بی ام و

خداحافظی نسل آینده ب‌ام‌و M5/M6 با گیربکس دستی

گیربکس‌های دستی کم‌کم دارند از بسیاری از خودروها رخت برمی‌بندند و آخرین نمونه‌هایی که این عمل را انجام خواهند داد ب ام و M5 و M6 خواهند بود.
سال گذشته ما از امکان انجام این کار خبر دادیم.

BMW M6 manual
BMW M6 manual
مدیر بخش M فرانک ون مل اظهار داشته:

ازنقطه‌نظر فنی، آینده‌ی روشنی در انتظار گیربکس‌های دستی نخواهد بود. گیربکس‌های دو کلاچه (DCT) و اتوماتیک سریع‌تر هستند و مصرف سوخت کمتری را نشان می‌دهند.

وقتی به مدل کنونی نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که گیربکس دستی کارایی سدان اسپورت را بهبود نمی‌بخشد و در مقایسه با گیربکس دوکلاچه، وزن بیشتر و تعویض‌های کندتری دارد. علاوه بر اینکه گیربکس دستی کارایی خودرو را بالا نمی‌برد، سفارش‌های کمتر این گیربکس هم بیش‌ازپیش مزید بر علت شده و باعث می‌شود که تولید آن قطع گردد.

BMW M5
BMW M5
حال سخنگوی BMW آن خبرها را تائید کرده و گفته که در نسل آینده‌ی M5 و M6 شاهد گیربکس دستی نخواهیم بود. البته BMW از قابل‌دسترس بودن این گیربکس در M2 ،M3 و M4 خبر داده و گفته که دیگر محصولات غیر M نیز با گیربکس دستی قابل سفارش خواهند بود.
2015 BMW M6 Coupe
۲۰۱۵ BMW M6 Coupe
در اصل گیربکس دستی برای بازار ایالات‌متحده توسعه داده‌شده است. کنترلر پیشرانه نیازمند برنامه‌ریزی مجدد است تا پس از هر تعویض دستی، گیربکس را حفظ کند و به همین منظور BMW زمان و هزینه‌ی قابل‌توجهی را صرف کرده است.
bmw m5 manual
BMW M5 manual
تولید نسل فعلی M5 و M6 پاییز امسال پایان می‌پذیرد و با آمدن نسل جدید در سال ۲۰۱۷، گیربکس شش سرعته دستی جای خود را به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خواهد داد.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. GENESIS

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (406 ديدگاه)

    درسته گیربکس دستی سریعتر شتاب میگیره اما من با گیربکس اتوماتیک حال میکنم اونم اتوماتیک بی ام و، و بنز که تخصصشون گیربکس ساختنه، حتی اکثر شرکتای لوکس ساز غیر آلمانی هم از گیربکسای آلمانی استفاده میکنن

  2. mohsen

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    آخه چرا؟ درسته گیربکس های اتوماتشون خفنه ولی شاید یکی دنده دستی بهش حال میده!

    1. مسعود

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      شما کدومو بیشتر ترجیح میدی دستی یا اتوماتیک؟ بنظر من که اوتوماتیک روانتر دور میگیره

  3. AHMADREZA

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    دنده دستی خیلی باحاله بنظر من ب ام و کارش درست بوده چون m2 m3 و m4 نسبت m5 و m6 ارزون ترند و کسی که 100 هزار دلار پول میده برای m6 حاضر نیس ماشینش اتوماتیک نباشه تازه وقتی شیفتر های پشت فرمون هست دیگه مشکلی نیست

  4. علیرضا4225

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    من که با دنده دستی بیشتر حال میکنم لذت رانندگی به تعویض دنده و سبک و سنگین کردن دنده ها هست دنده اتوماتیک برا آدمای تنبل ساخته شده

  5. امیرحسین

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    گیربکس اتوماتیک بی ام و چنان سریع و هوشمند میکنه که نیاز به گیربکس دستی رو برطرف کرده.مثل گیربکس خل و منگ کره ای ها که نیست!!!

    1. مسعود

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      مگه تجربه گیربکس کره ای رو داشتید که میگید کند و منگه؟! اول تست کنید بعد بگید بده

    2. ایمان

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (93 ديدگاه)

      امیرحسین
      مثل سان مارتین که در هر سایتی از کره ای ها تعریف های مسخره می کنه. شما هم در هر سایتی و به هر بهانه ای راجع به کره ای ها تخریب های بچگانه میکنی. بسه دیگه همه جا خودتونو تابلو کردین!!!

      1. امیرحسین

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (337 ديدگاه)

        شما یکبار بشین پشت هیوندای النترا یا کیا سراتو و یکبار بشین پشت مزدا 3 یا کمری و خودت قضاوت کن تاخیر دریچه گاز و کندی و منگی گیربکس تو شتابگیری دروغ هست یا صحت داره؟؟؟دعوا نداریم که برادر من….
        برای این دشمن کره ای ها هستم چون ادعاهای گزاف و اغراق های مضحک درباره کره ای ها میشه در صورتی که ماشین های معمولی هستن.مثلاً تو همین سایت دوستی نوشته هیوندای سوناتا رقیب سری 3!!!وقتی غول هایی مثل کادیلاک,جگوار,نیسان و آلفا میخوان سهمی از بازار رو از چنگ BMW سری 3 در بیارن هیوندای سوناتا دیفرانسیل جلو چه دخلی به سری 3 داره؟؟؟؟

        1. ایمان

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (93 ديدگاه)

          وقتی می گم داری تخریب الکی می کنی همینه دیگه!!! مرد حسابی همین الانترا و سراتو که می گی شتاب صفرتاصدشون بیشتر از کرولا و لنسر و هوندا سیویک هست!! فیلم تست شتابشون در خودروبانک هست. اگه منگن و تاخیر دارن چرا شتابشون بیشتره؟؟؟؟ خودمم به عینه دیدم تا 160 کیلومتر کرولا نتونست به سراتو برسه بیشتر از اینم نمیشد تو اتوبان رفت چون یه مقدار شلوغ بود وگرنه فاصله بیشتر هم میشد!! فقط کارت شده تخریب و نظرات مغرضانه و متعصبانه راجع به کره ای ها. آقای سان مارتین ژاپنی پرست!!!!!! نکنه کره ای ها سهم ارث شما را بالا کشیدن با پولش هیوندا- کیا را تاسیس کردن که اینقدر رو اعصابتن!

        2. Mehdi TuRbO

          ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (2362 ديدگاه)

          من خودم نسل اول هیوندا سوناتا را داشتم تند سرعتش میرفت بالا پدر دومادمون ازرا داره 190 هزارتا باش رفته سوارش شدم اصن ی ذره صدام نمیداد گفتم میگند کره ایا فلانه فیساره راضی گفت اره من با این ماشین بیابونم رفتم خیلی جاها باش رفتم خیلی عالیه جز روغن موتورم پولی براش ندادم اصن اینقد *** راجب کره گفتید من اینا را میشنیدم گوشم چارتا میشد،من سوناتا را مدت کمی داشتم اما همون مدت ازش خیلی راضی بودم به نسبت این حرفایی ک شما میگید نسبت به ویتارایی ک الان دارم خیلی تند تر میره اما خب من با ویتارا جاهایی رفتم ک عمرن سوناتا میرفت برا هیچ کودومم تا حالا هیچ هزینه اضافی ندادم.لطفن ترو به هرکی قبول دارید این قد حرف الکی ننویسید.شما داخل ازرا رو با کمری اون زمان تو اینترنت ی سرچ بزن مقایسه کن رو فرمون ازرا پر از دکمست چوب کاریو صفحه مانیتور بزرگ و … داره ی سرچ بزن ولی تویوتا کمریا ی ی دکمم رو فرمونش نیست داخلشم ی دریچه داره و تنظیم کولر.من ک خیلی طراحی داخلی برام مهمه خب معلومه اون بیشتر ب دلم میشینه.همینام ک هی میگند کره کره وقتی خودشون بخواند بخرند خیلیاشون کره ای میخرند نمیگم کره بهتره ژاپن اما بدم نیست لطفن اطلاعات غلط ندید.دیدم ک میگم.

