اخیراً تیمی از وبسایت Car and Driver فرصت این را به دست آوردند که حضوری چند روزه در تیم اولیهی Audi Sport داشته باشند. این تیم دارای سه دستگاه خودروی R18 e-tron Quattro میباشد که در حال حاضر در پیست Circuit of the Americas در شهر آستین ایالت تگزاس، به منظور شرکت در مسابقات World Endurance Championship که توسط فدراسیون جهانی اتومبیلرانی برگزار میشود در حال تمرین هستند.
۱- چراغهای لیزری آن، دستورات خود را از ماهوارهها دریافت میکنند.
آئودی متوجه شد که، در مسابقاتی که R18 در آنها حضور پیدا میکند، سیستم چراغهای تطبیقی این خودرو، نمیتواند از تواناییهای واقعی خود استفاده کند، حداقل این اتفاق زمانی رخ میدهد که سیستم چراغها به طور مستقیم با زاویهی چرخش فرمان در ارتباط باشند. به همین دلیل است که عملکرد چراغهای لیزری گران قیمت R18 اکنون به جیپیاس متصل بوده و به طور خاص برای هر پیست برنامه ریزی شده است. در نتیجه، چراغهای آئودی اکنون نه تنها پیچهای موجود در پیست را با نور پردازی خود بهخوبی روشن میکنند، آنها قادر هستند تا حتی قبل از این که راننده فرمان را بچرخاند این کار را انجام دهند، و حتی محدودیتهای دور زدن خودرو نیز نمیتوانند خللی در این پروسه ایجاد نمایند. رانندگان این قابلیت را بسیار دوست دارند، زیرا در پیست مسابقه، رانندگان در حالی که پیچ اول را رد نکردهاند، به پیچهای بعدی نیز فکر میکنند، و اکنون با کمک این تکنولوژی چراغهای خودروی آنها نیز عملکرد مشابهی دارند.
۲ – چراغهای لیزری همواره روشن نیستند.
چراغهای R18 فقط در مواقع مورد نیاز روشن میشوند، و در سرعتهای پایین (کمتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت) به منظور جلوگیری از خیره کردن چشمان افرادی که در کنار محل توقف خودروها حضور دارند به طور خودکار خاموش میگردند. زمانی که چراغهای لیزری خاموش میشوند، چراغهای LED با نور کمتر مسیر را برای R18 روشن میکنند.
۳- حتی چراغهای این خودرو نیز دارای سیستم خنککننده میباشد.
چراغهای LED به خنککنندگی زیادی نیاز دارند، چراغهای لیزری نیز از این قاعده مستثنا نمیباشند. به همین دلیل است که آئودی نه تنها مجراهایی را در بالا و پایین چراغها به منظور خنک کردن قطعات داخلی آنها ایجاد کرده است، بلکه با صرف وقت زیاد در تونل باد تلاش کردهاند تا اطمینان حاصل کنند که این سیستم تهویه تأثیری منفی بر آئرودینامیک خودرو نخواهد گذاشت. از این رو، هوا از طریق ورودی پایینی وارد شده، و از دریچهی بالا خارج میگردد؛ منطقهی کمفشار موجود در آن نقطه هوا را از طریق بدنه خارج مینماید.
۴- تایرهای آن باریکتر از گذشته میباشند.
به منظور سازگاری با مقررات و قوانین جدید مسابقات ۲۰۱۴ World Endurance Championship، تایرهای R18 در واقع باریکتر از مدل سال گذشته میباشند. طبق گفتهی یکی از رانندگان تیم، این موضع باعث چابکتر شدن خودرو، و همچنین کاهش پایداری آن میشود.
۵- کم مصرفترین خودروی مسابقهای محسوب میشود.
آلمانها همواره برای راندمان و بازدهی بالا اهمیت زیادی قائل شدهاند، ولی آئودی تلاش میکند تا مصرف سوخت کمتر این خودرو را به سطح جدیدی برساند. هدف امسال تیم این است که بازدهی کلی این خودرو را ۲۰ درصد افزایش دهند، و هر سال این میزان را ۵ درصد بهبود ببخشند. آزمایش نهایی در این مورد هنوز صورت نپذیرفته است، ولی به نظر میرسد که آئودی میتواند به این هدف بزرگ خود دست پیدا کند.
۶- فشار تزریق سوخت، بسیار بسیار بالاست.
زمانی که آئودی در سال ۲۰۰۶ از یک موتور دیزلی برای خودروی مسابقهای لو مانز خود استفاده کرد، فشار سیستم تزریق سوخت آن برابر با میزان چشمگیر (در زمان خود) ۲۱۷۵۰ پوند بر اینچ مربع بود. امروز، این عدد به مقدار حیرت آورد ۳۴۸۰۰ پوند بر اینچ مربع رسیده است، این فشار فوقالعاده بالا تبخیر سوخت در محفظهی احتراق را بهتر میکند. این پروسه در کل باعث انفجار سوخت بهتر در محفظهی احتراق، افزایش قدرت موتور و کاهش آلایندههای خروجی میگردد.
۷- صدای موتور بسیار بیشتر از گذشته میباشد.
R18 به عنوان یک خودروی مسابقهای بسیار بی سروصدا میباشد، موتور شش سیلندر توربو دیزلی آن صدایی عمیق، و البته گنگی را تولید میکند، ولی امسال صدای موتور کمی بیشتر شده است. آئودی به میزان دسیبل صدای موتور اشارهای نکرده، ولی گفته است که صدای افزایش یافتهی موتور میتواند از طریق اگزوز خودرو که به جای کف خودرو در این مدل از پشت آن بیرون میآید شنیده شود.
