روز ۲۴ دی خیابان انقلاب ، پژوهشکده فرهنگ ، هنر ومعماری پذیرای کانسپتی بود ، که زایده ی تفکر و خلاقیت جوانان ایرانی می باشد . در این مراسم که بزرگان عرصه ی طراحی صنعتی و سایرهنرمندان حضور داشتند در ابتدا و پیش از شروع مراسم رونمایی حامیان اصلی پروژه به سخنرانی پرداختند . که توجه شما را به بخشهایی از صحبت های این افراد جلب میکنم که خالی از لطف نیست.
یکی از حامیان اصلی پیتون هفته نامه ی دنیای خودروست به همین جهت جناب آقای حسین نظریان رئیس شورای سیاستگذاری این هفته نامه به روی صحنه رفتند تا صحبتهایی در مورد پروژه داشته باشند . ایشان ضمن اشاره به دو محور اساسی صنعت خودروسازی کشور، یعنی نهضت قطعه سازی در آغاز دهه ۷۰ و رشد در تولید خودرو با ظرفیت های موجود در ایران ، این عوامل را دلیل بر اثبات توانمندی صنعتگران داخلی معرفی کردند . آقای نظریان در ادامه به یک نکته اساسی اشاره کردند و آن ضعف در توسعه و یا دسترسی به توسعه در صنعت خودروسازی کشور می باشد . ایشان با ذکر این موضوع به بررسی شرایط سخت کنونی پرداختند و اذعان داشتند که اگر به توسعه رسیده بودیم نگرانی در رکود فعلی معنایی نداشت . در ادامه آقای نظریان با ورود به حوزه ی طراحی به ضعف خودروسازان داخلی در این زمینه پرداخت . و سپس به توضیحاتی در مورد پروژه پیتون پرداختند : پروژه پیتون که در ابتدا X8 نام داشت کانسپتی است که در آن ردپای شرکت های طراحی خارجی را نمی بینیم و زایده فکر جوانان ایرانی با رهبری ایمان مقصودی می باشد این پروژه با زیرپا گذاشتن معیارهای موجود تنها در عرض ۸ ماه به سرانجام رسیده است . که نشان دهنده ی توانایی جوانان ایرانی است .
پس از آقای نظریان ، دیگر حامی این پروژه احمدعالی فر رئیس شرکت دنتوس فعال در زمینه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به سخنرانی پرداخت . همانطور که می بینید حوزه ی فعالیت این شرکت ارتباط کمی با صنعت خودرو دارد اما اعتماد یک سرمایه گذار به جوانان قابل تحسین است . ایشان حمایت از استعدادها را وظیفه ی خود دانسته و اذعان داشتند که این استعدادها هیچ وقت شکوفا نمی شوند مگراینکه به آنها بها داده شود .
و سرانجام نوبت به ایمان مقصودی رسید . سرگروه پروژه پیتون پس از تشکر از تیم طراحی و همسرش صحبت هایی را به زبان آورد که در دل جامعه ی فعال در زمینه طراحی خودروست . در ابتدا و با ابتکاری که از آقای مقصودی انتظار می رفت ایشان در چند اسلاید به اهمیت موضوع طراحی پرداخته شد . در اسلاید اول تصویری از ماشین دست ساز ساخت لیبی برای رهبر سابق این کشور ، قذافی نشان داده شد . در اسلاید بعدی اشاره به این موضوع شد که شرکت هایی همچون کیا که با دیزاین برخورد جدی داشتند توانسته اند به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش فروش داشته اند در حالیکه بسیاری از شرکت ها با کا هش فروش روبرو بودند . سپس وی به این موضوع اشاره کرد : سرمایه گذاری درست در دیزاین فروش را تضمین می کند و سلاحی قوی در بازاریابی است . در ادامه آقای مقصودی با انتقاد از جو سنگین صنعت خودروسازی که مانع رشد استعدادها می شود موضوع را به سمت توانایی طراحان ایرانی کشاند و با اشاره به موفقیت های اخیر طراحان ایرانی در مسابقات معتبر جهانی این پیشنهاد رو مطرح کرد : اگر صنعت داخلی نمی تواند از این استعداد بهره ببرد ، جامعه ی طراحان خود نیز می توانند دیزاین و فکر خود را صادر کنند .
