سرانجام در قسمت قبلی سری مطالب تاریخچهٔ پیکان پس از پانزده قسمت به پایان تولید پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۸۴ رسیدیم؛ بنابراین شاید به نظر برسد که با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ تاریخچهٔ آنهم به پایان میرسد اما اینطور نیست چراکه پس از توقف تولید پیکان سواری، تولید نسخهٔ وانت آن همچنان ادامه یافت و همچنین موتور آن کماکان در سینهٔ پژو آردی میتپید. بدین ترتیب در این قسمت و قسمت بعدی که قسمت پایانی این مطلب خواهد بود، به ماجراهای پس از توقف تولید پیکان یا دوران پسا پیکان میپردازیم.
همانطور که در قسمت قبل مفصلاً توضیح دادیم، قرار بود رنو لوگان یا ال۹۰ در ایران بهعنوان جایگزین پیکان توسط ایرانخودرو تولید شود. برای این امر مذاکرات فراوانی با رنو صورت گرفت و شرکتی بنام رنو پارس بهعنوان واسطهٔ بین دو طرف ایرانی و فرانسوی تأسیس و مقدمات تولید لوگان در ایران فراهم شد؛ اما هرچند درنهایت رنو لوگان در ایران تولید شد اما به دلیل مشکلات، کارشکنیها و پیچیدگیهای فراوانی که بر سر پروژهٔ تولید این خودرو در ایران به وجود آمد، لوگان هرگز با قیمتی مناسب در ایران عرضه نشد و بههیچعنوان نتوانست جایگزینی برای پیکان باشد بهگونهای که پایینترین تیپ ال۹۰ یعنی تیپ E0 که فاقد هرگونه تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند تهویه مطبوع و حتی پنجرههای برقی بود، حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت داشت یعنی دو برابر قیمت پیکان.
بدین ترتیب توقف تولید پیکان و عدم ارائهٔ جایگزینی برای آن کاملاً به نفع سایپا تمام شد چراکه پراید تولیدی این شرکت پس از توقف تولید پیکان عملاً جایگزین آن شده و عنوان ارزانترین خودروی داخلی را به خود اختصاص داد؛ بنابراین پراید هرچند قیمت بیشتری از پیکان داشت اما کاملاً توانست جای آنرا در بازار پر کند. جایگاهی که هنوز هم آنرا در اختیار دارد. از سوی دیگر هرچند پس از توقف تولید پیکان خودروهای ارزانقیمت مختلفی که عمدتاً چینی بودند بهعنوان جایگزین پیکان در نظر گرفته شدند اما پروژهٔ تولید هیچکدام به سرانجام نرسید و پراید همچنان بدون رقیب جای پیکان را گرفته و در بازار میتاخت. یکی از خودروهایی که بهعنوان جایگزین پیکان در نظر گرفته شده بود، سدان کوچک QQ6 محصول شرکت چری چین بود که در اصل نسخهٔ صندوقدار همان امویام ۱۱۰ محسوب میشود؛ اما این خودرو هم که ظاهر بسیار زشت و ناهماهنگی داشت پس از حواشی فراوان کنار گذاشته شد.
اما در سوی دیگر ایرانخودرو تولید نسخهٔ وانت پیکان را بهعنوان یکی از اعضای خانوادهٔ این خودرو همچنان ادامه میداد. خودرویی که ارزانترین وانت بازار محسوب میشد و همچنان محبوب بود؛ بنابراین ایرانخودرو در سال ۱۳۸۵ با ایجاد تغییراتی در موتور وانت پیکان و تغییر سر سیلندر آن به نمونهٔ آلومینیومی، در اقدامی شگرف نام آنرا به باردو تغییر داد تا اثبات کند این خودرو پیکان نیست! با ایجاد این تغییرات در موتور، قدرت آن به ۶۵ اسب بخار افزایش یافت اما تنها تغییر ظاهری باردو نسبت به وانت پیکان تغییر سپرهای آن از استیل به نمونههای مشکیرنگ بود.
از طرف دیگر، پژو آردی پس از توقف تولید پیکان به ارزانترین محصول ایرانخودرو تبدیل شد و البته تولیدش همچنان با موتور پیکان ادامه یافت؛ اما ایرانخودرو یک سال پس از توقف تولید پیکان یعنی در سال ۱۳۸۵ و همزمان با ایجاد تغییراتی در موتور پیکان و ارائهٔ وانت باردو، همان تغییرات را در موتور در آردی هم ایجاد نمود و نسخهٔ جدید این خودرو را با نام پژو روآ به بازار عرضه نمود. خودرویی که تغییرات و بهینهسازیهایی در موتور آن ایجاد شده بود و ECU آنهم تغییر کرده بود تا بهعنوان ارزانترین محصول ایرانخودرو توان رقابت با پراید را داشته باشد.
بدین ترتیب در روآ هم مانند بارد قدرت موتور به ۶۵ اسب بخار افزایش و مصرف سوخت آن کاهش یافت. البته بعداً طی تغییرات دیگری بازهم قدرت این موتور افزایش پیدا کرد. همچنین برای روآ رنگهای جدید متالیکی هم ارائه شد تا قشر ضعیف جامعه را بیشتر به خرید آن ترغیب کند. بااینحال پژو روآ هرچند بازگشتی قابلقبول داشت و با تغییر ECU کارکرد موتور آن نرمتر و روانتر شده بود و همچنین پس از توقف تولید پیکان نیز توانست خریداران بیشتری را به خود جلب کند اما همچنان در بازار حریف پراید نشد و نتوانست جای خالی پیکان را برای ایرانخودرو پر نماید.
در روآ علیرغم ایجاد تغییرات هنوز هم مشکلات اصلی خودرو همچون لرزش اتاق، عدم هماهنگی اتاق با موتور، مشکلات گیربکس و دیفرانسیل و… وجود داشت و به همین دلیل هیچگاه نگرش خوبی در مورد آن در بازار پدید نیامد؛ بنابراین ایرانخودرو در سال ۱۳۸۸ برای اینکه بتواند روآ را بیشتر در بازار مطرح کند بازهم اصلاحاتی را در آن اعمال نموده و آنرا با نام روآی سال به بازار عرضه کرد. یکی از تغییرات مهم روآی سال در ظاهر آن صورت گرفته بود چراکه تا پیشازاین روآ همچنان با ظاهر پژو ۴۰۵ قبل از فیسلیفت تولید میشد اما در روآی سال چهرهٔ خودرو کاملاً مشابه پژو ۴۰۵ جدید شد. همچنین در موتور خودرو هم تغییراتی ایجاد شده و با افزایش ۱۰۰ سیسی حجم آن، حجم کلی موتور به ۱۷۰۰ سیسی رسید، استاندارد آلایندگی آن به یورو ۳ ارتقاء یافت و قدرتش نیز به ۸۸ اسب بخار افزایش یافت. این موتور OHV II نام گرفت.
بنابراین با این تغییرات ایرانخودرو امید زیادی به موفقیت روآی سال داشت و حتی آنرا باکیفیتترین خودرو زیر ۱۰ میلیون تومان آن دوران میدانست چراکه روآ حدود ۹ میلیون تومان قیمت داشت و انصافاً ازلحاظ کیفیت داخلی و ایمنی کاملاً برتر از پراید بود؛ اما اعمال این تغییرات و عرضهٔ روآی سال هم نتوانست موجب موفقیت بالای این خودرو در بازار شود و ایرانخودرو که همواره از زیان ده بودن تولید آن شکایت میکرد سرانجام در نیمهٔ دوم سال ۹۰ تولید پژو روآ را برای همیشه متوقف کرد تا پروندهٔ یکی دیگر از خویشاوندان پیکان نیز بسته شده و ایرانخودرو در برابر پراید کاملاً بدون نماینده باشد.
اما در اواسط سال ۱۳۸۷ مشخص شد که گویا ایرانخودرو به فکر بازگرداندن پیکان افتاده و در حال کار بر روی پیکان جدید است چراکه پس از توقف تولید پیکان، سایپا با پرایدش که خودرویی جدیدتر و با تجهیزات بیشتر بود یکهتاز بازار خودروهای ارزانقیمت شده بود بهگونهای که حتی پس از توقف تولید پیکان، تولید پراید افزایشیافته بود و بازار را کاملاً تحت سلطهٔ خود داشت؛ بنابراین ایرانخودرو شاهد از دست رفتن بازاری بود که زمانی کاملاً در اختیار داشت. از سوی دیگر پروژهٔ رنو لوگان نیز بهعنوان خودرویی ارزانقیمت شکست خودرو و هیچکدام از پروژههای جایگزین پیکان هم به سرانجام نرسیده بودند. همچنین توقف تولید پیکان بهعنوان خودرویی کاملاً پرسود موجب بروز مشکلات مالی در ایرانخودرو شده بود.
بنابراین مجموع این عوامل موجب شد که ایرانخودرو به فکر بازگرداندن گاو شیردهٔ خود بیفتد. برای این کار ایرانخودروییها سراغ همان پیکان قدیمی خود رفته و تصمیم گرفتند با فیسلیفت کامل و ارائهٔ تجهیزات مدرنتر و بیشتر، آنرا مجدداً تولید کنند. بدین ترتیب پیکان مورد فیسلیفت و بهروزرسانی کلی قرار گرفت و حتی تصاویری از یک پیکان فیسلیفت شده در مرکز تحقیقات ایرانخودرو نیز منتشر شد. در این فیسلیفت، فرم کلی قسمتهای جلو و عقب پیکان بهطور کامل دگرگون شده بود بهگونهای که چراغهای جلو و عقب و جلوپنجره بهطور کامل تغییر کرده و سپرها هم بهصورت پلاستیکی و یکپارچه با بدنه درآمده بودند؛ اما قسمت جانبی تغییری نکرده و همان فرم قدیمی خود را حفظ کرده بود. در داخل خودرو هم تغییراتی ایجاد شده بود که هم مدرنتر شده و هم به تجهیزات بیشتری مجهز شده بود. برای موتور پیکان جدید هم همان پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ ۱۷۰۰ سیسی OHV II پژو روآ سال با ۸۸ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده بود.
بنابراین به نظر میرسید همهچیز برای بازگشت پیکان محیا است. ایرانخودرو قصد داشت با عرضهٔ پیکان بروزتر و جدیدتر، هم بازار سابق خود را از پراید پس گیرد و هم مشکلات نقدینگی خود را حل کند. همچنین مردم هنوز به پیکان علاقه داشتند و حتی برخی آنرا برتر از پراید میدانستند بنابراین احتمال موفقیت آنهم وجود داشت؛ اما نهایتاً پیکان جدید علیرغم حمایت مدیرعامل وقت ایرانخودرو، هیچگاه به تولید انبوه نرسید چراکه وزیر صنعت وقت بنا بر دلایلی ازجمله احتمال شکست و عدم موفقیت پیکان جدید، با تولید آن مخالفت کرد.
تمامی قسمتها
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهارم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پنجم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت ششم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت یازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سیزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهاردهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت شانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)
حسین
۱۹ آذر ۱۳۹۵حیف که پیکان جدید نیومد
حداقلش این بود که مدیرعامل سایپا نمیتونست بگه هیچ خودرویی توان رقابت با پراید رو نداره
PARKER
۱۹ آذر ۱۳۹۵پیکان واقعا “” برای زمان خودش “” خودروی ایده آلی برای قشر متوسط جامعه بود.
من واقعا به پیکان علاقه داشتم.
مخصوصا پیکان های چراغ خربزه ای قدیم و پیکان جوانان…
اگر پول داشتم همین الان یک پیکان تر و تمیز مدل 50 میخریدم میذاشتمش گوشه ی پارکینگ تا کلکسیونی بشه.
.
.
ولی انصافا این ماشین آخری چقدر زشته … اصلا جلوش با بدنه ی ماشین هماهنگی نداره ، خوب شد تولید نشد…
.
.
به نظر من پیکان و ROA سال از پراید بهتر بودند. حداقل امنیتشون خیلی بیشتر بود.
فرامرز
۱۹ آذر ۱۳۹۵ایمنیشون خیلی که نه ولی بیشتر از پراید بود. همین الآن ۴۰۵ که از اونا ایمن تر بود خیلی بهتر از پراید نیست (برید صفحه تصادف ناجور ببینید). من قصد طرفداری از پراید ندارم ولی خدایی ما یه پراید مدل ۸۳ (تازه انژکتوری شده بود) داشتیم تا سال ۹۳ بابام نزدیک ۴۰۰ هزار تا راه رفت و حتی یه بار هم خراب نشد. در حالیکه کنار جاده تا دلت بخواد سمند و ۲۰۶ و … خراب میشدن. سال ۹۳ بابام سمند ای اف ۷ گرفت که از نظر کیفیت از پرایدی که داشتیم خیلی بدتر بود و تا الآن دو سه تا خرج میلیونی رو دست بابام گذاشته و هر ماه هم یکی دو تا فیوز میسوزونه!!!
اسطوره
۱۹ آذر ۱۳۹۵.
دوست گرامی
206 های سال 83 هزار برابر بهتر از پراید های سال 83 بودن… همه ی 206 ها اون موقع قطعات اصل فرانسوی داشتن… در حالی که پراید های 83 تک و توک قطعات کره ای داشتن…
سمند ها هم همینطور… ما سمند 84 خریدیم تا همین الان مثل ساعت کار میکنه. فقط مصرفش بالاست. چند ماه پیش پدرم یک EF7 با قرض خرید و سمند قدیمیش رو یک مدت کنار پارکینگ گذاشت تا ببینه اگر مصرف EF7 کمتر بود و دردسر نداشت سمند 84 رو بفروشه.ِ.. چون واقعا با بنزین لیتری 1000 خیلی مر مصرفه.
در عرض 2 ماه EF7 اینقدر اذیت کرد که گفت همون سمند 84 هر چی بنزین میخوره حلالش !! EF7 رو فروخت !!!
اینقدر این ماشین خوب و تمیز مونده که بعد 12 سال با 25 میلیون خریدار داره.
جعبه ابزار EF7 هیچ چی نداره. اما سمند 84 وقتی تحویل گرفتیم فقط 700 هزار تومن آچار و ابزار داشت. آچار چرخ ژاپنی و جک آلمانی… لاستیک ماشین هم Pirelli بود ! نه مثل این چینی هایی که الان نصب میکنن. بعد از 12 سال و 190/000 کارکرد همین پارسال عوض کردیم.
.
ماشین های اون موقع همه خوب بودن. پراید 84 شما اگر کیفیت متوسط داشته مطمئن باش کیفیت 405 و 206 مدل 84 خیلی بهتر از پراید شما بوده. حتی کیفیت RD هم بهتر از پراید بود.
در مورد سمند که من تجربه خودم رو گفتم. تنها عیبش مصرف سوخت خیلی بالاست. هر بار باهاش میری بیرون باید بنزین بزنی . غیر ازین بعد از 12 سال هنوز مثل روز اوله. فقط قطعات مصرفی و روغن و بنزین …
فرزاد
۱۹ آذر ۱۳۹۵حاجی تاریخ مصرف لاستیک 2 ساله … .تو بعد 12 سال عوض کردی …….درسته ماشینای قدیم وسایلشون بهتر بود اما اینارو پیش دوستات تعریف کن …..اینجا سایت پدال بیشتر ادما ماشین بازن ….
سال 84 صندوق ماشین هم پر اچار میکردی 700 هزارتومن نمیشد
مجید
۱۹ آذر ۱۳۹۵فرزاد دوست محترم …
اول اینکه حاجی خودتی. ازین اصطلاحات مثل حاجی و داداچ و ازین جور حرفا که بین جوون ها مصطلح شده اصلا خوشم نمیاد. من که مکه نرفتم. حاجی دیگه چیه ؟؟
.
شما که ادعای ماشین بازی داری اصلا چیزی از Pirelli میدونی؟
از بهترین لاستیک ساز جهان چی میدونی که ادعا داری ؟
پیرلی برای فرمول 1 لاستیک میسازه. فشاری که این لاستیک ها تحمل میکنن یک صدمش رو لاستیک های کره ای نمیتونن تحمل کنن. لاستیک ایرانی که جای خود داره.
