آئودی آلرود در سال ۱۹۹۹ بهعنوان یک خودروی نیمه کراس اوور بر اساس آئودی A6 آوانت (استیشن) معرفی شد. بهتازگی جدیدترین نمونهٔ آلرود معرفیشده است. به این بهانه در این قسمت به بیان تاریخچهٔ این خودرو پرداخته و در قسمت بعدی جدیدترین نسل آن را معرفی خواهیم کرد.
نسل اول ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ نسل اول آئودی آلرود در سال ۱۹۹۹ معرفی شد. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی پیشرفته که ارتفاع خودرو را افزایش میداد و رینگها بزرگتر با لاستیکهای All Terrain (لاستیکهایی که هم برای جادههای ناهموار و آفرود مناسباند و هم برای رانندگی در جادههای صاف و آسفالت) شده بود. بعلاوه پوششی روی رکاب و بچه گلگیرهای بدون رنگ نیز بر روی آن نصبشده بودند. سپرها نیز بدون رنگ بوده و ضربهگیرهایی در زیر آنها نصبشده بود.
Audi Allroad 1999Audi Allroad 1999Audi Allroad 1999 آئودی آلرود پسوند کواترو را به همراه نام خود داشت و این یعنی در تمام نسخههای آن مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی کواتروی آئودی بودند. سیستم تعلیق بادی آن میتوانست ارتفاع خودرو را تا ۲۰.۸ سانتیمتر از سطح زمین افزایش دهد درحالیکه در صورت نیاز امکان کاهش ارتفاع تا تنها ۱۴ سانتیمتر از سطح زمین هم وجود داشت. همزمان با کاهش ارتفاع، مجموعهٔ تعلیق سفتتر و اسپرت تر میشد که در این صورت سواری آلرود بسیار شبیه به A6 آوانت با سیستم تعلیق اسپرت میشد. Audi Allroad 1999Audi Allroad 1999 نسل اول آلرود در ابتدا با دو پیشرانه در دسترس بود. نمونهٔ اول بنزینی ۲.۷ لیتری V6 با دو توربو که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. پیشرانه دوم هم از نوع دیزل V6 با ۲.۵ لیتر حجم، ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور بود. در سال ۲۰۰۳ یک موتور بنزینی V8 4.2 لیتری و یک سال بعد یک نمونه دیزل باقدرت کمتر (۱۶۳ اسب بخار) به لیست سفارشات افزوده شد. تولید نسل اول آلرود در ژوئیه ۲۰۰۵ متوقف شد هرچند که فروش آن تا سال ۲۰۰۶ در اروپا ادامه داشت.
نسل دوم و عرضه بانام A6 Allroad 2006 تا ۲۰۱۱ نسل دوم آلرود در سال ۲۰۰۶ عرضه شد؛ اما برخلاف نسل اول که صرفاً آلرود نامیده میشد، نسل دوم A6 آلرود نام گرفت که اشاره به همخانواده بودن آن با مدل A6 داشت. این نسل هم مانند نسل قبلی مجهز به سیستم تعلیق بادی و سامانه چهارچرخ متحرک کواترو شده بود. آئودی آلرود نسل دوم با دو موتور بنزینی و دو نمونهٔ دیزل قابل خریداری بود. بنزینیها شامل V6 3.2 لیتری و V8 4.2 لیتری میشد و دیزلها نیز از نوع ۲.۷ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری و ۳ لیتری ۲۳۳ اسب بخاری بودند. Audi A6 allroad quattro 2006Audi A6 allroad quattro 2006Audi A6 allroad quattro 2006 نمونههای ۴.۲ لیتری V8 و ۲.۷ لیتری دیزل بهصورت استاندارد با گیربکس تیپ ترونیک ۶ سرعته عرضه میشدند درحالیکه این گیربکس برای مدلهای ۳.۲ لیتری V6 بنزینی و ۳ لیتری دیزل بهصورت آپشن قابل سفارش بود. سیستم تعلیق بادی نیز در پنج حالت قابل تنظیم بود که حداکثر ارتفاع خودرو را تا ۶ سانتیمتر افزایش داده و به ۱۸.۵ سانتیمتر از سطح زمین میرساند. این مجموعهٔ تعلیق عملکرد بهتری از تعلیق نسل اول که در چهار حالت قابل تنظیم بود داشت. این نسل هم مانند نسل قبل دارای ویژگیهای آفرودی چون محافظ رکابها، بچه گلگیرها و سپرهای بدون رنگ بود. Audi A6 allroad quattro 2006Audi A6 allroad quattro 2006Audi A6 allroad quattro 2006 در بعضی از بازارهای اروپایی، آئودی A6 آلرود گرانتر از SUV بزرگ آئودی یعنی Q7 بود درحالیکه سیستم تعلیق بادی در Q7 سفارشی بوده و آپشنی گرانقیمت بشمار میرفت. البته در خود آلمان قیمت A6 آلرود تا چند صد یورو کمتر از Q7 بود.
نسل سوم ۲۰۱۲ تاکنون نسل سوم A6 آلرود در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ معرفی و فروش آن در اواخر همین سال آغاز شد. آلرود جدید چندین ویژگی منحصربهفرد دارد و آئودی ۱۱۰۰ قطعه را منحصراً برای آن طراحی کرده که آن را کاملاً از A6 استاندارد جدا نموده و تبدیل به خودرویی همهجارو کرده است. آشکارترین این ویژگیها ضربهگیرهای آلومینیومی خاص آن در زیر سپرها و رکابها است که ظاهری تهاجمی به آن بخشیده و A6 آلرود را به کراس اوورها شبیه کرده است. در این خودرو برای افزایش تواناییهای آفرود از رینگ و لاستیکهای بزرگتری استفادهشده است. چراغهای جلو از نو طراحیشدهاند، آینههای جانبی بزرگتر شده و جلوپنجره کرومی با خطوطی عمودی در آن بکار رفته که منحصر به آلرود است. Audi A6 allroad quattro 2013
همانند نسلهای قبلی سیستم تعلیق بادی در این نسل آلرود هم وجود دارد که میتوان ارتفاع ماشین را تا ۲۰.۸ سانتیمتر از سطح زمین افزایش دهد. این سیستم به همراه سامانه کواترو، آئودی آلرود را قادر ساخت که بهصورت رسمی آزمونهای سخت آفرود دورهای لندروور را کامل کرده و با موفقیت به پایان برساند. بدین ترتیب آئودی آلرود اولین کراس اوور شکلگرفته بر اساس یک خودروی سواری است که توانسته چنین آزمونهایی را با موفقیت پشت سر بگذارد. سیستم تعلیق همانند گذشته قابلیت کاهش ارتفاع خودرو را نیز دارد که در این صورت با اسپرت و خشک شدن تعلیق، رانندگی با آلرود همانند رانندگی با یک A6 معمولی میشود.
Audi A6 allroad quattro 2015Audi A6 allroad quattro 2015Audi A6 allroad quattro 2015 این نسل آلرود با یک موتور بنزینی ۳ لیتری V6 سوپرشارژ ۳۱۰ اسب بخاری به همراه پیشرانهٔ دیزل ۳ لیتری V6 با سه سطح قدرت ۲۰۴، ۲۴۵ و ۳۱۳ اسب بخار قابل خریداری است. ولوو XC70 اصلیترین رقیب آئودی A6 آلرود بشمار میرود درحالیکه آلرود توانایی رقابت با SUVها و کراس اوورهای بزرگتری را نیز دارد.
Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015
Audi A6 allroad quattro 2015
آئودی A4 آلرود، فرزند دیگری از خانواده آلرود
نسل اول ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ به دلیل موفقیت مدل A6 آلرود، آئودی تصمیم به ساخت نمونهای کوچکتر از آن بر اساس مدل استیشن A4 گرفت. A4 آلرود در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی و فروش آن تابستان ۲۰۰۹ آغاز گردید. این خودرو با ویژگیهایی چون عرض بین دوچرخ بیشتر، افزایش فاصله از زمین، سامانه چهارچرخ متحرک دائمی کواترو، جلوپنجره کرومی منحصربهفرد، ضربهگیرهای فلزی زیرین و ریلهای روی سقف از انواع معمولی A4 آوانت متمایز میشد.
Audi A4 allroad quattro 2013 این خودرو با سه پیشرانه عرضه میشد که یکی بنزینی و دوتای دیگر دیزل بودند. نمونهٔ بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتری با ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور و ۲۱۱ اسب بخار قدرت است. موتور دیزلی اول ۴ سیلندر ۲ لیتری است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. آخرین پیشرانه هم V6 دیزل ۳ لیتری با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. Audi A4 allroad quattro 2013Audi A4 allroad quattro 2013 البته A4 آلرود برخلاف A6 آلرود مجهز به سیستم تعلیق بادی نبوده و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز نداشت. به همین دلیل بسیاری آن را برخلاف A6 آلرود یک کراس اوور واقعی ندانسته و اعتقاددارند A4 آلرود بیشتر یک A4 آوانت با تریم آفرود است تا یک کراس اوور.
این ماشین واقعا همه چی کامله . با خرید این ماشین انگاری ۳ سبک مختلف ماشینو با هم خریدی و این نهایت انتخاب عاقلانست.(شاسی بلند-اسپرت -استیشن).در کل خودروهای آلمانی با وجود داشتن کیفیت بالا ،زیبایی،دوام،قیمت مناسب خیلی کاربردی طراحی میشن.
چقدر زیباس این آئودی… لامصب آخه چرا انقدر این چراغ هات خیره کننده هست!!!! آئودی مخودروسازیه که از بی ام و و بنز چیزی کم نداره! آئودی با محصولاتش داره عرضه اندام میکنه و تا 5-6 سال آینده یقینا یه پایه اصلی تو دنیای خودرو سازی میشه!
علی
۲۸ فروردین ۱۳۹۵این ماشین واقعا همه چی کامله . با خرید این ماشین انگاری ۳ سبک مختلف ماشینو با هم خریدی و این نهایت انتخاب عاقلانست.(شاسی بلند-اسپرت -استیشن).در کل خودروهای آلمانی با وجود داشتن کیفیت بالا ،زیبایی،دوام،قیمت مناسب خیلی کاربردی طراحی میشن.
نوید جهرمی
۳۱ فروردین ۱۳۹۵دقیقاً.
منم اگه بخوام روزی استیشن بگیرم به جاش حتما میرم سراغ آلرود.
بهنام طیبی
۲۸ فروردین ۱۳۹۵خیلی خودروساز ایده ال و لوکسی
arash66
۲۸ فروردین ۱۳۹۵با سپاس
بعضی از تصاویر اشتباه قرار داده شده اند :
عکس اول و سوم و چهارم نسل سوم A6 Allroad به اشتباه آئودی A4 Allroad هستند.
Carbonado Aventador
۲۸ فروردین ۱۳۹۵چقدر زیباس این آئودی…
لامصب آخه چرا انقدر این چراغ هات خیره کننده هست!!!!
آئودی مخودروسازیه که از بی ام و و بنز چیزی کم نداره!
آئودی با محصولاتش داره عرضه اندام میکنه و تا 5-6 سال آینده یقینا یه پایه اصلی تو دنیای خودرو سازی میشه!
pagani
۲۹ فروردین ۱۳۹۵آئودی موتورهای 10V از لامبو میگیره میذاره رو R8 …….
دادا یه مطلب اختصاصی واس خودت کامنت کردم
تو مطلب لامبورگینی اوراکان رودستر.
برو یه نگاه بنداز.
Carbonado Aventador
۲۹ فروردین ۱۳۹۵حتما میرم نگه میکنم…!
ممنون که بهم گفتی
:)
احمد باقری
۲۸ فروردین ۱۳۹۵طراحی خیلی خوبی داره. فضای زیادی هم در اختیار قرار میده.