یه سوال
    راننده چجوری سوار میشه؟

    1. MC.F1 12c

      ۱۷ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خیلی سخته.ولی در عوض!!!!!!!!!!
      توبعضی از کلیپهاش هست برو ببین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا