برادر اسپرت و دیزلی بنتلی بنتایگا
در گذشته استفاده از پلتفرم مشترک عملاً مترادف با صرف تغییر برند و تغییراتی جزئی در خودروها بود و خودروسازان سعی میکردند با فرمولهای ساده و جزئی خودروهایی یکسانی را که روی یک پلتفرم ساختهاند از هم متمایز نموده و آنها را تا حدودی به ویژگیهای برند سازنده نزدیک کنند. مثال بارز و ملموس این امر برای ما ایرانیان، شورلت نوا و بیوک اسکای لارک است که حدود ۴۰ سال پیش توسط شرکت جنرال موتورز ایران (پارسخودروی فعلی) بانام شورلت ایران و بیوک ایران مونتاژ میشدند.
این دو خودرو ازلحاظ پلتفرم و اتاق کاملاً باهم یکسان بودند و فقط تغییراتی در چراغها، موتور و تجهیزات آنها ایجادشده بود؛ اما این روزها همهچیز تغییر کرده است. امروزه خودروسازان به ساخت پلتفرمهای ماجولار و تغییرپذیر روی آوردهاند که اجازه میدهد خودروهایی که ازلحاظ شکل، کلاس و اندازه کاملاً باهم متفاوتاند روی یک پلتفرم ساخته شوند. به همین دلیل است که در حال حاضر نسل جدید آئودی Q7 در حالی با بنتلی بنتایگا روی یک پلتفرم ساختهشده است از بسیاری از جهات باهم تفاوتهای فراوانی دارند.
بااینحال آئودی در مدل SQ7 بهطور هوشمندانهای از اجزا و قطعات بنتایگا استفاده کرده است ازجمله سیستم آنتی رول هوشمند آن؛ اما آئودی جهت تطابق گشتاور SQ7 با حداکثر گشتاور نیروگاه W12 بنزینی بنتایگا، از یک موتور دیزل V8 با سه توربوشارژر استفاده کرده است. بعلاوه SQ7 در اروپا کمی بیش از نیمی از قیمت بنتایگا قیمت دارد پس چرا آنرا دوست نداشته باشیم؟
آئودی SQ7 مجهز به پیشرفتهترین موتور درزمینهٔ احتراق و فشردهسازی است که تاکنون روی یک خودروی تولیدی نصبشده است. این یک موتور ۴ لیتری V8 با دو توربوشارژر است. این توربوها از نوع هندسه متغیر بوده و هریک از منیفولد اگزوز یک ردیف از سیلندرها تغذیه میکنند. شاید با خود بگویید پیشرانهٔ SQ7 بسیار هوشمندانه است اما باید گفت هنوز بهاندازهٔ کافی برای یک آئودی هوشمندانه نیست چراکه ارباب حلقهها با استفاده از اولین توربوشارژر الکتریکی تماماً نبوغ و هوشمندی خود را نشان داده است.
این توربوشارژر الکتریکی طراحی خود آئودی بوده و در پایین اینترکولر بهعنوان نزدیکترین جای ممکن به موتور نصبشده است. کمپرسور این توربوشارژرِ سوم میتواند تنها در یکچهارم ثانیه به چرخش ۷۰ هزار دور در دقیقه رسیده و شکاف و تأخیر توربوشارژرهای معمولی در دور موتور پایین را جبران کند. نتیجهٔ چنین سیستم فوقالعادهای رسیدن به حداکثر گشتاور خارقالعادهٔ ۹۰۰ نیوتن متر است که از دور موتور فقط ۱۰۰۰ rpm در دسترس قرار میگیرد. البته این گشتاور به خاطر گیربکس استاندارد ۸ سرعتهٔ اتوماتیک (به دلیل گشتاور یکسان با بنتایگا، SQ7 از گیربکس مشترک با آن استفاده میکند) محدودشده است و اگر این محدودیت انتقال وجود نداشت موتور دیزل V8 فوقالعادهٔ آئودی میتوانست گشتاور خیلی بیشتری تولید نماید. بهعنوانمثال آئودی نسخهای از نسل قبلی Q7 را مجهز به موتور V12 دیزلی کرده بود که ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
تغییرات ظاهری SQ7 نسبت به Q7 استاندارد نسبتاً جزئی است و آئودی بیشتر از تجهیزات S-Line خود در آن استفاده کرده است. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به استفاده از آلومینیوم بجای کروم، آینههای جانبی نقرهای، ورودیهای هوای بزرگتر سپر جلو و رینگهای استاندارد ویژهٔ ۲۰ اینچی اشاره کرد که البته رینگهای نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع ۲۱ اینچی سفارشی است درحالیکه نمونهٔ ۲۲ اینچی هم برای آن قابل سفارش است.
