PDK یک سیستم انتقال نیروی دو کلاچ است که جابجایی دنده را در کسری از ثانیه و بدون انقطاع نیرو (که معمولا توسط کلاچ گیری انجام می گیرد) امکانپذیر می سازد. این سیستم اولین بار در گروه ۹۱۱ ها جهت بهبود کارایی به کار برده شد.
PDK دارای ۷ دنده قابل تعویض است دنده های ۱ تا ۶ که دنده های اسپورت و سرعتی هستند و دنده هفتم با نسبت بالا که برای کنترل سرعت های زیاد با کاهش مصرف سوخت همراه است.
در حقیقت PDK تلفیق دو گیرباکس در یکی است و به همین دلیل هم دارای دو کلاچ تلفیقی متناوب به طوری که یک اتصال غیر مستقیم بین شفت و موتور (شفت اول درون شفت دوم) وجود دارد که در هر لحظه جریان انتقال نیرو فقط به یک کلاچ وارد میشود و با تعویض دنده بعدی کلاچ دوم شروع به کار می کند این عمل باعث می شود که نیرو به طور کامل از گیرباکس گرفته نشده تا باعث اتلاف نیرو، هدر رفت زمان و همچنین مصرف سوخت بالاتر شود و در نهایت یک کلاچ باز شده و به سرعت انتقال نیرو را بر عهده می گیرد و کلاچ دوم در همان زمان و در کسری از ثانیه بسته می شود.
مزایا: سرعت بالا و بهبود فرماندهی ، کاهش مصرف سوخت، نهایت راحتی، تعویض دنده بسیار سریع و زمان پاسخ دهی کم
Hesam
۱۰ خرداد ۱۳۹۱کمی تخصصی تر توضیح میدادید
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴همینم نمفهمیدیم
آرش
۱۰ خرداد ۱۳۹۱منظوری بودی کی یاخجیلایداندی.چوخ اوستونی وورما.
parthia
۱۰ خرداد ۱۳۹۱آقا حسام مطالب تخصصی تر رو به زودی اضافه می کنم
سپاس از نظر شما
parthia
۱۰ خرداد ۱۳۹۱آقا آرش لطفا فارسی بنویسید
محسن
۵ فروردین ۱۳۹۴منظور آقا آرش خان عزیز اینه که یاخجیلایداندی.چوخ اوستونی وورما.
:)
یعنی میگن که منظور شما اینه که از اون گیربکس خوباست حالا لازم نیست زیاد تخصصی برین توش
محسن
۱۰ خرداد ۱۳۹۱یعنی از کلاچ پراید هم بهتره؟
سهیل
۱۰ خرداد ۱۳۹۱خوبه که شرکت پورشه به فکر چند صدم ثانیه توی تعویض دنده هست و روز به روز پیشرفت میکنن
هرچند این کار شاید 1ثانیه یابیشتر در شتاب ماشین بیشتر بشه مثلا قبلا در 4.6ثانیه به 100کیلومتر میرسده الان در 3.8 ثانیه به 100 میرسه
نه مثل ایران خودرو یا سایپا که ماشیناش بالای 15ثانیه هست تازه میزنن 12 ثانیه
خودرو سازان ایرانی یکم یاد بگیرن
fireday
۱۰ خرداد ۱۳۹۱فدای اون دکمه های کنار دندت.اونا دیگه چی هستن؟ یه کلاس آموزشی 3 جلسه ای لازم داره
AMIRHOSSEIN
۱۳ خرداد ۱۳۹۱من همشو بلدم
Ali-N
۲۷ خرداد ۱۳۹۲افرین
محمدعلی
۱۰ خرداد ۱۳۹۱ما سال 81 یه پژو داشتیم که اکثر قطعاتش فرانسوی بود خداییش بیش از 1000 بار من تیکاف زدم باهاش چون مال بابام بود بعد که سر کار رفتم سال 88 به خاطر همون پژو یه پژو 405 گرفتم تو اولین تیکاف صفحه کلاج سوخت چونکه صفحه کلاجش اولا چینی بود دوما خیلی کوچکتر از صفحه کلاج های پژوهای قبلی بود . منم سریع ماشین رو فروختم و دور ایران خودرو رو خط کشیدم الانم به ناچار یه پراید دارم
محمدعلی
۱۰ خرداد ۱۳۹۱راستی تنها ماشینی که چینی نشده بود همین 206 بود که اونم الان کمپلت چینه اولین کاری که کردند صندلی های عقبش رو دزدیدند پرایدی زند (پیشترفت صنعت)
بابک
۱۱ خرداد ۱۳۹۱آقا هیج چیز پیکان خودمان نمشد مخصوصا نمره قزوینش که یا پا پانومراس.
علی
۱۱ خرداد ۱۳۹۱آقا بابک قربون دهنت.
پیکان جوانان مدل ۵۷ داشتم با پارس کورس گذاشتم نتونست بگیرتم.
تنها مشکلش اینه که ۱۰۰ ی۲۷/۲۸ تا میسزونه.
رو همین حساب با مدل ۸۲ انژکتوری عوض کردم حلا با همون جوانان که کورس میزارم نمی تونم بگیرمش!!!!!
این است خودروی ایرانی!!!!!!!
mamad
۱۲ خرداد ۱۳۹۱الفا رومئو جولیتا هم دو کلاچه است.
AMIRHOSSEIN
۱۳ خرداد ۱۳۹۱لکسوس که 8 دنده دارد ساده تر از این مدل است
MATIN
۲۳ خرداد ۱۳۹۱ممنون اقا ..خلاصه ومفید بود … امیدوارم تو نسل جدید از این گیربکس دو کلاجه تو خودروهای ما هم استفاده بشه…هیچ جای نا امیدی نیست یه روز خوب میاد که ما هم سوار ماشین ایرانی بشیم که دو کلاجه باشه …
من قول میدم یه شرکت خودرو سازی میاد که خواسته های ایرانی ها رو جواب بده !!!
از سایت پدال ممنون که این فضا رو ایجاد کرده که همه نظرشونو بدن و یه خواسته از شما مدیران عزیز این سایت دارم ….صدای ما رو به خودرو سازهای داخل برسونید تا بلکه یه تحولی تو خودشون بدن ….ممنون .موفق باشید.
سیاوش
۲۷ خرداد ۱۳۹۱سلام لیور دنده هواپیماست!!!
علي
۱۶ تیر ۱۳۹۱گوارا باشه اون حقوقی که مهندسین شرکت پورشه دارن میگیرن از شیر مادر حلالتر باشه این مهندسین ایران خودرو و سایپادارن چی کار میکنن نه تولیدی نه خلاقیتی نه ابتکاری بابته چی حقوق میگرن خودرو ها رو که 30 سال پیش یکی طراحی کرده الان هم کارگرهایه زحمت کش مونتاز میکنن به نظر من همشونوباید اخراج کنن تا هزینه شرکت ها بیاد پایین
Ferya
۱۷ تیر ۱۳۹۱عکسو دیدم سرم مثل دود کش هپکو دود کرد !!!
most wanted
۱۹ مرداد ۱۳۹۱مطلب کوتاه بود درست نفهمیدم بیشتر توضیح بدین
شهرام
۱۵ دی ۱۳۹۱سلام از دوستان عزیز خواهش می کنم چنانچه کتابچه راهنمای استفاده از دگمه های داخل کابین پورشه کاین توربو در دسترسشون هست لطف کنن و برای بنده ایمیل کنن shssnsp@yshoo.com خیلی خیلی ممنون
عرفان
۱۷ بهمن ۱۳۹۱من که درس نفهمیدم داستان چیه؟
یادمه بچه بودیم یه کامیونیی بود
به نام (ماک)
که میگفتن دو تا دنده داره
میگفتن دنده اولی که4تاش تموم شد
دنده ی دوم و میزنی 1
بعد دوباره دندهی اولی که 4 تاش تموم شد
دنده دومی رو میزنی رو 2
خلاصه همینجور ادامه داشت
تا4 ظرفیت دنده دومی به آخر برسه..
اما اینی که شما میگی دو تا کلاچ داره رو نفهمیدم
ایمان131
۱۷ شهریور ۱۳۹۲منکه نفهمیدم چی شد ولی اینو میدونم که شرکته مردعلاقم یهنی بوگاتی لز ان استفاده میکنه
علی عقیلی
۱۶ دی ۱۳۹۲من یه ماه پیش تو دانشگاه بودم سر کلاس
استادم گفت مارو یه دوره بردن شرکت سایپا برای بازدید
گفت وقتی رسیدیم به اتاق طراحی راهنما گفت لطفا اروم بیاید و ساکت باشید
گفتیم چرا ؟
راهنما گفت اخه طراحا خوابن یه وقت بیدار نشن !!!!!!!!
حامد صبوری
۲۱ آذر ۱۳۹۳پورشه محبوب قلب همه عاشقان سرعت و کلکسیونرهای دنیاس
Muhammad
۳۱ خرداد ۱۳۹۴حامد جان واقعا حرفتو تایید می کنم. پورشه یه سوپر اسپرت ساز تمام عیار از اشتوتگارت هستش که هیچ کدوم از خودرو ساز های آلمانی در کلاس سوپراسپرت نمیتونن پورشه رو شکست بدن !
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴گیربکس 2کلاچه بی ام و هم همین طوریه؟؟
رامین
۲۷ دی ۱۳۹۴ایراد گیر بکس دو کلاچه اینه که در توقف حتی کوتاه در ترافیک حتما باید گیربکس را از وضعیت D به N تغییر داد تا کلاچ داغ نکنه و نسوزه
aliHOZA
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲نه الان اینطور نیست. تو توقف اگر ترمز پارک خودکار فعال باشه یا اگر کامل توقف کنید و پدال ترمز را کامل فشار بدید مشکلی پیش نمیاد.
زمانی داغ میکنه که حالت نیمکلاچ برای ماشین پیش بیاد. مثلا تو ترافیک هی آروم با سرعت ۵ کیلومتر حرکت کنی.
محمد جواد
۲۱ تیر ۱۳۹۵من سوار پانامرای توربو شدم روی فرمون و دندش نوشته بودpdkواقعا جتf14ست شتابش قلب آدمو از جا میکنه
GHAHRAMANI
۲۵ تیر ۱۴۰۲آخ آخ آخ نگو ؛ هواپیمان واسه خودشون