بوگاتی شیرون که در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده جایگزینی بس قابل برای ویرون افسانهای است. ویرون رکوردشکن سریعترین خودروی دنیا بوده و بنابراین شیرون مسئولیتی بسیار سنگین برای تکرار موفقیتهای ویرون دارد. با ما باشید تا به پیشرفتهای شیرون در برابر ویرون نگاهی بیندازیم.
با توجه به اینکه ویرون یکی از ممتازترین خودروهای دنیا بوده، شیرون هم با دست پر به میدان آمده است.استایل شیرون بهوضوح الهام گرفته از ویرون است، البته این هم بهنوبهی خود از دوران گذشته به ارث رسیده است. خمیدگی خیرهکننده که دور پنجرهی کناری را گرفته اشارهای واضح به خودروی تایپ ۴۶ است، این در حالی است که چین عبور کرده از مرکز به جلو و عقب خودرو از بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک مربوط به دههی ۱۹۳۰ الهام گرفتهشده است. جدای از این، استایل خودرو بهطور مشخصی از آئرودینامیک تأثیر پذیرفته است، حتی چراغهای جلو بهمنظور رساندن هوای خنک به ترمزهای بسیار بزرگ جلو بهصورت تورفته طراحیشدهاند.
درحالیکه ویرون طراحی ۱۷ سالهای به همراه دارد، بااینحال ظرافتهای شگفتانگیزی دارد. طراحی آن فهمیده و کلاسیک است و هنوز هم قسمتهای کوتاه و ضخیم در آن دیده میشوند، بهویژه حول قوسهای عقبی که قدرت زیادی را در خود نهفتهاند.
کابین ویرون هنوز هم در عین ساده بودن طراحی خیرهکنندهای دارد، اما به نظر میرسد که طراحی داخلی شیرون در سطح دیگری قرار دارد. جزئیات زیبا همهجا به چشم میخورند، از صندلیهای چرمی شیک گرفته تا فرمان خودرو که جای ایربگ فیبر کربنی را برای اولین بار در جهان به نمایش میگذارد.
ظرافتهای خودرو در داخل کابین بسیار چشمگیر هستند. انحنایی که از بالای پنجرهی جلو شروعشده، بهصورت وارونه از بین صندلیها عبور کرده و درست به کنسول مرکزی رسیده و سیستمهای تهویه و گرما را در آغوش گرفته است. در جلوی دیدگان راننده نیز سرعت شماری به چشم میخورد که تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت درجهبندیشده است.
شیرون روی رینگهای غولآسای ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب قرارگرفته است. تایرهای هیولای عقب ۳۵۵ میلیمتر پهنا دارند و ادعا میشود که برای تعویض آنها باید هزینهی کمتری پرداخت. این چرخهای عظیمالجثه با سیستم چهارچرخ متحرک ترکیب میشوند، سیستمی که برای تضمین پرفورمنس خودرو ضروری است.
ویرون از سرنشینان در فضایی مملو از فیبر کربن پذیرایی میکند. شاسی این خودرو که از گونههای موتوراسپورت مشتق شده استحکامی باورنکردنی دارد. این موضوع تنها دربارهی ایمنی سودمند نیست، بلکه سواری و هندلینگ خودرو هم نفع میبرند زیرا شاسی باعث میشود که سیستم تعلیق کارایی بالاتری داشته باشد. شاسی شیرون نیز در اصول بسیار شبیه ویرون است اما طراحی جدید قویتر است و بوگاتی میگوید که شاسی شیرون به سختی شاسیهایی است که در خودروهای مسابقهای لمانز یافت میشود.
جادویی که برای توقف شیرون هم بکار میرود بسیار احساسبرانگیز است. به لطف دیسکهای ترمز کربن سرامیک بزرگ، شیرون ۱۹۹۵ کیلوگرمی به ۳۱.۳ متر نیاز دارد تا از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به سکون کامل برسد. بد نیست بدانید استاندارد مرسوم برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت حدود ۵۵ متر است.
پیشرانهی شیرون همانند ویرون ۸ لیتری، چهار توربو و ۱۶ سیلندر بوده و برای خود نیروگاهی است! نمیتوان گفت که همان پیشرانه است و تفاوتهایی وجود دارد. توربوهای کاراتر، میللنگ سبکتر و اگزوز تیتانیوم جدید کمک میکنند که گازهای خروجی زودتر خارج شوند. همهی این موارد کمک میکنند تا نیروی عظیم ۱۴۷۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری تولید شود. گیربکس ۷ سرعته ی دوکلاچه ی شیرون بالاترین پرفورمنس موجود در بین خودروهای مسافری را ارائه میدهد و کمک میکند تا همهی گشتاور به جاده انتقال یابد.
ویرون در زمان عرضه ۹۸۷ اسب بخار قدرت داشت و همین قدرت برای شتاب صفرتا صد کیلومتر ۲.۵ ثانیهای و حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعتی کفایت میکرد. آخرین ورژن بوگاتی ویرون “سوپر اسپورت” نامیده شده که ۱۱۸۴ اسب بخار قدرت داشته و به رکورد جهانی حداکثر سرعت ۴۳۱.۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
شیرون | ویرون | |
شتاب صفر تا صد | کمتر از ۲.۵ ثانیه | ۲.۵ ثانیه |
شتاب صفر تا ۲۰۰ | کمتر از ۶.۵ ثانیه | ۷.۳ ثانیه |
شتاب صفر تا ۳۰۰ | ۱۳.۶ ثانیه | ۱۶.۷ ثانیه |
بیشینه سرعت | ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) | ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت |
شیرون در تعداد کمتری نسبت به ویرون ساخته خواهد شد و بنابراین گرانتر خواهد بود. در هشت سال آینده تنها ۵۰۰ دستگاه شیرون ساخته خواهد شد. انتظار میرود که شیرون قیمتی برابر با ۲.۷ میلیون دلار داشته باشد. شما باید حداقل ۲۲۰ هزار دلار پرداخت کنید تا نامتان در لیست انتظار قرار گیرد! همین را بگوییم که اگر بپرسید قیمت شیرون چقدر است، نمیتوانید آن را سفارش دهید!
از سال ۲۰۰۵ تا حالا، بوگاتی ۴۵۰ دستگاه ویرون ساخته است. در آن زمان قیمتی برابر با ۱.۲ میلیون دلار داشت. نمونههای کارکردهی این خودرو امروزه بهندرت زیر ۱.۴۳ میلیون دلار قیمت میخورند و در طول زمان بسیار جلبتوجه میکنند.
شیرون نیز آمده تا همان قابلیتها را به نمایش بگذارد، اما باید گفت که مزیتهای ۱۱ سال پیشرفت را نیز با خود همراه دارد.
Siavash
۲۰ فروردین ۱۳۹۵زیبا و. دیگر هیچ…
Ashkan
۲۲ فروردین ۱۳۹۵همه چیش خوبه ولی کاش چراغ عقب 2 تا گرد (مربع مانند) مثه چراغ جلوهاش بود
amir.z
۲۰ فروردین ۱۳۹۵هنوز هم بوگاتی مشکل اضافه وزنشو داره…..ولی خب با اون وزن به همچین سرعتی میرسه خیلی عجیبه……به نظر من یه جایگزین عالی برای ویرونه…..شتاب صفر تا سیصد 13 ثانیه……ما این موقع تازه میرسیم به صد :-)
سامان اذری
۲۰ فروردین ۱۳۹۵16 سیلندر هستش
یعنی 2 تا موتور مرسدس AMG GT
واسه گشتاور 1600 نیوتن متری و قدرت 1500 اسبی وزنش مناسبه
اگه سبک باشه با اون قدرت و سرعت کنترولش خیلی سخت میشه
Carbonado Aventador
۲۰ فروردین ۱۳۹۵به نظر تو این دسته…
هیچی کونیگزگ رگرا نمیشه…!!!!!
0-300 رگرا 10.5 ثانیه هست!!!!
این دوتا ماشین حداکثر سرعتشون به طور حتم مشخص نیست…
ولی به نظر خودم بوگاتی به خاطر وزن بیشترش سرعتش از رگرا بیشتر خواهد بود!!!!!
ولی خب کدون پیست یا اتوبانی رو میشناسید که بشه توش 440 تا رفت؟؟؟
بدون شک رگرا از لحاظ پرفومنس و… از بوگاتی سرتره!!!!!
Pagani
۲۱ فروردین ۱۳۹۵تو پیست حتی از پاگانی روولوچیون و آر هم عقب میفته.
از لافراری میخوره.
از 918 و p1 و حتی F1 هم همینطور.
ولی فرم خیلی پر ابهتی داره واس کسایی که از ابهت خوششون میاد.
قابل توجه احمد باقری و بهنام خان طیبی?
Italy
Italy
Italy
Italy
Pagani
Lamborghini
Ferrari
Maserati
بهنام طیبی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵به نظر من همه چی هم سرعت نیست و تک بعدی نباید به قضیه نگاه کرد ولی خود من بوگاتی خیلی دوس دارم.به نظر من بوگاتی سریعترین اتومبیل ولی بهترین اتومبیل جهان نیست.چون بهتر بودن خیلی شرایط داره و فقط سرعت نیست.ولی درکل بوگاتی خودرو خیلی غولی و من قبولش دارم
Pagani
۲۱ فروردین ۱۳۹۵در کل باید بوگاتی رو یه خودرو لوکس به حساب آورد تا یه هایپر کار.
من از لوکس خوشم نمیاد ولی کسایی که از لوکس خوششون میاد عاشقش میشن.
بهنام طیبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵بوگاتی چه خودرو لوکسی که شتاب و سرعتش بالاتر از اسپرت و هایپرکار
احمد باقری
۲۰ فروردین ۱۳۹۵من که به شخصه، بوگاتی رو از بقیه خودروها در این کلاس، بیشتر می پسندم، طراحی و استایل خاصی داره، این روحیه تهاجمی خالص و ناب، این ابهت وصف ناپذیر در این کلاس، شاهکار بوگاتی هست، از نظر فنی هم که جای بحثی نیست، بعد از اون، فراری و پاگانی، اوج خلاقیت و طراحی هستند، از نظر فنی هم که انصافا حرفی برای گفتن نمیمونه. البته ماشینهایی مثل کوئینزگ و … هم بسیار خوبند، اما این طراحی خشن، تهاجمی و این استایل بی نظیر رو ندارن.
بهنام طیبی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵البته یک سوال ذهن منو درگیر کرده و این سوال اینکه:بوگاتی که میخواست روسرعت 420 کیلومتر محدود بشه خوب پس چرا قدرت موتور 1500 اسب بخاری طراحی کرد؟؟؟؟؟
همون مدل قبلی 1200 اسب بخاری که بود 431 کیلومتر سرعت داشت.
چه نیازی بود 1500 اسب بخار کمتر از مدل 1200 اسب بخاری سرعت داشته باشه؟؟؟؟؟؟
کمپانی میگه به لاستیک فشار میاد خوب شما 1500 طراحی کردید که بیشتر بره ن کمتر.
"Amir"
۲۰ فروردین ۱۳۹۵به نظر من بوگاتی میخواسته قدرت مهندسی خودشو به رخ بقیه بکشه ، وگرنه بیکار نیس که این همه هزینه کنه تا قدرتو ببره بالا ! هرچند به نظرم وقتی رو که روی موتور گذاشت روی ارتقای بیشتر لاستیکا میذاشت بهتر بود ، البته نظر منه
رضا
۲۱ فروردین ۱۳۹۵همین الان بنز از موتور هزار سی سی هزار اسب بخار قدرت استخراج کرده
مهندسی مدرن با نگاه به آینده یعنی این.
Pagani
۲۱ فروردین ۱۳۹۵موتور ساختن الکی نیس که
اولا باید نسبت به قدرت قطعات موتور هم جوابگو باشه (مثال نقیض :متاسفانه استهلاک لامبورگینی و تا حد کمتری بوگاتی)
دوم باید بین حجم قدرت و استحکام قطعات بالانس ایجاد کرد.
به نظر من موتور بوگاتی چیز شاخی نیست با 16سیلندر و4 سوپرشارژر و توربوشارژر.
موتور شاخ موتور Devil 16 با 5000 اسبه.
موتور شاخ موتور تنفس طبیعی AMGC12 که 800اسب قدرت داره( زوندا روولوچیون)
یا موتور 12سیلندر FXX K تنفس طبیعی که 834اسب قدرت داره.
حالا که من این همه شاهنامه خوندم واست، دلیل عدم استفاده از توربوشارژر تو فراری چیه؟
بهنام طیبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵از اسم کامنتت معلوم که عشق پاگانی ایتالیایی هستی
MjM
۲۰ فروردین ۱۳۹۵بازگشت قدرتمندانه تر پادشاه….
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۵@.F
ممنون از شاهین عزیز
شگفتی بشر همینه
متوقف نمیشه
موشک زمینی طراحی بیرونی و داخلی چیزیه که شبیه هیچ خودروی دیگه ای نیست
و نیم دایره ی داخل کابین اوج نبوغ رو نشون میده
Ali2240
۲۰ فروردین ۱۳۹۵خیلی عالیه اما هنوز طراحی عقب ویرون رو بیشتر دوست دارم
احسان(احسان سابق)
۲۰ فروردین ۱۳۹۵ادم اول باید بره دوره های خلبانی جت جنگنده رو بگذرونه بعد بیاد با این برونه.نیروی شتاب و ترمز گیری این ماشین بقدری بالاست که میتونه فرد نا وارد رو بیهوش کنه
علي
۲۰ فروردین ۱۳۹۵به گروه خودروسازی فولکس تبریک میگم بابت ساخت و ارتقا این خودرو که هم به وجود برند بوگاتی تداوم بخشید و هم دل طرفداران و هواداران بوگاتی رو شاد کرد.
solat
۲۰ فروردین ۱۳۹۵این که میگن بوگاتی یه اثر هنری هس واقعا که حقیقت محضه / بعضی از خودروها رو نمیشه فقط صرفا یه ماشین دید و هر وقت ادم نگاش میکنه تحسین برانگیز هستش / جای جای این ماشین یه شاهکار مهندسی هس / مدل های فراری رو هم خیلی دوس دارم و اثر هنری میدونم مثه لافراری
صادق
۲۰ فروردین ۱۳۹۵درود، مرسی اخوی شاهین
خودروی قابل احترامی هستش واقعا
و اگر اشتباه نکنم تنها خودروی خیابانی تا به این لحظه هستش که کیلومتر شمارش تا ۵۰۰ عدد گذاری شده و این عدد گذاری قطعا بی جهت نیست
یعنی اگر در سالهای آتی نسخه های آپدیت شده ی این خودرو نتونن به این سرعت دست پیدا کنن، حتما نسخه های تیونینگ شده اش به این قابلیت دست خواهند یافت
.
ارادت
بهنام طیبی
۲۰ فروردین ۱۳۹۵صادق عزیز فعلا خود کمپانی بوگاتی حداکثر سرعت رو 442 کیلیومتر اعلام کرده و این رقم خیلی فاصله داره تا 500 کیلومتر در ساعت.
البته من معتقدم بازم باید تست بشه در پیست بزرگ فولکس واگن تا ماکزیمم سرعت مشخص بشه
سهیل
۲۰ فروردین ۱۳۹۵من که کلا از دوتا برند اصلا خوشم نمیاد یکی بوگاتی یکی هم لامبورگینی
اصلا ماشین استاندارد نیستن نمیشه بصورت عادی استفاده کرد ازینا بدرد نمیخورن????ماشینی خوبه که بشه باش رفت و نون بربری خرید بااینا عقط بتس بری گردهمایی پولدارا
بهنام طیبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۵چه تعریف جدیدی تاحالا نشنیده بودم کسی بیاد بگه بوگاتی و لامبورگینی که خدای اسپرت هستن بگه استاندارد نیستن.
لامبورگینی وننو و سستو المنتو ادم میبینه دندوناش خورد میشه بعد شما میای میگی استاندارد نیستن
ادم عجیبی هستی بخدا
Nissan...Japan
۲۱ فروردین ۱۳۹۵بنظرم از لحاظ طراحی شیرون از نمای جلو بسیار زیباتر شده ولی بشخصه نمای پشتی ویرون رو بیشتر میپسندم.
mohammadreza
۲۱ فروردین ۱۳۹۵جلل الخالق
اینا کجان ، ما کجاییم :(
javad
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵بوگاتی بهترین ماشینی است ولی یک مشکل داره اونم سرعتشه با 420درکدام جاده میشه رفت و از همه مهم تر شتابش خیلی بالاست آدم نمیتونه آن را کنترل کنه من خودم فورد موستانگ دارم به زور کنترل می کنم تا چه برسد به بوگاتی
mohammad-fm480
۲۲ تیر ۱۳۹۵سوپر اسپرت فقط بنز amg gt-r2018 و کونیگزگ 1:one
مجتبی..لاندا
۲ مهر ۱۳۹۶قیافه طراحیش خوبه ولی به پای لامبورگینی نمیرسه…..
اضافه وزنش که خیلی هس…..
ولی در کل به پای لامبورگینی سستوالمتو
ولی بد نیست خوبه ولی نه در حد لامبور?