اولین چیزی که شما در مورد موتور SQ7 احساس میکنید گشتاور است. همچنین اگر پنجرهها را باز کنید میتوانید سمفونی زیبای موتور را که مشابه صدای موتور خودروهای عضلانی است بشنوید. بااینحال SQ7 هرگز از آن صدای طنینانداز و هارمونیک یک SUV اسپرت برخوردار نیست؛ اما گشتاور عظیم موتور V8 خودرو همهجا حتی در پایینترین دور موتور هم در دسترس است به همین دلیل تنها ظرف ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند.
اما اوج لذت رانندگی با SQ7 هنگام قرار دادن آن در حالت اسپرت و به دست گرفتن تعویض دنده بهصورت دستی است که میتوان بهراحتی و بدون هیچ تردیدی دندهها را تا مرز کاتآف ۵۱۰۰ rpm تعویض نمود. هرچند بنتایگا W12 بهطورکلی سریعتر است اما آئودی در دنیای واقعی سریعتر خواهد بود. بقیهٔ قطعات SQ7 از Q7 استاندارد قرض گرفتهشدهاند همچون سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع، دامپرهای تطبیقپذیر، دیفرانسیل اسپرت که میتواند همهٔ قدرت را به محور عقب انتقال دهد، سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب و البته سیستم آنتی رول الکترومکانیکی که از بنتایگا به عاریه گرفتهشده است. این سیستم از بادی رول و نیروهای هنگام پیچیدن جلوگیری میکند.
در هنگام آزمایش سیستم آنتی رول تطبیقی کاملاً از حرکات اضافه جلوگیری کرده و حتی تحت فشارهای شدید هم این SUV بزرگ را در مسیر نگه میداشت. بهعنوان یک نتیجهٔ کلی باید گفت SQ7 یک SUV سریع و چالاک است اما نمیتوان آنرا یک ماشین اسپرت دانست. سواری این خودرو بهطور قابلتوجهی محکمتر و خشکتر از Q7 است حتی اگر نرمترین حالت رانندگی آن یعنی حالت کامفورت را انتخاب کنید. هندلینگ آن نیز ظرافت کمتری دارد اما در هنگام حرکت با سرعتهای بالا کاملاً پایدار احساس میشود.
در دنیایی که خریداران خواهان SUVهای لوکس سریع هستند، SQ7 دقیقاً آن چیزی است که مشتریان میخواهند. واقعیت این است که موتور دیزلی آن تقریباً سریعتر از همهٔ نمونههای بنزینی بوده و بوده و رفتار بهتری نسبت به آنها دارد. البته رسوایی دیزلی فولکسواگن ممکن است SQ7 را در ایالاتمتحده تحت تأثیر قرار دهد. هرچند که بهطور کامل متناسب با تمامی استاندارهای آلایندگی ایالاتمتحده طراحیشده است. بااینحال آئودی به موفقیت SQ7 در بازار ایالاتمتحده خوشبین است.
