در ادامهٔ مرور تاریخچهٔ پیکان تا آنجا پیش رفتیم که در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی ایرانخودرو با خرید خط تولید پیشرانهٔ ۱۶۰۰ سیسی هیلمن اونجر از شرکت تالبوت و نصب آن در ایران توانست این موتور را داخلیسازی کند. بدین ترتیب تولید پیکان که به دلیل عدم تأمین موتور با مشکلات فراوانی مواجه شده بود و حتی در مقطعی از پیشرانهٔ پژو ۵۰۴ برای آن استفاده شده بود، مجدداً در شهریور سال ۱۳۷۱ با موتور ۱۶۰۰ از سر گرفته شد؛ اما ظاهر و داخل پیکان هم کاملاً قدیمی و کهنه شده بود چراکه از سال ۱۳۵۹ بدون هیچگونه تغییری در حال تولید بود. به همین دلیل پروژهٔ ارتقاء و بهروزرسانی داخلی و خارجی پیکان در ایرانخودرو کلید خورد.
نسخهٔ پروتوتایپ پیکان جدید در سال ۱۳۷۲ معرفی شد که تغییراتی در داخل و خارج آن انجام گرفته بود تا این خودروی ۲۶ ساله کمی مدرنتر شود. در بخش بیرونی جهت مدرنتر شدن ظاهر پیکان، سپرهای استیلی قدیمی با نمونههای جدید پلاستیکی موسوم به جوشنی جایگزین شدند. علاوه بر این، یک زه کرومی دورتادور رینگهای نصب شد، دستگیرهٔ درها تغییر کردند، لچکی شیشههای جانبی جلو حذف و شیشههای یکپارچه شدند، آینههای جانبی تغییر کرده و از روی در به روی شیشه انتقال یافتند و قابلیت تنظیم از داخل را پیدا کردند و یک اسپویلر کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق اضافه شد. در داخل نیز تریم دورنگ برای کنسول و داشبورد به همراه کمربندهای ایمنی جمع شونده ارائه شد و تغییراتی هم در صندلیها، کنسول وسط، رو دریها و دستهدنده ایجاد شد. همچنین جهت کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی، تغییراتی هم در موتور و سیستم سوخترسانی انجام گرفت.
بدین ترتیب پروتوتایپ پیکان جدید هم در داخل و هم در خارج کمی زیباتر و بروزتر از قبل شد که احتمالاً برای آن سالها حرکت بسیار بزرگی بوده و با تبلیغات فراوانی معرفی شده بوده است! بااینحال کلیهٔ این تغییرات در نمونههای تولیدی پیکان اعمال نشد بهگونهای که در سال ۱۳۷۳ پیکان فقط با سپرهای جوشنی و قالپاقهای جدید به تولید رسید و دیگر تغییرات نسخهٔ پروتوتایپ در آن اعمال نشد درحالیکه قالپاقها هم با نمونهٔ پروتوتایپ تفاوت داشتند و از مدلهای پلاستیکی بجای استیل استفاده شده بود. همچنین به دلیل عدم هماهنگی و همخوانی سپرهای جوشنی پلاستیکی با فرم قدیمی بدنهٔ پیکان، بازار چندان از این تغییر استقبال نکرده و به همین دلیل در کنار پیکان سپر جوشنی همچنان نمونههایی با همان سپرهای استیلی قدیمی هم تولید میشد.
در همین سال چراغهای عقب نسخهٔ وانت که همچنان همان چراغهای کوچک متعلق به سال ۱۳۴۸ بودند با نمونههای جدید بزرگتر جایگزین شده و چراغهای دندهعقب هم که قبلاً بهصورت مجزا در زیر سپر قرار داشتند به داخل مجموعهٔ چراغهای اصلی انتقال یافتند. همچنین قالپاقهای پلاستیکی جدید نسخهٔ سواری بر روی وانت پیکان هم نصب شد اما سپرهای جوشنی برای وانت ارائه نشد.
