تسلا با معرفی مدل ۳، یک سدان اعلای تمام الکتریکی دیگر پیشکش میکند.
پنجشنبهشب گذشته با سخنرانی جذاب ایلان ماسک و در میان فلش دوربینها، شادمانی مقامات “کالیفرنیا الکتریک موتور” و همهمه طرفداران، تسلا خودروساز پیشرو آمریکایی از خودرو جدید و زیبای خود که “مدل ۳” نام گرفته است رونمایی نمود. مدل جدید ۳ بهعنوان یک سدان اعلا و در مقیاس جهانی ترکیبی موزون از ایمنی، گنجایش و عملکرد را به خریداران هدیه میکند، چیزی که ساخت آن تنها از عهده تسلا برمیآید. تسلا رونمایی رسمی از این مدل را در مرکز جهانی خود واقع در لسآنجلس آمریکا انجام داد و نکته جالب این بود که در همین مراسم به اهالی رسانههای حاضر در جلسه پیشنهاد رانندگی آزمایشی با مدل ۳ را ارائه نمود. در این مراسم همچنین اعلام شد ساعتی پیش از رونمایی رسمی از مدل ۳، سامانه ثبت سفارش خرید آنلاین این خودرو نیز آغاز به کار نموده است. تسلا اعلام کرده ثبت سفارش در ازای بهای اندکی انجام میگیرد و نخستین خودروها در ابتدای سال ۲۰۱۷ به خریداران تحویل داده میشود. ایلان ماسک مدیر اجرایی برند تسلا نیز در این مراسم و در توصیف مدل ۳ گفت:پیش از آنکه شما از بهصرفه بودن آن سخنی بگویید، این مدل پنداشتی واقعی از صرفه مقیاس است.
احتمالاً منظور ماسک از این گفته، نمایش عظمت و عمق صرفهجویی و اقتصادی بودن محصول جدید تسلا در همه جوانب است. در ادامه درباره مدل جدید تسلا میتوان چنین گفت:
ما در مدل ۳ میتوانیم چیزی جدید ببینیم. مدل ۳ برخلاف خودروهای دیگر تسلا از جلوپنجره مشبک و چراغهای یکنواخت بهره نمیگیرد و نمایی کاملاً جدید در جلو دارد. چراغهای جلو بیشباهت به پورشه پانامرا نیست و این برای شروع عالی است. نمای کناری بدنه بیشباهت به یک تسلا S نیست که در هماهنگی کامل با خطوط جلو و عقب است بهطوریکه در کل مدل ۳ از زیبایی و جلوهای باشکوه سود میبرد. مدل ۳ حدود ۲۰ درصد از مدل S کوچکتر است.
مدل تسلا ۳ که در اندازه به محصولاتی همچون بیامو سری ۳، آئودی A4 و مرسدس C کلاس شبیه است در آینده نزدیک رقابتی جالب را با این محصولات رقم خواهد زد. تسلا در ادامه محصولات الکتریکی این شرکت که یک سدان بزرگ و یک کراساوور اندازه متوسط بود برای حضور در بازار آمریکای شمالی و اروپا معرفی شده و برطبق اطلاعات ارائه شده توسط مدیران شرکت تسلا، قادر است بردی بیش از ۲۱۵ مایل یا ۳۴۵ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی نماید و در زمانی کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
بنابر اعلام مدیران شرکت، هدف از تولید مدل ۳، حضور در بخشهای پایینتر بازار با استفاده از یک خودروی ایمن و سبز و ارزان بوده و تسلا امیدوار است مدل ۳ با اقبال مناسبی روبرو گردد. قیمتی که از سوی کمپانی برای این مدل در نظر گرفته شده حدود ۳۵ هزار دلار میباشد که قطعاً با مشوقهای مالیاتی که دولت برای خودروهای سبز پرداخت میکند، اندکی کاهش پیدا میکند. ایلان ماسک مدیر اجرایی برند تسلا با اشاره به اینکه قیمت حاضر اندکی محافظهکارانه انتخاب شده، این مبلغ را مربوط به مدل پایه دانست و افزود:
مدل ۳ با این قیمت، بهترین گزینه در میان خودروهای دیزلی، بنزینی، الکتریک و هیبریدی همردیف است و البته رقابت سختی با بیامو i3 خواهد داشت.
