هوندا

طراحی زیرکانه سیستم هیبریدی در هوندا آکورد

با کمال احترام برای کمپانی‌های دیگر، به خدمت گرفتن راه‌حل‌های بسیار ظریف برای مسائل پیچیده یکی از تخصص‌های هوندا است. وقتی اولین هیبریدی‌های هوندا وارد بازار آمریکا شدند، توانستند بازار را از دست رقیب، یعنی تویوتا، خارج کنند. کاری که هوندا کرد، بسیار ساده بود؛ یک موتور AC، مستقیماً در امتداد چرخ فلای‌ویل موتور بنزینی قرار داده شد. این طراحی که با عنوان «همکاری یکپارچه موتوری» نامیده شده، حجم بسیار کمی گرفته و بسیار به‌صرفه نیز بود. با این حال، در این شیوه طراحی، حداقل تا سال ۲۰۰۶، استفاده از حالت کامل نیرومحرکه الکتریکی مقدور نبود. در حال حاضر، خودروهای «هیبرید» به «پلاگین هیبرید» ارتقا داشته‌اند و شرکت هوندا نیز، در یک طراحی جدید، دو موتور برای پیشرانه هیبریدی خود در نظر گرفته است که اصلاً شبیه به سیستم‌هایی مانند CVT در مدل‌هایی مثل تویوتا پریوس و دیگران نیست.

Honda Accord Plug-In Hybrid
Honda Accord Plug-In Hybrid 2014

در ابتکار جدید هوندا، به طرزی هوشمندانه، حداقل در چیزی که ما از تعویض دنده و گیربکس سراغ داریم، خبری از تغییر دنده سرعت نیست. چهار عدد دنده بین منبع نیرومحرکه بنزینی و الکتریکی و چرخ‌های جلو، ارتباط برقرار می‌کنند و در این میان، نسبت انتقال قدرت، در تمام شرایط، برابر خواهد بود. پیشرانه ترکیبی در سه حالت استاندارد، عمل می‌کند: الکتریکی خالص، بنزینی خالص و ترکیب بنزینی و الکتریکی؛ بدون هیچ‌گونه تعویض دنده و نسبت انتقال نیروی موتور.

عملکرد سیستم هیبریدی در آکورد 2014
موتور الکتریکی AC با ۱۶۶ اسب‌بخار قدرت می‌تواند به دور موتور ۱۲۵۸۴ دور بر دقیقه برسد و گشتاور ۳۰۶ نیوتن‌متری آن از دور موتور صفر تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، در دسترس خواهد بود. بنابراین، آکورد، در شلوغی و ترافیک، سواری نرم و راحتی خواهد داشت. هنگام سرعت در بزرگراه، تا حدودی از به صرفه بودن پیشرانه کم می‌شود، ولی با این حال، گشتاور مناسبی تا رسیدن به سقف سرعت قانونی که برای هوندا آکورد در نظر گرفته شده است (۱۸۳ کیلومتر بر ساعت)، از طرف پیشرانه در دسترس خواهد بود. هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن، سیستم الکتریکی خودرو مانند یک ژنراتور عمل کرده و باتری ۶/۷ کیلووات‌ساعت لیتیومی را دوباره شارژ می‌کند. دومین موتور الکتریکی AC، حجم کوچک‌تری دارد و صرفاً به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند. این موتور، نحوه و مقدار انرژی الکتریکی مورد استفاده پیشرانه را در هنگام رانندگی تنظیم می‌کند. همچنین، این موتور الکتریکی، موتور بنزینی را راه‌اندازی می‌کند، ولی در همین حال، حرکت چرخ‌ها به عهده‌ی آن نیست.

