در همان ابتدا باید اذعان داشت که “GT86” دقیقاً همان خودرویی است که شما در رؤیاهایتان تصورش را مینمودید.
این همان جمله ایست که ۱۲ ماه قبل ما در رابطه با اولین حضور این خودرو اسپرت اقتصادی بیان کردیم که به محض ورود به بازار خودرو به یکی از جذابترین داستانهای موفقیت در دوره خود مبدل گردید.
در ادامه شما به راحتی داخل پیچ تند میلغزید و تمام انحناهای پیست را بیدغدغه پشت سر میگذارید و GT86 به طرز باورنکردنی کماکان سرزنده و چابک است. البته این سرزندگی از همان دقایق اولیه رانندگی با این کوپه خود را نشان می دهد و دلیل آن نیز تلفیق بیهمتایی از تعادل دینامیکی حیرتانگیز با چابکی مثالزدنی و تایرهایی با چسبندگی اندک میباشد. مشابه این ویژگیها را (آن هم با کیفیتی پایینتر) فقط در دو خودرو دیگر سوبارو BRZ و مزدا MX-5 میتوان یافت. اوج لذت رانندگی با GT86 هنگامی است که محور عقب آن در حال رقصیدن (بخوانید: سُر خوردن) بر روی جاده است، که البته اتفاق نادری هم نیست و در سرعتهای معقول و قابل کنترل همچون هنرپیشههای هالیوود بر روی فرش قرمز خودنمایی میکند. اطلاعات دقیقی که خودرو از شرایط جاده منتقل میکند و ارتباط راننده با جاده خصوصاً از طریق فرمان بیهمتای این خودرو که حتی سوپراسپرت های میلیون دلاری را نیز شرمنده میکند، فاکتورهایی هستند که باعث ایجاد یک حس لذت و هیجان دائمی میشوند و در کنار تعهد و القای حس اطمینان، تجربهای فراموشنشدنی را برای راننده به ارمغان میآورند. به دلیل وزن سبک ۱۲۷۵ کیلوگرمی مدل GTS، حتی در مانورهای سنگین نیز هیچگاه فشار بیش از اندازه به ترمز و تایرهای آن احساس نمیشود و در نتیجه شما هیچگاه نمیخواهید با این خودرو توقف کنید و خودرو نیز همین را از شما میخواهد! تمام مطالب بالا را در ذهن خود حلاجی کنید، به آن فاکتور مجهول که همانا دلیل تولید این خودرو بوده میرسید!
و حالا نوبت به نشستن داخل مدل مفهومی “تادا” میرسد. علیرغم بهینهسازیهای سبک شخصیت، این کوپه بهگونهای تغییر کرده است که سلاح اصلی آن (بخوانید: هندلینگ) پیشرفتهتر و قابل اطمینان تر شده است! ضربهگیرهای سیستم تعلیق ارتقا یافتهاند و کیفیت سواری نرمتر شده است و از طرف دیگر هندلینگ بهبود یافته است. بدنه بر روی جاده کمی تختتر به نظر میرسد و به دور از هرگونه حالت گهوارهای میباشد. تایرهایی با فاق کوتاهتر و چسبندگی بیشتر باعث بخشیدن جانی دوباره در هنگام حرکت میباشد و این حس خوب از طریق شاسی و فرمان به راننده که در صندلی بی نقص این کوپه آرمیده است منتقل میگردد. نکته ای که میتوان به صراحت نتیجه گرفت این است که ذات این کوپه درخواست فشار هر چه بیشتر در زمینه هندلینگ است و به راحتی نیز از پس آن بر میآید!
لاستیکهای “دیرتزا” در عقب به فشار کمتری برای لغزاندن محور عقب نیاز دارند و راننده باید حواسش کمی جمعتر و عکسالعملهایش سریعتر باشد که البته پاداش آن عبور از پیچ با آنچنان سرعت بالایی است که تایرهای استاندارد “پریماسی” حتی رویای آن را هم نمیتوانند ببینند. از لحاظ تعادل تغییرات اعمال شده در نسخه مفهومی باعث شدهاند قسمت عقب این کوپه کمی تمایل به انحراف بیشتری داشته باشد اما ورود به داخل پیچها به اسرعت بالاتر، چسبندگی بیشتر در میانه و خروج با نیرو و سرعت بیشتر همگی دست به دست هم دادهاند تا در تمام شرایط سرعت بیشتر و هندلینگ بهتری را به ارمغان آورند.
به طور عجیبی نیز ترمزها قویتر به نظر میآیند که البته این موضوع از عوارض جانبی چسبندگی بیشتر تایرها است. در حالی که بر کسی پوشیده نیست که علاقهمندان این کوپه منتظر ورود اجتنابناپذیر نسخه توربوشارژر دار آن هستند، اما نسخه مفهومی تادا نشان داد که قابلیتهای فراوانی در DNA این خودرو نهفته است که هنوز به طور کامل به نمایش گذاشته نشده است!
نقاط قوت: دینامیک بالای رانندگی، فاکتور لذت، بازخورد مناسب حین رانندگی، ارزش غیرقابل رقابت در مقابل مبلغ پرداختی
نقاط ضعف: لیست انتظار طولانی برای دریافت خودرو، عدم وجود نسخه توربوشارژر دار تا لحظه نگارش، بهینهسازیهای مدل “تادا” هنوز در دسترس عموم قرار ندارد.
امید طحان بیدهندی
۲۸ خرداد ۱۳۹۳میشه این نظر من و تایید کنید… مرسی مهمه …
http://newsbrand.ir/frmShowNews.aspx?NewsId=4706
بچه ها این مطلب و حتما بخونین مصاحبه با آقای تویودا هست، ببینید برای طراحی این ماشین چقدر وقت گذاشته شده و چقدر آدم متخصص روش کار کردن… در حالی که کیا و هیوندای هر روز بعد از نهار یه مدل جدید میده بیرون :)
فری
۹ تیر ۱۳۹۳واقعا خوشگله
امید اون تکه که گفتی کره ای ها بعد از ناهار یه مدل جدید میدن بیرون خیلی باحال بود دمت گرم
MPS
۲۹ مرداد ۱۳۹۳کولاکه..تویوتا بخواد ماشین تو دل برو بزنه خوب بلده ولی میزاره به موقش..البته فکر نکنم این عروسک زورش به مزدا اسپید3 2015 برسه که 345 اسب و دو دیفرانسیله و دو کلاچه!!
محمد
۱۳ شهریور ۱۳۹۵فقط میتونم بگم یدونست