درباره خصوصیات مدل ۳ باید گفت: این مدل کوتاهتر و باریکتر از مدلهای S و X است که پیشتر توسط تسلا به بازار ارائه شدهاند. بهرغم اندازه کوچکتر، سازندگان مدل ۳ قول دادهاند این مدل به گونهای ساخته شده که ۵ بزرگسال بهراحتی بتوانند با آن به مسافرت بروند و فضای کافی در اختیار داشته باشند. این کار از طریق طراحی یک داشبورد باریک، پیش کشیدن صندلیهای جلو و جاگذاری محفظههای مختلف در داخل کابین حاصل شده و ایلان ماسک ادعا نموده این مدل در بین رقبای خود از بیشترین حجم بارگیری و مسافر برخوردار است چنانکه خود با قرار دادن یک تخته موجسواری بزرگ درون اتاق این موضوع را به نمایش عموم گذاشت.
علیرغم اقتصادیتر بودن این مدل، تسلا اعلام نموده مدل ۳ میتواند در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و در تریمهای بالاتر نیز این عدد تا ۴ ثانیه کاهش مییابد که در نوع خود کمنظیر است. دراینباره ایلان ماسک گفته است:در تسلا، ما هرگز خودروهای کند نمیسازیم.
شرکت تسلا خبر داده است مدل ۳ را بهصورت استاندارد به تکنولوژی رانندگی خودکار مجهز نموده است و در آینده و برای رفاه حال خریداران تعداد ایستگاههای شارژر خودرو در جهان را از ۳۶۰۸ عدد به ۷۲۰۰ میرساند. دسترسی به این جایگاهها برای دارندگان محصولات تسلا رایگان است. این شرکت به تازگی نیز در سرتاسر جهان ۲۱۵ ایستگاه شارژ جدید را راهاندازی نموده و قول داده تا ابتدای ۲۰۱۷ نیز ۲۲۵ عدد ایستگاه جدید دیگر را افتتاح نماید. دراینباره ایلان ماسک با خنده به خبرنگاران میگوید:
با اعتماد به نفسی که داریم مطمئنم تا پایان سال آینده این وعده را محقق خواهیم نمود.
مورد دیگر اینکه خریداران این مدل میتوانند در ازای پرداخت ۱۰۰۰ دلار در لیست سفارشدهندگان این خودروی سبز قرار گیرند. گفته میشود در ۲۴ ساعت ابتدایی و پس از معرفی رسمی مدل ۳، تسلا حدود ۱۱۵ هزار سفارش خرید این مدل را از سوی خریداران دریافت نموده است که در نوع خود جالب توجه است.
تسلا که سازنده خودروهای لوکس و الکتریکی در رنج قیمتی بالای ۷۰ هزار دلار بوده است، هماکنون و پس از عملیاتی شدن بحث ابرکارخانه تولید باتریهای ذخیره کننده خود، خبر از کاهش هزینههای تولید محصولاتش داده است.
منابع:
teslamotors
carscoops
leftlanenews
automoblog
Salfa22xxx
۱۴ فروردین ۱۳۹۵عالیه
ولی یه نمه جلوش پورشه نمیزنه
me84
۱۴ فروردین ۱۳۹۵حرف نداره. به امید خدا وقتی رفتم کانادا، قطعا اولین گزینه هام برای خرید ماشین،
ولوو xc 90 پلاگین هیبرید و تسلا هستش.
