وقتی مهندسین مرسدس دور هم جمع شدند تا نسخه جدیدی از اسپرینتر را بعنوان مدل ۲۰۱۴ راهی بازار کنند، احتمالا هیچ ایده ای برای شروع کار نداشتند؛ پس آستین ها را بالا زدند و گفتند بیایید بعد از ۶ سال بجای آنکه فقط مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر را تولید کنیم، حالا سراغ نسخه های دو دیفرانسیل آن هم برویم . . . !
اسپرینتر ۴×۴ یک مدل جدید نیست؛ همانگونه که از نامش برمی آید این بار سیستم محرکه آن از نوع AWD شده تا برای نخستین بار مشتریان بتوانند باپرداخت حدود ۱۱,۴۰۰ دلار بیشتر (در بازار آلمان) با فشردن یک دکمه (چه درحالت سکون و چه در سرعت حداکثر ۱۰ کیلومتر برساعتی)، آن را تبدیل به خودرویی دو دیفرانسیل کرده تا به مسیرهای برفی و جاده های نسبتا ناهموار بروند.
برای این ون فول سایز مواردی مانند ESP یا کنترل پایداری، 4ETS یا کنترل کشش (که قبل از این تنها بر روی مدلهای ML-Class و GL-Class و ویتو نصب می شد) بصورت استاندارد بوده اما امکاناتی مانند کمکی حرکت در سربالایی (Hill-Start)، سیستم DSR یا کمکی حرکت در سراشیبی (Downhill Speed Regulation) و تایرهای آفرود بعنوان آپشن هستند.
مرسدس در توصیف اسپرینتر ۴×۴ از عبارت “not an off-roader” بهره گرفته تا به همه یادآوری کند که وجود سیستم AWD برای آن به معنی این نیست که حالا اسپرینتر تبدیل به خودرویی آفرود شده باشد، خیر! آنها فقط اندکی به ارتفاع تعلیق افزوده اند تا بدین ترتیب زوایای Approach angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر جلو/سپر جلو) و Departure angle (زاویه میان افق با خط مماس بر تایر عقب/سپر عقب) نیز بیشتر شوند.
برای اسپرینتر ۴×۴ ، مرسدس تنها از پیشرانه های دیزلی استفاده کرده که همگی بصورت استاندارد به گیربکس ۶ سرعته مجهز هستند اما با این حال سفارش ۵ سرعته اتومات نیز امکان پذیر خواهد بود:
- پیشرانه ۲.۱ لیتری۴ سیلندر (۳۱۳/513BlueTec)؛ ۱۲۹ اسب قدرت،۳۰۵ نیوتن متر گشتاور.
- پیشرانه ۲.۱ لیتری۴ سیلندر (۳۱۶/516BlueTec)؛ ۱۶۳ اسب قدرت،۳۶۰ نیوتن متر گشتاور.
- پیشرانه ۳.۰ لیتری۶ سیلندر (۳۱۹/519BlueTec)؛ ۱۹۰ اسب قدرت،۴۴۰ نیوتن متر گشتاور.
با اینکه افزودن سیستم AWD چیزی حدود ۱۱۵ تا ۱۳۵ کیلوگرم به وزن اسپرینتر افزوده اما وقتی میزان مصرف سوخت آنرا با مدل های دیفرانسیل عقب اسپرینتر مقایسه کنیم، خواهیم دید که تفاوت های بسیار ناچیزی دارند طوریکه مدل های ۴ سیلندرش ۰.۴ تا ۰.۸ لیتر بیشتر می سوزند و جالب تر آنکه مصرف مدلهای ۶سیلندر هیچ تفاوتی نکرده:
- ۸.۶ لیتر در سیکل تریکی برای مدل های 313BlueTec .
- ۸.۳ لیتر در سیکل ترکیبی برای مدل های 316BlueTec .
- ۹.۸ تا ۹.۹ لیتر برای مدل های 319BlueTec .