      2. امیرحسین

        ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (337 ديدگاه)

        برادر عزیز من,گیربکس لنسر که cvt هست و اساساً بحث اش جداست ولی با اینحال شتابی نزدیک به النترا داره.
        نکته بعدی اینکه شتاب صفر تا صد یک چیز هست و شتاب ثانویه چیز دیگه که گویا شما تفاوت اش رو نمیدانید.تو شتاب ثانویه ماشینی برتر هست که عملکرد موتور روان و با گیرربکس هماهنگ باشه.مثلاً اگر این شتابگیری ها از سرعت 80 کیلومتر تا 120 باشه آنوقت نیاز به عملکرد سریع موتور و گیربکس هوشمند هست.تو شتاب صفر تا صد چون از اول پرگاز حرکت میکنین امکان بررسی تاخیر دریچه گاز و عملکرد کند گیربکس نیست
        ضمن اینکه شتابی که بکار راننده تو جاده میاد شتاب ثانویه هست و نه صفر تا صد کیلومتر

        1. ایمان

          ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (93 ديدگاه)

          اتفاقا تو فرق شتاب ثانویه و اولیه نمیدونی! وقتی تا سرعت 160 کیلومتر!! فاصله شما بیشتر و بیشتر میشه نشون میده کرولا در شتاب ثانویه هم در مقابل سراتو حرفی واسه گفتن نداره!!!!! در بررسی های خارجی هم هیچ کجا ندیدم کسی بگه گیربکس سراتو یا حتی الانترا تاخیر داره یا این ماشین کنده و از این پرتو پلاها که تو می گی!!!!
          فقط سوپر دانشمند وطنی عزیزمان امیرحسین در بررسی های با دقتشون اینو تشخیص دادن!!

  6. m4

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (293 ديدگاه)

    دنده دستی برای ماشین باز چیز دیگس !!!

  7. Pooyan

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    درسته که گیربکس دستی خیلی خوبه ولی من یبار با پدال شیفتر ها کار کردم، باور کنید خیلی حال میده استفاده ازش!!!

  8. احسان

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    سلام من تا بحال ماشین اتوماتیک نروند، ولی فکنم با این شهرهای شلوغ ما که مجبوریم هی کلاج ترمز بکنیم،، خیلی خوبه. دوستدارم تو جاده یا اتوبان از گیر بکس دستی استفاده کنم. فکر کنم یه ماشین اتوماتیک با شیفتر مناسب باشه

  9. lmbx

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اونایی که واقعا ماشین باز اند گیریبکس دستی رو با هیچی عوض نمیکنند!بهترین گیریبکس دنیا رو هم که داشته باشی باز هم لذتش به پای دستی نمیرسه.وقتی کلاج زیر پاته ادم باید با ماشین یکی بشه و یه جورایی تمام اختیار ماشین رو به دست میگیری

  10. احسان(احسان سابق)

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    وقتی کامپیوتر ماشین به بهترین شکل ممکن کار تعویض دنده رو انجام میده دیگه ما چرا خودمونو برای عملکرد بهتر به دردسر بندازیم؟

  11. احمد باقری

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    درسته که برای بعضی ها یا بیشتر افراد، دنده دستی ممکنه بیشتر حال بده، ولی همونطور که ماشینهای الکتریکی، تا چند سال پیش، رویای ساده ای بودن و کسی قبول نداشت، ولی الان قبول کردن، گیربکس اتوماتیک هم اگه به دست یک شرکت قوی مثل بی ام دبلیو یا مرسدس ساخته بشه، مسلما دقیق تر از هر عامل انسانی میتونه کارش رو انجام بده، به هر حال، دستگاهها میتونن خیلی دقیقتر و سریعتر از انسان عمل کنن، اما باز هم نمیشه لذت دنده دستی رو برای طرفداراش نادیده گرفت، هر چند که خودم باهاش حال نمیکنم.

  12. (*مهرداد*)

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    سالها انواع ماشین گیربکس دستی داشتم ولی پارسال وقتی مدل بالاتر گرفتم و اتوماتیک جونم تو ترافیک شهرهای بزرگ راحت شد ولی عجیب دلم برای گیربکس دستی تنگ شده

  13. وایییی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    سلام . گیربکس دستی برای کسی هست که گواهینامه داره . و الا اتوماتیک که بچه ده ساله با چهل ساله یکی میرونن عملکرد رانندگی یعنی اینکه تو توی گیربکس دستی حرفی واسه گفتن داشته باشی . کسی که رانندگیش خوب نیست یا اعصاب رانندگی نداره میگه اتومات خوبه و کسی که لذت رانندگی رو میفهمه و عشق میورزه به ماشین بی برو برگرد میگه دستی . کل رانندگی به دنده عوض کردنشه و اینکه الکی نگید اتوماتیک خوبه مفت نمیارزه کسل کننده ترین حالت رانندگی هست اتومات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا