نام پیکان برای تمامی ایرانیان کاملاً آشناست. خودرویی که چهل سال همدم ایرانیان بود. خودرویی که صنعت خودروسازی ایران با آن آغاز شد و در دوران جنگ با کمک آن از ورشکستگی نجات یافت. پیکان شریک تکتک خاطرات تلخ و شیرین ایرانیان بود و همچنان عاشقان فراوانی دارد. پیکانی که با سادگی و بیآلایشی خود بخشی از حافظه تاریخی میلیونها ایرانی است و عشق محبتی در دل مردم ایجاد کرد که هیچگاه از بین نخواهد رفت. پیکان حق بزرگی بر صنعت خودروسازی و مردم ایران دارد. پیکان سالیان سال وسیله کسب درآمد میلیونها ایرانی بود. میلیونها ایرانی را بر سر کار برد و میلیونها ایرانی با آن رانندگی آموختند. این رخش ایرانیان خود را با عواطف و احساسات چندین نسل گرهزده و هرگز فراموش نخواهد شد. این اسطوره ایرانی تاریخچه پرفرازونشیبی دارد. چه در ایران، چه در سرزمین مادریاش انگلستان و چه در دیگر کشورهای دنیا. سرگذشتی که کمتر اتومبیلی در دنیا از آن برخوردار است.
تاکنون مطالب فراوانی در رابطه با تاریخچهٔ پیکان به رشتهٔ تحریر درآمده اما هیچکدام کامل نبودهاند چراکه سرگذشت و تاریخچهٔ این خودرو بسیار پیچیده است؛ بنابراین قصد داریم در پدال برای اولین بار تاریخچهٔ بسیار کاملی از پیکان را منتشر کنیم و اطلاعات و جزئیاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که تاکنون در هیچ رسانهٔ خودرویی بدین گونه مطرح نشده است. بااینحال همانطور که گفته شد تاریخچه و سرگذشت پیکان بسیار پیچیده و طولانی است چراکه در کشورهای مختلفی بانامها و برندهای گوناگون عرضهشده است. به همین دلیل در چندین و چند قسمت به بیان تاریخچهٔ آن پرداخته و هر هفته یک قسمت را منتشر میکنیم. همانطور که میدانید، پیکان اصالتاً خودرویی انگلیسی و محصول گروه خودروسازی روتس انگلستان است؛ بنابراین در ابتدا نمونههای انگلیسی پیکان و نسخههای عرضهشده در کشورهای مختلف را معرفی کرده و سپس سراغ نسخهٔ ایرانی یا همان پیکان میرویم.
آغاز ماجرای پیکان به انگلستان و گروه خودروسازی روتس بازمیگردد. این گروه که شش برند هیلمن، هامبر، سینگر، سانبیم، کومر و تالبوت را در اختیار داشت، در سال ۱۹۶۳ مدلی کوچک و موتورعقب بنام ایمپ (Imp) را بتولید رساند. این اتومبیل کوچکِ دودر به جهت کاهش هزینهها با تغییراتی جزئی و بانامهای گوناگون تحت برندهای زیرمجموعه گروه روتس به بازار عرضه شد و توانست به فروش خوبی دست یابد.
پس از موفقیت ایمپ، در همان سال (۱۹۶۳) روتس تصمیم به ساخت مدلی بزرگتر و با چهاردر گرفت تا با تکرار شیوهای که در عرضه ایمپ به بازار در پیشگرفته بود یعنی ایجاد تغییرات جزئی و تولید در برندهای زیرمجموعه، بتواند موفقیت آنرا را تکرار کند. بدین ترتیب پروژه ساخت چنین اتومبیلی که آرو (Arrow) نام گرفت در سال ۱۹۶۳ به رهبری پیتر وار آغاز شد.
روتس آرو
در ابتدا قرار بود آرو هم مانند ایمپ، خودرویی موتورعقب اما با ابعادی بزرگتر باشد ولی این طرح کنار رفت و تصمیم بر این گرفته شد که آرو از شیوه متداول موتور جلو استفاده کند. کارها بهسرعت پیش رفت و پس ساخت چندین پروتوتایپ با طراحیهای گوناگون، در سال ۱۹۶۴ طرح نهایی آماده شد و برای تأیید به رؤیت مدیران روتس رسید. مدیران وقت روتس در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ طرح نهایی آرو را تصویب نمودند تا هرچه سریعتر بتولید رسد. چراکه در آن دوران گروه روتس وضعیت خوبی نداشت و با مشکلات مالی فراوانی دستوپنجه نرم میکرد؛ اما برای انجام اصلاحات و آزمایشات، ساخت نمونۀ نهایی تا سال ۱۹۶۶ به طول انجامید.
