مسابقه تحریم ایران توسط خودروسازان بزرگ دنیا و با تحریک گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای بگونه ای پیش می رود که دیگر شرکتی برای حضور در بازار ایران باقی نمانده است. بعد از خروج تویوتا، کیا، هیوندای و پژو، اینک نوبت نیسان است تا بساط خودروهای خود نظیر تیانا، رونیز، ماکسیما، قشقایی، پیک آپ و مورانو را از سفره ایرانی برچیند. ماجرا از آنجا آغاز شد که نیسانی ها برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسی های شهر نیویورک آمریکا شدند. اما از این شرکت خواسته شد که بین شراکت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند. در کمپین ضد ایرانی برگزار شده تصاویر محمود احمدی نژاد در یک کامیون نیسان و در یک تاکسی بصورت فتوشاپی نشان داده می شود. نیسان البته اعلام کرده که روابطش با ایران به یک تولید کننده محلی محدود می شود و با قوانین آمریکا تناقضی ندارد. اما با این وجود شکایت از نیسان ادامه خواهد داشت.
آیا صنعت خودروی ایران می تواند از این هجمه به سلامت عبور کند؟ شاید پارس خودرو که کاملا به نیسان و گروه رنو-نیسان وابسته شده آسیب زیادی از این تحریم ها ببیند و تا یافتن شریکی جدید و قابل اطمینان مدتی رکود را تحمل کند. در عین حال بیشترین حجم تولید و فروش ایران خودرو هم به محصولات گروه پژوسیتروئن وابسته است. از طرف دیگر قسمت اعظم بازار خودروهای وارداتی را هم هیوندای و کیا به خود اختصاص داده اند و با این شرایط باید گفت صنعت و البته بازار خودرو کشور هم اکنون در آزمونی سخت قرار گرفته و باید دید که آیا سربلند بیرون می آیند؟
قهر پژو بعد از ۲۰ سال شراکت
اگرچه از دید بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور، اعلام برائت پژو از خودروسازی ایران و پشت کردن به بازار بزرگ آن از سوی پژو بعید و حتی محال بود، اما این شرکت که لقمه ای چرب و نرم تر را یافته بود، تمام پیش بینی ها را خراب کرد و ساده تر از آنچه که میشد، به شریک معتبر و گردن کلفت آمریکایی خود چسبید. خرید تنها هفت درصد از سهام پژو از سوی جنرال موتورز آمریکا کافی بود تا یار بیست و چند ساله خودروسازی ایران عطای ایران خودرو را به لقایش ببخشد و مقدمات حضورش در بازار آمریکا را فراهم کند. پژو که بارها در مقابل تحریم خودروسازی ایران موضع گرفته و ایستاده بود، این بار نتوانست خود را در مقابل مزیت های شراکت با جنرال موتورز نگه دارد و دست آخر با وجود سال ها شراکت با ایران خودرو و حضوری پررنگ در بازار ایران، قید همه اینها را زد و لبخند رضایت را بر چهره شریک آمریکایی اش نشاند. هرچند کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند رفتن پژو نمی تواند به تعطیلی ایران خودرو بیانجامد و این شرکت همچنان در جاده مخصوص فرمانروایی خواهد کرد، اما همان ها در عین حال از سخت و پیچیده شدن شرایط برای ایران خودرو صحبت به میان میآورند و از افزایش هزینه های تولید میگویند. اینکه گفته میشود ایران خودرو بدون پژو هم سرپا میماند و از بین نمی رود، حرف غلطی نیست، زیرا به هر حال صنعت قطعه سازی کشور توانسته طی سال های اخیر