زیگما
۱۵ آذر ۱۳۹۲1.طراحی خارجی فوق العاده زیبا
2.طراحی داخلی نسبت به رقبا ضعیف
3.کیفیت مواد بکار رفته در داخل کمی پایین بنظر میاد
4.موتور هاش خیلی ضعیف هستن.فورد ترانزیت مدل 2015 موتور تا قدرت 305 اسب بخار داره!
5.دو دیفرانسیل با این قدرن به هیچ دردی نمیخوره
حمید
۱۶ آذر ۱۳۹۲هیچ ارتباطی به قدرت موتور نداره ، شما باید نسبت قدرت به وزن رو بسنجی یعنی توان وزنی و هزار و یک عامل دیگه ، مثال ؟ فولکس T2 با موتور 2000cc دو برابر بلیزر سابربن 5700cc راه میرفت اسبش هم کمتر از بلیزر بود ، با تجربه ها یادشونه . هیچ ارتباطی به اسب بخار نداره . وزن ، تقسیم وزن، گشتاور ، تورک ، دور موتوری که در اون به ماکسیمم گشتاور و تورک میرسه و دوری که بیشترین خروجی رو در اون میده ، نوع گیربکس و فناوریش ، ضریب دنده ها ، دف لاکها و عملکردشون ، سیستم تقسیم نیرو بین چرخها و البته اسب بخار همه و همه تاثیر داره ، شما چطور متوجه شدی که چون 00 اسب از فورد کمتره پس کلا از فورد ضعیف تره؟
حمید
۱۶ آذر ۱۳۹۲100 اسب ضعیف تره ، اصلاح میکنم 00 اشتباه بود . ضریب پسار هم به عوامل قبلی اضافه میکنم .
زیگما
۱۶ آذر ۱۳۹۲آهااااان. ترانزیت 1.5 تن وزنشه این وزنش 1.7 تن هست.این از وزن.گیریبکسش 5 سرعته اتوماتیک هست.ماله فورد 6 سرهت اتوماتیک!!یعنی کنترل بیشتر روی قدرت و بهره وری بالاتر فورد.
گشتاور برای اینا مهم تره.که باز هم فورد ترانزیت با فاصله زیاد گشتاور بالاتری نسبت به بنز داره.
وزن بنز که زیاد تره.گیریبکسش که بازدهیش کمتره.گشتاورش هم که کم تره.اسب بخارش هم که کمتره.باز هم میخوای بهونه بیاری؟دوران محصولات باری بنز خیلی وقته تموم شده….
حمید
۱۷ آذر ۱۳۹۲ببخشین چون گیربکسش یه دنده کمتر داره بازدهیش کمتر از فورده ؟ اگه اینطوری بود همه ماشین هارو مثل تریلی ها بالای دوازده دنده تولید میکردیم بهتر بود . این چه حرفیه میای اطلاعات غلط میدی ؟ تقسیم وزنش چی ؟ دفلاکهاشون چی مقایسه کردی ؟ همون گیربکس یه دنده بیشتر رو ضریب دنده هاشو مقایسه کردی ؟ الان DSR اینو با HDC فورد (نمیدونم اصلا داره یا نه)مقایسه کردی ؟ EBD کدوم بهتر جواب بده؟hill start اینا همش با ecu کنترل میشه ، کدوم ماشین بهتر عمل میکنه ؟ اونی که نرم افزار ecu و سخت افزار ecu بهتری داشته باشه . عزیزم زنبیل نمیخوای مقایسه کنی ، اینا ماشینن مهندسیشون هم خیلی پیچیده تر از درک من بی سواد و شمای علامه هست . خدمت خوانندگان محترم عرض میکنم به دلیل تشخیص زیگما ، بنز بعد 140 سال به بن بست رسیده ، اینم ون خوبی نیست ، هیوندای h1 و کیا کارنوال بخرید!!!
mehran911
۱۷ آذر ۱۳۹۲مشکل اینجاست که شما دوستان این دو تا ماشین رو با ماشین های اسپرت مقایسه میکنید من فکر نمی کنم زیاد بودن اسب بخار گشتاور و سرعت یا نسبت ضریب نده ها و نیروی پسار (ضریب درگ ) که معمولا برای ماشین های اسپرت وسوپر اسپرت مقایسه میشه مطرح کردنش کار درستی باشه تو این ماشین ها بیشتر باید به سیستم شاسی ومرکز ثقل و مهمتر از همه ی اینها به فشار g این ماشین توجه کنیم
حمادي
۱۵ آذر ۱۳۹۲بی ام و قشنگتره
علی
۱۵ آذر ۱۳۹۲آخه بی ام و که ون تولید نمیکنه برادر
Sina.fb
۱۵ آذر ۱۳۹۲بسمه تعالی
طراحی خارجیش حرف نداره هم، از نظره زیبایی وهم از نظر استحکام بودن.
طراحی داخلیشم زیبا و خوشگله، ولی پدال درمورد داخلش خیلی کم عکس گذاشتی.
به قول زیگما دو دیفرانسیل بودن با این موتور کم قدرت ارزشی نداره ولی بازم خوبه.من پیشرانه ی3.0لیتری 6سیلندر رو ترجیح میدم چون برای ماشین های ون قدرت هرچه زیاد باشه بازم کمه.
در مورد رنگش هم همین رنگ بهش میاد.
bl4ckd0om
۱۵ آذر ۱۳۹۲جای اینگونه ماشین ها منظورم سبک خودرو هست
خیلی وقته تو ایران خالی هست
قشنگ و کاربردی
فورد
۱۵ آذر ۱۳۹۲به نام خدا
باسلام و درود فراوان بر همه شما دوستان عزیز
و با سلام به مدیر سایت
و درود فراوان به همه خدمت گذاران عرصه علم و صنعت
و تمامی عزیزانی که ما را در این راه کمک کردن
باکمال ادب و احترام به استحضار شما می رساند
که (( بنز ماشین خوبی است ))
mahsa
۱۶ آذر ۱۳۹۲این همه سلام
منم جواب مینوسم که جوابش واجبه
سلام العلیکم
و اینکه بنز ماشینه خوبی است را همه میدانند
بدرود و هزاران بدرود
امین
۱۵ آذر ۱۳۹۲مرسدس همیشه چیزی برای غافل گیر کردن طرفدارا داره
دمش گرم
SAEED
۱۵ آذر ۱۳۹۲سلام.
خیلی ناز،البته بیشتر از اون کاربردیه!بنظرم اگه ی خرده ارتفاع ماشین کمتر بودوانقد بلند نبود نازتر میشد!!
ولی اون برند واقعاً باابهت مرسدس ک وسط درب عقب تعبیه شده خیلی جذاب شده!!!!
mory
۱۵ آذر ۱۳۹۲سلام و خسته نباشید
واقعا بنز در همه کلاسا نه تنها حرف واسه زدن داره حتی استاندارد تعیین میکنه
خوش به حالشون این با این همه سیستم کنترلی فقط 11400 دلار
ramin
۱۵ آذر ۱۳۹۲ماشین فقط بنز.هم کامیون تولید میکنه مثلaxorوهم ون و هم سواری.کارش خیلی درسته
محسن.د
۱۵ آذر ۱۳۹۲واقعا مرسدس حتی تو زمینه ون هم حرف زیادی واسه گفتن داره. فقط یه نکته: به نظر شما حدود 11,400 دلار بیشتر (در بازار آلمان!) ، فقط به خاطر اضافه شدن دیفرانسیل کمکی جلو! زیاد نیست؟!؟!
mahsa
۱۵ آذر ۱۳۹۲بله زیاده
mahsa
۱۶ آذر ۱۳۹۲اصلا آلمانو در زمینه ماشین سنگینو وانتو ون قبول ندارم
حمید
۱۶ آذر ۱۳۹۲چرا قبول نداری ؟ مثلا فولکس ترانسپورتر که بیش از 50 سال تولید شده همیشه موفق و پرفروش و محبوب بوده و هست و خواهد بود رو قبول نداری؟ یونی ماگ مرسدس رو با اون قدرت و محبوبیت و تکنولوژی اونم توی اون سال قبول نداری ؟ اصلا رو دستش کامیون داریم ؟ هنوز که هنوزه داریم از بنز 911 استفاده میکنیم . جایی نیست که کم بیاره . چرا آلمان رو تو ماشین سنگین قبول نداری ؟
زیگما
۱۶ آذر ۱۳۹۲راست میگه.کشنده هاش مفت نمیارزه.کمپانی به اصطلاح معتبر بنز هنوز موافقت کرده با ایران خودرو برای تولید اون خاور های آشغال!!!بنز سودجو
mahsa
۱۶ آذر ۱۳۹۲چی خاور ایران خودرو بنز
من نفهمیدم میشه بیشتر توضیح بدین؟
SAEED
۱۶ آذر ۱۳۹۲سلام.
قبول نداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟!!؟!؟!؟
کامیونای جدید بنز بعد از چندین هزار کیلومتر کارکرد وقتی درجا کار میکنن صداشون از بعضی سواری ها کمتره و موتورشون نرمتر کار میکنه!!!!راننده هاشونم ک از راحتی و سواری چیزی کم ندارن!!
راستی بنز وانت داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟!؟!؟!
آرمین 66
۱۶ آذر ۱۳۹۲ون ترانسپورتر هم خوبه از نوع فولوکس واگن این مدل بالا هارو میگم
mahsa
۱۶ آذر ۱۳۹۲بنز خیلی خوب طراحیش کرده
زیگما
۱۶ آذر ۱۳۹۲ایرانی همینه.تا آرم بنزو میبینه فکر میکنه خداست.در صورتی که اصلا این طور
نیست
واقعیت تلخه
mahsa
۱۶ آذر ۱۳۹۲این ماجرای خاور چیه ه نوشتین
SAEED
۱۶ آذر ۱۳۹۲سلام.
یکی از دوستان میگه برند بنز با ایران خودرو دیزل ک خاورو تولید میکنه برا تولید این مدل قدیمی بنز موافقت میکنه ک فقط سود ب جیب بزنه،میدونی ک،خاور یکی از محصولات بنز!!!!دوستان میگن نباید برا تولیدش موافقت بشه!!!
SAEED
۱۶ آذر ۱۳۹۲سلام.
ایرونی همینه!!!!؟؟؟؟؟؟؟
نه داداشم،شما اگه یکی از4تا رینگ و لاستیک ی مدل بنزو تعویض کنی و ی رینگ و لاستیک با همون مارک بندازه روی نمایشگر هشدار داده میشه که فلان لاستیک با بقیه فرق داره!!!این خیییییلی باحاله!!!برند بنز از لحاظ تکنولوژی وتجهیزات الکتریکی داره حرف اولو میزنه!!اینا باعث شده ایرونیهای عزیزمون بنزو قبول داشته باشن!شاید بهترین نباشه،ولی ب معنای واقعی یکی از بهتریناست
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳فقط ماشین 4*4
محمودرضا شرفی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام خدمت دوستان من چندین ساله که در کار خرید و فروش خودروهای ون هستم و با تجربه ای که تا حالا به دست اوردم در ماشینهای ون آلمان واقها حرفهای زیادی برای گفتن داره و به غیر از بنز ون فلوکس ترانسپورتر هم واقعا ماشینهای عالی و پر استقامتی هستند بنز واقعا خوبه
Xman
۱۶ شهریور ۱۳۹۵از این ماشین واسه امبولانس استفاده میشه!