سرانجام در اکتبر همان سال، دو دستگاه روتس آرو، یکی تحت برند هیلمن بانام هانتر و دیگری تحت برند سینگر و بانام ووگ در نمایشگاه اتومبیل ۱۹۶۶ لندن بنمایش درآمدند که سینگر ووگ با امکانات و تجهیزات بیشتر، مدلی لوکستر بشمار میرفت. پسازاین نمایش عمومی، آرو تحت چهار برند از مجموع شش برند متعلق به روتس، بانامهایی گوناگون و با دو موتور چهار سیلندر ۱۷۲۵ و ۱۴۹۶ سیسی بتولید رسید؛ اما عرضه آرو هم نتوانست وضعیت نابسامان گروه روتس را بهبود بخشد و این شرکت در سال ۱۹۶۷ در پی مشکلات شدید مالی به کرایسلر اروپا فروخته شد. هرچند کرایسلر نام گروه روتس را به کرایسلر انگلستان تغییر داد اما هیچگونه تغییر و دخالتی در اتومبیلهای تولیدی روتس اعمال نکرد و تمامی محصولات در همه برندها همانند سابق تولید میشدند. بدین ترتیب این تغییر مالکیت تأثیری در روند تولید مدل آرو هم نداشت و این اتومبیل همچنان در برندهای زیرمجموعه روتس بتولید میرسید که در ادامه به معرفی تمامی آنها خواهیم پرداخت.
هیلمن
هیلمن پرکارترین زیرمجموعۀ روتس درزمینهٔ تولید آرو بود بهطوریکه چندین مدل مختلف از آرو را بتولید رساند. حتی هیلمن برخلاف دیگر زیرمجموعههای روتس که از نامهای محصولات سابق خود برای آرو استفاده کردند، نام جدید هانتر را برای آن انتخاب کرد و در سال ۱۹۶۶، آرو را با این نام عرضه نمود. سری اول هیلمن هانتر که با کد MK1 شناخته میشد، با دو چراغ گرد در جلو، زههای جانبی و تزئینات کرومی، پنل طوسیرنگی در عقب، قالپاقهای بزرگ و موتور ۱۷۲۵ بتولید میرسید. این موتور با دو سطح قدرت ۸۰ و ۹۴ اسب بخار عرضه میشد که هیلمن هانتر مجهز به نمونه ۸۰ اسب بخاری آن بود. نمونه ۸۰ اسب بخاری دارای یک کاربراتور ساخت استرومبرگ و مدل ۹۴ اسبی مجهز به دو کاربراتور استرومبرگ بود.
یک سال بعد در ژانویه ۱۹۶۷ هیلمن، آرو را بانام مینکس نیز بتولید رساند. هیلمن مینکس درواقع مدل ارزانتر هانتر بود که با تجهیزات کمتر، موتور ۱۴۹۶ با ۶۴ اسب بخار قدرت، قالپاقهای کوچک و دو چراغ گرد در جلو (همانند هانتر) عرضه میشد. البته برخلاف هانتر، نام مینکس جدید نبود و هیلمن از سال ۱۹۳۲ از این نام برای محصولات خود استفاده میکرد و درواقع آرو، نسل هفتم مینکس بشمار میرفت. در مینکس تزئینات کرومی و پنل عقب حذفشده بود.
در آوریل همین سال مدل استیشن آرو هم با هر دو نام هانتر و مینکس عرضه شد. تمامی آروهای تولیدی هیلمن (چه هانتر و چه مینکس) با داشبورد پلاستیکی تخت (که در ایران بانام داشبورد وانتی شناخته میشوند) تولید میشدند. موتور ۱۷۲۵ برای مدل استیشن مینکس نیز بهصورت آپشن قابل سفارش بود.
تمامی قسمتها
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهارم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پنجم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت ششم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت یازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سیزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهاردهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت شانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)
Amir Kral
۲۲ مرداد ۱۳۹۵(اگر از تکنولوژی بگذریم)ما ایرانیان عاشق این ماشینیم.یه حس خاصی تو ایرانیا ایجاد میکنه که وصف ناپذیره.همه ایرانی ها یه خاطره ای با پیکان دارن….
واقعا یادش بخیر………………….