لاستیک ایرانی درسته. کویر تایز برای پراید خریدم بعد از 9 ماه صاف شده. جفتی 260 هزار تومن پول حرومش کردم.
اما Pirelli وقتی عوضش کردیم ؛ بعد از 10 سال بهتر از لاستیک ایرانی بعد از 2 سال بود.
قیمت آچار رو من به پول سال 95 گفتم نه سال 84. اون زمان دلار 880 تومن بود. الان شده 3800 تومن.
.
دفعه ی بعد درست حرف بزن وگرنه جوابی در کار نیست !!
علی
۲۰ آذر ۱۳۹۵حضرت استاد اون لاستیکی که توی فرمول یک استفاده شده رو بستن رو سمند شما؟ لابد مثلا موتور رنویی رو هم که تو فرمول وان هست رو بستن رو ال 9 داداشت عمر مفید هر لاستیکی 2 سال هستش ایرانی و خارجی نداره
علی
۲۰ آذر ۱۳۹۵در مورد طول عمر لاستیک در صورت استفاده درست رعایت بعضی مسائل از قبیل نه گفتن به جاده خاکی، نه به آفتاب زیاد، نه به سرما و گرمای شدید، نه به تیک آف و ترمز های ناگهانی و…
احتمال عمر لاستیکهای استاندارد بالای ده سال هم هست البته با چاشنی شانس…
دو سال مال جووناست داداش!!!
احسان
۱۹ آذر ۱۳۹۵ما سال ۸۳ پراید گرفتیم و واسه ۳ سال هم داشتیمش، اصلا کیفیت خوبی نداشت و با همه افراد نمایندگی سایپا آشنا شده بودیم مخصوصا بخش جلوبندی! خلاصه سال ۸۷ فروختیم و اس دی گرفتیم ، که هنوز داریم و با ۱۷۰هزار کارکرد موتور و گیربکس و قطعات غیر مصرفیش پلمپ مونده! مشکلش فقط سر و صدای اتاقه
سامان اذری
۲۰ آذر ۱۳۹۵سمند من 82 هست ماشاالله
که تو این 6 سالی که دارم بجز قطعات مصرفی هیچ خرج نداشته
الان رینگ اسپورت سایز 16 روش هست ولی زاپاسش بریجستونه از اون نفری که خریدم اون گفت که لاستیک زاپاسش فابریک خودشه تو این 13 سال حتی از ترک های مویی هم خبری نیس چند باری هم زیر ماشین انداختم حتی باد هم کم نکرده
ولی همه سمند های حدید مخصوصا 88 به بالا خیلی اذیت میکنند
یه گالانت عینکی سوپر سالون یا مزدا 323 مدل 83 پیدا کنم اینو میفروشم.یا با طرف معاوضه میکنم
AMIN
۱۹ آذر ۱۳۹۵یا خــــــــــــــــدا … خوب که این عکس های آخری به تولید نرسید..
شمت
۱۹ آذر ۱۳۹۵با دیدن عکس آخری کهیر زدم !!!
HoSeIn
۱۹ آذر ۱۳۹۵خدا از سر تقصیرات وزیر صنعت وقت نگذره که اجازه نداد این تحفه آخری کارنامه درخشان ویران خودرو را تکمیل کنه .
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ آذر ۱۳۹۵اون 3 تا عکس اخر خود کابوس هستش در بیداری
اون طراح کی بوده که این ماشین رو طراحی کرده؟؟؟؟؟؟
چی تو ذهنش بوده خدا عالمه
فرامرز
۱۹ آذر ۱۳۹۵این تو ذهنش بوده که چند میلیارد بزنم به جیب یه آشغالی تولید کنم تو تاریخ ثبت بشه.
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ آذر ۱۳۹۵AMG/// جان
درسته شبیه کادیلاک
و تاتا نانو هم شبیه محصولات مرسدس هست البته یه خورده
reza-a
۱۹ آذر ۱۳۹۵ببین رقابت چه میکنه تازه حتی بین دو خودروساز دولتی (البته رقابتش به جایی نرسید) حالا فکر کنید اگر خودروسازی خصوصی بشه چی میشه
درسته پیکان آخر بی معنی بود ولی یکم رقابت رو نشون میده
دانیال
۱۹ آذر ۱۳۹۵رقابت یا طمع همیشگی؟
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵این سری مطالب به اندازه عمر تولید پیکان، طولانی شدن. . .
خسته نباشی نویسنده جان
به شخصه از مدلهای ابتدایی پیکان با داشبورد چوبی خیلی خوشم میاد
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۹ آذر ۱۳۹۵دقیقا میخواستم همینو بگم زحمتو کشیدی فرشاد جان ….
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵❤️
reza-a
۱۹ آذر ۱۳۹۵چقدر وقیه بودن که با اون همه اعتراض به قدیمی بودن پیکان از همه نطر باز برای سود بیشتر میخاستن دوباره پیکان رو تولید کنن فقط با اندازه ای تغییر که کسی نتونه بگه این کاملا ماشین قبلیه
حسن
۱۹ آذر ۱۳۹۵به نظر من این پیکان اخریه از جلو تیبا بهتر درومده ولی طراح خواسته دست به یکسری از قالب ها نزنه مثلا گل گیر عقب و ستون ها و درها و گرنه طرح جلوش از لحاظ زیبایی شناسی بهتر از تیبا و یکسری چینی درومده. به نظر من آگه ایران خودرو روی آون بیشتر کار می کرد و هزینه می کرد به راحتی جای پراید رو می گرفت
فرشادعزیزی
۱۲ آبان ۱۳۹۶درسته داداش بنظر منم از تیبا بهتر دراومده اگه بیشتر روش کاز میکردن جا داشت زیبا تر بشه اشتباه طراحی شون این بوده از بغل هیچ گونه تغییری ندادن
امیر
۱۹ آذر ۱۳۹۵این قسمت های سریالی رو برای پراید و پژو و سمندو…هم درست کنید
خیلی خوبه???
درجواب دوست عزیزم که گفته طرح آخری رو به تیبا ترجیح میده درسته تیبا طراحی خوبی نداره ولی شرف داره به این طرح مزخرف ایران خودرو
واقعابا نظرشمت موافقم
خدا وکیلی طراح پروژه آخرو دوست دارم از نزدیک ملاقات کنم.??
یوسف
۱۹ آذر ۱۳۹۵پسر من بالاخره فهمیدم جلو پنجره سمند سورن از کجا اومده، من اول فک کردم از دریچه کولر الهام گرفتن ولی گویا از طرح پیکان جدید اقتباس شده،
بفرما بعد بگین ایران خودرو بده، یه کانسپت میدن بیرون که شاید تولید نشه ولی زبان طراحی جدید رو به محصولات بعدی تزریق میکنه
حمیدرضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵نمی فهمم چرا طراحان خودرو در ایران موقع باز طراحی یه خودرو فقط چراغا و گلیگیر رو عوض می کنن از پرایدو تیبا بگیر تاهمین فیس لیفت پیکان اخه چرا یکم طراحی درب هارو تغییر نمیدن از این بحث که بگذریم چرا تولید روا سود ده نبود مگه چقدر هزینه طراحیش کردن که نتونستن به سوددهی برسونن کلا شرکت ایران خودرو انگار همش از یه جاییش سود محصولاتش بیرون میریزه بهتر بگم انگار جیب ایران خودرو همیشه سوراخ پولای محصولاتشون میریزه بیرون همیشه بی پولن
دانیال
۱۹ آذر ۱۳۹۵منظورشون این بوده ک به اندازه بقیه سود ده نبوده
Ehsan
۱۹ آذر ۱۳۹۵بابا این تاریخچه پیکان تموم نشد؟!!!!
mesout95
۱۹ آذر ۱۳۹۵طراحی؟؟؟؟؟این عکسا آخری مثلا طراحی شدس؟خدایی داری شوخی میکنی؟تروخدا بگو داری شوخی میکنی!!حتی به عنوان یک شوخی هم نمیتونم بپذیرم که اینطوری طراحی کردن و با شوقو ذوق میخواستن تولید کنند.لابد با این شعار هم ازاین شوخی رونمایی میکردن :بیایید بدبختا براتون یه ماشین جدید تولید کردیم بخرید سوار بشید ما بتون بخندیم
amin
۱۹ آذر ۱۳۹۵اون چری qq6 چقدر شبیه تیباست!!!!!