پس از پایان مراسم سخنرانی به استقبال رونمایی از کانسپت پیتون رفتیم . اما موضوعی که توجه رو به خودش جلب می کرد حضور نمایندگان کشورهای خارجی از جمله کشور چین بود .
و اما پیتون . کانسپتی که می بینید در کلاس C است . کلاسی که در حال حاضر بیشترین بیشترین آمار فروش را در سطح جهان در اختیار دارد . و بنا بر مصاحبه آقای مقصودی با خبرگزاری ایسنا کانسپت پیتون در عمل یک پیشنهاد طراحی برای یک ماشین خانوادگی در کلاس C است؛ کلاسی که برای مردم استفاده روزمره دارد و پرفروش نیز هست. و اما در مصاحبه با ایسنا این طراح صنعتی درباره نامگذاری این کانسپت گفت: کانسپت «پیتون» ظاهر منحصر به فردی دارد و مانند مار پیتون قدرتمند و هیجانانگیز است؛ طرحی که در خودروهای فعلی ایران دیده نمی شود. در ادامه مصاحبه ایسنا ذکر شده که طراحی این کانسپت اسپانسرهایی از بخش خصوصی نیز داشته است که به گفته آقای مقصودی با هدف ایجاد تنوع و به دلیل علاقمندی به حوزه طراحی خودرو، هزینههای طرح را تقبل کردهاند.
طراحی کانسپت خودرو «پیتون» توسط یک گروه ۲۰ نفره طی هشتماه انجام شده است که ایمان مقصودی را در بخشهای مدلسازی، تست آیرودینامیکی نرمافزاری، مدلسازی رایانهیی، گرافیک، اجرا و فینیشینگ، یاری کردهاند. که نام بعضی از افراد گروه به شرح زیر می باشد :
ایمان مقصودی ، مینا عشقی پور ، فرشاد عالی فر ، افشین عالی فر ، امیر منصوریان ، امین شاه کرم ، وحید منتظری ، سعید فرگاه ، مهدی زارع ، مجان اخباری ، گل کو حریری ، حسن پورمهابادیان ، مرجان انتظار ، سیروس باقری ، مینا کثیری فر و سیاوش جعفری .
نکته ای که باید به آن اشاره بشود این است که تا به این لحظه هیچ اقدامی مبنی بر تولید پیتون توسط شرکتهای دولتی صورت نگرفته است که این موضوع ضعف مدیریت را در صنعت خودروسازی می رساند . مدیریتی که تنها به فروش بیشتر طرح های کسل کننده خود فکر می کند و برای کیفیت و از همه مهمتر طراحی ارزشی قائل نیست که این نشانه ی فاصله ی بسیار خودروسازی داخل با دیگر کشورهاست .
در پایان ضمن عرض پوزش از کیفیت بد تصاویر اختصاصی پدال و با تشکر از صفحه ی HOT ROAD (جادّه داغ) برای عکس های خوبشان شما را به دیدن آلبوم تصاویر از مراسم رونمایی دعوت می کنم .
رامین
۲ بهمن ۱۳۹۱ای داد!چینی ها دیدنش ؟چندوقت دیگه ازش کپی میکنن معدل قیمت مازاراتی به مامیفروشند!!!
محمد
۳ بهمن ۱۳۹۱سلام دوست من
این چینی ها نیستن که اجناسشونو به قیمت مازراتی به ما میفروشن.اونا با قیمت درست به ما میفروشن این خود ایرانی ها هستند که 3برارب قیمت اجناس رو از خود ایرانی ها میگیرن.
اول گمرک.بعد کلی طرح و تبصره و بعد هم وارد کننده.مصرف کننده باید جیب همه ی این مراکز رو پر کنه
علی
۲ بهمن ۱۳۹۱چرا ما ایرانی ها سعی داریم نسبت به هر چیزی بد بین باشیم با توجه به وضع امکانات و تحریم و تورم و خیلی چیزای دیگه باید بگیم دمتون گرم
خیلی از بهترین کمپانی های دنیا دارن از ایرانی ها برای طراحی استفاده می کنن
اینقدر نزنید تو سره مال
هادی
۳ بهمن ۱۳۹۱عالی
امیر حسین
۳ بهمن ۱۳۹۱خیلی جالبه این ایران خودرو و سایپا طبق نوشته ی بالا هیج پیشنهادی مربوط به تولید این خودرو نکردن اصلا بعید میدونم از این تولید این کانسپت خبری داشته باشن بعدش هی میگن امسال ساله حمایت از کاروسرمایه ی ایرانی هست.این کانسپت درسته در حد بنزو بی ام و و پورشه نیست ولی حداقل طراحیش از خیلی اسیایی ها نگیم بهتره با اونا برابری میکنه در این صورت ایران خودرو یا سایپا هنوز هیچ پیشنهادی ندارن.ای دیگه از ماست که بر ماست.