علي
۲۲ مرداد ۱۳۹۵پیکان یعنی قوطی کبریت رو چهار تا چرخ. هر چی بدبختی داریم از همین پیکان انگلیسی داریم . خدا نگذره از بانیان این ماشین که مثل بختک افتاد به جون ملت ما و تنوع و پیشرفتو برای سالیان سال از ما دور کرد و جز مصرف بالای سوخت و آلوده کردن شهر و از بین بردن نبوغ ملت هیچ چیز بدرد بخوری برامون نذاشت . من یادمه در کاپوتشو بالا میزدی انقد فضای خالی بین موتورش بود ، گربه میرفت اون تو زایمان میکرد با ۱۰ تا بچشش سالیان سال زندگی میکردن.
هادی ۸ سیلندر
۲۳ مرداد ۱۳۹۵زمان خودش ۹۴ اسب قدرت یعنی رقابت با بنز بی ام و زمان خودش لوکس ترین ماشین اعراب بود مدیریت مشکل داشت تا ارتقا پیدا نکرد
و اینکه نوستالژی هست شکی نیست هر چی بود از پراید بهتر بود
محمد زمانلو
۵ شهریور ۱۳۹۵عوضش پیکان یه گنجینه ی تاریخی بود.
Developer
۲۲ مرداد ۱۳۹۵یه بیماری هم داریم به اسم نوستالژی پرستی! که باعث میشه طرف واس ماشین شصت سال پیش که عملا با گاری فرق نداره و ایمنیش از پالان الاغ کمتره ، چنان به به و چه چه کنه که آدم فکر میکنه از BMW M4 میزنه. بابا جان ما عاشق چی این گاری باید باشیم ؟ همین حرفاتونه که باعث میشه شرکتای دغل باز خودروساز یه ماشین رو شصت سال تولید کنن و هیچ خجالتی نکشن.
واقعا متاسفم
tv
۲۲ مرداد ۱۳۹۵به قول جرمی طراح پیکان داده به سگش که براش این ماشینو طراحی کنه …
شهرام 1725cc و شهرام 1598cc
۱۱ مرداد ۱۳۹۶جرمی کلارکسون میگفت پژو 405 از پیکان بدتره
اميرمحمد
۱۴ دی ۱۴۰۲جرمی این رو نگفته
توی قسمت های مختلف از 405 و 205 تعریف کردن
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵نوستالوژی پرستی؟؟؟؟؟!!!!!
فرشاد
۴ آبان ۱۳۹۶درسته من یکی عاشقشم مرحوم پدرم هم عاشق پیکان بود.برا من یه ۲۰۶ خرید ولی خودش تا روز مرگش پیکانداشت
lmbx
۲۲ مرداد ۱۳۹۵خدا رحمت کند برادران خیامی رو که صنعت خودروکشور مدیون این خانواده هست.حتما زندگی نامه ان ها رو بخونید توش پر از درسه و میتونه الگو تمام جوانان باشه.حیف که ***
سامان اذری
۲۲ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از امیر دهقان
تا اینجا مطلب بسیار کاملی بود
پیکان هیچ وقت نمیمیرد بلکه از ماشینی به ماشین دیگر تبدیل میشود
تو فیلم قاتل زبده جیسون استاتهام کلی پیکان رونده میشد .
ادم خجالت میکشه به اریسان نگاه کنه که موتور پیکان دهه 70 میلادی روش نصب شده
یه نفر پیکان داشت که باهاش مسافرکشی میکرد اون زمان فروخت تو پاساژ ما یه مغازه خرید الان اون مغازه 400 میلیون تومن قیمتشه ??
امیر دهقان
۲۲ مرداد ۱۳۹۵خواهش میکنم سپاس از لطفتون
فقط انگلستان
۲۲ مرداد ۱۳۹۵پیکان قدرت موتورش کم بود امکانات خوبی نداشت شتاب و سرعت نهاییشم بد بود و خیلی مشکلات دیگه ولی برای یه ایرانی با توجه به اینکه قطعاتش خیلی ارزون بود خوب بود.
uss zumwalt DDG-1000
۲۲ مرداد ۱۳۹۵از پراید بهتره
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فقط قطعات ارزون نیست. همچین میگی سرعت و شتاب نهاییشم بد بود انگار نمیدونی داری در مورد نیم قرن قبل حرف میزنی. 50 سال پیش صنعت خودروسازی مگه چقدر پیشرفت کرده بود؟
پیکان زمانی که به ایران وارد شد همزمان به استرالیا هم معرفی شد. محصول از مد افتاده و داغونی نبود که توایدش در اروپا 20 سال پبش تموم شده باشه مثل 405.
