شانزده سال از تولید نخستین خودروی اسمارت مرسدس به عنوان یک خودروی الگو برای زندگی مدرن شهری میگذرد. در طول این مدت دو نسل از اسمارت دو نفره فورتو و یک نسل از مدل چهار نفره فورفور معرفی شدند. حالا زمان برای یک رویش دوباره فرا رسیده است و اسمارت جامه ای تازه و روزآمد بر تن خواهد کرد.
اسمارتهای جدید روی پلتفرم کاملاً جدید نسل سوم رنو توئینگو ساخته میشوند در حالی که پلتفرم قبلی برگرفته از میتسوبیشی کلت ارتقا یافته بود. این موضع باعث خواهد شد که اسمارت هزینههای تولید را کاهش داده و از روند زیانآور قبلی به سمت سودآوری حرکت کند. طراحی نسل جدید اسمارت واقعگرایانه و مدرن به نظر میرسد. سبک بدنه با کشیدگی بیشتر قسمت جلویی و تمایز آن از نظر زاویه با شیشه و ستونهای جلو، از حالت یک باکس به فرم یک و نیم باکس درآمده است. البته نمای جانبی با غلاف درها و سقف با رنگی متفاوت کاملاً مشابه نسل قبل میباشد. عناصری مثل دستگیره دربهای سه گوش در اینجا هم به چشم میخورند. این موضوع باعث میشود که کسی اسمارت را با خودروی دیگری اشتباه نگیرد.
چراغهای بزرگ با لامپهای LED روزتاب کمی معمولی به نظر میرسند. در عوض جلوپنجره لانهزنبوری جلوه ای زیبا به قسمت جلوی خودرو داده است. چراغهای عقب نیز با لامپهای LED جلوه ای زیبا دارند. مقایسه رخبهرخ مدل جدید و قدیم، نشان از پختگی طراحی و رسیدن به بلوغ دارد. طراحی داخلی در نگاه کلی، کمی نا امید کننده است. البته این طراحی مینی مال و ساده که بیشتر به مدلهای رنو شباهت دارد، در مقایسه با نسل قبل یک جهش به حساب میآید. لااقل در کیفیت مواد و تجهیزات و ارگونومی میتوان رشد خوبی را دید. غربیلک فرمان بسیار زیبا و مدرن است. حتی نمایشگرهای دیجیتال داشبورد و کنسول هم جذاب هستند. تریم داخلی دو رنگ و شاد است. اسمارت از حداقل کلیدها و دکمهها استفاده کرده است که گرایش و مد جدید طراحی کابینها میباشد.
سه نوع تریم داخلی با سطوح تجهیزات مختلف را میتوان برای اسمارت جدید انتخاب کرد. تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، کروز کنترل، دماسنج خارجی، صفحه نمایش LCD، گرمکن صندلیها، فرمان با کلیدهای چند منظوره روی آن و سیستم صوتی JBL نیز قابل سفارش میباشند. سقف خودرو میتواند به صورت معمولی، شیشه ای و یا پارچه ای بازشونده باشد. متاسفانه شیشه پنجره های عقب ثابت می باشد و پایین کشیده نمی شوند. ابعاد سپر به سپر اسمارت نسبت به سابق تغییری نکرده است اما همچنان تمرکز روی استفاده از همه فضا به شکل مفید بوده است. هر دو مدل عرضی برابر با ۱۶۶۰ و ارتفاع ۱۵۵۰ میلیمتر کاملاً مشابه به نظر میرسند اما طول مدل پنج درب ۳۴۹۰ و فاصله بین دو محور آن ۲۴۹۴ میلیمتر است. مدل دو درب فورتو هم ۲۶۹۰ طول و فاصله ۱۸۷۳ میلی متر فاصله دو محور دارد.
بعلاوه در مدل فورفور، درب عقب با زاویه ۸۵ درجه باز میشود که سهولت ورود و خروج سرنشینان را به همراه دارد. تکیهگاه صندلیهای عقب تا شو میباشند که باعث میشود فضای صندوق بار از ۱۸۵ لیتر تا ۷۳۰ لیتر گسترش یابد. در حالی که در مدل دو درب باید به فضای ۲۶۰ لیتری محفظه بار قناعت نمود.
نکته جالب در مورد اسمارت جدید، قرارگیری موتور آن در عقب میباشد. به همین دلیل هواکشهای کوچکی روی گلگیرهای عقب به چشم می خورند. دیفرانسیل نیز روی چرخهای عقب جای گرفته است. این کاملاً با آن چیزی که از یک خودروی کوچک شهری انتظار داریم، متفاوت است. سیستم تعلیق اصلاح شده و فرمان الکتریکی جدید و فاصله بین دو محور کوتاه و وزن سبک، فرمان دادن به خودرو در فضاهای باریک و کوچک شهری بسیار آسان خواهد بود. قطر دایره چرخش اکنون به ۶.۹۵ متر کاهش یافته است. ایمنی این خودرو نیز نسبت به نسل قبل در یک جایگاه بالاتر خواهد بود. در ابتدای ورود، برای اسمارت جدید، دو موتور سه سیلندر در نظر گرفته شده است. موتور ۱.۰ لیتری با تنفس طبیعی که ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۱ نیوتن متر گشتاور دارد و موتور توربوی ۹۰۰ سی سی که ۸۹ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید مینماید. البته چند ماه بعد، موتور پایه ۵۹ اسبی نیز ارائه خواهد شد. مدلهای الکتریکی یا حتی مدل قدرتمندتر برابوس هم به تدریج معرفی میشوند. انتقال نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته خودکار با امکان تعویض دستی و کلاچ دوگانه صورت میگیرد. [jwplayer mediaid=”۸۰۴۵۵″] قیمت اسمارت فورتو کمتر از ۱۱ هزار یورو میباشد و البته مدل چهار در فورفور حدود ۶۰۰ یورو گران تر خواهد بود. مدلهای کروکی نیز با تاخیر معرفی خواهند شد. [دانلود ویدئو]
یه سوال یه سوال میدونید من وقتی ماشینی به کار آمدی و قشنگیه این میبینم به چه فکری میفتم؟ مدیران ایران خودرو و سایپا چه ماشینایی سوار می شن؟ هی یادم میرفت بپرسم
پدال فقط جهت اطلاع میگم که اسمارت ها الگویی برای خودرو های شهری برای اولین بار نبودن چون سال هاست در ژاپن از این کلاس خودرو فروش میره و خیلی هم طرفدار داره اونجا و چیز جدیدی نیست. در مورد اسمارت جدید مدل 4 نفرش اگه زیر 14 هزار تا تموم بشه عالی میشه
احمدرضا فقط آلمان فقط بنز
۲۶ تیر ۱۳۹۳خخیییییییلی قشنگ شده من اصلا از اسمارت خوشم نمیومد ولی الان عاشقشم به نظر من از تویتا aygo خیییلی بهتره
Ahmad..F12
۲۶ تیر ۱۳۹۳آره دقیقاً
حس میکنی شخصیت جالبی داره
خیلی با مزه ست
هادی
۲۷ تیر ۱۳۹۳یه شعر برای این ماشین سرودم لطفا گوش کنین
مرا این همه خوشبختی محاله محاله تورو داشتن توی خوابو خیاله خیاله
مک میسل
۲۶ تیر ۱۳۹۳عالیه.بی شک ماشین جمع جور و خوبیه!ولی داخلش به نظرمن بچگونه طراحی شده ولی از اون بگذریم واقعا خوبه….
mory
۲۶ تیر ۱۳۹۳آقا ما تهرانیم خیابون خاوران … یه نوک مدادیش رو بفرستید نه نه دوتاش کن
چقدر داخلش خوشکله (به طرز بی رحمانه ای خوشکل طراحی شده)
mory
۲۶ تیر ۱۳۹۳یه سوال یه سوال
میدونید من وقتی ماشینی به کار آمدی و قشنگیه این میبینم
به چه فکری میفتم؟
مدیران ایران خودرو و سایپا چه ماشینایی سوار می شن؟
هی یادم میرفت بپرسم
qiasi206
۲۷ تیر ۱۳۹۳منم موافقم داخلش بچگونه ست ولی ماشین خوبیه مخصوصا امکاناتش و مصرفش
انزو
۲۶ تیر ۱۳۹۳از رقبای داخلی میشه به ماشین مینور اشاره کرد.
انزو
۲۶ تیر ۱۳۹۳البته مینور قدرت وحشتناک 18 اسب بخاری رو در سینه نهفته داره!!!!!!ک این ماشین ک سهله میتونه رقیبی جدی واسه بوگاتی ویرون و کونیخزگ وان باشه!
خاوری مزراتی
۲۶ تیر ۱۳۹۳حیف پدال ننوشته وزنش چقده؟
ها؟!
۲۹ تیر ۱۳۹۳سلام
کسی میدونه حداکثر سرعتش حدودا چنده؟
yasin
۲۶ تیر ۱۳۹۳من همیشه ازاین ماشین خوشم میود ولی این نسلش هم گوگولی مگولی شده.!!!
sky
۲۶ تیر ۱۳۹۳ای کاش اینجور ماشینا تو ایرانم بودن برای توی شهر خیلی خوبن.
hero
۲۶ تیر ۱۳۹۳نسل قبلیش خیلی بهتر بود
مدل 2015 خیلی بچگانه و عروسکی شده
آدم روش نمیشه توش بشینه
یه پسل باهوش
۲۶ تیر ۱۳۹۳شبیه به مینی مایر شده
VAHID JINPACHI
۲۶ تیر ۱۳۹۳این چیه که بخوان کروکش رو بسازن؟
زیگما
۲۶ تیر ۱۳۹۳پدال فقط جهت اطلاع میگم که اسمارت ها الگویی برای خودرو های شهری برای اولین بار نبودن
چون سال هاست در ژاپن از این کلاس خودرو فروش میره و خیلی هم طرفدار داره اونجا و چیز جدیدی نیست.
در مورد اسمارت جدید
مدل 4 نفرش اگه زیر 14 هزار تا تموم بشه عالی میشه
Ehsan
۲۶ تیر ۱۳۹۳طراحی داخلیش خلاقانه است ، یک حرف تازه است
فواد
۲۶ تیر ۱۳۹۳شبیه پیکانتو نیست؟ کلا از این ماشینا خوشم نمیاد.
پدال عزیز لظفا در مورد gt 86 یه مطلب بذار.
عباس
۲۶ تیر ۱۳۹۳تو ایران بیاد میتونه با پراید و تیبا رقابت کنه؟؟؟؟
رسول
۲۶ تیر ۱۳۹۳تو تهران از اینا هست
فرزاد
۲۶ تیر ۱۳۹۳دو درش دیگه زیادی جمع و جوره…4درش زیباتره!
هادی
۲۶ تیر ۱۳۹۳گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با پدال شیفتر و فرمان برقی سانروق رنگ نارنجی ساخت المان قیمت مشتی
[…]
احسان آرسنالی
۲۶ تیر ۱۳۹۳شیک و مجلسی
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ تیر ۱۳۹۳درود .
خیلی عالیه . اینجوز ماشینا در این کلاس باید رنگ و وارنگ باشن .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ تیر ۱۳۹۳درود .
بچه ها میدونستید که اسمارت جزو معدود ماشین هایی هست که میتونه در همه
جای دنیا به صورت عرضی پارک کنه ؟؟؟؟؟
just 323
۲۸ تیر ۱۳۹۳عجب چیزیه …
امید
۲۸ تیر ۱۳۹۳ماشین خوبیه میتونست تو ایران برای پیک موتوریا باشه تا کمتر دچار تصادف و مرگ بشن
کلا به جای موتور میرفتن این ماشینای کم مصرف و ارزون رو میخریدن
امید
۲۸ تیر ۱۳۹۳اقتصادی و خوب بدرد خانم ها خیلی میخوره
امیر
۲ آذر ۱۳۹۴ایمنیش از همه ماشینای ما بالاتره