اختصاصی پاریس :
با مهم ترین محصول پژو در نمایشگاه شروع می کنیم . سوپرکار Onyx که با پایان یافتن شمارش معکوس برای رونمایی اش ، سرانجام در پاریس به روی صحنه رفت . Onyx حاصل چکیده ی طرح های مجمو عه ای است که با پژو اسپرت و دپارتمان R&D پژو – سیتروئن در ارتباط هستند . به گفته ی Sandeep Bhambra مدیر گروه طراحی پروژه ، Onyx تمام طراحی های محصولات آینده پژو را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد ، بطوریکه این خودرو دروازه ای است به سوی محصولات خاص و متفاوت از پژو که در آن ها به کوچک ترین جزئیات نیز توجه خاصی می شود .
استفاده از سیستم انتقال قدرت خودروهای مسابقات لمانز در Onyx سبب شده تا شاهد خودرویی توانمند باشیم . سوپرکار فرانسوی ، خودرویی موتور وسط است با موتور ۳.۷ لیتری V8 هیبریدی که ۶۰۰ اسب بخار را به ارمغان آورده است و نیروی محرکه اش را به کمک جعبه دنده ۶ سرعته sequential به چرخ های عقب منتقل می کند . Onyx همچنین دارای یک سیستم بازیابی انرژی است که انرژی حاصل از ترمزها را به باتری یون – لیتیوم منتقل می کند و با تخلیه انرژی منتقل شده به خروجی با قدرت ۸۰ اسب بخار بیشتر دست می یابد .
ابعاد این مدل مفهومی به طول ۴۶۵۰ میلی متر ، عرض ۲۲۰۰ میلی متر و ارتفاع ۱۱۳۰ میلی متر می باشد . این پیکره ضریب درگ ۰.۳ را دارا می باشد . بیش تر قسمت های Onyx از مواد فرآوری نشده ساخته شده است به طور مثال در درها و بال ها از ورقه های مسی و در سقف و پنجره ها به جای شیشه از مواد اکریلیک سبک وزن و همچنین در قسمت های مختلف از پنل های فیبرکربنی استفاده شده است . کابین Onyx ، به صورت فضایی یک تکه ساخته شده که شما هیچ دوخت و یا پیوندی در آن نمی بینید . داشبورد نیز از چوب ساخته شده که این چوب ها از روزنا مه های بازیافتی شکل گرفته اند. اما بعید به نظر می رسد که Onyx به تولید انبوه برسد .
پس از سوپرکار پژو به سراغ محصولی دیگر می رویم که روح موتور اسپرت در آن دمیده شده تا منجر به خلق محصولی پرقدرت گردد . این کوپه ی اسپرت که RCZ R نام دارد ، در پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت و با توجه به برنامه ریزی های پژو در سال آینده وارد بازار خواهد شد . این خودرو با همکاری بخش موتور اسپرت پژو ، پژو اسپرت ، توسعه یافته است . موتور ۱.۶ لیتری بنزینی RCZ R با دستکاری های پژو اسپرت توانسته به قدرت ۲۶۰ اسب بخار دست پیدا کند ، یعنی این موتور به ازای هر لیتر ۱۶۰ اسب بخار تولید می کند که عددی فوق العاده می باشد . علاوه براین پس از جراحی صورت گرفته در هر کیلومتر ۱۵۵ گرم CO2 توسط این ماشین به هوا فرستاده می شود . برای ارئه رانندگی اسپرت سیستم تعلیق بهینه سازی و به آن دیفرانسیل لغزش محدود Torsen اضافه شده است . برای این مدل طرح های مختلف کابین و نمای بیرون بعلاوه ی رینگ های مختلف قابل سفارش است .
در کنار نسخه ی ویژه از مدل استاندارد RCZ نیز پس از فیس لیفت رونمایی شد . از جمله تغییراتی که پس از فیس لیفت دیده می شود می توان به جلو پنجره مشبک جدید ، تجدید نظر در طراحی چراغ های LED و اضافه شدن قاب کرومی برای ورودی هوا با طراحی جدید اشاره کرد . علاوه براین سعی شده تا با ارائه ی رنگ ها و رینگ های مختلف و تجهیزات مختلف کابین جانی دوباره به پیکره ی این کوپه فرانسوی تزریق شود . اما موتور مورد تغییر قرار نگرفته تا RCZ با همان موتور هی ۱.۶ لیتری بنزینی با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و موتور ۲ لیتری دیزل با قدرت ۱۶۱ اسب بخار در خیابان ها به ماجراجویی بپردازد . البته برای موتور بنزینی جعبه دنده ای اتوماتیک به صورت آپشن در نظر گرفته شده است .