در دهه ی 70 میلادی قدرت و شتابی که پیکان داشت برای یک ماشین شهری که برای عموم ساخته میشه بد نبود. بد نیست بدونی رکورد دار سرعت در دهه ی 70 لامبورگینی کانتاچ LP 400 بود با سقف سرعت 288 کیلومتر بر ساعت و 400 اسب بخار. در حالی که پیکان میتونست حداکثر به نصف این سرعت برسه.( مقایسه ی پیکان با لامبورگینی در دهه ی 70 مثل این میمونه که الان پراید رو با بوگاتی مقایسه کنیم! ) قدرتش هم 70 اسب بخار بود. محض اطلاعت اون موقع پورشه 911 قدرتی برابر با 153 اسب بخار داشت.
از طرفی کیفیت پیکان اون موقع 10 برابر پراید ها و تیبا های الان بود و این واقعا جای تاسف داره.
از آقای امیر دهقان هم تشکر میکنم. واقعا جای مطلب کامل و دقیقی (مثل این گزارش) در سایت پدال خالی بود…
فقط انگلستان
۲۲ مرداد ۱۳۹۵مجیدجان در زمان پیکان ماشین هایی مثل شورلت و کادیلاک و … هم وجود داشتن که خیلی قدرتمندتر از پیکان بودن.
امیر دهقان
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ممنون از لطف شما
خوشحالم که این مطلب مورد توجه قرار گرفت. جمعۀ هر هفته منتظر قسمتهای بعدی تاریخچۀ پیکان باشید.
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵خواهش میکنم آقای دهقان عزیز.
شما از نویسنده های خیلی خوب و صمیمی پدال هستین. مقاله هایی که شما مینویسین رو خیلی با علاقه میخونم و واقعا لذت میبرم. تبریک منو پذیرا باشید.ان شا الله تا هفته ی دیگه اگه عمری بود حتما قسمت دوم این مقاله رو خواهم خوند.
کورش
۳۱ مرداد ۱۳۹۵دوباره مقاله رو بخون وقتی که پیکان رو آوردند ایران چندسالی از تولیدش در انگلستان می گذشت و سالها بعداز اون هم در ایران ساخته شد. اما 405 در زمان ورودش به ایران خودروی روز بود و در زمان خودش خودروی سال اروپا شد. در اون زمان با توجه به روابطی که با غرب بود و شرایط زمان خودش , بهترین وقت برای ورود فناوری و سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ برای ساخت خودرو بود اما بغیر از مونتاژ کردن کاری دیگه ای صورت داده نشد. این روند متاسفانه تا الان هم ادامه داره
امير
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بازم پیکان از پراید خیلی بهتره حداقل میدونستیم بدنه اش از قوطی های روغن 10کیلویی نیست-وخیلی ها باهاش خاطره خوش دارند-ولی همه با پراید خاطره بددارند چون مثل عزراییل جون آدما رو میگیره. پرچم پیکان بالاست
امیر (اصل)
۲۶ فروردین ۱۳۹۸آخه پیکان 90 تا بیشتر میرفت که خاطره بد بذاره؟
حسین
۲۲ مرداد ۱۳۹۵یه پیکان کرمی مدل 63داشتیم.ازسال 76 تا92 دست مابود اصلا موتورش روتعمیر نکردیم ولی خیلی سرزنده بود فک کنم موتورش انگلیسی بود.خیلی باهاش خاطره دارم.
علی"A.A.B.B.B.F.H.J.K.L.M.M.M.N.P.P.R"
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ممنون از امیر دهقان مطلب جالبی بود
حميد
۲۲ مرداد ۱۳۹۵مطلب زیبایی بود برا من نوستالژی داشت
این پیکان اگه هر دو سه سال فیس لیفت میشد الان زیبا تَر از سوناتا داشت تولید میشد
سعید
۲۲ مرداد ۱۳۹۵آی گفتی
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآی گفتی
الان برند بود واسه خودش
امیرحسین
۲۲ مرداد ۱۳۹۵توجه کردین که دهه شصت از موتور 1725 سی سی قدرتی معادل 94 اسب میگیرن ولی موتور پیکان ایرانیزه شده هنوز نتوانسته به این عدد برسه
متاسفانه مارگارت تاچر با وضع سیاست هایی که به نفع طبقه سرمایه دار بود صنایع انگلیس رو نابود کرد
مجتبی
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ممنون از این مقاله خوب.
امیدوارم با همین قدرت ادامه پیدا کنه.
ali
۲۲ مرداد ۱۳۹۵فقط پیکان جوانان اونم زرد رنگش خیلی خوشکله
سعید
۲۲ مرداد ۱۳۹۵این ماشین سرآغاز بدبختی و فلاکت صنعت خودرو ما بود هیچ نکته مثبتی نداشت، از ابتدا با کلی اشکالات ساختاری همراه بود و باید تولیدش قبل از انقلاب توی ایران متوقف میشد، کسایی که میگن تکنولوژی ۵۰ سال پیش همینه توجه کنن که در همون زمان و در دوران طلایی پژو مدلای ۴۰۴ و ۵۰۴ رو تولید می کرد که میتونستن برای مونتاژ توی ایران انتخاب بشن ولی …
احمد باقری
۲۲ مرداد ۱۳۹۵مطالب جالبی بود.
حسین
۲۲ مرداد ۱۳۹۵از نویسنده خواهش میکنم در اخرین قسمت، با نمودار درختی هم تاریخچه کلی پیکان از انگلیس تا استرالیا و ایران را نشان دهد.
A4
۲۲ مرداد ۱۳۹۵لکسوس LFA مجید هیچوقت کادیلاک و شورلت آمریکایی رو با هیلمن انگلیسی مقایسه نکن . قیمت و تاریخچه و کیفیت کادیلاک و شورولت اون سال ها خیلی بیشتر از این بوده که با پیکان مقایسه شه.
Madjid S
۲۲ مرداد ۱۳۹۵معلومه قابل مقایسه نیست.
عام پوری
۲۲ مرداد ۱۳۹۵یه ماشین آشغال بدرد نخور ولی (مورد احترام)♥
ساسان.م
۲۳ مرداد ۱۳۹۵به زودی 405 رکورد پیکان رو هم میزنه
Genius
۲۳ مرداد ۱۳۹۵تو دوره و زمونه خودش حرفهای زیادی واسه گفتن داشته و اگر نگیم ماشین روز اروپا بوده لااقل چیزی مثل پژو و فیات هایی بوده که این روزها از گوشه و کنار اخبار مختلفی درخصوص ورودشان به ایران به گوش میرسه اما با یه تفاوت کلیدی و اون اینکه اولا ایران ناسیونال در آن سالها که تازه از صفر شروع کرده بود چاره ای بجز شراکت با کمپانیهای نه چندان مشهور و اقدام به مونتاژ محصولات اونها نداشت تا بتونه از این طریق آهسته آهسته پله های ترقی رو طی کنه در ضمن قیمت نهایی این خودرو در ایران معادل بود با حقوق شش ماه تا یک سال یک کارمند میان رتبه و این یعنی تحقق حقیقی شعار “هر ایرانی یک پیکان” اما این روزها ماشین های هم رده پیکان در سال 2016 آنچنان قیمت های نجومی یافته اند که فکر تملک آنها توسط قشر مستضعف حقوق بگیر و غیر دلال مآب جامعه تقریبا از ذهن خلق الله رخت بربسته است!!
پلن تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی ایران در ابتدا آنچنان صحیح چیده شده بود که از شراکت با مرسدس و جنرال موتورز گرفته تا خرید امتیاز محصولات روتس موتورز همگی در سبد استراتژیهای صنعت خودروسازی نوپای ایران دیده میشود لیکن حوادث غیرمترقبه سالهای بعد کشتی این صنعت را اینچنین به گل نشانده که هیچکس امیدی به تحرک آن ندارد
moriteza
۲۳ مرداد ۱۳۹۵فکر کنم اعداد قدرت موتور رو اشتباه تایپ کردید، موتور 1725 ، 94 یا 80 اسب بخار برای اون موقع؟؟؟؟ در ضمن تا جایی یادم میاد قدرت موتور پیکان با موتور 172، حدود 64 یا 74 اسب بود، دقیق یادم نیست. ولی 90 تا نبود، حتی پیکان جوانان با دوتا کاربراتور انقدر نبود….شایدم من اشتباه می کنم.
sina zx
۲۳ مرداد ۱۳۹۵با عرض سلام و خسته نباشید:
یک چند تا عکس از پروژه ارو و فیس لیفت ها و چند سایت که بتواند شما را در این رابطه کمک کند دارم که می توانم خدمتتان ارائه دهم.
من خودم هم پیش تر اطلاعاتی پیرو این مطلب جمع آوری کردم.