خود را ارتقا دهد و از وابستگی خودروسازان به شرکت های خارجی بکاهد، اما بر کسی پوشیده نیست که ایران خودرو هنوز هم بابت تامین برخی قطعات وابسته است و حال باید به فکر تامین آنها از منبعی غیر از پژو باشد. چین و هند؛ اینها گزینه های ایران خودرو هستند برای تامین قطعات موردنیازش که اتفاقا هم تیراژ بالایی دارند و هم تحت برند پژو قطعه تولید میکنند، منتها این همه داستان نیست، زیرا خرید قطعه از چینی ها و هندی ها افزایش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت. قطعا چینی ها و هندی ها به فکر منافع خودشان هستند و در این شرایط که خودروسازی کشور تنها شده، تا حد امکان از آب گل آلود ماهی خواهند گرفت. این بدان معنا است که ایران خودرو باید قطعات موردنیازش را با هزینه هایی بیشتر تامین کند و در نتیجه آن، قیمت تمام شده محصولات این شرکت با سهمی حدودا ۵۰ درصدی در بازار، بالا میرود و مشتریان مزه تلخش را خواهند چشید. همچنین آن طور که کارشناسان میگویند، تیراژ تولید خودرو در یکی دو سال آینده با افتی مقطعی مواجه خواهد شد. البته این ماجرا میتواند مقطعی باشد؛ به نحوی که اگر خودروسازان بتوانند در طول این یکی دو سال قطعات موردنیاز خود را داخلی سازی کنند، دوباره اوضاع تا حدی به حالت عادی باز میگردد.
مقامات رسمی اتحادیه کارگری کارخانه پژو فرانسه اعلام کردند که فعالیتها در کارخانه وسول به دلیل تعلیق صادرات قطعه به ایران دستکم تا ماه سپتامبر سال جاری متوقف خواهد ماند. فرانک دان، یک مقام رسمی در اتحادیه نیز در این باره گفت: پژو برنامهریزی کرده تا تولید آزمایشی و صادرات در این کارخانه تا ماه سپتامبر سال جاری از سر گرفته شود. مدیریت شرکت پژو سیتروئن هفته گذشته ۲۲۰ نفر از کارگران کارخانه وسول را از کار اخراج کرد. بزرگترین خودروساز فرانسه در حال حاضر با بحران کاهش فروش و افزایش هزینهها مواجه بوده و در تلاش است با تعدیل نیرو به میزان زیادی از هزینههایش بکاهد.
پارس خودرو پس از رنو و نیسان
از پژو که بگذریم، زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی روبه رو خواهد شد. هرچند بخش کوچکی از بازار خودرو ایران به نیسان وابسته است، اما از آنجا که چهار محصول لوکس پارس خودرو (ماکسیما، قشقایی، تینا و پیکاپ) تحت برند نیسان موتورز در این شرکت مونتاژ میشوند، رفتن نیسان با مشکلاتی همراه خواهد بود. از آنجاکه این چهار محصول داخلی سازی بسیار اندکی دارند، بسیار بعید است پارس خودرو بتواند پس از نیسان به مونتاژ آنها ادامه دهد؛ زیرا تامین قطعات از راه کشورهایی دیگر (با توجه به حجم بالای وابستگی) صرفه اقتصادی ندارد. این البته تنها مشکل سومین خودروساز کشور نیست؛ زیرا به تازگی شرکت رنو فرانسه نیز که نصف بیشتر محصولات لوکس پارس خودرو تحت برند آن تولید میشود، برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار گرفته است.
رنو شرکتی دولتی است و چون فرانسه سیاستی ضد ایرانی دارد، این شرکت را برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران در منگنه گذاشته تا پس از پژو، دومین خودروسازی فرانسوی نیز از ایران خارج شود.