در آن سالها از یکسو به دلیل انحصار شدید حاکم بر بازار خودروی ایران و از سوی دیگر قیمت ارزان، سادگی تعمیر، فراوانی و ارزانی قطعات و اُنس مردم با پیکان موجب شده بود که این خودرو همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و فروش بالایی داشته باشد تا جایی که برای خرید نمونهٔ صفرکیلومتر پیکان میبایست پس از پرداخت قیمت خودرو مدتها در صف منتظر میماند تا خودرو تحویل داده شود. حتی در دههٔ ۷۰ با آزاد شدن واردات خودرو و ورود انبوهی از خودروهای مدرن خارجی به کشور و همینطور آغاز تولید پراید توسط سایپا، پیکان بازهم همچنان محبوبیت بالای خود را حفظ کرده بود.
سود ناشی از فروش بالای پیکان در آن سالها موجب شکلگیری مرکز تحقیقات ایرانخودرو گردید و این شرکت تصمیم گرفت با استفاده از توان مهندسان داخلی در مرکز تحقیقات و همینطور کمک و مشاوره از شرکتهای خارجی، خودروی کاملاً جدیدی را بهعنوان نسل جدید پیکان تولید و روانهٔ بازار کند. با توجه به اینکه ایرانخودرو از سال ۱۳۶۹ تولید پژو ۴۰۵ را آغاز کرده بود و به مونتاژ و تولید برخی قطعات آن میپرداخت، به جهت کاهش هزینهها تصمیم گرفته شد که پیکان جدید بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شود. بدین ترتیب مهندسان ایرانی مرکز تحقیقات ایرانخودرو با همکاری و مشاورهٔ مهندسان بریتانیایی، آلمانی و کرهای طراحی پیکان کاملاً جدیدی را بر پایهٔ پژو ۴۰۵ آغاز کردند. پروتوتایپهای اولیهٔ این خودرو در سال ۱۳۷۵ آماده و اطلاعات و تصاویری از آن با نام پیکان جدید منتشر شد.
اما این خودرو فقط نام پیکان را بر روی خود داشت و هیچ شباهت یا ارتباطی با پیکان نداشت. نسل جدید پیکان طراحی مدرن و آئرودینامیکی داشت که برای آن سالها و شرکتی چون ایرانخودرو کاملاً مناسب به نظر میرسید. همچنین این خودرو در بسیاری از قطعات با پژو ۴۰۵ اشتراک داشت بهگونهای که برای پیشرانهٔ آنهم موتور ۲۰۰۰ سیسی ۴۰۵ در نظر گرفته شده بود. در آن سالها پس از ساخت نمونههای اولیهٔ نسل جدید پیکان، تولید انبوه آن کاملاً قطعی به نظر میرسید و ایرانخودرو قصد داشت خط تولید آنرا از سال ۱۳۷۷ راهاندازی کند.
اما هزینههای سرسامآور طراحی و توسعهٔ پیکان جدید و قطعات گرانقیمت آن موجب شد که طرح ساخت نسل جدید پیکان شکست خورده و پروژه بهطور کامل لغو شود چراکه پیکان خودروی ارزانقیمتی بود و به همین خاطر فروش و محبوبیت بالایی داشت اما اگر ایرانخودرو نسل جدید آنرا به تولید میرساند به دلیل هزینههای بالای توسعه و قطعات گرانقیمت، باید پیکان جدید را با قیمت بالایی به بازار عرضه میکرد تا این هزینهها جبران شود؛ بنابراین در این صورت پیکان از دسترس بخش زیادی از جامعه خارج شده و نمیتوانست موفق باشد. بااینحال پس از چند سال تأخیر مجدداً پروژهٔ ساخت خودروی جدیدی با برند ملی بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ در ایرانخودرو آغاز شد اما این بار این خودرو نه با نام پیکان که با نام جدید سمند در سال ۱۳۸۱ معرفی گردید.
بدین ترتیب در دههٔ ۷۰ با لغو پروژهٔ ساخت نسل جدید پیکان، همان پیکان قدیمی همچنان تولید شد و با فروش بالای خود که سود سرشاری را نصیب ایرانخودرو میکرد، به گاو شیرده ایرانخودرو معروف شد. هرچند در آن دوران برنامههای زیادی برای ارتقاء و بهروزرسانی همان پیکان قدیمی مطرح شد اما عملاً هیچکدام از آنها به نتیجه نرسید. اما در سال ۱۳۷۸ بخشی از همان تغییرات پروتوتایپ سال ۱۳۷۲در پیکان تولیدی اعمال شد بهگونهای که شیشههای جانبی جلو یکپارچه شده و آینههای جانبی هم تغییر کردند. در این سالها همچنان نمونههای سپر جوشنی و سپر استیلی پیکان در کنار هم تولید میشدند اما چند سال بعد به دلیل عدم استقبال تولید نمونههای سپر جوشنی متوقف شد. همچنین ایرانخودرو در آن سالها تغییراتی جزئی در داخل پیکان انجام داد که از عمدهترین آنها میتوان به تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که فرم مدرنتری پیدا کرده بود.
