در قسمت قبل، پرفروشترین خودروهای بازار اروپا در کلاس خودروهای بسیار کوچک، کوچک و جمعوجور را معرفی کردیم. اکنون در ادامه این گزارش، پرفروشترین خودروها در کلاس سدانهای سایز متوسط و MPV ها را معرفی میکنیم.
سدانهای سایز متوسط:
وقتی که لیست پرفروشترین سدانها در اروپا را بررسی میکنیم، نباید انتظار داشته باشیم که اسمی جز فولکسواگن بر صدر لیست قرار داشته باشد.
در شکل زیر پرفروشترین خودروهای بازارهای اروپا در سال ۲۰۱۵ در کلاس سدانهای سایز متوسط را مشاهده میکنید:
خودروهای چندمنظوره کوچک
در این کلاس تقریباً تمامی خودروها نسبت به سال قبل دچار کاهش فروش شدهاند. شاید بتوان افزایش روزافزون محبوبیت کراس اور ها را عاملی برای کاهش فروش MPV های کوچک دانست. فیات 500L به لطف فروش بالا در بازار داخلی ایتالیا، توانسته است رتبه اول فروش را کسب کند.
در شکل زیر پرفروشترین خودروهای چندمنظوره کوچک در اروپا را مشاهده میکنید:
خودروهای چندمنظوره سایز متوسط
در کلاس MPV های سایز متوسط، دو خودروی فرانسوی به لطف محبوبیت این کلاس از خودروها در بازار داخلی فرانسه توانستهاند رتبههای برتر فروش در اروپا را کسب کنند. پرفروشترین خودروی اروپا در این کلاس، سیتروئن C4 (گرند) پیکاسو بوده است که توسط هموطنش، یعنی رنو (گرند) Scenic تعقیب میشود. اما این دو فرانسوی حضور سنگین دو آلمانی را در پشت سر خود احساس میکنند. فولکسواگن اسپرتس ون و BMW سری ۲ اکتیو تورر/گرند تورر دو آلمانی هستند که رتبههای سوم و چهارم فروش را به خود اختصاص دادهاند. در این میان BMW کار بزرگی کرده است که نهتنها رقیب سنتی خود یعنی مرسدس بنز B-Class را کنار زده است، بلکه توانسته است بهعنوان یک برند لوکس در میان همکلاسان ارزانقیمتتر، فروش قابل توجهی را داشته باشد.
در جدول زیر میزان فروش MPV های سایز متوسط در اروپا را مشاهده میکنید:
خودروهای چندمنظوره بزرگ
این کلاس از خودروها یکی از کم تنوع ترین کلاسهای خودرویی در اروپا بوده است، چراکه تنها ۹ خودرو در این کلاس به رقابت میپرداختهاند (این میزان از تنوع در بازار چقدر شبیه به بازار کشور ماست!). همانند برخی از کلاسهای دیگر، اگر یک فولکسواگن پرفروشترین خودرو نبود، باید تعجب میکردیم! در کلاس MPV های بزرگ، فولکسواگن Sharan پرفروشترین خودرو در سال ۲۰۱۵ بوده است.
در جدول زیر میزان فروش MPV های سایز بزرگ در اروپا را مشاهده میکنید:
همانطور که در بالا مشاهده کردید، خودروهای چندمنظوره و ونها، در اروپا بسیار پرطرفدار هستند و گزینههای اصلی برای حمل بار محسوب میگردند. از طرف دیگر، وانتها حضور چندانی در بازار اروپا ندارند و حتی بهعنوان یک دسته از خودروها از آنها نام برده نمیشود. این در حالی است که پیکاپها پرطرفدارترین خودروها در بازار آمریکا هستند و از مهمترین سگمنتهای خودرویی در آمریکا بهحساب میآیند. این امر، یکی دیگر از تفاوتهای مهم بین آمریکاییها و اروپاییهاست.
در اینجا به پایان دومین قسمت از معرفی پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ میرسیم. لطفاً در قسمتهای بعدی نیز با ما همراه باشید.
پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ (قسمت اول)
احسان(احسان)
۳۰ بهمن ۱۳۹۴واقعا سلایق اروپایی ها و امریکایی ها تفاوت داره و کاملا مشخصه سلیقه امریکایی ها جذابتره
رامتین
۳۰ بهمن ۱۳۹۴از نظر شما جذابتره. هر کسی سلیقه ای داره و نمیشه گفت کدوم بهتره. در واقع باید بگی سلیقه من به آمریکاییها نزدیکتره تا اروپاییها. بحث دیگه اینکه اگه اروپا نباشه، صنعت خودروی دنیا هیچ ارزش و جذابیتی نداره اما اگر کل محصولات آمریکایی از بین بره (مثه فورد، شورلت و…) اروپا میتونه جایگزین ایجاد کنه و براحتی اون خلا را پر کنه.
Hitler
۳۰ بهمن ۱۳۹۴اروپایی ها به خودرو های کم مصرف علاقه ندارن،قوانین بسیار محدوداروپا هس که این نوع تمایل رو بوجود میاره.
saeid
۳۰ بهمن ۱۳۹۴اولا چرا باید اروپا نباشه؟
دوما چرا باید محصولات آمریکایی از بین بره؟!
شما بر اساس دو تا استدلال کودکانه به یک نتیجه اشتباه رسیدی
اروپا چطوری میتونه جایگزین فورد یا شورولت یا کادیلاک ( غولی بنام جنرال موتور رو پر کنه؟؟!!؟؟ شما همین جا اگه تو پرفروش ها رو نگاه کنی همیشه فورد تو رده های اوله و همچنین برند آلمانی اوپل که سهامدارش جنرال موتوره و زیر نظر جنرال موتوره.
در ضمن تو اروپا فقط چند تا خودرو ساز عالی وجود داره که اونم مشخصه آلمان
ایتالیا انگلستان. خیلی از کشورهای اروپایی که ماشین تولید نمیکنن.
رامتین
۳۰ بهمن ۱۳۹۴حرفت درست. اما واقعا احساس میکنی صنعت خودروی آمریکا بالاتر از آلمانه؟ شک نداشته باش آمریکا و غول صنعتش یعنی جنرال موتور جلوی شرکتی مثه تویوتا تا سالها تعظیم کرده و خواهد کرد، (این اصلا ادعا نیست، یه موضوع ثابت شده است) چه برسه به آلمان.
luis
۳۰ بهمن ۱۳۹۴تو جهان نه امریکا نه اروپا
تویوتا موتور
تو فروش اوله
تو تولید سلول سوختی تنها سازنده
تو هیبرید اول
تو کیفیت طولانی مدت و قابلیت اطمینان اوله
تو ارزش فروش دست دوم اوله
تو ثبت اختراع اوله
تو ارزش برند اوله
بازم میگی چه برسه به المان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا شما چه خواب های زمستانی میرید و بیدارم نمیشید
کل اقتدار خودرو سازی المان 2015 یه بهترین موتور سال بود یه فرمول یک
رر مقابل بی نهایت اولی تویوتا بازم از رو نمیرید خداااااااا
خسته شده
۱ اسفند ۱۳۹۴luis در فراخوان هم یادته رفت بگی با اقتدار رتبه نخست و داره
خسته شده
۳۰ بهمن ۱۳۹۴کجاش کاملا مشخصه که سلیقه آمریکایی بهتره؟ میشه واضح بفرمائید
خسته شده
۳۰ بهمن ۱۳۹۴دیس لایک های تابلو باز شروع شد چطوری عرض چند دقیقه فقط من این همه دیس لایک میخورم! یه سری دوباره میخوان گند بزنن به چیزی که دوست ندارن ببینن
درگ
۳۰ بهمن ۱۳۹۴جناب خسته شده مهندس جان
واقعا خسته نباشید
(:
Zippo
۱ اسفند ۱۳۹۴بالاخره برخی نظرات غیر منطقی نتیجش هم این میشه…
Mj
۱ اسفند ۱۳۹۴اقای خسته شده
من جای شما بودم دیگه کلا کامنت نمیذاشتم
سابقه شما در کامنتهاتون کاملا مشخص میکنه که شما اطلاعات درست و واقعی و تجربه ای از دنیای خودرو ندارید و همه اطلاعات شما از چیزهای شنیده و حفظ کردتون هست که خیلیاش هم غلط و غیر واقعی هست
برادرم چرا خودتو اذیت میکنی؟؟؟؟ چرا به چیزی که لمس نکردی پافشاری میکنی؟؟؟؟ چرا اخه!!
کسی با خوندن ۴تا مقاله و ۴تانقد و برسی تو اینورو اونور که شاید منبعش هم معتبر نباشه نمیتونه درک درست و کاملی از دنیای خودرو داشته باشه
همه قرار نیست کارشناس ماشین خوبی بشن
شاید استعداد شما جای دیگه ای جواب بده
والا منم خیلی دوست داشتم دکتر جراح بشم هنوزم دوست دارم ولی نتونستم، نشد که نشد کشش نداشتم
به زور سال ۸۴ یه لیسانس مکانیک گرفتم کارم گیرم نیومد ۸۶ از ایران رفتم که رفتم
میدونم به ماشین علاقه داری ولی مطمعن باش دنیای ماشین پیچیده تر از اونیه که ماها فکر میکنیم، و فکر میکنیم خیلی میدونیم، این برند چیه اون چیه. این چکارس ، اون چکارس ولی ما چیزی نمیدونیم
پس به این امارها زیاد بسنده نکن و خودتو مضحکه نکن اینجا با چهار تا چیزی که یاد گرفتی نصفش درست نصفش غلط
موفق باشی
پویان
۳۰ بهمن ۱۳۹۴آخه تویوتا کرولا و کمری کجاش جذابه؟!!
اشکان
۳۰ بهمن ۱۳۹۴فولکس پدر بازارو درآورده!!!!!
یوسف
۳۰ بهمن ۱۳۹۴تویوتا کمری نبایدم فروش بالایی داشته باشه چون به جز معدودی از کشورهای شرقی اروپا اصلا تو کشورهای اروپایی عرضه نمیشه و تویوتا به جای اون اونسیس رو عرضه میکنه که قبلا همیشه تو رتبه های اول و دوم سدان های پر فروش بود ولی جایگاهش تو این چند سال افت کرده.
جواد
۳۰ بهمن ۱۳۹۴کاش یک جدول مخصوص لوکس ها به طور جدا ارائه میکردن چون با توجه به قیمتی که دارن نمیتونن با ارزونهای بازار رقابت کنن باید اونها را با هم مقایسه کرد
فرامرز
۳۰ بهمن ۱۳۹۴ب ام و سری ۳ هر سال حدود ۱۵۰-۲۰۰ هزار تا تو اروپا فروش میره و مطمئناْ اگه تو این آمارگیری لحاظ میشد بعد از پاسات قرار میگرفت. ضمناْ ب ام و سری ۱ هم تو ۲۰۱۵ حدود ۱۳۰ هزار تا تو اروپا فروخته و سری ۵ هم حدود ۹۰ هزار تا. به نظرم کلاْ برندهای لوکس رو لحاظ نکردن وگرنه ب ام و و آئودی مطمئناْ تو این لیست جا داشتن
احمد باقری
۳۰ بهمن ۱۳۹۴خیلی تفاوت هست، البته باید می گفت بین سلایق اروپاییها و بقیه قاره ها هم تفاوت قابل توجهی هست.
سروش
۳۰ بهمن ۱۳۹۴به نظرم خودرو های امریکایی ها کمی جذاب تر وبا ابهت تراز اروپایی هاست به خصوص فورد که خیلی طراحی زیبا وهماهنگی داره
فرامرز
۳۰ بهمن ۱۳۹۴خودروهای آمریکایی مخصوصاْ ماسل ها از دور عالی هستن. کافیه کنار خیابون موستانگ یا چلنجر یا کامارو ببینید ولی وقتی فرق آلمانی و آمریکایی رو متوجه میشید که هر دوشون رو استفاده کنید. ما یه بار یه چارجر کرایه کردیم اولش خیلی خوف میزد ولی بعد که یکم رانندگی، مصرفش و کیفیت داخلش رو با سری ۵ مقایسه کردیم دیدیم اصلاْ در اون حدا نیست. البته این مقایسه با توجه به اختلاف قیمت این دو محصول ذاتاْ غلطه.
