بالاخره خواب هفت ساله نسل دوم X5 به پایان رسید؛ بعد از انتشار اولین رندرهای X5 جدید، حال زمان عرضه نسل سوم این شاسی بلند فول سایز رسیده تا به عنوان مدل ۲۰۱۴ به رقابت خود با بزرگانی مانند آئودی Q7، مرسدس ML class، آکورا MDX و نهایتا پورشه کاین همچنان ادامه دهد . . .
در نسل سوم X5 ترکیب چراغ های سری۳ و سری۵ براحتی قابل تشخیص است؛ چراغ هایی که بنابه خواسته مشتریان می توان LEDهای اتومات را برای آنها سفارش داد. همچنین جلوپنجره خودرو بزرگتر شده و طراحی سپرهای جدیدش نیز نسبت به گذشته بی نهایت زیباتر و جذاب تر از آب درآمده است.
البته وجود مه شکن های تعبیه شده در بالای سپر اندکی ظاهر جسور خودرو را خدشه دار کرده ولی به هر حال چه کسی است که به آن عادت نکند! در نمای جانبی نیز وجود خروجی هوایی که در پشت گلگیرهای جلو قرار گرفته اند به احتمال زیاد می تواند به معنای کاهش نیروی درگ و بهبود خنک کاری سیستم ترمز و متعلقات آن باشد.
نمای درونی کابین تقریبا تفاوتی با نسل سابق نداشته جز اینکه کنسول میانی اندکی به سمت راننده متمایل شده و نمایشگر بالای کنسول نیز مجددا طراحی شده است. امکان استفاده از صفحات مشکی رنگ براق، تریم چوبی Poplar Grain ، روکش های نقره ای رنگ Oxide یا صفحات آلومینیومی Hexagon نیز برای مشتریان فراهم شده است.
بخشی کوچکی از امکانات سفارشی X5 عبارتست از:
- سیستم گرمایشی و تهویه برای صندلی های جلو.
- صندلی های اسپرت جلو.
- پخش هارمن کاردن (Harman Kardon) یا پخش حرفه ای بنگ اند اولفسن (Bang & Olufsen).
- تهویه چهارگانه اتوماتیک.
- صندلی های قابل تنظیم ردیف دوم.
- نصب صندلی های سفارشی ردیف سوم.
- سیستم چندرسانه ای عقب با دو نمایشگر.
- پکیج های Dynamic و M Sprt و Comfort برای سیستم تعلیق.
حال به سراغ پیشرانه ها برویم که بی ام و فعلا سه مدل را برای مشتریان آماده کرده است.
۱. مدل xDrive50i :
- پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 بنزینی.
- قدرت ۴۵۰ اسب بخار، گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر.
- شتاب ۵.۰ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت.
- مصرف ترکیبی ۱۰.۴ لیتر، با تولید ۲۴۲ الی ۲۴۴ گرم CO2 در هر کیلومتر.
۲. مدل xDrive30d :
- پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر TwinPower دیزلی.
- قدرت ۲۵۸ اسب بخار، گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر.
- شتاب ۶.۹ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر برساعت.
- مصرف ترکیبی ۶.۲ لیتر، با تولید ۱۶۲ الی ۱۶۴ گرم CO2 در هر کیلومتر.
۳. مدل M50d :
- پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر دیزلی با توربوهای سه تایی.
- قدرت ۳۸۱ اسب بخار، گشتاور ۷۴۰ نیوتن متر.
- شتاب ۵.۳ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت.
- مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر، با تولید ۱۷۷ گرم CO2 در هر کیلومتر.
خط تولید مدل های ۲۰۱۴ بی ام و X5 در شهر Spartanburg در کارولینای جنوبی بوده و اولین سری تحویل آن به مشتریان آلمانی نیز از اواسط پاییز ۹۲ آغاز می شود.
سهراب
۹ خرداد ۱۳۹۲مثل اینکه بی ام و نمیخواد دست از این طراحی تکراری بر داره. این واقعیته و می تونید منفی بارونم کنید.:>
اشکان
۹ خرداد ۱۳۹۲آخه نیس ماشینای داخل کشور تنوعش زیاده.
سهراب
۹ خرداد ۱۳۹۲آخه عزیز من خودروساز داخلی چه ربطی به بی ام و داره؟بی ام و رو باید با خودروساز های در سطح خودش مثل مرسدس و آئودی و لکسوس مقایسه کرد.بی ام و واقعا داره شورشو در میاره. چراغ های عقبش که دیگه هیچی !!! در همه مدل ها شبیه هم شده! در فضای داخلی ماشین هم که همون داشبورد تکراریه که در همه مدل ها یکسانه و فقط آدم های حرفه ای میتونن فرق فضای داخلی مدل های مختلف رو بفهمن!!! ما ایرانی ها دوست داریم همش از خارجی ها تعریف کنیم و واقعیت برامون هیچ اهمیتی نداره! حالا چون نوشته بی ام و بهترین ماشین دنیاست از نظر ما.
Arash66
۹ خرداد ۱۳۹۲تا حدود سهراب عزیز درست میگن، مخصوصا طراحی داخلی !
ولی نمیشه به ظاهر بیرونی زیاد ایراد گرفت چون بی ام و یعنی امضای بی ام و یعنی هر مدلی رو دیدی بگی این بی ام و هست، پس خیلی هم نمیتونن تغییرات عجیب غریب بدن…
Arash66
۹ خرداد ۱۳۹۲این ایراد رو از آئودی و بنز هم می گیرند، ولی نمیدونن که این شرکت ها یک زمان استانداردی برای بروز کردن طراحی مد نظر می گیرند
و نمی توانند دست به طراحی های خیلی متفاوت بزنند و به جدید و بروز بودن طراحی در سالهای آینده توجه داشته باشن، یعنی پله پله سیاست طراحی خودشون رو نشون بدن.
اشکان
۹ خرداد ۱۳۹۲اگه به شما دادنش سوار نشو (-:
سهراب
۹ خرداد ۱۳۹۲منطقت منو کشته!!!!
سروش
۲ تیر ۱۳۹۲جناب سهراب مثل اینکه شما نمی دونید طراحی BMW 650i که یکی از طراحی های برتر ایرن روزهای سال ۲۰۱۳ هست توسط طراح ایرانی ؛نادر فقیه زاده؛ هست.. همینطور که در شرکت بنز هم طراح ایرانی داریم..
طراحان داخلی بسیار عالی در همین کشور خودمون هستند که بخاطر سوءاستفاده بعضی توی جاه و مقامشون به این طراحان فرصت شغلی داده نمیشه..
در رابطه با داشبورد من نمیگم شرکت کیا کپی بردار هست اما اگر فکر می کنید طراحی داشبورد بی ام و ضعیف و تکراری شده کافیه نگاهی به طراحی داخلی کیا کوریس خودروی لوکس بندازید.
اشکان جان عذر من اینجا این موضوع رو مطرح کردم.
یاد بگیریم قبل از هر حرفی یک مقدار تحقیق کنیم.. نگاهی به صنعت خودروسازی و طراحی صنعتی خودرو داشته باشیم..
http://www.kia.com/worldwide/quoris/Interior.html
http://www.bmwusa.com/Standard/Content/Vehicles/2014/6/650ixDriveGranCoupe/MediaGallery.aspx
slr722
۹ خرداد ۱۳۹۲چه عجب این بی ام و همت کرد تا یکم شکل این ماشین تغییر بده…
خداوکیلی کلی پول x6 میدی اما جلو داشبرد افتضاحه…قبول کنید اصلا جالب نیست…
در ضمن پشت X1 وX3و X5 جدید هیچ فرقی نداره…باید فرق راحت دید…
اگزوز ماشینم به ساده ترین شکل طراحی کردن…
ولی از این بدیاش بگذریم ماشین خوبیه…
slr722
۹ خرداد ۱۳۹۲حتما برید و ببینید واقعا نورپردازی عالی کار کردن…
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/x/x5/2013/showroom/design/light_design.html
Babak
۱۰ خرداد ۱۳۹۲دقیقا چه نوع تغیری مد نظرتان است ؟
درایور
۱۰ خرداد ۱۳۹۲بـــــــــــــی ام و زیباترین و جسورترین طراحی رو بین آلمانیا داره
حرف حساب هم جواب نداره
sina
۱۱ خرداد ۱۳۹۲این ماشین از همه نظر عالیه همه جور امکاناتی داره فقط داخلش خیلی تکراری و سادست اگه اون مانیتور وسطش رو برداری داخلش مثله ماشینهای 10 سال پیش میمونه اصلا شباهتی به ماشینهای لوکس امروزی نداره همین ماشیهای دروپیت کره ای داخلشون با کلاس تر از بی ام و ست اخه چرا بی ام و اسرار داره همیشه همیتن طرح رو برای داخلش بزنه!!!1
امیر
۲۲ خرداد ۱۳۹۲شما دیگه بی ام و نگاه نکن که ناراحت نشی .
amin
۹ خرداد ۱۳۹۲طراحیش زیباست …. چراغای طیفی عقبش جلوه فوق الهاده ای بهش داده !
یه چیزه مهم که توی طراحی چراغای عقب باید بهش توجه کرد اینه که چراغ ها بایستی از سپر فاصله داشته باشه و هرچی که چراغا بالاتر باشه زیبایی و اباهت بیشتر به ماشین میده
(درست برعکس خودروسازای داخلی … چراغارو دارن روز به روز میارن پایینتر .!!!!)
داشبوردشم مثل همیشه تو دل بروE
خلاصه چی بگم ؟ زیباست … شاید بتونم توی رویا یکیشو داشته باشم . طراحی عقبش بدجوری دلمو گرفته !
ولی باید دید افرود هم هست یا نه ؟؟ اگه نباشه که …
oslob22
۹ خرداد ۱۳۹۲به نظرم X6 خیلی قشگتره.
ali
۱۸ خرداد ۱۳۹۲x6 ابهت داره داداش
امین
۹ خرداد ۱۳۹۲هیچ چیزی x6 نمی شه.
آرش
۱۰ خرداد ۱۳۹۲تکرار تکرار و باز هم تکرار. دیگه مسخرشو در آورده با این طراحی تکراریش
مهزیار
۱۰ خرداد ۱۳۹۲زشتِ زشتِ زشت
HASSANBMW
۱۰ خرداد ۱۳۹۲اینا که میگن زشته منظورشون واقعا چیه؟؟؟
یعنی شما تشخیص دادین که این زشته ولی خود طراحان شرکتش نفهمیدن!!!
ثانیا یه عکس هیچ وقت نمیتونه واقعیتو نشون بده شما همین ماشینو اگه تو خیابون ببینی می کُرخی!!!
محمود
۱۰ خرداد ۱۳۹۲دنیا دنیای رقابت است بایدبپذیریم که طرحهای کره ای در50 درصد مواردازطرحهای آلمانی وِزاپنی بهتر شده اندواقعا برای طراحان سری5و7وx5جدید بی ام متاسفم
امیرحسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۲اگه از برندی مثل BMW انتظار زیبایی تنوع نداشته باشیم پس . . .
کیارش
۱۲ خرداد ۱۳۹۲به نظر من هر کسی که معنی و مفهوم نسل رو تو طراحی ماشین بدونه هیچوقت نمی گه که طراحی X5 تکراریه. اینکه این سری 3، 5، 7 شبیه هم شدن (تازه به نظر من اختلافشون با هم خیلی زیاده هنوز اگه فیبر نوری دارن دلیل نمی شه مثل هم دیدشون) نشون می ده که اینا با هم ، هم نسلن و تو یه دوره زمانی طراحی و تولید شدن. همین روند برای ماشینای کره ای هم هست فقط به خاطر پخته نبودن طراحیشون زود تر خسته کننده می شه و خودرو ساز هم زودتر به روزش می کنه.
مهدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۲طرحهای کره ای؟ اصلا چیزی به نام طرح کره ای نداریم همش دزدی از قسمتهای مختلف برندهای مختلف و بهم چسبوندن اونا بدون درک چیزی به نام هارمونی و هماهنگی کلی طرح. نمونه هاش هم سوناتا و گرنجور و …. که وقتی می بینیش حالت بهم میخوره چون روح توش نیس. البته برای عوام که چیزی از طراحی های مدرن نمیدونن و نمی بینن سوناتا شاهکاره!! ضمنا کافیه طرحهای آلمانی رو یکبار از نزدیک ببینی تا بفهمی چقدر ساده و عمیق و زیبا طراحی شده اند. هنوزم وقتی بنز یا بی ام و سی سال پیش رو تو خیابون می بینی برات جذاب و خواستنی هست.
بی ام و X5 برعکس X6 آفرودر فوق العاده ایه اگرچه هنوز تا بنز ML فاصله داره.
محمد...
۱۲ خرداد ۱۳۹۲کلا طراحی چراغا عقبش جالب نیست
همش تعصبی نظر ندین
چراغا عقبش هم تکراریه و هم قشنگ نیستن آدم حس میکنه چراغش شکسته
محسن
۱۴ خرداد ۱۳۹۲افسوس میخورم به حالتون بچه ها… چرا که سیاست بی ام و در طراحی هاش بسیاز بالاتر از اینه که شماها بتونید درکش کنید…
kayhan
۱۵ خرداد ۱۳۹۲موضوع مهم، موضوع اصالت طراحیه. اصالت همون چیزیه که باعث میشه شخصی 150000 دلار بابت بنز پول بده اما 60000 دلار برای هیوندای ایکاس پول نمیده حتی با اینکه شاید امکانات هیوندایی بیشتر باشه. برای نمونه شما اگه یه بنز یا بی ام و رو بدون اینکه قبلا دیده باشینش یا مارکش رو نگاه کنین میتونین تشخیص بدین چه ماشینیه اما عمرا نمی تونین تشخیص بدین هیوندایی آزرا و وراکروز ساخت یه کشورن! یا مثلا پورشه 911 که در طول 60 سال اخیر تغییر چشمگیری در طراحی خارجی نداشته و شاید کمی کشیده تر شده اما وقتی پورشه، پانامرا یا کاین رو عرضه می کنه با انبوهی از انتقادات مواجه میشه. چون روح 911 در اونها مشهود نیست. در واقع افراد زیادی هستن که میگن پورشه باید فقط 911 بسازه! این موضوع در مورد فراری FF هم مطرح بود. اصالت به معنای تکراری بودن طراحی نیست. تغییرات بنادین در مورد کارخونه های بااصالت، نه مثبت بلکه کاملا منفیه. نمونش سری 6 قبلی که با معرفیش افراد زیادی گفتن که بی ام و برای همیشه با زیبایی خداحافظی کرده و اگه دقت کنید سری 6 جدید بیشتر شبیه سایر ماشینای بی ام و شده، نه سایر ماشینای دیگه بی ام و شبیه سری 6. مطمئنا هم اگه بی ام و یه طراحی فضایی انجام بده تمام کسایی که میگن طراحی این ماشین تکراریه، تبدیل میشن به منتقدین همون طراحی فضایی.
علیرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۲سلام .تشکر از سایت خوبتون.من از طراحی وکیفیت این ماشین خوشم میداد در یه مجله مقایسه سدان شاسی بلند خوانده بودم بین پورشه کاین و جیپ 2012وائودی وبنز از هر لحاظ مورد مقایسه قرار گرفتن که این مدل از X5 BMW دوم شده بود.
امین
۱۵ مرداد ۱۳۹۲آشغلم که بسازه یه مارک بزنه جلوش بازم عاشقشم
پویا
۵ آبان ۱۳۹۲مشکل از BMW نیست مشکل از هیوندایی و کیاست که امسال ماشینش با سال پیش نمیشه شناخت اینا هنوز مونده تو طراحی به بلوغ BMW برسند
amir.t.
۱۸ آبان ۱۳۹۲نمای داخلیش با x6 اصلا فرقی نداره…نقطه ضعف
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲ولی ب ام و X4 زیباتره…
ali
۱۴ تیر ۱۳۹۳طراحی بیرونی بی ام و x5 عالیه طراحی داخلش هم بد نیست ولی خداییش خیلی تکراری شده
غزل
۳ شهریور ۱۳۹۳شمایی که از ظاهر بی ام و انتقاد میکنی همون پراید سوار شو هر سالم دارن یه مدل جدید ازش میزنن پراید وانت کم کم پراید شاستی بلندم میاد منتظر باشید
Ahmad..F12
۲۱ آبان ۱۳۹۳خیلی لذت بردم
عملکردش فوق العاده شده