رفتن رنو به معنای حذف تندر L90 و مگان از خط تولید صنعت خودروسازی ایران و همچنین محروم شدن این صنعت از تکنولوژی های روز خواهد بود و سرمایه گذاری مالی و فنی انجام شده در چند سال اخیر توسط رنو نیز به باد میرود.رنو البته علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو نیز تندر L90 را به تولید میرساند و رفتن این شرکت میتواند ایران خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این البته در حالی است که ظاهرا رنویی ها با تحریم ایران مخالفت کرده و نمی خواهند قید بازار آن و سرمایه گذاری خود را بزنند. بنا به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی رنو فرانسه درخواست گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای را مبنی بر خروج از ایران رد کرده است. شرکت رنو در پاسخ به نامه این گروه آمریکایی اعلام کرده که تحریم های بین المللی علیه ایران شامل صنعت خودرو نمیشوند و رنو همچنان به فعالیت هایش در ایران ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند دید آیا رنویی ها روی حرف خود میایستند و همچنان در ایران میمانند، یا اینکه مانند هموطن شان توزرد از آب در میآیند و پارس خودرو و ایران خودرو را تنها میگذارند.
هیوندای و بازار وارداتی ها
اما به سراغ هیوندای موتورز کره برویم، شرکتی که ظاهرا خروجش از بازار ایران قطعی شده و دیگر نه خودرو به این بازار می دهد و نه در صنعت خودرو ایران فعالیت می کند. رفتن هیوندای البته نمی تواند آسیبی به صنعت خودرو کشور بزند؛ زیرا تنها یکی از شرکت های بخش خصوصی و آن هم با تیراژی اندک، با هیوندای ارتباط داشت و هم اکنون نیز با چینی ها همکار شده است. این در حالی است که بازار خودروهای وارداتی کشور قطعا متاثر از خروج هیوندای خواهد شد؛ زیرا طبق آمار، بیشترین حجم خودروهای خارجی وارد شده به ایران را محصولات هیوندای به خود اختصاص داده اند. البته باید دید هیوندای دقیقا به چه شکل ایران را تحریم کرده است؛ به نحوی که اگر این شرکت فروش مستقیم خودرو به ایران را ممنوع کرده باشد، باز هم میتوان از طریق واسطه ها و البته با صرف هزینه های بیشتر، هیوندای وارد کرد، حال آنکه اگر واسطه ها نیز از فروش خودرو به ایران منع شده باشند، دیگر باید به طور جدی با هیوندای در بازار خودرو کشور خداحافظی کرد. در این صورت، بازار وارداتی ها که به خودی خود آشفته و پر از گرانی است، آشفته تر و گران تر خواهد شد.
منبع: دنیای اقتصاد- abclocal.go.com –
علیرضا
۱۹ فروردین ۱۳۹۱خوب به سلامتی …
فقط پراید و 405 و خانوادش موندن
فکر کنم تا چند ماه دیگه پیکان دوباره تولید شه !!!!!!
جنابعالی!
۱۹ فروردین ۱۳۹۱اره واقعا …شاید به چندسال قبل برگردیم که با چهارپاها مسافرت کنیم!
سعید
۱۹ فروردین ۱۳۹۱با این حساب ایرانخودرو دوباره باید بره سراغ پیکان جوانان؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
mehrdad
۲۲ فروردین ۱۳۹۱قربون دهنت
رضا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱بازم به شرف پیکان جوانان اون سالا الن اگه تولیدشه از کارخونه در نیومده باس بره نمایندگی واسه تعمیرات!البته ببخسید سرویس های رایگان دوره ایی!!!
مهدی
۱۹ فروردین ۱۳۹۱بنظر من ایران از سر لج هم که شده میزنه تو کار ماشین سازی با کیفیت با تکنولوژی روز
تو همه عرصه هر وقت ابران تحریم شد،پیشرفت کرد
البته اینم بگم اگه اگه اگه بخوایم … نه اینکه تو این آشفته بازار تولیدکننده های داخلی واسه پولمون کیسه بدوزن
آریا
۱۹ فروردین ۱۳۹۱شاید ایران مثل بقیه جاهاش که تحریم کردن مثل هسته ای سر عقل بیادو دوباره پیکان جوانان فول آپشن بسازه!در ضمن خودروی مذکور از 5 ستاره ایمنی توسط بهترین شرکت تست ایمنی در جاده تهران قم دریافت کرده است.پس پیش به سوی دهه70
saeed
۱۹ فروردین ۱۳۹۱اولا الاغ چه از نظر کیفیت فنی و چه از نظر قیمت و هزینه های پس از خرید از همه محصولات ایران خودرو بهتره!
اما از شوخی گذشته، واقعا باعث تاسفه که نتیجه سیاست های نابخردانه آقایون در عرصه های جهانی رو باید مردم عادی بدن!
برای خود آقایون که فرقی نمیکنه! هرچی از هرجا بهشون ضرر وارد بشه از جیب ما مردم مظلوم میکشن بیرون!
جنابعالی!
۲۰ فروردین ۱۳۹۱عزیز من معلومه که تحریمها به جیب مبارک اقایون و اقا زاده هاشون و شرایط زندگیشون بی تاثیره،وگرنه فکر میکنی مثل الان رو دور لج و لجبازی با جهان میافتادن؟! تاوان کلمه به کلمه حرفهای نابخردانه و احمقانه ی مسئولان رو ما مردم مظلوم باید پس بدیم که صدامون هم به جایی نمیرسه.
hadi
۱۹ فروردین ۱۳۹۱واقعا این مطالب گریه داره نه خنده دار
کارمون به کجا داره میرسه .خر سواری یعنی این خنده داره که مردم بیچاره جواب این سیاست های غلط را میدن .همینجوری با این وضعیت خودروها امنیت نداشتن و حالا با این وضعیت تعداد عزیزانی که با سو استفاده برخی قطعه سازان و یا عزیزان چشم بادومی چینی که تلاش خواهند کرد بازار خودرو ما را داغ نشان دهند به مراتب بیشتر خواهد بود .توی این وضعیت فقط خدا باید به داد ما جماعت ایرانی برسد که از شانس توی این طرف کره زمین خلق شدیم برسد .چرا که دست طمع و تقلب ما ما را به اینجا رسانده اگر نه ما هم الان می بایست ابر قدرتی در این صنایع بودیم که ما آنها را تحریم کنیم نه آنهمآ را تحریم کنند و هر روز یک جای بدنمان بلرزد که چه بلایی سرما خواهد آمد.
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱خیالت راحت هادی
همون فرانسه که دیگه نفت ایران بش نمیرسه،ببین چقد قیمت بنزینش رفته بالا
بلایی که ایران سرش آورد خیلی بدتره
فرانسه ته زورشو زد همکاری پژو رو با ایران قطع کرد،پژویی که هممون دل خوشی نداریم ازش
جنابعالی!
۲۰ فروردین ۱۳۹۱عجب! چه طرز فکر احمقانه ای داری!قیمت بنزین فرانسه چقدر رفت بالا؟! ببینیم حالا ایران که روی نفت و گاز خوابیده امسال قیمت بنزین رو زیاد نمیکنه؟!
درضمن از طرف خودت حرف تو دهن بقیه نذار که دل خوشی از پژو نداریم. امیدوارم همین پژو هم نتونی سوار شی و دل خوشی از پاهای پیاده ی خودت داشته باشی!
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱جنابعالی!
همون پژویی که داری ازش طرفداری میکنی،محصولات روزشو میاد میده به تو ! یا 405 30 سال پیشو
خط تولید 407 داد به ایران الان که وقت ساختنش رسید رابطشو با ایران قطع کرد
حالا باز برو دنبال پژو و با طرز فکرت ایرانو متحول کن
در ضمن اگه بحثی میشه با ادب جواب بده،توهین کردن از دست همه بر میاد
جنابعالی!
۲۰ فروردین ۱۳۹۱اولا اینکه اگه من وامثال من نمیتونیم محصولات روز پژو و خیلی شرکتهای معتبر دیگه رو سوار شیم بخاطر بی کفایتی مسئولان و سیاستهای خارجی اشتباهشون و طرفدارانشون مثل شماها هستن! این همه کشور تو دنیا هستن برو ببین اونها هم نمیتونن محصولات روز پژو سوار بشن؟!