در اواخر دههٔ ۷۰ کمکم زمزمههای توقف تولید پیکان به دلیل قدیمی بودن، مصرف سوخت زیاد و آلایندگی بالا مطرح شد اما تا انجام اقدامات جدی برای خاتمهٔ تولید این خودرو هنوز زمان زیادی باقیمانده بود چراکه پیکان همچنان در بازار محبوب بود و حتی پراید هم ازلحاظ تیراژ تولید حریف پیکان نمیشد. همچنین در سال ۱۳۷۸ خبری مبنی بر احتمال توقف تولید پیکان در جراید منتشر شد که این امر منجر به افزایش قیمت ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو در بازار گردید؛ اما پسازآن، مدیرعامل وقت ایرانخودرو اعلام کرد که تا وقتی پیکان مشتری داشته باشد تولید میکنیم.
تمامی قسمتها
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهارم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پنجم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت ششم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت یازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سیزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهاردهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت شانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)
MPH
۵ آذر ۱۳۹۵اسپویلرش منو کشته???
امپراتور لامبورگینی
۵ آذر ۱۳۹۵من پیکان رو خیلی دوست دارم.
خیلی خاطره انگیزه برام
صدای موتورش رو هم خیلی دوست دارم.
یک ناله ی قشنگی داشت.
راستی در مورد پژو RD هم حجم مظلب بیشتر در قسمت های اینده اختصاص بدید.
جالبه وقتی تولید پیکان متوقف شد خیلی از کسایی که پراید و پژو RD خریدن میگفتند اگر میشد پیکان میخریدیم.
Amirhosein_msn
۵ آذر ۱۳۹۵قضیه این سیروان موتور در مورد ساخت خودرو سوپر اسپرت ایرانی واقعیه ؟ کسی اطلاعی داره؟
Bavaria
۵ آذر ۱۳۹۵“همچنین در سال 1378 خبری مبنی بر احتمال توقف تولید پیکان در جراید منتشر شد که این امر منجر به افزایش قیمت 800 هزار تومانی این خودرو در بازار گردید؛ اما پسازآن، مدیرعامل وقت ایرانخودرو اعلام کرد که تا وقتی پیکان مشتری داشته باشد تولید میکنیم.”
آیا بعدش که خبر تکذیب شد اون 800 هزارتومان کاهش پیداکرد؟
جوابشو نمیدونم اما چشم بسته میگم نه
اخه اصلا ما چیزی به اسم کاهش قیمت داریم؟ مگه هست؟ مگه وجود داره؟اصلا چرا ی خودرو ک میخواد از رده خارج بشه افزایش قیمت پیدا میکنه!!!
“تا وقتی پیکان مشتری داشته باشه تولیدش میکنیم!!!!!”
چقدر این متن اخر درد آور بود
ممنون از آقای دهقان
gta
۵ آذر ۱۳۹۵واجبه سلامی هم بکنیم به مشتریان پیکان که نذاشتن تولیدش متوقف بشه !!!!!!!!!!
دانیال
۶ آذر ۱۳۹۵مشتری ها نذاشتن؟ هه!
volvo fh
۵ آذر ۱۳۹۵ما سال ۸۲یه پیکان صفر از ایرانخودرو خریدیم,۱۶ ماه توی نوبت بودیم,قیمت ماشین هم شد چهار میلیون و نهصدهزار تومان.پلاک موقت هم بود.عکس دهمی که پیکان با پلاک لیزری توی طبیعت هست,کنار درختها,این عکس دقیقا توی دفترچه راهنماش بود.
یه کیف ابزار شامل دوتا آچار تخت.دو تا پیچ گوشتی بزرگ دوسو و چهارسو,آچار شمع,آچار آلن هم داشت
دسته کلید و دستمال کاغذی با آرم ایرانخودرو
ولی الان ماشینها حتی پخش و باند هم ندارند
خیلی ممنون آقای دهقان.خدا قوت
AK_007
۵ آذر ۱۳۹۵چه بلایی سر ملت اومده با همینا
طرف میگه ماشین نو خرید هیچ مشکلی نداشته فقط تو چند ماه اول روغن عوض کردم و سیلندر فلان شده و لنت عقب صدا میده که اشکال نداره و…
یعنی در این حد انتظارات مردمو آوردن پایین!
MPH
۵ آذر ۱۳۹۵خوبه jd power یه سری به ایرانم بزنه انوقت دیگه باید معیارهاشو عوض کنه و سوالتش میشه این…..
+آیا خودرو با شش ماه تاخیر به شما داده شده؟؟؟
-نه 5.5 ماه
+500 امتیاز واسه x(یه ماشین وطنی)!!!!!
+آیا در500متر اول برای خودرو مشکلی پیش اومده؟؟؟
-نه بعد از 2000متر اولین مشکل بروز کرد
+امتیاز کامل(1000)واسهx!!!!!!!
+آیا در یک ماهه اول روز در میان جهت رفع مشکلات ایجاد شده به نمایندگی سر زده اید؟؟؟؟
-نه هر دوروز
+این فراتر از انتظاره!!!!
+آیا بعد از شستن خودرو آب داخل آن به اندازه ای هست که بتوانید داخلش شنا کنید؟؟؟؟
-مقداری کمتر است
+jd power:به استناد اطلاعات جمع آوری شده از مصرف کننده ایرانی مدل x بالاترین سطح رضایت مشتریها را داشته و فراتر از انتظار ما ظاهر شد و ما جایزه خود را به این خودرو و سازندگان محترم تقدیم میکنیم………….
madjid
۵ آذر ۱۳۹۵خیلی خیلی جالب بود.
مخصوصا قسمت شنا در ماشین !!!
<<<<<
۵ آذر ۱۳۹۵عنوان مقاله را تغییر دهید:
پیکان حکایت تلخ در جا زدن ما
gta
۵ آذر ۱۳۹۵پیکان مهمترین جز از تاریخ خودرویی نه چندان پربارمونه
چیزی که پیکانو گاها برا ما ناخوشایند میکنه ضعف مدیران و تصمیم گیرندگانیه که پیکان رو 40 سال عقیم گذاشتن وگرنه ما باید الان نسل پنجم اون رو و در سطحی مثل رنو مگان یا الانترا یا سنترا میدیدیم!
مدیر کار نابلد ?
nima
۵ آذر ۱۳۹۵، مدیرعامل وقت ایرانخودرو اعلام کرد که تا وقتی پیکان مشتری داشته باشد تولید میکنیم!
عجب رویی دارند!!!!!!!!!!!
دقیقا همین داستانی که الان نسبت به 405 و پراید پیش اومده
sepehr
۵ آذر ۱۳۹۵داستان الان ۴۰۵ وپراید تا وقتی مشتری داره تولید می کنیم……… ۰۱٪ به فکر مردم نیستن
پرسپولیس
۵ آذر ۱۳۹۵پیکان هم سرپوشی برتمام نیم قرن صنعت خودوری ایران هست انقدر پروبال به یک خودرودادیم که گو اینکه هیچ نیازخودروی دیگر درمدلها وانواع دیگری نداریم ژاپن تویوتا کرولا رابه حدگینس رساندن بقیه راهم چنین پس کم به خودروی پیکان بنازیم
ونوم
۵ آذر ۱۳۹۵وجدان کاری هم خدایی چیز خوبی هستش الان به سپر جوشن با دقت نگاه کردم بعد خوندن متن چقدر کج و ناهماهنگه خوب عزیز جان یه دو روز بیشتر وقت صرف میکردین یه قالب درست در میاوردین
ونوم
۵ آذر ۱۳۹۵راستی یه رگه هایی از نیو پیکان رو میشه توی رانا دید مگه نه ؟
محمد
۵ آذر ۱۳۹۵پدر بنده تا سال ۸۳ یک پیکان ۷۵ داشت ولی شیشه های جلو یک پارچه نبود و همراه با لچکی عرضه می شد.
وجهت اطلاع شما پیکان تا سال ۱۳۷۹ همچنان با لچکی شیشه های جانبی جلو عرضه می شد که در سال ۱۳۸۰ شیشه های جانبی یکپارچه و همراه با اینه بغل چپ و راست عرضه شد وهمچنین فرمان و دسته راهنما ها با مدل پژویی (۴۰۵)عوض شد.
وپشت آمپر هم بهبود یافت وشبیه پژو ۴۰۵ شد.وتغییراتی در کنسول وسط واضافه شدن ساعت دیجیتال به آن.
و اگر خیلی بخواهیم جزئی بررسی کنیم باید بگم که ترمز دستی هم از سال ۷۸ از پایین صندلی راننده به کنسل وسط انتقال یافت و پدال گاز که به کف خودرو چسبیده بود (مثل کیا سراتو ۲۰۱۵) مانند پژو ۴۰۵ شد.
امید
۲۴ شهریور ۱۴۰۰بابای من هنوز یک پیکان مدل 80 داره ولی ترمز دستیش پایینه
حمیدرضا
۵ آذر ۱۳۹۵خیلی مقاله جالبی هست هر هفته منتظر خواندن ادامه اون هستیم به نظرم تغییرات نمونه پروتوتایپ در همون سال باید به طور کامل اجرا میشد اگر این اتفاق می افتاد و هر چند سال یکبار باز هم بروز میشد الان ماهم یک خودرو با برند ایرانی داشتیم که میتونست حداقل در بین خودروهای ارزان قیمت دنیا اسم و رسمی داشته باشد ولی حیف که ما همیشه در فکر کوتاه مدت و سود و زیان هستیم
سیاوش
۵ آذر ۱۳۹۵تکنولوژی ایران خودرو :پیکان سپر جوشن
پرهام
۶ آذر ۱۳۹۵اگه یادتون باشه پیکانای قدیمی تنوع رنگ زیادی داشت ولی ایران خودرو اینقدر به فکر سود بود رنگ سفیدو جا انداخت جوری که به نظرم شاید 90 درصد پیکان های ایران خودرو( و نه ایران ناسیونال ) سفید رنگه.
شهرام
۷ آذر ۱۳۹۵پیکـــــــــــــــــــــــان
اگه مسوولان دانش تولید را از ابتدا و نخستین قدم به ایران میاوردند
میتوانستند با کمک مهندسان و کاربلدان گردن کلفت تغییراتی را در پیکان ایجاد کنند و اکنون ما زوال و نفرت از پیکان را نمیدیم چون کسی که مثلا خودروی جنسیس یا فلان ماشین رو میبینه برایش به صورت ناخداگاه افت داره نام پیکان را در ذهنش خطور بکنه و اگر کسی آنی بفکر پیکان باشه مجبور میشه عرق شرم در پیشانیش نقش ببنده
آری
اگه دانش تولید میداشتیم نه فقط مونتاژ خشک و خالی هیچ کس حتی از ژیان هم متنفر نمیشه تا پیکان و بی ام و 518 قدیمی برسه
خلاصه پیکان درست بود در انگلیس از رده خارج شد برای انگلیس افت داشت که تولید کنه 6 تا کارخانه بزرگ انگلیس فقط تولید انواع پیکان میکردند مثالی دیگر هواپیمای اف چهارده تامکت که اینهمه ازش تعریف میکنند نوع پیشرفته آن از هر لحاظ مدل D میباشد که در سال 2006 از رده خارج شد اینم حکایتی شبیه پیکان میباشد
پس اگر دانش تولید بود میتوانستیم ابعاد و موتور و سایر سیستمهایی که در ماشینه وجود داشت تغییر بدهیم
درود بر پیکان و هیلمن و آونجر
احمد باقری
۸ آذر ۱۳۹۵مثل اینکه تموم شدنی نیست.
سجاد حیدری
۱۸ مهر ۱۳۹۷اگر ایران خودرو برای پیکان تودوزی کرم هم می زد خوب بود
داوود
۳ دی ۱۴۰۰پیکان سپر جوشن سال ۷۵ اومد نه ۷۳ و وانت پیکان با چراغ عقب جدید هم سال ۷۶ اومد نه ۷۳
آرتین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲برای زمان خودش عالی بود اما الان دیگه قدیمی شده