رضا
۵ بهمن ۱۳۹۱باهات موافقم دلیلشم اینه که ایرانخودرو و سایپا در حد چراغ سازی عمل میکنن به نظر منم خوب بود
حُسین
۳ بهمن ۱۳۹۱ببینید:
الان ما بسیار شدیدتر از گذشته تحریم هستیم!!
اگر ما تولید داخلی نداشته باشیم و فقط از خارج وارد کنیم(با تعرفه صفر)اون وقت به خاطر فشار بیشتر به ما کارخانه های خارجی را از معامله با ما خیلی بیشار از الان منع می کنند تا ما تسلیم شویم!
پس باید تولید داخل داشته باشیم!!حتی اگر هرسال ورشکست شوند!!
حالا می خواهیم تولید کنیم:
با توجه به تحریم اول به ظرفیت داخلی نگاه می کنیم
می بینیم که شرکت ها شرکت های مونتاژ کننده بودند که تکنولوژی طراحی و تولید را نداشته اند!و تکنولوژی ساخت قالب یا دستگاه های خط تولید رو هم نداشته اند!!بعد از انقلاب تا دهه ی 70 شرکت ها در خدمت جنگ بودند یا تعطیل بودند!یعنی از سال 58تا70 انگار شرکتی نبوده!!البته پیشرفت هایی صورت گرفته در همان فاصله امانباید جز تاریخ اون شرکت ها حساب کرد !!چون در حالت عادی برای کارخانه های غیر نظامی در زمان جنگ مشکلات زیادی پیش می اید و حتی ممکن است کارخانه در زمان جنگ تبدیل به مزرعه ی گندم شود!!
بعد از سال 70 باز هم ما تحریم بودیم که هزینه ی خرید جنس را چند برابر می کرد(مثلا یه قطعه ی هواپیما رو به 3 برابر قیمت می فروختند)و در بخش انتقال تکنولوژی هم اصلا علاقه ای نداشته اند به این کار، شرکت های خارجی!!!
پس تا همین جا که گفتم شاهد بعضی مشکلات بودید که این وضعیت دولت را مجبور می کرد تا بازار را انحصاری کند تا سرمایه گذار در این بخش سرمایه گذاری کند و سود کند !!وگرنه سرمایه گذار سرمایه گذاری نمی کند و کارخانه ای تاسیس نمی شود !!که بماند در ایران خصوصی سازی چقدر کم بود و با این بازار انحصاری باز هم ضرر در کارخانه ها پیدا می شد!!و بماند کمبود بعضی از متخصصان!!
تازه با این همه مشکل و مشکلات دیگر که هست، در واقع بازار زیاد هم انحصاری نیست!!
چون در فروش قطعات به خودروساز هم همین مشکلات(چند برابر قیمت فروشی)وجود دارد!!
بعد با سرمایه گذاری زیاد و کار و کوشش ایرانی و در حد ایرانی(منظورم در حد ساعت مفید کار در کارخانه ایرانی)در سال 82یا83سمند به دنیا امد که این یعنی شما بتوانی یک خودرو را طراحی کنی بر پایه ی یک پلتفرم و بعد از طراحی به تولید انبوه برسانی و بعد ببینی مشکلات خودرو چیست؟؟که معمولا در دنیا کسی این کار ها را تنهایی نمی کند!!
مثلا شرکت بویینگ موتور را به یک شرکت سفارش می دهد و قطعات الکترونیکی را به یک شرکت و…تا یک هواپیما یک دانه ازش تولید شود و بعد به تولید انبوه برسد!!یعنی اگر شما یک خودرو ساختید و خواستید به تولید انبوه برسانید تازه 5درصد راه را رفته اید و95درصد دیگر از راه باقی مانده!!پس ببینید چقدر کار سختی است!!