AMG///
۱۹ آذر ۱۳۹۵پدال چرا دیدگاههای من و ali را حذف نموده ای ؟
امیر دهقان
۱۹ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز!
محیط حرفه ای و صمیمانۀ پدال جای این گونه کل کل های بچه گانه نیست.
AMG///
۱۹ آذر ۱۳۹۵بله درسته حق با شماست .
امیر دهقان
۱۹ آذر ۱۳۹۵از ادب و لطف شما ممنونم
احمد باقری
۱۹ آذر ۱۳۹۵اینجوری که نویسنده قسمت بندی کرده، مثل اینکه پیکان، بزرگترین تاریخچه رو در کل ماشینهای دنیا داره.
پرهام
۲۰ آذر ۱۳۹۵! واقعا این پیکان آخری دیگه اوج هنر ایران خودرو ی عزیزه . به درد این میخوره که جلوی خودروسازای دیگه دنیا اینو بزارن و باهاش پز بدن و بگن از قرن 20 تا حالا داریم تولید میکنیمش !!!!!!! تازه یورو 5 هم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 5 ستاره از موسسه ایمنی ایران انکاپ هم داره که کارتون تست تصادفش هم موجوده که توش نشون میده آدمک تست از شدت اایمنی زنده شده !!!!! البته همه اینا رو گفتم ولی مقصراصلی رو ایرانخودرو نمی دونم .
mehdi
۲۰ آذر ۱۳۹۵چه طرحهایی میخواستن بسازن.خداییش مهندسای دوتا شرکت تو طراحی سرامدن.یه مشت مفت خور رفتن شدن طراح تو دو تا شرکت .کلیم حقوق میگیرن
ASA
۲۰ آذر ۱۳۹۵طاهر خودروهای ایرانی از کنار هم مثل دماغ ایرانیه، هیچوقت عوض نمیشه
رضا عشق ماشين
۲۱ آذر ۱۳۹۵با عرض سلام و خسته نباشید خدمت امیر عزیز، تاریخچه پیکان را تا قسمت شانزدهم خواندم و لذت بردم و بی صبرانه منتظر قسمت بعدی هستم؛ در واقع این تاریخچه کامل ترین، دقیق ترین و بی عیب ترین تاریخچه پیکان بود که تا کنون دیده ام، من از 5 سال پیش دنبال تاریخچه پیکان بودم و به هر سایتی که مربوط به خودرو باشد سر زدم اما یا اطلاعات آن اشتباه بود و یا ناقص یا بدون عکس؛ حتی خودم دست به تحقیق میدانی زدم اما چون تولید پیکان متوقف شده بود و تعداد آن روز به روز کمتر می شد عملا در این تحقیق شکست خوردم. امیدوارم برای سایر خودروهای موجود در ایران اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی نیز تاریخچه های سریالی قرار دهید. با تشکر و آرزوی موفقیت شما دوست عزیز.
ال
۲۱ آذر ۱۳۹۵ای کاش تولید روا سال رو ادامه میدادند در حد خودش خیلی ماشین خوبیه
Ali027
۲۷ آذر ۱۳۹۵پیکان سالار جاده ها… اگه مدل جوانان باشه که دیگ واویلا…
مهدی
۲۹ آذر ۱۳۹۵طراحی جدید بسیار غیر حرفه ای و مفتحضانه همون پیکان فقط جلو و عقبشو تقییر دادن با همون اینترفیس بهتر تولید نشد هر چند بدتر از اینم طراحی و تولید بشه ماها میخریم
میثم
۲۱ اسفند ۱۳۹۵پیکان یه زمانی واسه خودش اسم و رسمی داشت خدا رو شکر که پیکان جدید وارد بازار نشد
من نمیدونم مهندسین ما چه کسانی هستن که اینا رو طراحی میکنن باید خندید یا گریه کرد به حال اونا یا به حال خودمون