در ضمن قبول کن طرز فکرت در مورد نرخ بنزین تو کشورهای دیگه واقعا احمقانه اس!
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱طرز فکر توام […] که فک میکنی همش تقصیر مسئولینه
یه بخششم تقصیر منو تو که میریم محصولات بی کیفیت و قدیمشونو میخریم
نرخ بنزینم بشین بازم نظرمو بخون،اونوقت میفهمی برداشت تو […]
سعید
۲۹ آذر ۱۳۹۱بابا جنابعالی با بچه چرا دهن به دهن نکن معلومه که… ولش بابا زیاد تلوزیون نگاه میکنه
سید علیرضا
۳۰ تیر ۱۳۹۱من روی کارخانه پژو خیلی حساسم 20 سال زحمت توی این زحمت کشیدم ماشین طراحی کردم با طراحان دیگر هم فکری کردم که شما بیاید توهین کنید به کارخانه پژو
حسین
۲۰ فروردین ۱۳۹۱وقتی تو شرکت های خودرو سازیمون به خاطر واردات قطعه جیب بعضی ها پر میشه، بایدم موقعی که تحریم میشیم تازه کاسه گدایی دست بگیریم، اگه همون موقع به فکر بودیم الان وضع مون این نبود
saeed
۲۰ فروردین ۱۳۹۱آقای مهدی عزیز که میگی بنزین توی فرانسه بالا رفته!
بله، اونجا بنزین بالا رفته ولی باید به سه تا نکته توجه کنی:
اول اینکه هزینه بنزین اونجا با پول و درآمد ما گرون درمیاد و صدالبته نسبت به درآمد اونها به نسبت ما خیلی هم ارزونتره!
دوم اینکه اگه اونجا بنزین هم گرون شده درعوض ماشین خیلی ارزونه. ما که الان داریم پول 15 سال بنزین گرون اونها رو همون روز اول خرید خودرو میریزیم تو جیب آقایون
سوم اینکه اونها مثل ما تولید کننده نفت نیستن و نفتشون رو میخرن و چه تاسف بار که دولتمردان ما […]
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱من گفتم نفت ایران قطع شد بنزین فرانسه گرون شد،همین
و همه اینارم میدونم …
جنابعالی!
۲۱ فروردین ۱۳۹۱حالا دیدی اقا مهدی؟ حرف من وشما در مورد این موضوعه که از این تحریمها کی بیشتر صدمه میبینه.
مردم جهان و مردم ایران. توجه داشته باش..نه دولتمردها..
و این وسط اسیبی که به مردم ایران بخاطر نبود افتصاد فوی وارد میشه خیلی خیلی بیشتره. فرانسوی ها اگه ببینن ماشینشون بنزین گرون میزنه..میرن ماشین هیبریدی یا برقی میخرن. یا سوخت رو از راه دیگه ای تولید میکنند..اما ما چیکار میکنیم با این افتصاد ضعیف و بیمار؟
pouyan
۲۰ فروردین ۱۳۹۱اگه بشه اوون شورولت و بیوک قدیمیا رو تولید کنن چقد حال میداد یادش بخیر شورولت ایران دنده اتومات :) ولی از شوخی گذشته احتمالا جولانگاه چین بشه انواع و اقسام ماشینای چینی در هر سایزی :)
مهدی
۲۱ فروردین ۱۳۹۱جنابعالی!
خب معلومه مردم عادی تاوانشو میدن
ولی در مورد پژویی که تو طرفداری میکنی من بازم میگم تحریمش خوب بود
هیبریدی و برقی گرونترن و جایگزینیشون زمان میبره،که به صرفه نیست
اقتصاد ضعیفمونم … ؟! با یارانه حل میشه ( این تیکش صرفا واسه خنده بود )
نخودچی
۲۱ فروردین ۱۳۹۱کی میگه ایران میتونه شورلت قدیمی هم بسازه پیکان به اون اشغالی رو (با عرض پوزش از پیکان دارا که مجبورن پیکان داشته باشن) با همکاری چین انژکتوری کرد دستگاه ساخت قطعاتشم چینیه با کیفیت در حد صفر (حتی جای پیچش با انگلیسیش نمیخونه)که خیلی افتضاحه
SANA
۲۱ فروردین ۱۳۹۱هر دم از این باغ….
وای به حال ما و احوال ما که شدیم بازیچه یه مشت آدم که نه مسئولیت سرشونه نه مدیریت….[…] ولی وقتی موقع عمل میرسه پرایدی رو که به التماس به عراق و سوریه دارن میدن 3 تومن همونو با هزار منت و کاغذ بازیو بگیر و ببند میدن 10 تومن به همین ملت […]!!!!
شاید خروج پژو و بزرگان خودروسازی دنیا از ایران یه تکونی باشه بر پیکره کوه مانند خودروسازی ایران که توخالیه!!!
ali
۲۱ فروردین ۱۳۹۱سلام
امدم یه مطلب رو بگم دوستان دانشمند بنده تغییر قیمت بنزین طی یک ماه گذشته 4تا 5 سنت برای هر گالن بوده که میشه هر لیتر 1 سنت بابا شما که با کامپیوتر اشنایی دارید که دیگه نباید خام این حرفها بشید http://www.eranico.com/fa/oil/219/1/80668/1/default.aspx
mehrdad
۲۲ فروردین ۱۳۹۱خیلی بد شد
shah.klead
۲۲ فروردین ۱۳۹۱واقعا اگه این طور پیش رود ایران وضعیت تمشخر آمیزی پیدا می کند
آشنا
۲۲ فروردین ۱۳۹۱آقایون باتعرفه ی گمرکی90درصدی7نسل بعدازمانمی تونن ماشین روزپژوروسوارشن
عمار
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱من که فکر میکنم به زودی وضعیت بهتری منتظر بازار خودرو باشه چون تحریمها باعث روشن شدن موتور پیشرفت میشود – اگه تحریمها ادامه پیدا کنه ایران مجبور میشه از خودش یه جنمی نشون بده اصلا شاید ایران هم بشه یه خودرو ساز صاحب نام در جهان.
ارش
۳ خرداد ۱۳۹۱از ادمای شریفی مثل عمار و مهدی تعجب میکنم
اگه مشکل ما فقط خودرو بود قبول
اما تمامی صنایع ما تحت چنین فشاری قرار دارن
که در نهایت به مردم منتقل میشه
شما خودت قضاوت کن فرض کن تو یه خونواده پدر همه رو مجبور به قطع ارتباط با مردم بکنه ببین چی میشه
شاید از گرسنه گی نمیرن اما زندگی خوبی نخواهند داشت
حالا ببین ایران داره همین راهو میره
راهی که نتیجه اش بهتر از وضعیت کره شمالی نخواهد بود!!!!!
يعقوب
۲۶ خرداد ۱۳۹۱دوستان کرامی باشنیدن حرفهاتون به نظر من همون بهتره که قید هرجی ماشینه بزنیم و دعا کنیم تحریمها کنار بره و ارتباط اقتصادی ایران نه تنها با شرکتهای فرانسوی و کره ای،بلکه با کشور امریکا بهتر شه تا ما هم بتونیم حتی واسه ی بارم شده مثل کل جوانای دنیا ،اخرین تکنولوزیهارو داشته باشیم.امین
امید
۳۱ تیر ۱۳۹۱علی موندو حوزش !!!
همه رفتند کسی با ما نمانده!!!
حالا من بیچاره چجوری یدک هیوندای کوپ لحنتی رو پیدا کنم
بدبخت شدیم خداااااااااااا من عاشق این ماشینم
پس تا چند وقت دیگه باید پراید سوار شم نهههههههههههههه
امین
۱ مرداد ۱۳۹۱بدبخت اون ملتی هستن که جوونهای الانش حاضرن بیخیال آرمانها و ارزشهای مقدسی بشن که اون ملت 30 سال واسش خون داد و زحمت کشید!!
من تعجب میکنم چرا من و توی جوون چرا برای خوشی و راحتی لحظه ای و کیف کردنمون با یه آهن پاره میایم میگیم باید به آمریکا و امثالهم توی عرصه بین المملی چراغ سبز بدیم!! و واقعا متاسف تر میشم وقتی میبینم توی همین سایت یه عده تنها هدفی که از خرید و داشتن خودرو دارن اینه که باهاش اتو بزنن و ناموس مردمو سوار کنن و ….!!! خاک توی سرمون کنن ! برای همیناس که پیشرفت نمیکنیم و درجا میزنیم!
تو هشت سال جنگ جوونای امثال من و شما از همه چیزشون گذشتن و رفتن سینه شونو سپر کردن که من و تو الان بشینیم با ماشینمون به دختر مردم پز بدیم!! ای دااااااااد بیداااااااااد … :((((
ای کاش یه ذره از جنم اون جوونای دیروز توی ما بود … فقط یه ذره!
اونقت دیگه فقط به خاطر یه آهن پاره حاضر نبودیم شرف و ارزش ایرانی و اسلامی مون رو به این راحتی بیخیال بشیم … فقط همین!
در ضمن من از اون آدمای چشم و گوش بسته نیستم که بگم ایشالا گربه بوده و همه چیز تو کشور ردیف و بیسته! نه! شاید از همه شما بیشتر به مسئولین و بی کفایتی و بی مسئولیتی اونها نقد و اعتراض داشته باشم ولی…
امید
۱ مرداد ۱۳۹۱دوست عزیز من حرفاتو تا حدودی قبول دارم ولی چرا به تاریخ گذشته نگاه نمی ندازی این بحث جاش این جا نیست چون اینجا سایت خودرو ،، ما نباید اینجوری باشیم ما ایرانی ها الان باید خودمون چیزها و… یا به قول خودت اهن پاره های میساختیم که همه کشورا به ما احتیاج پیدا میکردند ولی افسوس که اینجوری نیست و ما با این همه نفت و سرمایه هایی که زیرزمین وهرجای این سرزمین ایران وجود داره این همه چیز باید اینا رو بدیم به کشورای (دوست و همسایه) چین وهند که برامون بسازند و با کیفیت مزقزف به ما بندازن
اینجا جای این حرفا نبود ولی مجبور شدم از همتون ماذرت میخوام که اینو اینجا گفتم
ودر ضمن چین از وقتی که با ایران دست دوستی دادن دارن ماشین میسازن قبل از این کسی یادش میاد چین ماشین بسازه ؟؟؟ موترهم به زور میساختند واقعا عزیز یه خورده منطقی تر فکر کن مردم دغ دغه شون فقط به خاطر اهن پاره نیست به خاطر تمام عقب ماندگهایی که ما با کل دنیا داریم که باید اینجوری نباشه خودتون قضاوت کنید
سالار
۲ آذر ۱۳۹۱بینید بحث یک کم سیاسی شد ولی ما برای چی جنگیدیم چون می خواستیم بهترین ها رو داشته باشیم چرا انقلاب کردیم چون فواصل طبقاتی رو حذف کنیم یک سوال ما مگه در ساخت موشک وماهواره جزءچندمین کشور نیستیم .پس چرا برای ساخت یک خودرو ارزان قیمت ایمن چشم به این کشور وآن کشور بدوزیم پس خودروی خوب می تونیم تولید کنیم اما چرا نمی کنیم همین حالا دانشجوهای ما طرح ها وایده های عالی دارن اما توجهی بهش نمیشه چرا ….
P.P
۱۲ مرداد ۱۳۹۲نگران نباشید هنوزم کشورای خودروساززیادی موندن که مارو تحریم نکردن مثلآ گینه ی بیسائو افغانستان تازه پاکستتتتان مطلبو گرفتی لایک کن