۸- عدم موفقیت آئودی در تولید سیستم باز تولید انرژی از طریق اگزوز مانند پورشه ۹۱۹
یکی از رقبای اصلی آئودی در مسابقات این فصل، پورشه میباشد، که خودروی پیشرفتهی هیبریدی ۹۱۹ خود را در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۴ معرفی کرد. موتور توربو شارژر دار ۴ سیلندر پورشه دارای یک اگزوز مجهز به ژنراتور پره دار میباشد که با تولید انرژی آن را به باتریهای لیتیوم یونی خودرو ارسال میکند، اکنون مشخص شده است که آئودی نیز برای تولید سیستم مشابهی تلاش کرده است.
سیستم آئودی کمی پیچیدهتر بود، و از پرههای توربو دار به منظور جذب انرژی از طریق یک موتور/ژنراتور که به نوبهی خود، بعداً میتوانست برای چرخاندن سریعتر توربو به کار گرفته شود استفاده میکرد. (این سیستم جدا از سیستم بازیافت انرژی جنبشی (KERS) میباشد که نیروی مورد نیاز محور جلوی R18 را تأمین میکند). مشکل اینجاست که، آئودی کاهش زیاد در تأخیر توربو را پیشبینی نکرده بود، بنابراین به دلیل وجود نگرانیهایی در مورد اختلال در سیستم توربو، این ایده را کنار گذاشت.
۹- سرعت چرخش فلایویل بسیار بسیار بالاست.
خودروی R18 انرژی جنبشی را که در نهایت با ترمز گیری از بین خواهد رفت را با شیوهی جدیدی جذب میکند: با استفاده از مجموعهی KERS مبتنی بر فلایویل. سیستم کار این مجموعه بدین صورت میباشد که هنگام چرخش، موتور/ژنراتور محور جلو الکتریسیته را به یک موتور الکتریکی جدا که دارای یک فلایویل میباشد ارسال میکند. موتور فلایویل آن را با سرعت بسیار بالای ۴۰ هزار دور در دقیقه میچرخاند، و به دلیل قرارگیری داخل یک وکیوم، فلایویل به چرخش خود ادامه داده و انرژی را ذخیره میکند. آزاد کردن انرژی به سادگی دوباره درگیر کردن موتور فلایویل میباشد، که هنگام چرخش همانند یک ژنراتور عمل کرده و الکتریسیته را به محور جلو ارسال میکند.
۱۰- این خودرو به احتمال زیاد تا سالهای سال نام R18 را یدک خواهد کشید.
در مصاحبه با دکتر اولریچ مدیر تیم آئودی اسپرت، زمانی که از وی در مورد تغییر نام این خودرو سؤال شد، وی این گونه پاسخ داد: “تمامی نامهای منطقی که میتوانست برای مدلهای جایگزین این خودرو انتخاب شوند، ثبت شدهاند.” با کمی تحقیق میتوان متوجه شد که وی شوخی نمیکرده است. بنا به دلایلی نامعلوم، رنو حقوق تجاری بسیاری از نامهایی که از ترکیب R و یک عدد ترکیب شدهاند را (از R19 تا R35) به نام خود ثبت کرده است.
arman
۴ فروردین ۱۳۹۳من عاشق نور و لامپم و نور ماشین برام خیلی خیلی مهمه
و چند سالیه حس میکنم آئودی هم مثل خودمه !!
رضا
۴ فروردین ۱۳۹۳مطالب جالب و مفیدی بود.
باید ببینیم پورشه و مارک وبر میتونن سلطنت آیودی و تام کریستینسن رو بهم بزنن یا نه
محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
۴ فروردین ۱۳۹۳تنها ترین سردار
احمدرضا بی ام و
۴ فروردین ۱۳۹۳چقدر زشته
mehdi
۴ فروردین ۱۳۹۳اره احمد رضاراست میگی یک جورایی زشته مخصوصا لامپ های جلووش
carbonado aventador
۴ فروردین ۱۳۹۳این ماشین برأی مسابقه ساخته شده نه برأی زیبایی!!!!!!!!!!
NOBLE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵خیلی هم قشنگه.
Arash66
۴ فروردین ۱۳۹۳زنشته این ؟!
این لامصب از ماشین های مسابقه ای دیگه هم خوشگل ترِ
حمادی
۴ فروردین ۱۳۹۳عجب!!
احمدرضا بی ام و
۴ فروردین ۱۳۹۳اینا تو چه مسابقه هاییی میرن؟
رضا
۴ فروردین ۱۳۹۳لمانز
Arash66
۴ فروردین ۱۳۹۳WEC
FIA World Endurance Championship
محمدرضا
۴ فروردین ۱۳۹۳قبول دارین توی ماشین های ریسینگ کار لیستر از همه شون بهتره یا نه ؟؟؟
بهزاد
۵ فروردین ۱۳۹۳اگر با شایعاتی که وجود داره شرکتهای فراری و رنو هم پا به این سری مسابقات بزارند رقابت در کلاس LPM1 لمانز نسبت به چند دوره ی قبل بیشتر میشه.
امسال رقابت قهرمانی بین 3 تیم آئودی و پورشه و تویوتا خواهد بود و شاید نیسان هم بتونه خودی نشون بده.
hero
۵ فروردین ۱۳۹۳نمی دونم چرا وقتی اسم آئودی رو میشنوم یاد لامپ کم مصرف و مهتابی و ال ای دی و از
این جور چیزا میفتم!!!!!!!!!
Arash66
۶ فروردین ۱۳۹۳به خاطر بی سوادیه !!