کیا

خودروی اسپرت کیا در ابهام

در حالی که پیش از این شرکت کره‌ای کیا در حال آماده‌سازی نمونه‌های کوپه اسپرت در رده جنسیس کوپه با حتی بالاتر از آن بود، مدیر بازاریابی این شرکت، آب پاکی را روی دست طرفداران جوان‌تر این شرکت ریخت و گفت که اولویت کیا تقویت تصویر این نام تجاری است و یک خودروی اسپرت به اندازه کافی این نام تجاری را تقویت نمی‌کند یا باعث سودآوری نمی‌شود.

Kia GT4 Stinger Concept
Kia GT4 Stinger Concept
شما احتمالاً کوپه جذاب GT4 استینگر را به خاطر دارید. خودروی مفهومی که اوایل سال جاری در نمایشگاه خودروی دیترویت به نمایش گذاشته شد. تصور می‌شد که این کوپه ۲+۲ دیفرانسیل عقب، اولین خودروی اسپرت کیا در بازار باشد. اما اکنون این روند به چالش کشیده شده است.
Kia GT4 Stinger Concept
Kia GT4 Stinger Concept
کیا برای ارائه چنین مدل‌هایی هنوز آمادگی کامل ندارد. از نظر بازاریابی، معرفی خودروهای جدید باید به بالا بردن تصویر برند در اذهان کمک کند. اگر یک شرکت چینی یک خودروی رودستر را معرفی کند، آوازه آن در دنیا می‌پیچد؟ مدیر کیا چنین فکر نمی‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. Un4given

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    مردک هنوز نمیدونه که سوپر اسپرت کلا یه کلاس جداست و ربطی به IDهای دیگه شرکت نداره !
    اما خوب حیف شد، حد اقل اگه الان استارت میزد میتونست تو یه بازه 5 ساله یه اسپرت قابل قبول و با قیمت مناسب بیرون بده بعد میدید که به اندازه کافی برندش اعتبار پیدا میکنه یا نه .

    1. ژیار

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      تصمیم درست و مدیریت صحیح سرمایه و منابع حالا اگر خودروسازای وطنی در حد کیا مطرح بودند تدارک شرکت در فرمولا وان رو میگرفتند و برای لامبو و فراری و پورش شاخ و شونه می کشیدن. با این دیدگاه عاقلانه است که هیوندایی و کیا هر روز قدرتمندتر میشوند

      1. چاپلو

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (488 ديدگاه)

        کاملا با حرفت موافقم باور کن میخواستم همینو بگم حسش نبود

    2. طوفان

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (149 ديدگاه)

      خاک تو سر کیا که نمیدونه باید آقای Un4given رو به جای مدیر بازاریابیش استخدام کنه ! چون ایشون کلاس بندی خودروها رو میدونه و مدیر بازاریابی کیا نمیدونه !

  2. شاهین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    کار هر خودروساز نیست،خودروی اسپرت ساختن…
    گاو نر میخواهد و مرد کهن…

    پدال اینارو بی خیال،مقایسه ی جدید اس کلاس با تسلا مدل اس رو بذار.فوق العاده بود مقایسه اش.

    1. Sadjad97

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      البته نبرد حساسی خواهد بود ولی ارزون ترین بنز اس کلاس هم از گون ترین تسلا مدل اس هم گرونتره. ایمنی تسلا نمره 10 از 10 رو گرفته. طراحی داخلی بنز خیلی بهتره و …
      منبع: http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/rankings/Super-Luxury-Cars/

      1. شاهین

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        ممنون سجاد جان،البته مقایسه ای که من گفتم کار موتور ترند و مجری باحالش جانی لیبرمن هستش.واقعا جفتشون ماشین های عالی ای هستن.

    2. رضا

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      ولی به نظر من حیف شد.کاشکی میساختنش چون از لحاظ طراحی بسیار متفاوت و زیباست و خیلی هم شبیه به محصولات آئودی از لحاظ تکنیکی. و نسبت به جنسیس کوپه چند سروگردن بالاتره

      1. شاهین

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        رضا؟! کجا زیباست؟ این اصلا با این طراحی میتونست تولید بشه؟

        1. رضا

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          فرم پوزه ماشین و گلگیرهای جلو کاملا تداعی کننده آئودی ار8. با دقت و زوایای مختلف نگاه کنی مشخصه
          زیباسسسسسسست!

        2. شاهین

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          پس حتما یه الهام گرفتن ناشیانه بوده دیگه! توی اولین پیچ جاده،یه سنگ میخوره به چراغ جلو و میشکنه! حالا بیا چراغ گیر بیار!!!

        3. رضا

          ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          شاهین جان به پبتر شرایر میگی ناشی؟؟!!!!!!!

        4. شاهین

          ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          خودت میگی تداعی کننده ی R8 هستش.پیتر شرایر کپی کاره؟!
          پیتر شرایر ناشی نیستش که!
          کلا گفتم داداش رضا.این کانسپت صد سال دیگه هم به این صورت تولید نمیشد.

  3. meysam

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    به نظر من کاملا درست فکر میکنند. یا نباید وارد عرصه ای شد، یا دست پر و قوی وارد شد. البته منظور این نیست که از همون اول بهترین رو عرضه کنند، اما برای شرکتی که هنوز فاصله زیادی با رقبا داره، خیلی مهمه که این فاصله رو اصولی کم کنه و اثر مثبتی از خودش به جا بگذاره. تولید در دنیای رقابتی امروز، اون هم در صنعتی به شدت رقابتی مثل خودروسازی، بدون در نظر گرفتن جنبه های روانی برای مشتریهای امروزی که خواسته هاشون روز به روز در حال تغییره محکوم به شکسته. نتیجه این نگرش مدیر کیا این شده که محصولات کیا با وجود اشتراکات گسترده با هیوندای، جذابیت بیشتری دارند.

    1. شاهین

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      میثم جان حرف شما درسته ولی یه بحثی هم که وجود داره اینه که پس دلیل نشون دادن این کانسپت چی بوده؟! شاید دیدن بازخوردها نسبت به این کانسپت جالب نبوده،خواستن این جوری بگن تا یه جوری رفع تکلیف کنن…
      به هر حال از این کار کیا خوشم نیومد.

      1. چاپلو

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (488 ديدگاه)

        برعکس قبول ندارم همیشه میگن لنگ نبسته تو اب نپر.
        کیا خواسته از موقعیت خودش تو بازار خودرو یه ارزیابی معقولانه داشته باشه.
        و این راه کاملا مناسبی بوده
        جدا حالا اگه کیا میومد یه ماشین اسپرتی میزد برای رقابت با المانی ها کیا رو متهم نمیکردید که میخواد خودش رو حریف المانیا معرفی کنه.
        من از این حرکت کیا اینو دریافت میکنم که میگه ما میخوایم با بزرگان رقابت کنیم اما وقتی این کار رو میکنیم که دست پر برای رقابت بریم نه جوری که از قبل شکست خورده به نظر برسیم. اگه این ماشین در طرح کلی دچار نواقصی بوده که لازم دیدن تولید نشه چه بهتر. اگه قراره مورد توجه قرار نگیره و سود ده نباشه.اگه برای رقابت با سایرین حرفی نداره که بزنه همون بهتر که تولید نشه و اعتبار کیا زیر سوال نره.

        1. شاهین

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          چاپلو جان “به عمل کار براید،به سخن دانی نیست”
          منم قبول دارم که کیا سیاست به خرج داده و با توجه به بودجه و قابلیت های خودش این برنامه رو کنسل کرده ولی اگه از اول میخواست ماشین اسپرت تولید نکنه دیگه نیازی به این همه شوی تبلیغاتی نبود.
          کلا از نظر من به کیا و هیوندای،تولید خودروی اسپرت نمیاد.بهتره روی خودروهای خونوادگی تمرکز کنن و ساخت خودروی اسپرت رو به ریش سفیدان این صنعت واگذار کنن.

        2. چاپلو

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (488 ديدگاه)

          مطمئنا خود کیا هم نمیدونسته که قراره چه استقبالی از این خودرو بشه و این ماشین تیری در تاریکی بوده از جانی کیا
          اما با این حرف که میگی کیا و هیوندای تو حوزه ی اسپرت بهتره که وارد نشن موافقم ماشین اسپرت زدن کار هر گاوساله ای مس کیا هیوندای نیس حالا هرچی از جنسیس کوپه هم تعریف کنیم هیچ وقت قرار نیس به گرد پای ماشینی مس ب ام و z4 یا پورشه باکستر و امثالهم برسه.
          اما خدا رو چه دیدی یهو دیدی رسید(کیا: ما میگیم زدیم شما هم بگید…)

        3. شاهین

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          جمله ی اخر در مورد کیا رو خوب اومدی داداش! ;)

  4. خاوری مزراتی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    بنظرم اطلاعات این پست به هیچ وجه برای اظهار نظر کافی نیست و نباید بیهوده نظر داد.. البته من به شخصه طراحی این مدلو خیلی دوی داشتم..

    بنظرم K4 نامتعارف و تازه بود

  5. Sadjad97

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    خب وقتی در خارج ماشینایی مثل Scion مدل FR-S و سوبارو مدل BRZ و مزدا مدل MX-5 Miata و فورد موستانگ و نیسان مدل 370Z و شورولت کامارو رو میشه با قیمت زیر 30,000 دلار خرید که دیگه کسی سراغ هیوندای جنسیس کوپه نمیره، چه برسه به این!
    منبع:http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/rankings/Affordable-Sports-Cars/

  6. mory

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (418 ديدگاه)

    چه طراحی های قشنگی داره کیا
    راسته که میگن آلمانیا واسشون طراحی میکنن

  7. PEUGEOT

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    طراحیش اصلا جالب نیست پشتش شبیه ماشینای اسپرت قدیمی و جلوش یه چیز عجیب غریب
    آخه این چیه عقب و جلوش به نمی خوره

    1. xsajad

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      منم با شما موافقم به نظرم کیا باید طراحی سوپر اسپورتش رو به شکلی در بیاره که هم نوعی اصالت خود شرکتش درونش باشه هم جوان پسند به دور از شکل های فضای و کپی برداری از دیگر شرکت ها باشه امیدوارم این طراحی رو کیا تغییرش بده چون به نظر من هم جالب نیست

  8. Sadjad97

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    کیا پیکانتو از این قشنگتره!

  9. Ehsan

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    به این میگن قبول واقعیت ها نه حرکت بر اساس آرمان و رویا
    شاید حالا وقت مناسبی برای اسپرت کیا نیست ، ولی مطمئنم یکروزی این کارو میکنن

  10. Sadjad97

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    چرا نظراتی رو که با منبع (سند و مدرک) هستند رو انقدر دیر بررسی میکنید؟

  11. Metalhead

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    گروه خودرو – متخصصان و نویسندگان نشریه Consumer Reports طی مراسمی در واشنگتن تازه‌ترین فهرست برترین خودروهای حاضر در بازار آمریکا را منتشر کردند. این نشریه که معروف‌ترین و معتبرترین راهنمای خرید مصرف‌کنندگان در آمریکا محسوب می‌شود و 8 میلیون مشترک دارد، در تازه‌ترین گزارشش می‌گوید خودروهای ساخت ژاپن همچنان در آمریکا بهترین هستند و اگر خوانندگانشان در پی خرید خودرو هستند، پیشنهاد اول ساخت ژاپن است.

    در میان 10 خودرو اول این فهرست که بر اساس میزان اطمینان و ایمنی و همچنین آزمون رانندگی در مسیر از سوی این مجله تهیه شده، 7 خودرو محصول ژاپن است. درحالی‌که خودروهای درجه اول ساخت آمریکا مانند بیوک و جی‌ام‌سی در رده 12 و 5 برند دیگر ساکن دیترویت در 5 رده آخر آن قرار گرفته‌اند.
    لکسوس بار دیگر اولین و بهترین خودرو این فهرست است. محصول برند لوکس تویوتا درست مانند سال قبل 79 امتیاز از 100 امتیاز ممکن و القابی چون «بی‌صدا، مجلل و کاملا مطمئن» را از سوی این مجله کسب کرده و 78 درصد خودروهایش به خوانندگان پیشنهاد شده است. این درحالی است که فروش لکسوس در آمریکا از برخی رقبایش که پایین‌تر ایستاده‌اند به مراتب کمتر بوده است.
    خودروهای آکورا (ساخت هوندا) با 75 امتیاز در رده دوم ایستاده و Consumer Reports 83 درصد خودروهایش را برای خرید پیشنهاد کرده است. آئودی، سوبارو و تویوتا پس از برند کره‌ای بهترین بوده‌اند و مزدا، هوندا، اینفینیتی (برند لوکس نیسان) و مرسدس بنز در رده‌های ششم تا نهم و بی‌ام‌و و ولوو مشترکا در رده دهم ایستاده‌اند.
    آئودی بزرگ‌ترین برنده فهرست تازه بود و به لطف امتیازهای بالایی که در آزمون جاده و ارتقای ایمنی و امنیت خودروهایش کسب کرد، توانست از رتبه هشتم در سال 2013 به رتبه سوم در فهرست امسال برسد. آئودی از 100 امتیاز ممکن 74 امتیاز به‌دست آورده است.
    تمامی خودروهای ساخت سه غول دیترویت در میانه جدول و پایین‌تر از آن ایستاده‌اند. امتیاز امسال کادیلاک از 63 در سال قبل به 54 رسیده، بیش از همه به این دلیل که به عقیده Consumer Reports امکانات الکترونیکی‌اش گیج‌کننده‌است. بیوک، جی‌ام‌سی و کرایسلر همگی با 62 امتیاز شایسته‌ترین نمایندگان دیترویت در این فهرست هستند که بالاتر از رقبای سرسختی چون کیا، هیوندای، فولکس واگن و نیسان ایستاده‌اند؛ اما از قافله تویوتا، مزدا، هوندا و حتی سوبارو سخت عقب مانده‌اند. دوج که در فهرست سال 2013 در رده آخر بود به‌خاطر اعمال تغییرات در شاسی‌بلند دورانگو (Durango) و ساخت مدل تازه‌ای که این نشریه آن را «عالی» توصیف کرده و همچنین امتیاز نسبتا خوبی که دوج دارت در بخش ایمنی و اطمینان کسب کرده، امسال کمی صعود کرد و بالاتر از فورد و جیپ ایستاده که هر دو با امتیاز 50 به قعر جدول سقوط کرده‌اند و این نشریه هیچ‌یک از خودروهای آنها را به خوانندگانش پیشنهاد نکرده است. Consumer Reports می‌گوید شکایات اخیر در مورد سیستم الکترونیکی
    MyFord Touch دلیل اصلی سقوط فورد بوده و خط تولید جیپ هم «خام و قدیمی» است؛ اگرچه جیپ گرند چروکی در آزمون جاده عملکردی قابل‌قبول داشته است. با این وصف جِیک فیشر، از متخصصان نشریه می‌گوید 3 خودروساز دیترویت در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و مثلا شورولت ایمپالا در حال حاضر بهترین سواری حاضر در بازار است. به نظر او «اگر کل خط تولید جنرال موتورز، شورولت ایمپالا تولید می‌کرد آنها الان در صدر این فهرست بودند.» به عقیده او فورد، اما داستان ناامیدکننده‌ای دارد: «فورد فیوژن، نه فقط در ظاهر؛ بلکه رانندگی با آن هم شبیه یک خودرو اسپورت اروپایی است. مشکل، اما این است که چندان مطمئن نیست.»
    Consumer Reports علاوه‌بر این فهرست، هر سال بهترین خودروها در هر بخش را هم معرفی می‌کند. ژاپنی‌ها از سال 1970 به این سو برنده 70 درصد بخش‌های این فهرست بوده‌اند و امسال هم اسامی خودروهای ساخت آنها بیش از سایرین به چشم می‌خورد و جالب اینکه سوبارو، خودروسازی که تا همین 2 سال پیش در آمریکا به شدت درگیر بحران فروش بود، به همراه هوندا هریک برنده 2 بخش بوده‌اند. این نشریه امسال خودروهای زیر را برنده هر بخش دانسته است:
    خودرو کوچک: سوبارو ایمپرِزا، سواری متوسط: هوندا آکورد (4 سیلندر)، شاسی‌بلند کوچک (SUV): سوبارو فارستر، شاسی‌بلند متوسط: هیوندای سانتافه، پیکاپ: رَم (Ram) 1500، مینی‌ون: هوندا اودیسه، خودرو سبز: تویوتا پریوس، خودرو لوکس: آئودی A6، سواری اسپورت: بی‌ام‌و 328i
    این نشریه اعلام کرده خودروهای فیات، جگوار، لندرور، لینکلن، مینی، میتسوبیشی، پورشه، رَم، اسمارت و خودروهای ساخت تسلا (Tesla) را در فهرستش نگجانده؛ زیرا تعداد کمی از خودروهای آنها مهیای آزمون بوده‌اند.
    در اولین ماه از سال جدید میلادی فروش خودرو در آمریکا 1/3 درصد کاهش یافت و به تعداد اندک یک میلیون دستگاه رسید. بروز سرمای شدید و همه‌گیر و بارش سنگین برف در برخی ایالات این کشور اصلی‌ترین عامل این سقوط مقطعی بوده است، اما فعالان و ناظران صنعت خودرو این کشور اطمینان دارند با فرا رسیدن بهار، بازار خودرو آمریکا روند صعودی خود را در سال 2013 ادامه خواهد داد.

    1. Sadjad97

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      ممنون میشم اگه سایت منبع این خبر رو به ما بگی.

  12. علي

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    جا پای بزرگان گذاشتن حکایت با دم شیر بازی کردنه .آفرین کیا که عاقلی بچه خوبی باش تا وقتش

  13. Metalhead

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    از هیوندای بیشتر از کیا خوشم میاد

  14. چاپلو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    سلام به همه.
    من هم کاملا قبول دارم که این ماشین کانسپته اما در کل طراحیش دارای نواقصی هست که باید رفع بشه ماشین چه کانسپت چه غیره برای تولید انبوه باید دارای مولفه هایی باشه که استاندارد ها تعریف کردن.
    هرچند عکسهای کمی وجود داره ولی
    اول از همه به قول دوستان این ماشین هیچگونه مشخصه ای از کیا درش وجود نداره مسئله با یه جلو پنجره قرار نیس حل بشه هرچند خود کیا هم در طراحی مولفه ی خاصی درش نیس.
    دوم چراغ های جلو که به طرز مسخره ای پایین هستند و مانع از صورت بخشیدن به نمای جلو خودرو شدن(در طراحی همیشه ارتفاع چراغ برابر با ارتفاع بالای رینگ چرخ جلو هست یا کمی پایینتر)
    سوم نمای جلو خودرو هست که واقعا افتضاحه
    چون هیچگونه اثری از مولفه های عضلانی در طرح دیده نمیشه ورودی هوا برای خنک کاری موتور و چرخ ها و دیسک های ترمز و همچنین افزایش نیروی دانفورس یا کاهشش ضریب درگ هیچکدوم وجود ندارن.
    عقب خودرو هم ساده و هم کانسپت و اینده نگره. اما هماهنگی با جلو نداره
    در کل این ماشین بیشتر شبیه ماشینای اقتصادی و اینده نگره تا یه اسپرت گردن کلفت.

  15. محمد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    خدایی خوشکله
    خدایا اینا چی دارن که به این سرعت دارن پیشرفت میکنن

    1. Metalhead

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      کجاش خوشکله دقیقا؟؟؟؟؟؟

  16. مرتضی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    واقعا تصمیم محتاطانه و عاقلانه ای گرفتن این توی بازار رقابتی سنگین امروز واسه نهال تازه کیا مهم بود

    1. رضا

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      اگه میساختن همه میگفتیم عجب تصمیم جسورانه ای گرفتن

  17. امید

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    خوبه خودشون میدونن که این کار هر شرکتی نیست

  18. آرش

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    من خودم شخصا مرسدس بنز کلاسS ۲۰۱۴ زیر پامه ولی با این کیفیت و ترافیک خیابونای تهران کیا پیکانتو بهترین گزینست.حتما در اولین فرصت میدم ی کیا میگیرم .

    1. Metalhead

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      S کلاست رو بیار ایرانزمین ، با LS460 2014 یه درگ بزاریم

  19. szm

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کوپه ی بسیار خوبی است و طراحی عالی دارد

  20. farzad

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    من طرفدار پر و پا قرص کیا هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا