نیسا تینا خودرویی است که برای نخستینبار در سال ۲۰۰۳ و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به تولید میرسید اما نسل دوم آن که نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.
نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته میشود.
هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر ۲.۵ لیتری (این مدل با نام 250XV مشهور است) با توانایی تولید ۱۸۲ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر بهره میبرد.
سیستم تعلیق این خودروی ۱۵۵۰ کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن ۲۰۴۰ کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به ۵.۷ متر رسانده که نسبت به طول ۴.۸ متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.
سیستمهای کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.
ایربگهای سرنیشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعا به ۴عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.
ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملا مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.
نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب ایندو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطلکردن گارانتی ۳۶ ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد ۹.۶ ثانیهای نیز برای شتاب آن دست یابید.
اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلیها بگونهای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از اینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملا از آنها میگیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاینها بویژه در سرعتهای ۱۱۰ تا ۱۲۰ این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.
قیمت تینا در بازار در حدود ۶۳ تا ۶۷ میلیون تومان است که با داخلی شدن ساخت آن ، شاید تا حدود ۵۴ میلیون تومان نیز کاهش یابد.
- *متن فوق چکیدهای است اصلاحشده از مقاله « از سرزمین خورشید تابان » به نویسندگی علی رزوان و مسیح فرزانه؛ چاپ شده در سیصد و چهل و یکمین شماره مجله ماشین.
arefeh
۱۶ مرداد ۱۳۹۲عالی
asa
۲۱ شهریور ۱۳۹۲البته به زیبایی کابین ماشین های المانی نیست بی اغراق!!
M.R
۱۷ مهر ۱۳۹۲افسوس که افسانه هست…….
اسی 2160
۱۲ آبان ۱۳۹۲زیرش خیلی کوتاه هه تو دست انداز ها گیر میکنه ماکسیما تو هوا میگیرتش
الاشتی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲دوست عزیز ماکسیما3000سی سی هستش
حسن
۱ بهمن ۱۳۹۴سلام
اسی باید بگم که گیربکس تیانا cvt هستش ماکسیما با 500 سی سی موتور قوی تر و 48 اسب بخار بیشتر به گردشم نمیرسه برو درگاشو نو ببین حتما گیربکس cvt پیوسته دنده عوض میکنه بدونه اینکه شتاب کم شه ولی ماکسیما وقتی دنده عوض میکنه میفهمی برو در مورد cvtمطالعه کن
amir.t.
۲۲ آبان ۱۳۹۲خیلی بد فرمه ….
حامد
۲۳ بهمن ۱۳۹۲با سلام.خواستم بدونم مدلهای 1390 و 1391 دارای گیربکس cvt هستن یا فقط اتوماتیک هستن؟
امیر
۳ اسفند ۱۳۹۲به آدم شخصیت می ده
امین اقا !
۲۴ اسفند ۱۳۹۲سلام دوستان من و پدرم مصمم بودیم تویوتا کمری 2013 یا 2014 صفر بخریم و اصلا به فکر تیانا نبودیم تا اینکه اتفاقی تو همشهری یه مورد استثنایی پیدا کردیم فول وارداتی 2009 کارکرد 8000 رنگ بادمجونی ( عنابی تو سند خورده ) من شناختم از تیانا همین بود که شنیدم با کیفیت ترین خودروی کشوره با کارشناس رفتیم اصالت و تقریبا صفر بودن ماشینو تایید کرد الان خیلی راضیم و خوشحالم که تویوتا نخریدم چون پشت تویوتا هم نشسته بودم از اپشن که هیچی نداشت حداقل با 120 تومن ادم انتظار داره سانروف صندلی چرم چیزی داشته باش خلاصه با 114 معاملش کردیم اگه سوالی داشتید دوستان من در خدمتم amin.r72@gmail.com
محمدرضا
۱۵ شهریور ۱۳۹۳اتفاقا تینا آپشن خیلی کم داره…
Majid.r
۲۸ اسفند ۱۳۹۲هرچی هم باشه برند نیسانِ
رضا احمدى
۹ فروردین ۱۳۹۳الان که اتفاقى این مقاله رو خوندم جیگرم کباب شد.یه ماشین با همون سطح کیفى تولید عرض سه سال حدود صد میلیون گرون شده.شما کشورى رو میشناسید که این طورى باشه؟
تيانا
۱۳ فروردین ۱۳۹۳سلام من تجربه تیانا را داشتم ماشین بسیار نرم و خوش فرمانی است اما جند مشکل کوجک که نتیجه مونتاز است داشت که فروختمش اول وضعیت دوربین و سنسور است که قابل جایکزین أما اول کارانتی رو مخدوش می کردبعد جنس اصل نمیشه دوم سیستم صوتیش بود که حتیusb خور نداشت و کیفیت بایینی داشت بعد یکسری ایتم های اولیه مانند بازشدن درب کابوت بدون جک اینها همه باعث شد که با تردید به کیفیت این ماشین در اترمونتاز بنکرم حتما به این موضع هم توجه کنید که بازار دست دو خوبی ندارد و وقتی کسی ۱۴۰میلیون بول ماشین میده ریز بین میشه الان کمریSE2013دارم این ماشین هم بعضی ابشن ها رو نداره متل أبینه تاشو کرم کن سرد کن صندلی مموری صندلی ولی این ابشنها کاربرد روزمره زیادی ندارد بهر حال از بین ماشین هایی که داشتم درسدانها اول کادنزا بعد تیانا هندلینک و نرمی فوقالعادهای داشتند
SINA NASERI
۲۰ خرداد ۱۳۹۳نسبط به قیمتش خوبه
محمدرضا
۱۵ شهریور ۱۳۹۳من اگه پولشو داشتم بدون شک مزدا3 نیو میرفتم حتی اگه یه خانواده 4-5 نفره هم داشتم…
علی
۱۹ مهر ۱۳۹۳فوقالعاده است ! من دارمش کارم ماشینه عشق ماشینم هستم!!
بینظیره تو کلاس و قیمت خودش√
رقیب۶سیلندرش ماکسیما و آزرا هستن با حجم موتور و مصرف سوخت و آپشن کمتر!!
آزرا که صحبتش نیست با اون استهلاکش تازه مقایسه ماشین کره ای با ژاپنی اصلن اشتباهه!!!
ماکسیما هم که به تاریخ پیوسته…
علی
۱۹ مهر ۱۳۹۳حجم موتور بالاتر مصرف بیشتر آپشن کمتر(آزرا و ماکسیما رو میگم)
رقیباش تو ایران لکسوسis250 وتویوتا کمری هستن! تویوتا آپشن نداره ۴ سیلندره شتابش کمتره و..
فقط یک سقف پاناروما فلان قدر قیمتشه!! اگه تو این رنج قیمت این آپشنها رو بخوای چاره ای جز کره ای های ۴ سیلندر(سوناتا و اپتیما) نداری! که بنظر من شاگرد نیسان هم نمیشن کره ای ها!!!
تو این قیمت تو ایران محشره ! رقیب نداره!! ژاپنی بی همتا!
گفتم که کارم ماشینه (نمایشگاه دارم) یعنی همه جور ماشین داشتم و دارم پس بهتر از یکی که یه ماشین داشته میتونم مقایسه کنم! در ضمن جدا از اینکه کارم ماشینه , عشقم هم ماشینه!! عشق ماشینم!
شک نکنید تو رنج قیمت خودش و سایز اتاق و کلاس خودش با این آپشنها وگیبرکس cvtمعرکش رقیب نداره!
البته چند تا ضعف جزیی داره که قابل اغماضه چون بقیه ماشینها هم بی عیب و ضعف نیستن.
√√ درود…
AMIR HOSSEIN
۱۶ آبان ۱۳۹۳اینکه میگن با سه تا سرنشین بزرگسال کف ماشین به خیابون گیر میکنه چیه دیگه؟
AMIR HOSSEIN
۱۶ آبان ۱۳۹۳تویوتا کرولا2014 GLIخوبه؟
حمید
۱۹ مهر ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان. من میخوام یک نیسان تیانا بگیرم.البته مدل 90 تا 91 . چون ظاهرا صفرش دیگه تولید نمیشه. ایا سیستم صوتی تیانا فلش هم مثل کمری و سوناتا میخوره یا نه؟ یکی میگفت که فقط چنجر داره… .چطوری میشه ارتقاش داد؟
m..y
۱۰ آبان ۱۳۹۵آقا من میخوام مدل92شو بگیرم.ایا کف این ماشین ب قدری پایینه ک به دست اندازهای شهری گیر کنه؟؟؟مصرف سوختش چطوره؟ممنون
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۵رقیب های این چیه طرف کره ای نمیخوام برم واقعا اعصابمو خورد کرده با 140تومانی که این قیمت داره چی میشه خرید؟
foadqaderi138224
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ببخشید قیمت نیسان تیانا صفر 2012 مونتاژ چنده
sf
۲۶ شهریور ۱۳۹۶من مدتیه خریدم و باهاش مشهد تهران رفتم.ماشین خوب و نرمیه و مصرف سوختش حدود 10 هست.متوجه تعویض دنده هاش نمیشم.ولی عیب هاش بیشتر شامل نداشتن مونیتور خوب و دوربین و سنسور عقب وضبط بدون فلشش هست.موتور و گیربکسش من ندیدم کسی بد تعریف کنه.مدل 2011 با مقدار کمی رنگ خریدم توی رنج صدمیلیون.فعلا که راضیم و میخوام نگه دارمش…یا علی
محمد صدرا
۱۴ مهر ۱۳۹۶بهترین و زیباترین ماشین در این رده
حميد
۲۸ آذر ۱۳۹۶سلام … این ماشین فوق العادس …. خواهشا کسی که سوارش شده نظر بده … سواریش و نرمیش و سکوت توی ماشین و کیفیت بالای همه چیز توی این قیمت محشره … قدرت موتورش عالیه … کنترل ماشین همه جوره تو دستته …. صندلی های عقبش محشره و لذت سفر رو تجربه می کنه … کفش زمانی که ماشین پر سرنشین باشه تو برخی از سرعت گیر های دست ساز غیر استاندارد ممکنه گیر کنه اما اونقدر این ماشین اصالت داره که به این راحتیا مشکلی براش پیش نمیاد … من زمانی که بتونم 100میلیون تومن ماشین گرون تر بخرم عوضش می کنم.
مسعود
۲۲ اسفند ۱۳۹۶من یدونه مدل 92 دارم بسیار ماشین نرم وپرشتابیه و با کیفیت،بین مزدا 3 نیو و تینا مونده بودم که تینارو خریدم،قطعاتش یه کم گرونه ولی حالا حالاها خراب نمیشه،فقط گیربکسشه ک اونم روغنش وخنک کنندش اوکی باشه هیچ درد سری نداره