باتشکر از این مطلب تان
امیر دهقان
۲۳ مرداد ۱۳۹۵سپاس فراوان از لطف و محبت شما
با کمال میل از پیشنهاد شما استقبال میکنم. در صورت تمایل هر اطلاعاتی که در زمینۀ پیکان و روتس آرو دارید را میتونین به ایمیل من ارسال کنین تا در تکمیل مطلب ازشون استفاده کنم.
AmirZ28@Hotmail.com
حسین
۲۳ مرداد ۱۳۹۵در زمان خودش بد نبوده ، ماشین لوکسی هم نبوده که بخواد با شورلت و پورشه مقایسه بشه ، یک ماشین برای طبقه متوسط شهری با درآمد متوسط ، زمانی هم که وارد ایران شد قرار بر این نبود که تا قیامت تولید بشه اگه عقب ماندگی صنعت خودرو رو در ایران به گردن پیکان و خیامی ها بگذاریم جفایی بزرگ کردیم ، اتفاقا ورود پیکان به صنایع مادر ایران باعث پیشرفت صنعتی در اون دوران شد و قطعا اگر همون روند ادامه داشت الان ایران یکی از برترین تولید کنندگان خودرو ( وسایر کالاهای صنعتی ) در دنیا بود .
ضمن اینکه اندکی بعد ماشینهای لوکس نظیر شورلت و بیوک و کادیلاک مونتاژ داخل هم برای طبقه مرفه تر جامعه بعنوان ماشینهای لوکس تولید شدند و خیلی هم موفق بودند .
از نویسنده محترم مقاله هم تشکر میکنم .
محمد
۲۳ مرداد ۱۳۹۵بعداز50سال هنوز داره تواین *** تولید میشه!!!!!
Shahab
۲۴ مرداد ۱۳۹۵یه کلام اشغال موتور ۲۰۶ با حجم ۱۶۰۰ نیرویی معادل ۱۰۸ اسب بخار تولید میکنه اونوقت موتور اریسان با حجم ۱۷۰۰ نیروی ۸۶ اسب .یکی نیست بگه شما که ادعاتون میشه موتور tu5 بومی سازی کردید چرا رو تمام محصولات تون نمذارید لا اقل روی سواری هاتون؟!
mehdi
۲۵ مرداد ۱۳۹۵یه سری هم به این بزنین متوجه میشین چراغ بنزی از کجا میاد
https://en.wikipedia.org/wiki/Simca_1307?oldformat=true
خسرو پرویز
۳۰ شهریور ۱۳۹۵درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
خسرو پرویزخان
۱۱ مهر ۱۳۹۵درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
وانت و استیشن و سواری
اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
مگه میشه مگه داریم مگه هست
چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
مثلا کوپه با کوپه
سدان با سدان
پیکاپ( وانت) با وانت
کامیون با کامیون
کشنده با کشنده
بوژی کش با بوژی کش
حجم با حجم برابر
تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی
ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
درود بر هیلمن هانتر GLS
آفرین بر غیرتت
فقط و فقط پیکان
کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
Alireza
۱۶ مهر ۱۳۹۵نمی دونم ما ایرانیا از چیه این هیلمن هانتر(پیکان)خشومون میاد این نه ایرو دینامیکی داره نه قدرتی انگار سه تا جعبس یکی برای قرار گرفتن پیشرانه یکی برا مثلا نشستن مسافر و یه جعبه هم برای بار.
یک شهروند
۲۴ اسفند ۱۳۹۸کمتر به این نکته توجه کردیم که خیامی ها پس از تاسیس ایران ناسیونال سفری به تمام دنیا و کارخانجات خودرو سازی اروپا و امریکا در آنزمان رفتند.
و هدف تولید خودرویی سواری مناسب برای قشر متوسط بود (زیرا در آن زمان خودرو کالایی لوکس و گران قیمت بود.) و شاید هیچ یک حاظر به همکاری نشدند که در نهایت با کمپانی ورشکسته روتس (برای پیکان) در یک شرایط اجباری و تحمیلی قرارداد بست که خود راضی نبود اما تصمیم گرفت همین را با کیفیتی خوب و قیمتی مناسب عرضه کند. و همین کار را کرد. و به تدریج قطعات انرا هم داخلی سازی کند
…………………………………………
حال مقایسه کنیم که خودر های روز مانند پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ که زمانی خودر سال فرانسه بودند امروز با بی درایتی خودرو سازان به قیمتی گزاف و کیفیتی مزخرف و قطعاتی بی کیفیت عرضه می شوند