عملکرد سیستم هیبریدی در آکورد 2014
موتور چهار سیلندر بنزینی، ۱۴۱ اسب‌بخار قدرت دارد و برای کاربرد خاص در هوندا آکورد، طراحی شده است. مانند خیلی از خودورهای هیبریدی، این موتور نیز از چرخه اتکینسون (تأخیر در بسته شدن سوپاپ مکش) استفاده می‌کند. این موضوع، باعث می‌شود که در نهایت از گشتاور خروجی موتور کاسته شود؛ ولی درنهایت به یک صرفه‌جویی مناسب در مصرف سوخت می‌رسد. در همین حال، زمان‌بندی دوگانه سوپاپ‌های مکش و سیستم لیفت، یک نیروی اضافی برای شتاب خودرو و همین‌طور، حداکثر صرفه‌جویی انرژی در هنگام رانندگی می‌شود.

سیستم خنک‌کننده گازهای خروجی اگزوز (EGR) نیز به کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد. بوستر ترمزها، کولر و گرم‌کننده کابین، همگی با استفاده از موتور الکتریکی راه‌اندازی می‌شوند. در سرعت بالاتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت، موتور دوم الکتریکی به موتور بنزینی برای سرعت خودرو، کمک خواهد کرد و با استفاده از کلاج به چرخ‌های متحرک خودرو متصل می‌شود. موتورهای بنزینی و الکتریکی برای این سرعت همکاری لازم را با هم خواهند داشت و یک سیستم کامپیوتری، نیروی ورودی از موتور بنزینی را تنظیم می‌کند تا عملکرد خودرو در مصرف در بهینه‌ترین حالت، حفظ شود. در همین حال، وقتی کلاج با موتور درگیر شد، دور موتور نیز به نسبت سرعت خودرو، تغییر خواهد کرد. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۶۰۶۳۷″] مهم‌ترین فایده‌ی خودروهای هیبریدی، مصرف سوخت بهینه است. طبق گفته هوندا، انتقال مستقیم قدرت موتور، اصطکاک کمتری نسیت به سیستم‌های اتوماتیک کنونی ایجاد می‌کند. نسبت کاهش اصطکاک، بین ۴۶ تا ۸۰ درصد است و بستگی به حالت رانندگی دارد. تنها پلاگین هیبریدی که از لحاظ مصرف سوخت، از هوندا آکورد بهتر عمل کرده، خودروی کوچکتر و سبک‌تر تویوتا، یعنی تویوتا پریوس است که طبق تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در ترکیب جاده و شهر، ۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و این در حالی است که هوندا آکورد، دارای مصرف سوخت ۵/۱۱ در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از نقاط ضعف در خلاقیت هوندا، طریقه نام‌گذاری سیستم پیشرانه‌ی جدید است: سیستم پیشرانه پلاگین ۲-موتوره اسپورت هیبرید هوشمند چندحالته!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. mjh

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دمشون گرم جالب بود سال به سال پیشرفت و جهش های بزرگ میکنن(یاد رانای هیبریدی افتادم :)) )

    1. meysam

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      جالبه، تنها نقطه ضعفش اسمشه. ما کجا و اونا کجا. لعنت بر برادران دلسوزی که به قول خودشون صبح تا شب فقط به فکر خدمت رسانی به من و شما هستند.

  2. زیگما

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3058 ديدگاه)

    من چیزی از هیبرید سر در نمیارم ولی این آکورد واقعا ماشین توپیه. همه چیز تمومه. یه قرمزش تو نمایشگاه سر کوچمون برای فروش هست.اگه پول داشتم. . . .

    1. matin

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (230 ديدگاه)

      تازه فامیلی موتور 2014 اش رو هم آورده

    2. sina

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم نمیذونم زیگما اسم مرده یازن ولی اینو میدونم هیبریدی یعنی موتوری که با دو تاسوخت کار میکنهکه یکیش الکتریسیتست البته نه مثل ماشینای ایران ازنوع استانداردش…………..

    3. arash1354

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (118 ديدگاه)

      اساس کار موتورهای هیبریدی استفاده از چند نوع سوخت است که در مدلهای الکتریکی از انرژی مستقیم برق یا انرژیهای هدر رفته مثل ترمز استفاده میکنه

  3. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    چرا ماشین های هوندا تو ایران نمی یان . از فرانسوی ها خیلی بهتره

    (پرچم بالاست)

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود.

      یارو جان خیلی وقته داره وارد میشه .

      هم اکورد و هم سیویک .