Pooya_SK
۱۴ فروردین ۱۳۹۵بجز Model S,بقیه مدل های تسلا به دل من نمی شینه،
راستی کسی مزدا ۳ داشته چه جور ماشینیه ارزش خرید ( دست دوم ) داره!؟
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵مزدا 3 ماشین خوبی مخصوصا 3N
عالیه
mohsen
۱۴ فروردین ۱۳۹۵کم خرج و رانندیگی عالی ولی انتظار نداشته باش حال یه L90 یا TU5 رو راحت بگیره
البته مدل های اولی که خوشگلن رو میگم
3new هام هاچبکاشون عالین
نوید جهرمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵کم آزار و کم مصرف. قطعاتش یکم گرونه.سواری اسپورتی داره (فنر بندیش یکم خشکه اما آزاردهنده نیس) . کسی از صاحباش رو ندیدم که ازش ناراضی باشه. استهلاکش از مگان خیلی کم تره.
me84
۱۴ فروردین ۱۳۹۵حرف نداره. ماشینهای مورد علاقه من ولوو XC 90 پلاگین هیبرید و تسلا هستش.
هر دو اینها ماشینای عالی با قیمت بسیار مناسب می سازند که نسبت به مبلغ پرداختی ، بیشترین ارزش رو به خریدار میدن.
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵جلو خودرو تقریبا شبیه پورشه پانامرا.
خودروسازی تسلا بیشتر رو فناوری هوشمند و تکنولوژی خیلی خوب داره کارمیکنه
بلاخره خودروساز امریکایی دیگه.
mostafa
۱۴ فروردین ۱۳۹۵من هم فقط میتونم بگم عالیه ..
و البته تبریک بگم به مردم آمریکا که یه همچینن خودروسازانی دارند و باید هم بهش افتخار کنند که سعی میکنه بهترین رو براشون تولید کنه به طور خلاصه :
خودروی الکتریکی
5 ستاره ایمنی
تکنولوژ ی رانندگی خودکار
شارژ باطری رایگان در جایگاههای تسلا
معافیت های مالیاتی
قیمت ارزان
شارژ ارزان
طراحی زیبا
خودروی سبز برای محیط زیست و زندگی سالم تر
بهنام طیبی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵خوب گفتی افرین
احسان(احسان سابق)
۱۴ فروردین ۱۳۹۵بالاخره تسلا ماشینش رو معرفی کرد.اما یک ماشین هست که هم ارزونتره و هم مسافت بیشتری رو طی میکنه:شولت بولت
ehsan
۱۴ فروردین ۱۳۹۵قیمت پایه بولت 37500 دلار است که پس از تخفیف ویژه خودروهای برقی در آمریکا به 30000 می رسد همچنین برد اعلام شده آن 200 مایل یا 322 کیلومتر است که در مقایسه با تسلا هم برد آن کمتر و هم قیمت آن گرانتر است
AliASg
۱۴ فروردین ۱۳۹۵اون دوست عزیزی که از بیماری ضد پورشه بودن رنج میبره کجاس ؟؟
بیا و ببین که چطور از طراحی پورشه شرکت های مطرحی مثل تسلا و … کپی میزنن و ایده میگیرن
بیا و به اینا هم گیر بده بلکه آروم بشی یکم
من جای پورشه بودم از تسلا شکایت میکردم نمای جلو خوده پانامراس
یوسف
۱۴ فروردین ۱۳۹۵طراحیش بیشتر شبیه یه مدل کانسپته تا یه مدل تولیدی
احمد باقری
۱۴ فروردین ۱۳۹۵قطعا ماشین خیلی خوب و مقرون به صرفه ای هست، ولی ظاهرش اصلا جذاب و دلچسب نیست، هیچ چیز جالبی نمیتونم در طراحیش پیدا کنم.
نوید جهرمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵داشتم دنبال نظرت میگشتم احمد جون. البته دروغ نگم فک میکردم ازش تعریف کرده باشی :)
vahid
۱۴ فروردین ۱۳۹۵پورشه پانامرا مدل 3
سیاوش
۱۴ فروردین ۱۳۹۵طراحی جلو خود پانامرا زیادی تابلو
vahid
۱۴ فروردین ۱۳۹۵حالا ببین میشن ای پوز تسلای کپی کار رو میزنه
تسلا پا رو دم شیر گذاشته
محمدرضا
۱۴ فروردین ۱۳۹۵عزیز توی حوزه ی خودروهای الکتریکی تسلا شیره
بنتلی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵خودرو فوق العاده ای هس،چ قیمت خوبی داره!البته پدال یکم دیر خبرشو گذاشت، این خودرو فک کنم لیفت بک حساب بشه،درضمن من شباهتی ب پانامرا نمیبنم بجز چراغای جلو ک البته چینش داخل چراغ هم کاملا متفاوته.چون خودرو الکتریکی هس نیازی ب جلوپنجره نداره.تسلا تمام تلاششو برا آیرودینامیک بیشتر کرده،سقف شیشه ای یک تکه و شیب دار،حذف جلوپنجره و دستگیره و کارای دیگه وفک کنم تو این زمینه خیلی موفق باشه.درضمن تسلا در زمینه خودرو های الکتریکی تجربه و توانایی بیشتری نسبت ب پورشه داره
AliASg
۱۵ فروردین ۱۳۹۵بهتر نگاه کنی میبینی… مثلا بیایم یه لندکروز برداریم جای لامپاشو عوض کنیم بگیم چون چینش داخل چراغاش فرق داره این ماشین بی ام وس خخخخ
در جلو بودن پورشه از تسلا همین میشن ای کافیه در ضمن فراموش نکنیم که تخصص و کار تسلا ماشین های الکتریکیه
علیرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۵مدل اس خوشکلتره
بنتلی
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ aliasgعزیز،دوست گرام،شما هم اگه بیشتردقت کنی میبینی ک حتی فرم چراغاش هم شبیه پانامرا نیس،تسلا چراغاش کشیده تره و ی حالت کمانگونه داره درضمن چینش داخل چراغشم فرق داره،انصافا خودت چراغشو با دقت نگا کن.تسلا چون خودرو الکتریکی هس جلوپنجره نداره،البته میشد ی جلوپنجره باریک گذاشت مث مدل های قبلی تسلا ولی اینجوری آیرودینامیک تره همراه با سقف شیشه ای یک تکه و شیب دار.درضمن تسلا تخصصش خودرو الکتریکی با تکنولوژی و امکانات زیاده.پورشه میشن ای کانسپته.بهتره یک خودرو کانسپتو با خودرو تولید انبوه مقایسه نکنی و منتظر نمونه تولیدی پورشه ومقایسش با تسلا توسط سایت های معتبر باشی.
sm
۲۰ فروردین ۱۳۹۵عالیییییییی ولی یکم جلوش شبیه پورشه هست ☆☆☆☆☆☆☆
ایرانی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵برای این دوستانی که خودشون را واسه پورشه میکشند ..اولا به صرف اینکه ماشین چراغهاش شبیه پورشه هست پس بیاید بگید کلا کپی پورشه هست مضحک هست دوما فناوری ها درون خودرو ها تسلا بسیار پیشرفته و جز اولین هاست اونوقت فکر کردید طراحی یک بدنه خیلی واسه همچین گروهی کار داره …سوما ایلان ماسک تموم تحقیقاتش را به صورت عمومی انتشار داد و گفت برای توسعه این صنعت و حفظ محیط زیست هر کس میخواد از نتایج ما استفاده کنه ما حق انحصاری و کپی رایت نمیخوایم پس دوستان نگند حالا پس فردا بقیه پوز تسلا را توی کپی میزنند …چهارما تو امریکا سفت و سخت ترین قوانین کپی رایت جهان هست و دست به شکایت همه واسه گرفتن پول بالا اونجا ..حالا من متعجبم که طراحان پورشه سرشون نشده تسلا طرحشون را دزدیده و صاحبان پورشه هم اصلا بی خیال ..و جوانان برومند ما بیش از طراحان پورشه میفهمند ک طرح کلا مال پورشه بوده و بیش از مالکان پورشه که درامدشون از برند پورشه هست نگران برند و اعتبار پورشه هستند دست مریزاد خدا قوت ..
احمد
۶ آبان ۱۳۹۵یه دست بندازین رو شیشه سقف زیرش میشه انگار 206 پشتشن بیشتر شبیه هیوندا کلا تقصیرشون نیست دیگه طراحی نمونده که بخواد جدید باشه یه جورایی فقط طرحهای شرکت های دیگه رو میان کامل تر میکنن ولی خدایش عالی دمش گرم.