مشخصات فنی
Audi SQ7 2017 | |
ترکیب | موتورجلو/چهارچرخ محرک |
قیمت پایه | ۹۰ هزار دلار |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 دیزل سه توربو |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
فاصلهٔ بین دو محور | ۳ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۵.۰۷/۱.۹۷/۱.۷۴ متر |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
حجم صندوق بار | ۴۲۵ لیتر |
وزن خالص | ۲۳۸۱ کیلوگرم |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۴.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۲ لیتر |
منبع: Car&Driver
audi sq7
۲۷ مرداد ۱۳۹۵دقیقاً اون چیزی که باید باشه .عجب موتوری، عجب کابینی،چه شتابی،
به به، آفرین اءودی
ارش
۲۸ مرداد ۱۳۹۵طوفان شده?
Noble
۲۷ مرداد ۱۳۹۵عالیه. 900 نیوتن متر گشتاور !!! کوه رو میشه باهاش از جا کند گذاشت اون طرف.
اگه میخواستم در اروپا SUV بخرم انتخاب اول و آخرم این آئودی بود.
uss zumwalt DDG-1000
۲۷ مرداد ۱۳۹۵مشخصاتش عالیه
ALIREZA034
۲۷ مرداد ۱۳۹۵میتونست قدرت موتورش بیشتر باشه ولی در نوع خودش هنرمندانس که با ۴۳۵ تا به این آمار دست یافته.یکی از بهترین انتخاب ها و شاید انتخاب خودم در این کلاس همین ماشینه.
آرمااااان
۲۷ مرداد ۱۳۹۵گشتاورش چی میگه!!!!!?
جیسون استاتهام روداره صداش میزنه
الف.ی
۲۷ مرداد ۱۳۹۵موتور های دیزلی از لحاظ و مصرف و گشتاور عالی هستند اما از نظر قدرت جلوی بنزینی ها کم میآورند.مثلا آئودی توی مدل آر اس 7 از همین موتور با یه توربو کمتر استفاده کرده بود که 605 اسب قدرت داشت و 720 نیوتون متر گشتاور.خودتون اختلاف قدرت و گشتاور رو ببینید.
Vahid porsche
۲۷ مرداد ۱۳۹۵خیلی تندتند دیدگاهتان را مینویسید، کمی آرامتر…
دوستان این ینی چی ینی سریع مینویسم یا لحنم تنده؟ ?
mehran911
۲۷ مرداد ۱۳۹۵آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری
.
.
.
موتور بینظیر و توربو شارژر های الکتریکی که آئودی اولین خودرو سازیست که از این تکنولوژی استفاده کرد به علاوه توربو شارژر های با هندسه متغیر که قبلا در پورشه با نام VTG شناخته میشد .
.
شیب پیشرفت آئودی داره به بینهایت میل میکنه .
تکنولوژی های جدیدی که این شرکت به ثبت رسونده فوق العاده هستند بعنوان مثال آئودی اخیرا سیستم بازیافت انرژی جنبشی از سیستم تعلیق رو به ثبت رسونده که بینظیره .
.
قبلا هم گفتم بازه میگم در آینده خیلی بیشتر آئودی خواهیم شنید .
.
.
.
عالی بود آئودی عالی
uss zumwalt DDG-1000
۲۸ مرداد ۱۳۹۵درود
علی
۲۷ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز بیوک و شورلت ایران ظاهرشان مثل هم بوده ولی ابعاد بیوک بزرگتر بوده
حميد
۲۷ مرداد ۱۳۹۵انتخاب هوشمندانه ای هست برا خرید
امین قوام صفری
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ممنون از SQ7 جدید که وجود داره :)
مسعود
۲۸ مرداد ۱۳۹۵یادمه تو مجله ماشین راجع به مرسدس یونیماگ نوشته بود با گشتاور 900 نیوتن متری از پس هر ماموریتی بر میاد.
حالا این گشتاور رو یه شاسی بلند شهریه .
به به
احمد باقری
۲۸ مرداد ۱۳۹۵کار خیلی خوبی انجام داده.
GOD BLESS AMERICA
۲۷ شهریور ۱۳۹۵اگه آئودی همین موتور و گیربکس و سیستم انتقال گشتاور کواترو ، رو روی یک سدان فول سایز مثل اس8 سوار کنه اون سدان خواستنیه.