      راستی بیا جیمیل کارت دارم .

      ((( ایران و المان )))

    2. امیر

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      تو ایران هم هست

  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود.

    خیلی عالیه.

    من خیلی خوشم اومد.

    به نظر من هوندا اکورد ار تویوتا کمری هم بهتره و هم قشنگ تره همیشه هم

    گفتم.

    دمه هوندا هم گرم با طراحیه این سیستم.

    با اینکه مصرفش از تویوتا یذره بیشتره ، زیاد مهم نیست ولی اون استهلاکش

    حرف نداره.

    ((( ایران و المان )))

    1. Zonda R

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      F.A
      کابینش عالیه

  5. Kurosh

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اون موقعی که کمتر کسی پیدا میشد که بدونه هوندا وجود داره(هنوزم خیلی ها فک میکنن برند موتورسیکلته).. من میگفتم هوندا کاراش عالی وموندگاره…

  6. carbonado aventador

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (4496 ديدگاه)

    دور موتور12584 یکم عجیب به نظر میاد . شاید اشتباه شده است!!!!!

  7. hrf

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    واقعا قیافه مردونه و زیبایی داره اکورد

  8. hrf

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    کاش 6 سیلندرش هم وارد میشد.

    1. matin

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (230 ديدگاه)

      شرمکتی مثل فامیلی موتور که تازه شروع به کار کرده با توجه به سرمایه کمترش مدل های ارزونتر رو وارد می کنه

      1. علی

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        مجوز واردات بالای2500 سی سی داده نمیشد
        این هم از تدابیر دولت احمدی نژاد بود در جهت احداف نا معلوم
        (البته برای من نا معلوم)

  9. کافر مقدس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    آکورد 24هزار دلاری فقط 160 میلیون تومان . . .

    لیکن ما میتوانیم . .. .

    همیشه برام سئوال بوده که این همه گمرکی میره کوجا؟ صرف چی میشه؟ کسی میدونه؟

    کسی میدونه چَرا یه ماشین خارجی رو باید 6تا8 برابر قیمت واقعی ش تو ایران خرید؟

    یه آکورد 91 داشتیم .. عجیب چیزی بود! 40 از مون خریدن ناکسا . . ..

    15سال فقط دست ما بود! ما بقی هم دست یکی که کلی ازش کار کشیده بود ولی هنوزم که هنوزه آخ نگفته بود

    یاد اون آمریکایی ـه که با آکورد 91 میلیون ها کیلومتر رانندگی کرده بود جز خرج روتین خرج دیگه ای نکرده بود! هوندا هم بهش جایزه داد که آکورد 2013 .!

    فلسفه نیو سوناتا و آزرا و…از آکورد گرفته شده که برمیگرده به سیاست آمریکایی های عزیز . . .

    نخوایم بَک کراند اووپل ببینیم کیو بزنیم؟ زیگمارو؟حیف که استقلالی ـه

  10. mtm

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همین کارا رو میکنن که آلودگی شهراشون نسبت به ما کمتره و محیط زیست سالم تری دارن اما بیا و ما رو ببین که چه طرح ها و کارای خنده داری می کنیم و …. عقل هم خوب چیزیه

    1. matin

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (230 ديدگاه)

      آقا یکی به این سوال من جواب بده فرض کنیم دولت به طور میانگین بابت هر ماشین 80 تومن گمرک می گیره و باعث میشه ایرانیا ماشین بی کیفیت سوار شند که این هم عواقبشه
      1- باعث آلودگی هوا میشه
      2- بالا رفتن مصرف بنزین
      3- بالا رفتن تصادفات به دلیل ناامنی ماشین ها
      4- بالا رفتن آمار کشته ها به دلیل نا امنی ماشین ها
      5- پایین اومدن شان ایرانی ها
      6- ناراضی مردم از دولت
      باور کنین ضرر این ها خیلی بیشتر از سودشه مثلا تصادف به جاده به بیمه به پلیس به اورژانس و… ضرر وارد میکنه
      حالا به نظرتون این کار ضرر داره یا سود اگر ضرر داره برای چی تعرفه می زاره

      1. carbonado aventador

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (4496 ديدگاه)

        بعضی از أین آقایان دم کلفت که منافعشان در انجام أین کار است!!!!!

      2. هادی

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (456 ديدگاه)

        خدایی منم اینا رو میخونم دیوونه میشم
        تدبیر و امید میباره
        اصلا این همه کمکی که به خودرو سازا میکنن این پول ها رو بدن دسته مردم هر کی یه ماشین بخره هر چی خواست خارجی بی گمرکی تا مردم بتونن تا 10 سال از ماشین استفاده کنن
        به خدا ماشین خارجی 10 سال کار میکنه ما مردم ایران قانع هستیم قول میدیم تو این 10 سال هیچ ماشینی نخریم
        ماشین ایرانی میخریم به 2 سال نکیشده زرتش در میاد
        این همه ریخت پاش و هزینه بیخود خودرو سازا چیه ؟

  11. احسان(احسان سابق)

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    یکی از بزرگترین گناهان مسوولین ایران استفاده نکردن از ابزار و محصولات ژاپنی های عزیز هست.ماشین به این زیبایی و کیفیت به این بالایی واقعا چرا نباید با ژاپنی ها همکاری کنن این دو استعمارگر عقب مونده؟(ایران خودرو و سایپا)

    1. Zonda R

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      F.A
      کدوم کارشون درسته این به اصطلاح مسیولین

    2. علی

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      متاسفانه ژاپنی ها حاضر به همکاری با شرکت های ایرانی از جمله ایران خودرو و سایپا نیستند
      چرا که معتقد هستند شرکتهای ایرانی به تعهداتشون پایبند نمیمانند

  12. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    به نظر من هوندا آکورد بهترین سدان ارزون قیمت ژاپنی هست!

    اگه پولشو داشتم، امون نمیدادم!

    1. امین ، تویوتا ، Let's Go Places

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (430 ديدگاه)

      من هم امون نمیدادم. حرف نداره.

  13. بهزاد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2560 ديدگاه)

    یکی از مزیت های شرکت های ژاپنی(خودروسازان) ارزان سازی تکنولوژیهای نوین هست و برخلاف سایرین بزرگنمایی هم نمیکنند!
    به هر حال روند پیشرفت خودروهای ژاپنی معطوف به استهلاک و هزینه های پایین نگهداری هست و این روند متاسفانه نمیتونه آدرنالین جوانان رو بالا ببره!(به غیر از موارد خاص) ولی لبخندی رو بر لبان سرپرست خانواده و دوست داران محیط زیست جاری میکنه.

    1. archi khan

      ۱۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      دوست عزیز نیسان z370 یا تویوتا gt یا تویوتا fj و….
      آدرنالین بالا نمیبره ؟!!
      ماشالله به آدرنالین تو که با این چیزآ بالا نمیره (-:

  14. سارا

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    بیاد ایران تولید انبوه بشه بتونیم یکم نفس بکشیم …

    1. Zonda R

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      F.A
      تولید انبوه!!!!!!

  15. عادل

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (169 ديدگاه)

    بیخود نیست که امریکاییها عاشق این ماشین هستند.
    خیلی ماشین خوبی هست، دمشون گرم.

  16. سعید

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ماشین گیربکس داشت من که فقط کلاج دیدم

  17. امیر

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اگه ته چراغاشو گرد کنیم مثل آزرا قدیمی می شه

  18. سجاد

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مصرف سوخت 2014 من 11 چرا?

  19. احسان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام. من در آلمان زندگی میکنم و به تازگی یکی ا زاین خودرو های هیبرید هوندا را خریدم. واقعا عالیه .. خصوصا که اینجا سوخت گرونه و مصرف ماشین من بیسار پایینه. حتی در سرعت بالا( بالاتر از 150 کیلومتر) مصزفش حدود پنجه. عالیه این ماشین.. کلا اصطهلاک ماشین بسیار پایینه از همه لحاظ و بسیار سریعه.. قصد کردم یه سفر باهاش بیام ایران ایشالا بزودی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا