آئودی مشغول کار بر روی نوع جدیدی از موتورهای چهار سیلندر است که عملکردی آرام و یکنواخت مانند موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر خواهند داشت. این کار در ادامه حرکت این خودروساز به مصرف سوخت کمتر برای مدلهای بزرگتر مانند A8 L، همراه با کاهش حجم موتورها و استفاده از پیشرانههای هیبریدی است.
طراحی موتورهای جدید بر این اصل استوار است: محرکهای میللنگ چندمفصله و وزن اضافی بر روی شاتونهای فرعی در موتورهای احتراق داخلی باعث میشوند که نیروهای اینرسی آزاد، مستهلک شوند.
به بیانی سادهتر، این نوع موتور، از طراحی غیر معمول و متفاوتی استفاده میکند تا بتواند از ایجاد نیروهای داخلی که موجب برهم خوردن یکنواختی و پیوستگی موتورهای چهار سیلندر میشود، جلوگیری کند. در این حالت، پیستونها و شاتونهای فرعی دیگر به صورت خطی با میللنگ حرکت نمیکنند. به جای آن، این دو در یک طرف محرک میللنگ قرار داشته و با اتصال راکر با آن ارتباط دارند. مرکز اتصال راکر به محرک میللنگ متصل است و انتهای دیگر نیز به دومین شاتون فرعی. همین شاتون فرعی نیز با یک محور ثابت درگیر بوده و دارای یک وزنه تعادل در قسمت بالای خود است.
به نظر میرسد اصل حاکم برای یکنواختی عملکرد این موتور چهار سیلندر، حرکت پیستون در محوری به غیر از محور میللنگ است. در همین حال، وزنه تعادل بر روی شاتون فرعی نیروهای داخلی ناخواسته را مستهلک خواهد کرد.
همانطور که در شکل نیز به تصویر کشیده شده است، این نوع جدید موتور، عرضی به اندازه موتورهای V خواهد داشت. البته اگر محور دوم دارای بخشهایی مانند میلسوپاپ باشد، میتواند بر روی محور خود نوسان ایجاد کند و در نتیجه میتواند امکان نسبتهای متغیر فشار را نیز فراهم کند.
ferrari
۲۵ مرداد ۱۳۹۳روش جالبی، اینجوری خیلی در مصرف سوخت صرفه جویی میشه.
حسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۳البته اینجوری وزن موتور افزایش پیدامیکنه
ferrari
۲۵ مرداد ۱۳۹۳من زیاد از چیز های فنی سر در نمی اورم ولی فکر نکنم وقتی داری از یه انجین ۴ سیلندر بجای یه انجین ۸ یا ۱۰ سیلندر استفاده می کنی وزن ماشین زیادتر بشه.
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۳همچنین حسین جان باعث پیچیدگی بیش ازحدمیشه.
vahid jinpachi
۲۵ مرداد ۱۳۹۳جهت اطلاع ..
۱۰ شغل پردرآمد سال 2014 در آمریکا به انتخاب CareerCast….
10- وکالت،
9- متخصص بیماریهای پا،
8- پزشک داروساز،
7- کنترل کننده ترافیک هوایی،
6- مهندسی نفت،
5- دندانپزشک،،
4- ارتودنتیست،
3- روانپزشک،
2- پزشک عمومی،
1- پزشک جراح.
انزو
۲۵ مرداد ۱۳۹۳میدون دار ندارن؟ :D
مک میسل
۲۵ مرداد ۱۳۹۳انوقت چه ربطی به مطلب داشت؟
vahid jinpachi
۲۵ مرداد ۱۳۹۳گفتم که صرفا جهت اطلاع…
این حرف ها بهتر از حرف هایی مثل {کامنت اولی شدن و یه گاز بدی به ما می رسی و … جنابعالی}هست…
ناراحتی نخون ..
Carbonado Aventador
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ولی تو این لیستی که نوشتی یه نکته جالب هست!!!!
من خودم خیلی دکتر عمومی می شناسم که کم کم دارن به نون شب محتاج می شن ولی تو آمریکا….!
overclock
۲۵ مرداد ۱۳۹۳اونجور که من متوجه شدم در برابر فشار هم این موتور پذیر تر هست چون حرکت نامنظمی نداره و نمیخواد و پیوسستگی بوجود بیاره و شاتون ها رو بترکونه که مصرف پایین سوخت هم یکی از مزیت هاش به حساب میاد.
فرهاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۳وحید جان اگه تو ایران بود این آمار شغل پر درآمد , دلالی با فاصله زیاد اول میشد .
SARD
۲۵ مرداد ۱۳۹۳اگه این کار رو روی موتورهای 8یا12سیلندر انجام میدادند جالب میشد
مک میسل
۲۵ مرداد ۱۳۹۳رو6سیلندر بهتر بود…….
احمدرضا
۲۵ مرداد ۱۳۹۳پیشرفت قابل توجهی هست
میلاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۳راستش رو بگم، هیچی از این مقاله نفهمیدم!
ROLLS R R ROYCE
۲۵ مرداد ۱۳۹۳آلمانی ها مخ هاشون همه به کار افتاده ها!!!!!!!!
جدی!!!!!!!
ماشین چهارسیلندر را دارن هم قدرت 6سیلندر و 8سیلندر میکنن!!!!!!!
ali
۲۵ مرداد ۱۳۹۳نگفتن که میخوان موتور 4 سیلندر هم توان یک موتور 6 سیلند کنند دوست عزیز!!! میخوان با این کار تاثیر ضربات موتور رو پایین بیارن که در کل باعث نرمتر کارکردن موتور و کاهش مصرف سوخت میشه.
امید
۲۵ مرداد ۱۳۹۳افرین به ائودی همش رو به جلو گام بر میداره
Ahmad..F12
۲۷ مرداد ۱۳۹۳درسته امید جان
گامهایی هم که برمیداره واقعاً گامه
شما در مورد همین مطلب توجه کن که چه ابتکاره خلاقانهایه خدایی!!!!
کاره کمی نیست اصلاً.
بابا دست مریضاد. آفرین به ابتکارشون
ماهان
۲۵ مرداد ۱۳۹۳فقط حجم بلوک سیلندر زیاد میشه
مجتبی (ساروی)
۲۵ مرداد ۱۳۹۳آقا این المانی ها دیگه دارن سر به بیابون میزنن تورو خدا یکی کلشون از برق بکشه
حسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۳واااای من بعد از کلی تلاش طرز کارشو فهمیدم…. خیلی قشنگه!!!!
datsun
۲۶ مرداد ۱۳۹۳دقیقا چی شد؟ من که متوجه نشدم
Ahmad..F12
۲۷ مرداد ۱۳۹۳استاد انیس حسینی عاااالی بود.
ممنون
صادق
۲۷ مرداد ۱۳۹۳من خیلی به کم کردن لرزش موتورا فکر میکردم، مخصوصا برای کامیونها، چون لرزش اونا خیلی بیشتر از یه موتور ماشین سواریه
میدونید که وقتی لرزش موتور کم بشه، دیگه نیازی به سفت کردن بیش از حد پیچ ها نیست (مخصوصا توی کامیونها، که گاهی پیچ رو از ترس باز شدن اینقد سفت میکنن، تا پیچ یا میبره یا کش میاد)
همینطور تاثیر به سزایی روی استهلاک ماشین داره، هم استهلاک موتور و هم اتاق و شاسی
در کل علاوه بر اینکه آئودی کار بسیار جالب و بزرگی کرده، یه تشکر ویژه ازش میکنم که منو از مشغله ی فکری در این باره نجات داد
NOBLE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ایول آئودی.