بعد از سمند پیشرفت ها سریع تر صورت گرفت و با وجود تنبلی ها در کارمند ها والبته برعکس(کارمند هایی با همت های فراوان و کوشش زیاد که ثمرش را گفتم)و هزاران نکته ی دیگر که هزاران برابر این مطلب گفتنش طول می کشد،حالا به اینجا رسیده ایم!!
حالا باید چه کنیم؟؟
همش در همه جا بدی های محصولات داخل را بگوییم یا نه همش خوبی هارا بگوییم و بدی هارا به مسئولین و مدیران به طور مخفیانه بگوییم؟؟؟
اصلا من نتیجه گیری نمی کنم،نتیجه گیری با خودتان!!
در ضمن اگربخواهم به پیشرفت های بعد از 83 بپردازم(خیلی سطحی و گذرا)خیلی طولانی میشود. فقط در یک کلمه می شود خلاصه ی پیشرفت 83 تا حال را مطلوب دانست و ریزش بماند!!
و این هم یادتان باشد که تا همین الان خودرو سواری در دید کلی کشور یک کالای لوکس حساب می شود و موضوعات نظامی و مایحتاج مردم خیلی مهمتر هستند!!و انها در اولویت (بودجه تا…)هستند!!
در پایان هم یک بار دیگر می گویم وقتی شما یکی از یک محصول ساختی و خواستی انرا به تولید انبوه برسانی 95 درصد از راه را پیش رو داری!!!
انصار
۴ بهمن ۱۳۹۱شبیه یه آدم عبوسه که کشتیاش غرق شده این دیگه چه طرحیه!؟
آیدین
۱۶ تیر ۱۳۹۲آقای عزیز این ماشین طراحی 100% ایرانیه و شما هستین که خلاقیت رو از جوان ها بااین حرفهای بیهوده از بین می برین این طراحی باید حتما به خارج بره تا اونا قدر این زحمتی که برای این ماشین صرف شده رو بدونن و با قیمت 10 برابر به ایران بیاد بعد حسرت خریدنشو داشته باشین .
bactash
۵ بهمن ۱۳۹۱اقا برا من سوال شد
در عقب سرنشین ها چجوری باز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هیچ دستگیره ای چیزی نداره اون رو
علیرضا
۶ بهمن ۱۳۹۱مثل اینکه میخوان یه دیلم تو ماشین بزارن که باهاش در عقب رو بتونن وا کنن!!!!!!!!
پوریا
۹ بهمن ۱۳۹۱داداش از اون گوشه در که سیاهه وا میشه دستگیرش اونجاس مثل آلفارومئو جولیتا
http://www.machinemag.com/imagenews/t-6-2623.jpg
احسان
۵ بهمن ۱۳۹۱خدایی دمتون گرم…
انصافا ایول داره.
ولی چرا خبری تو مطبوعات و صدا سیما از این کار فوق العاده پخش نشد …
چرا هیچ کدوم از شرکت های خودروسازی استقبال نکردن؟؟؟
شرکت هایی که فقط بلدن حرف بزنن و ماشین های بی کیفیت بدن به بازار چرا ساکتن؟؟ چرا یه ذره از این طرح ارزشمند حمایت نکردن؟؟؟
ایشالاه خودتون یه کارخونه ماشین سازی بزنید و خط تولید عظیمی هم به راه بندازین تا این شرکت های بی عرضه یکم به خودشون بیاد…
آقا ایمان مقصودی ایشالاه همیشه موفق باشی و ما منتظریم تا طرح های دیگه ای ازت ببینیم و به بازار بدی…
ما میتونیم …
ما همه ی تورم ها رو پشت سر میزاریم…
ما ایرانی هستیم و فرزندان کوروش هستیم… ما میتونیم…
سینا
۵ بهمن ۱۳۹۱سایپاوایران خودرو تا60رسال دیگه همنمیتونن این د رو تولید کنند
بابک
۵ بهمن ۱۳۹۱این فقط ی ماکت هستش چون هیچی عکسی از داخلش نیست حالا حالاها مونده تا ما کانسپ طراحی کنیم حتی سمند هم طراحیش مال ایرانیا نیست که انقدر رو مانور می دن
حسین
۶ بهمن ۱۳۹۱شما کانسپت و واسه ما تعریف کن
بعد ما جوابتو از حرف خودت میدیم!
بابک
۷ بهمن ۱۳۹۱کانسپت به هر نوع مدلی مفهومی که سر حد توانایی های تولیدی یک شرکت رو می رسونه می گن این به گفته یکی از طراحانش که در یک سایت دیگه به صورت مفصل راجبش حرف زدن بادی تکنیک هستش بعدشم اگه خبر ندارید این خودرو قرار نیست به تولید برسه
یه خودرو کانسپت هم از لحاظ ظاهری هم از لحاظ داخلی باید طراحی شده باشه و کامل باشه اگه شما به این خودرویی که کاملا با فوم ساخته شده و فقط یک ماکته میگی کانسپت
پس به این کانسپت چی می گی
http://www.pedal.ir/%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87/%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85%D9%88-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C/
من وقتی میام می گم این کاسپت نیست مطمیئن باشید بیشتر از شما راجبش اطلاع دارم
حسین
۸ بهمن ۱۳۹۱عزیزم تو جوابت جواب خودت رو دادی!!
این 8نفر ظرفیتشون در همین حد بوده(طراحی بیرونی) واسه این مدت!!
بابک
۱۱ بهمن ۱۳۹۱شما گفتی کانسپت رو تعریف کن من تعریف کردم ولی طبق تعارفی که از کانسپت شد قبول کنید که این ی کانسپت نیست بلکه این فقط و فقط ی ماکت هستش در ضمن 100 میلیون که خرج این شده به نظر من غیر منطقیه چون ی بدنه قابل استفاده رو می شه با همین هزینه با فایبرگلاس ساخت نه ی ماکت با فوم
من که هر جوری فکر می کنم این با تعاریف کانسپت جور در نمی یاد این فقط ی ماکت هستش
هر وقت ی نمونه ساختن که هم موتورش رو طراحی کردن هم بدنشه و هم داخلش رو هم امکاناتش رو و اون نمونه حداقل قابل استفاده بود نمی گیمم قابل تولید انبوه اون موقع می تونن اسم کانسپت رو روش بذارن ولی الان نه
بابک
۱۱ بهمن ۱۳۹۱http://kian55.persiangig.com/image/1.JPG
http://kian55.persiangig.com/image/2.JPG
http://kian55.persiangig.com/image/3.JPG
http://kian55.persiangig.com/image/4.JPG
http://kian55.persiangig.com/image/5.JPG
http://kian55.persiangig.com/image/6.JPG
اینم عکساش حالا اگه شما چندتا تیکه فوم رو کانسپت می بینی مشکل من نیست
ramin
۶ بهمن ۱۳۹۱خدا میدونه اگه یه موقع تولید بشه به چه قیمتی میخوان بندازن به مردم!!!
اسدالل
۶ بهمن ۱۳۹۱طراحیش وحشتناکه بخصوص جلو پنجره ی نافرمش که انگار لبو لوچه ش ور اومده!
اسدالل
۶ بهمن ۱۳۹۱خودش حاضره اینو بخره؟
امید
۷ بهمن ۱۳۹۱فقط میتونم بگم با این وضعی که خودروساز داخلی دراوره و استعدادهای ایرانی رو بدون هیچ دلیلی نادیده میگیره کار شما یه قیامه اما ترو خدا این تنها کارتون نباشه اگه منو قابل بدونید حاضرم طرح بدم!؟
محسن
۷ بهمن ۱۳۹۱بد نیست خوشگله اگه موتوری هم مثل ظاخرش باشه عالیه
فرید
۷ بهمن ۱۳۹۱سلام-واقعا آفرین به همهشون ، میدونم با چه مکافاتهایی دست و پنجه نرم کردند که تونستد این پروژه رو انجام بدند.آفرین آفرین آفرین.
ای کاش از مشخصات موتورش هم مینوشتید اولین تولید رو من حاضرم بخرم.
ایمان
۷ بهمن ۱۳۹۱این یه ماکته همین…. خبری نیست نه موتور داره نه طراحی داخلی ما در تولید پراید خود کفا بشیم کانسپت پیشکشمون ما کنسرو می تونیم بسازیم اما کانسپت یه کم از سرمون زیاده
naiem
۸ بهمن ۱۳۹۱ای بابا عرب ها(!!!!) سوپر اسپرت طراحی میکنن با تودوزی طلا ما هنوز نمی تونیم یه طرح رو وصورت کارخونه ای نولید کنیم!!
راحله
۸ بهمن ۱۳۹۱چرا هیچ توضیحی در موردش نیست؟
توان موتور، سیستم انتقال قدرت، چرخهای محرک و …
ehsan
۸ بهمن ۱۳۹۱واقعا زشته
چکاوک
۸ بهمن ۱۳۹۱ایا این خودرو دو درب میباشد یا از طریق کنترل درهاش باز و بسته میشه
Gamer
۸ بهمن ۱۳۹۱اولا که بهشون خسته نباشید میگم چون واقعا استعداد دارن اما شرکت های خودرو ساز داخل ایران از طراحهای متفکر ایرانی استفاده نمیکنن … و فقط فکر اینن چطوری کاسبی کنن
متاسفانه شرکت خصوصی هم نداریم تو ایران که این استعدادارو کشف کنه و بها بده یعنی نمیزارن داشته شرکت خصوصی باشه !
ماشینی که میبینی جلوش شبیه شارک و استون مارتین همچنین پشت اون شبیه مازاراتی هست ..
موتورش هم ۱۶۰۰ یا ۱۸۰۰ و در کلاس c
ایرانی ها حقشون بیشتر از ایناس
حسین
۹ بهمن ۱۳۹۱خیلی مونده تا عربا ماشین طراحی کنن!!!
esi
۹ بهمن ۱۳۹۱سلام به همگی
در جواب دوستانی که همیشه عادت دارن ایراد بگیرن بگم که این که یه فردی خارج از حرفه خودش اومده به جوونا و استعدادشون بها داده جای تقدیر داره وباید نشان لیاقت بگیره
در ضمن همه طراحان دنیا که مادرزاد طراح نبودن اول ماکت ساختن ایراداشو گرفتن شروع کردن واسه طراحی موتور و….
شما دوستان هم تشویقشون کنید تا دلگرم بشن وپیشرفت کنند
یه خسته نباشید جانانه وزنده باد ایران و ایرانی پرتلاش وسختکوش
behnam
۹ بهمن ۱۳۹۱تو گوگل سرچ کنید Python (پایتون) ببینید چی نشونتون میده بعد ببینید شبیه این ماشین هست یا نه ؟؟؟؟
amin
۱۲ بهمن ۱۳۹۱چراغاش ماله bmw
جلوش قاطی شده با مازراتی استون مارتین سرشو کشیدن پایین
عقبش مخلوتی دوباره با استون ووبا ماشین های دیگه ..موتورش در آیینده
موتور ملی 1673.236 سی سی
سه گا نه سوز
اسب بخار از 100 داره تا 120 130 140
تعداد سوپاپ واسه 2 سیلندر اول 12 تا واسه 2تا دیگه مدل پرایدی زوری 4 تا … کلا میخرمششش
ی بنده خدا
۱۳ بهمن ۱۳۹۱رفیق چند روز دیگه وانتش هم میاد !!!!!!!
دلال
۱۳ بهمن ۱۳۹۱به نظر من با اون 100 میلیونی که خرج این یونولیت کرده و از اول هم معلوم بود که هچ کارخانه ای بهش بها نمیده چون دو کارخانه معروف ما فقط با تغییر چراغ مدل های جدید و با نام های جدید به بازار عرضه میکنند و مثل هلو هم میفروشند_ میتونسند چند تا پراید خرید کنن بعد هر پرایدو 5 یا 6 میلیون بالاتر بفروشند البته تو این بازارریسک بالایی داره اما نه به اندازه کار اونا که 100 میلیونو کلا بر باد دادن.
بنده خدا
۱۳ بهمن ۱۳۹۱اخه تصورش سخته که موتور پژو یا پرایدو رو این اتاق بزارن_فک کردی کارخونه هامون میان موتور 3500 طراحی کنن واسه این یا اگه بخوان میتونن؟ اخه خنده دار نیست یه همچین استیلی با شتاب و سرعت و صدای موتور پراید تو خیابون راه بره. نه خداییش این ماشین ظاهرا باید 500 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشه . شبیه به ماشین های خیالی تو بازی های کامپیوتریه!!!
مرتضی
۱۳ بهمن ۱۳۹۱عالیه
خسته نباشید جانانه به جونای ایرانی
ادامه بدید چرا که ایرانی می تونه
صالح
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خدایش دمتون گرم این یعنی طراحی ماشین.نه مثل وانت پرایدمگه گاهی مجبورید طرح بدید.انشاا.. پیتون بیاد تو بازارالبته قیمتشم باید دید.ولی حداقل باعث خجالت نیست