edris
۶ اسفند ۱۳۹۴فرامرز جان در ماسل کار ها به جزییات مثه متریال داخلی توجه نمیشه چون اصلا هدف از این ماشینا لوکس بودن یا مسافرت نیس! مقایسه یه ماسل کار کوپه امریکایی با سری 5 سدان لوکس مقایسه ایست بس مضحک!
shz
۳۰ بهمن ۱۳۹۴اشکان جون تو بازار دنیا تویوتا پدر بازار درآورده
moein
۳۰ بهمن ۱۳۹۴آفرین اپل داره خوب میاد
آفرین که راهشو پیدا کرده
احسان(احسان)
۳۰ بهمن ۱۳۹۴تعجب می کنم یه عده جذابتر رو بهتر معنی کردن. یعنی واقعا شورولت تاهو از فولکس واگن شاران جذابتر نیست؟یا مثلا فیات 500 ال از سیویک باحالتره؟!در هر صورت اروپایی ها کمتر تمایل به ماشین های اسپرتتر و جذابتر دارن و انتخاب اولشون مصرف سوخت و الایندگی کمتر ماشین هست.
در ضمن رامتین عزیز بجر فولکس واگن اروپا کدوم خودروساز اروپایی برای عامه مردم دنیا ماشین جذاب میسازه؟!منظورم با عموم مردم هست نه کسایی که می تونن لامبورگینی و پورشه و مازراتی بخرن.حتی بنز و بی ام و هم برای طبقه بالاتر مردم تو اروپا و امریکا قابل خریده.هر کسی نمی تونه از پس هزینه های سری 2 بربیاد اما هزینه های کامارو برای عده بیشتری قابل تحمله
ایمان
۳۰ بهمن ۱۳۹۴حداقل میشه گفت در کلاس سدانهای سایز متوسط سلیقه ایرانی ها به آمریکایی ها شباهت بیشتری داره تا اروپایی ها
باید دید در کلاس کراس اوور های کوچک و متوسط وضعیت چطوره!
کلا تو ایران این 3 تا کلاس بین وارداتی ها طرفدار زیاد داره و بقیه تا حدودی تعطیلن!
حميد
۱ اسفند ۱۳۹۴ظاهرا المانها پیشتاز هستند
منهی من ترجیح میدم یا بی ام دبلیو بخرم یا مرسدس به هر حال داخل ماشین که لاکچری باشه یک حس عالی منتقل میکنه
آق جبات
۱ اسفند ۱۳۹۴پرفروشهای ایران
.
.
.سایپا 131
سایپا132
سایپا133
سایپا134
سایپا135
و….
Mj
۱ اسفند ۱۳۹۴من چند ساله تجربه بازار ماشینهای اروپا و امریکا رو دارم و باید بگم که بازار اروپا یکم خاصو منحصر به فرد و البته مسخره هست
بازاریابی و عرضه ماشین های ژاپنی اینجا مثل امریکا کلا قوی و زیاد نیست
مثلا شما در انگلستان اصلا تویوتا کمری یا اکورد یا کرولا نمیبینید،خیلی خیلی کم هستن ، و دلیلش اصلیش به نظر من سیاست های عرضه کننده هست والبته تعصب اروپایی ها رو ماشین های اروپایی ( البته مدل های پرفروش هم دارن )
فکر کنم تو بقیه دنیا انقدر میفروشن که حالا اروپا نشد خوب نشد دیگه
اروپایی ها کلا خصیص و اقتصادی و طرفدار محیط زیست هستن ،اینجا ماشین بنزینی با قویترین موتور و اپشن فول خیلی کم هست و اصلا مشتری نداره و پر از ماشین های دیزل هست که با صدای ضایع موتورشون همیشه رو اعصاب ماشین بازا هستن، و کمپانی های اروپایی محصولات دیزل بیشتری نسبت به ژاپنی ها وارد بازار اروپا میکنن حدود ۸۰ درصد ماشین ها دیزل و دنده ای هستن
کلا و ماشین های کوچیک بیشترین فروشو دارن بازار اروپا دست خود ماشین های اروپایی هست از المانی ها بگیر تا فرانسه و سوعد و …بعد دست ژاپنی هاست و ماشینای امریکایی هم که هر ۵۰ تا یکی
برعکس بازار امریکا دست ژاپنی هاست ، از هر ۱۰ تا ماشین میانگین تقریبا ۵تا ژاپن ۲تا المان ۳تا امریکایی هست
امریکا یی ها همیشه طرفدار بزرگترین انجین و اپشن فول هستن ماشین موتور ضعیف مشتری نداره ماشین دیزل و دنده ای وجود نداره و ماشین کوچیک هم اصلا طرفدار نداره ،میگن هر چی ماشین بزرگتر بهتر، دقیقا برعکس اروپا که میگن هرچی کوچکتر بهتر واسه رفتو امد و جای پارک تو خیابونای کوچیکو تنگ اروپا .
به هر حال اگه عشق ماشین هستید تو اروپا نا امید میشید و جای شما امریکاست
Zagato
۱ اسفند ۱۳۹۴دوستان جوری در مورد اروپا بد میگن آدم با خودش میگه چه خراب شده ایه!! ?
یاس ی
۱ اسفند ۱۳۹۴با سلام خدمت شما دوست عزیز، دقیقا چیزی که میفرمایید درسته، سلایق و نوع نگرش مردم اروپا و آمریکا کاملا متفاوته.
واقعا وقتی آدم نظراتی میخونه که منطق پشتشه به سمت خوندن نظرات جذب میشه.
ولی بعضی از دوستان بدون داشتن تجربه زیاد نظراتی با تعصب زیاد درج میکنن که آدم کلافه میکنه.
farid
۱ اسفند ۱۳۹۴نظر دوستان رو به فروش mg6 جلب میکنم ،فقط تو انگلیس…
ایمان
۱ اسفند ۱۳۹۴فقط تو انگلیس بفروش میرسه چون احتمالا جای دیگه اروپا مشتری نداره!!! در غیر این صورت تو این حدودا 5 سال جای دیگه هم عرضه میشد!!(خخخخخ شوخی کردم)
ولی باید دید شرایط فروش و خدمات پس از فروش و.. تو انگلیس چطور بوده چون تو بازار چین که آنچان فروش خوبی نداشته(تو همین سایت آمار بازار چین هست) در ضمن فروشش در بازار چین از 11622 در سال 2014 به 2584 در سال 2015 تنزل کرده!!!!! یعنی سقوط آزاد!!
البته در انگلیس قسمت اعظم فروشش مربوط به مدل دیزل اون هست و نه مدل بنزینی توربو که در ایران موجود هست.
Pooria
۳ اسفند ۱۳۹۴دوستان با یه حساب کتاب ساده میشه فهمید چرا اروپا به سمت ماشین های کوچک و کم توان و کم مصرف و کم الاینده میره
حالا فرق اروپا با امریکا در چیست و چرا تمامی خودرو ساز های جهان فروش توی امریکا رو به هر جایی ترجیح میدهند و امار فروش در امریکا بسیار مهم هست و کل کل بین تمامی برندها توی امریکا زیاده وامریکایی ها ماشین های پر مصرف و پر قدرت و بزرگ و… انتخاب میکنند
همه اینها رو میشه زمانی فهمید که امریکا یک چهارم سرانه مصرف دنیا رو داره با یک بیستم جمعیت جهان.یعنی اگر یک سیب رو به چهار قسمت تقسیم کنیم یک چهارم به یه فرد امریکایی میرسه و سه چهارم به نوزده نفر از سراسر جهان
حالا با این مثال ساده میزان علاقه ی امریکایی ها به ماشین های بزگ و پر قدرت رو بدونید
در عوض در اروپا مالیات بیداد میکنه هزینه ها بسیار سنگین تر هست و اقتصاد دشوار اروپا با جمعیت بالا و نرخ بیکاری همه اینها باعث میشه نظامی به وجود بیاد که کم مصرف بودن رو ترجیح بدهند
اقتصاد اروپا بسیار منطقی هست و اکثر مردم در یک سطح زندگی میکنند و طول عمر بالایی دارند و به سلامتی و الاینده ها و غیره توجه بسیاری دارند
امریکا خیلی مردم ولخرج تر و راحت تر زندگی می کنند
من تجربه هیچ کدوم را ندارم ولی از شنیده ها و میزان مصرف و سرانه مصرف و میزان جمعیت میشه به همه اینها پی برد