خوروی بعدی سدانی جمع و جور با نام پژو ۳۰۱ است که پژو آن را برای بازار کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته است تا شاید با فروش خوبی که برایش پیش بینی کرده اند ناجی پژو در این شرایط بد اقتصادی اش شود . این سدان ۴۴۴۰ میلی متری به لطف فاصله ی دو محور ۲۶۵۰ میلی متری اش قادر است تا فضای بار ۵۰۶ لیتری را در اختیار مالکانش قرار دهد که امتیازی مهم در این کلاس به شمار می آید . فهرست گسترده ای از تجهیزات ایمنی مانند ABS ، ESP ، سیستم ترمز اضطراری و چهار کیسه هوا برای ۳۰۱ تدارک دیده شده است .
این خودرو پس از ۲۰۸ ، دومین خودرویی است که از موتور جدید بنزینی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری VTi بهره می برد . قدرت این موتور توسط جعبه دنده ی اتوماتیک و یا دستی منتقل می شود . علاوه براین دو موتور ۱.۶ لیتری ، یکی ۱.6HDi دیزل و دیگری ۱.6VTi نیز ، طیف موتورهای در نظر گرفته شده برای این مدل را تکمیل می کنند . از مواردی که برای کابین ۳۰۱ می توان سفارش داد می توان به اتصالات USB ، بلوتوث ، MP3 ، هندزفری تلفن و سیستم کمک پارک عقب اشاره کرد . ۳۰۱ در کارخانه ی پژو به نام ویگو در اسپانیا ساخته خواهد شد . فروش این خودرو ابتدا در تاریخ ۱ نوامبر در ترکیه و سپس در آسیای مرکزی ، خاورمیانه ، اروپای شرقی و مرکزی ، روسیه ، امریکای لاتین و آفریقا آغاز خواهد شد .
پژو ۲۰۰۸ رقیبی است برای نیسان جوک که در پاریس اولین رونمایی خودش را تجربه کرد . ۲۰۰۸ براساس کانسپتی که در نمایشگاه پکن امسال رونمایی شد طرح ریزی شده است . ۲۰۰۸ به طول ۴.۱۴ مترو عرض ۱.۷۴ متر است که در مقایسه با نیسان جوک طویل تر و باریک تر است . در طراحی ۲۰۰۸ رگه هایی از ۲۰۸ ، مانند جلوپنجره ، پنجره جلو و فرورفتگی ها دیده می شود . قدرت ۲۰۰۸ توسط یک موتور ۱.۲ لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار تامین می شود . کشورهای فرانسه ، چین و برزیل میزبان محصول جدید پژو خواهند بود .
در پایان به بررسی سه محصول با یک ریشه می پردازیم ، محصولاتی که همه از پژو ۲۰۸ مشتق گرفته شده اند .
208XYخودرویی است لوکس تا بتواند پژو را در این بازار که طرفدارهای خودش را دارد صاحب نماینده کند . این خودرو اولین بار در ژنو رونمایی شد. و حالا دوباره به پاریس آمده تا با طیف وسیعی از تزئینات خارجی و داخلی نگاه قشر مرفه را به خود معطوف کند . از جمله تزیینات مورد استفاده در نمای خارجی می توان پوشش آینه ها ، تریم چراغ های مه شکن و پنجره ها ، رکاب های برجسته و شیشه های مات را برشمرد . رینگ های ۱۷ اینچی آلیاژی ، طرح خاص روی سقف و نشان XY از مواردی هستند که بعنوان آپشن در نظر گرفته شده اند .
پس از نمای خارجی به داخل کابین می رویم ، جایی که شاهد پدال های آلومینیومی ، تریم های سفارشی و کروم کاری ها در کنار داشپورد براق برنزی و پوشش هایی از آلکانترا و پارچه هستیم . برای 208XY دو گزینه بنزینی و دیزلی برای پیشرانه قابل انتخاب است ، که موتور بنزینی ۱.۶ لیتری کارآمدتر است و تنها ۹۸ گرم CO2 در هر کیلومتر تولید می کند .
مدل بعدی 208GTI نام دارد که تنها ۵۴ دستگاه از آن ساخته خواهد شد و فروش آن برای اواخر سال ۲۰۱۳ برنامه ریزی شده است . ۲۹ دستگاه از این تعداد برای شماره گذاری به انگلستان فرستاده می شود . این مدل نسبت به ۲۰۸ استاندارد قوی تر و در شاسی ارتقا یافته تر است . GTI های تولید شده به صورت مجزا نمره می شوند و اولین پژوهایی هستند که به SAT-NAV و رادیوی دیجیتالی مجهز خواهند شد . رینگ های آلیاژی ۱۷ اینچی کربنی Onyx از دیگر مواردی است که ظاهری متفاوت به این سری بخشیده است .
و سرانجام به سراغ نسخه ای از ۲۰۸ می رویم که روح مسابقات در آن دمیده شده و این از ظاهرش کاملا نمایان است . 208 تیپ R5 خودرویی است که جایگزین مدل ۲۰۷ سوپر ۲۰۰۰ در دسته ی R5 خواهد شد . با توجه به قوانین مسابقات از خودروی حاضر در مسابقه حداقل باید ۲۵۰۰۰ دستگاه ساخته شده باشد ، به همین دلیل پژو به سراغ این سوپرمینی محبوب خود رفته است . همانند ۲۰۷ سوپر ۲۰۰۰ این خودرو از ۴ چرخ متحرک ، جعبه دنده ی ۵ سرعته ترتیبی و سیستم تعلیق خاص برای سفرهای طولانی بهره می گیرد . اما به جای موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری ۲۰۷ سوپر ۲۰۰۰ از موتور ۱.۶ لیتری مجهز به توربو با قدرت ۲۸۰ اسب بخار استفاده شده است . مواردی مانند اسپویلر ، گلگیرهایی با قوس بیش تر و رینگ های ۱۸ اینچی باعث تغییراتی در ظاهر این خودرو نسبت به مدل استاندارد شده است که این تغییرات کاهش وزن ۴۰ کیلوگرمی اش را در پی داشته است . ۲۰۸ تیپ R از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ در مسابقاتی مانند IRC و رالی قهرمانی اروپا به رقابت خواهد پرداخت .
asha
۷ مهر ۱۳۹۱ما هم نمایشگاه داریم…چی فکر کردید؟!
سمند داریم چندین نوع…LX…LX CNG…soren…Soren CNG…دنا با بدنه سمند…رانا با بدنه 206…207 با بدنه 206…پراید 111 112 113 114 و… با بدنه فورد آمریکا از سالها پیش تا کنون…چی فکر کردید واقعا؟!!!
hojjat.panahzadeh
۷ مهر ۱۳۹۱واقعا خیلی تاسف میخورم واسه صنعت خودروسازی ایران. خود پدال مطلبی گذاشته بود ایران خودرو تو سال 1341 و هیوندا موتورز تو سال 1346تاسیس شده. حالا ببین اونا سنتینیال و سوناتا و. ..: میزنن ایرانخودرو ههم سمند میزنن. !
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴پیکان وانت هم میزنن
hesan
۹ مهر ۱۳۹۱سیییییییییس.
هیچی نگید بینم.
برید همون 206 سوارشید.اه.
ali.af
۷ مهر ۱۳۹۱تو رو خدا ببین پژو چیکار میکنه . ما که از پژو این
گاری های که ایران خودرو درست مکنه دیدیم.
رضا
۷ مهر ۱۳۹۱چرخ اون گاری رو هم دیگه ب ایران نمیدن..
mostafa
۷ مهر ۱۳۹۱“یکی از آقایان” در جواب به عقب بودن تکنولوژی در ایران
” ببینید اروپایی ها در قرن 14 کجا بودند ، الان ما در قرن 14 کجاییم . با توجه به اینکه سالهای قمری چند روز کمتر از سالهای شمسی است ما در قرن 21 قمری از اروپایی ها جلوتر خواهیم بود…..!
خوب دوستان عزیز وقتی بالا سری های ما اینجورین باز باید خدا رو شکر کرد که با فرغون نمیریم سر کار ، چون اگه در مورد ماشین از همین آقا بپرسید حتما میگه اروپایی ها با اسب و خر میرفتن بیرون !
بازم شکر که “ویران خودرو” و “سایپا نامطمئن” هست….!
علی
۷ مهر ۱۳۹۱ایتتون عالیه.خسته نباشید.خدا قوت
احمد.ف
۷ مهر ۱۳۹۱این ۳۰۱ چقدر شبیه رانا است. مخصوصا عقبش!!
اشکان
۱۶ آذر ۱۴۰۲ایران خودرو از 301 کپی کرده ماشین های مختلف ساخته
neompg7898
۷ مهر ۱۳۹۱احمد.ف داداش رانایی که داری میگی بدنه 206 شرکت پژو یعنی سازنده همین 301 هستش بهتره بگی رانا چقدر شبیه ایناست چون تولید کننده های ما فقط کپی کردن و دزدیدن ایده های اینو اون رو بلدن
کماندار
۷ مهر ۱۳۹۱ایرانخودرو هر سال همون 405 و سمندو یکم لامپاشو زشت تر میکنه یکم آنتنشو کوتاه و بلند میکنه و یکم جلو پنجرشو میچرخونه 2 تومن میزاره روش اونوقت اونا یا قیمتای مناسب میرن این ماشینای جدید و برتر پژو رو میخرن!بله…
mghb
۷ مهر ۱۳۹۱پژو 301 شبیه رانا نیست از نظر شکل چراغ ها و دیگر
سروش
۷ مهر ۱۳۹۱خدا باباننه این خارجی هارو بیامورزه وگرنه الان میخواستیم خر لیزیکی گاری فرقون سوار شیم.
momo
۸ مهر ۱۳۹۱Onyx همچنین دارای یک سیستم بازیابی انرژی است که انرژی حاصل از ترمزها را به باتری یون – لیتیوم منتقل می کند و با تخلیه انرژی منتقل شده به خروجی با قدرت 80 اسب بخار بیشتر دست می یابد .
این مصداق از اب کره گرفتنه؟همین مونده از صدای موتور انرژی بگیرن!
احمد.ف
۹ مهر ۱۳۹۱این سیستم چند سالی هست که داره در ماشینهای هیبریدی استفاده میشه خیلی جدید نیست.
bizkit
۸ مهر ۱۳۹۱ایده جالبیه. تلفیق فیبر کربن با روکش فلزی
ولی جالبه موتور 3.7 V8!!! مطمئنید؟ جنسیس کوپه 3.8 V6
امید
۸ مهر ۱۳۹۱بعد میگن پژو ورشکست شده داره روز به روز پیشرفت میکنه اصلا حرفشون درست ولی فرغون سازای ماچرا با این همه سرمایه و پول دولت چرا داره پسرفت میکنه وهی دارن قیمتارو میبرن بالا و به مردم فشار میارن
لااقل اگه حرف اخبار ما بازم درست باشه اونا به مردم خودشون رو قیمت خودرو اینقدر ظلم نمیکنن
فرهاد
۸ مهر ۱۳۹۱تو کشور ما سود ثابت و قیمت متغیره، تو بقیه دنیا قیمت رو ثابت نگه می دارن و سعی میکنن با متدهای جدید هزینه رو کاهش بدن و همزمان با کیفیت بالا بتونن خوب بفروشن، که تو سود هم کاهش که نه، افزایش هم داشته باشن. اینجا صنعت خودرو باید از هر ماشینی 10 12 میلیون صافی داشته باشه، عین مالیات گرفتن به زوره که تو داستانها و فیلم های قدیم میدیدیم. دنیا تو خدمات پس از فروش صنعتش سودآوره، مملکت ما تو بساز بنداز و پیچوندن مشتری.
ubuntu
۱۱ مهر ۱۳۹۱اقای نجم الدین خدا پدر مادرت رو بیامرزه !!!!!….
کوهیار
۱۱ مهر ۱۳۹۱واقعا به عنوان یه ایرانی دارم غبطه میخورم اخه مگه ایرانی شایسته بهترینا نیست؟
علی شادباش
۲۳ اسفند ۱۳۹۱با سلام
نکته ای که بسیار مهم است این است هر کدام از ما باید از خود بپرسیم حقیقتا جهت سربلندی و پیشرفت کشورمان چقدر تلاش کرده ایم. با تشکر
داریوش
۲۳ اسفند ۱۳۹۱دوستان عزیز باید آستین بالا زد
همین امروز هم به اندازه کافی دیر شده است. بجنبیم ما هم می توانیم. قطعا همینطور است.
محسن
۱ اردیبهشت ۱۳۹۲خداییش کسی متوجه شباهت رانا مخصوصا تو قسمت عقب با 301 شده،اینم از خودروی ملی رانا!!!!!!!
مجید
۳۱ مرداد ۱۳۹۲ما تو ایران از پژو 2 مدل دیدیم. یکی 405 30 سال پیش پژو که الآن دیگه تو موزه پژو هم پیدا نمیشه اونوقت ما میایم 30 میلیون میدیم تازه پزم میدیم که پژو405 داریم سوار مشیم. و 206 که آخرین ورژنش سال 2003 هست یعنی 10 سال پیش و توی هیچ کدوم از سایت های پژو 206 نیست. اونوقت میگن تحریم ایران به ضرر پژو شد آخه عزیز من پژو ده ها مدل داره که فقط 2 مدل منسوخ شدش تو ایرانه با این دو مدل که از ایران رفته ورشکست شده؟ دروغ پشت دروغ
Hojat
۹ شهریور ۱۳۹۲بابا ما چقد عقبیم!!!! لا اقل شرکت های خودرو سازی ما رو تعطیل کنن بزارن خودرو از خارج وارد شه دیگه مردیم از بس سوار این گاری ها شدیم!!!!!!!
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲از پژو 2008 بیشتر خوشم میاد…
رضا
۱۲ اسفند ۱۳۹۲سلام، هی آدم میمونه چی بگه دیگه!!! بازم خداروشکر که سالم هستیم، حسرت خوردنم فایده ای نداره، باید سوارشیم دیگه، کارشیم نمیشه کرد!!!
PEUGEOT
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳خدایا ما رو از شر این دو آشغال ساز حفظ کن
همه بگین آمین
علی
۹ مرداد ۱۳۹۳کلا هیچی نگیم بهتره ابرومون حفظشه تا پرایدمونو تولید کنیم.
پوریا
۲۰ اسفند ۱۳۹۳چی فک کردین ما هم پژو داریم جدیدترینش پژو وانته بعد قراره مگان وانت سمند وانت بیاریم بعدشم پرایدکروک بیدارشم لامبورپراید. قراره هلیکوپترپراید هم ب زودی بیاد
سینا
۳۰ مهر ۱۳۹۴سلام و درود بر شما آقای عشا شما میگید ما نمایشگاه داریم آیا سمندی که سه موتور و قدرت 100 تا 110 اسب بخاره و پراید و دنا و رانا به این میگن نمایشگاه و یادت نره اصلا ایران خودرو از خوش طراحی نداره اونم سمند که فقط یه دونه وگرنه رانا و دنا و سورن و پرشیا از خودش نیست به اصطلاح ef7 موتور ملی هست در صورتی که اینطور نیست ef7 موتور آلمان هست اونوقت پژو هرچی داره از خودشه تا حالا شما دقت کن پژو 206 تولید ایران بهتره یا تولید فرانسه پراید اول مال kia بود خیلی خوب بود اما الان مال سایپا آخه سایپا کارخانه است یا ویران خانه شما برو سایت پژو کلی ماشین تولید کرده مثل ایران نیست که 1 ماشین با 10 تا موتور یا سه ماشین با 30 تا موتور الان جالبه سایپا رو ببین S300 فقط لوگو ماشین رو عوض کرده ببینم به پژو توهین کنی با من طرفی یکم دقت کن الان باید ماشین فرانسه ای بخریم چون جنس خوبی داره و نه ماشین ایرانی پژو 206 مال فرانسه هست لطفا به پژو توهین نکنید پژو هم وانت زوه برید تو اینترنت بنویسیدpeugeot hogger
سلامت باشید
Hassan
۲ آذر ۱۳۹۴من موندم چرا خودروسازای ایران تا حالا ورشکست نشدن.
جنرال موتورز با اون دبدبش ترکید……
اینا دیگه کین؟!…..
Carlove
۱۷ آبان ۱۳۹۵من عاشق پژو ام فیش لیفت جدید 2008 هم اومده اونیکس خیلی خفته چراغ پشتش یکم زایع ست