دیروز، در رویدادی تماشایی که در آلمان به وقوع پیوست؛ حجابها از پیکره جگوار F-Pace ۲۰۱۶ کنار رفتند تا مردم اولین SUV جگوار را پیش از آغاز اتوشو فرانکفورت به نظاره بنشینند.
جگوار عمری ۹۲ ساله دارد و در طول این همه سال این نخستین بار است که دست به ساخت یک SUV میزند. بیراه نیست اگر بگوییم امروز برای همیشه در خاطرات دوست داران برندی که بیشتر بر خودروهای تجملی ولی کارا تمرکز میکرد، ثبت خواهد شد. جگوار اف پیس خود شامل شش سری است: اف پیس پیور، اف پیس پرستیژ، اف پیس پورتفولیو، اف پیس آر-اسپرت، اف پیس اس و اف پیس فرست ادیشن. کمپانی چهار نوع موتور و سه نوع جعبهدنده برای اینها کنار گذاشته تا دست خریدار در انتخابش بسته نماند. SUV پنج سرنشینِ جگوار عضو تیم پورشه ماکان، آئودی کیو ۵، بی ام دبلیو ایکس ۳ و مرسدس بنز جی آل سی است. فاصله بین دو محور جلو و عقب اف پیس ۲۸۷٫۴ سانتیمتر اندازهگیری شده و از هنگام بررسی طول، عرض و ارتفاع او به ترتیب با اعداد ۴۷۳٫۱، ۲۱۷؛ و ۲۱٫۳ سانتیمتر روبهرو میشویم. سرگروه موتورها، گزینهٔ توربوشارژ شده و بنزینی وی-۶ است که با ۳ لیتر ظرفیت تا ۲۸۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. موتور ذکر شده تنها با مدل چهار چرخ متحرک و جعبهدنده هشت سرعتِ ZF Sachs 8HP70 جفت میشود. پس از ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، ۸٫۹ لیتر سوخت را دود کرده و صفر تا صد را در ۵٫۵ ثانیه پشت سر میگذارد. اگر با نیروی کمتر هم کارتان راه میافتد، میتوانید سری به نسخه کمتوانتر ۳ لیتری توربوشارژ شده وی-۶ بزنید که با ۲۵۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور در خدمت خواهد بود. این موتور هم تنها با جعبهدنده ۸ سرعتِ ZF Sachs 8HP70 همخوانی دارد و همانند برادر زورمندتر خود، ۸٫۹ لیتر سوخت را در طی ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. بااینکه مصرف سوخت یکسان است، اما صفر تا صد خودرو آرامتر بوده و عقربه ساعت ۵.۸ ثانیه را فریاد میزند. آخرین بنزینی موجود، موتوری ۲ لیتری و توربوشارژ شده است که با نیروی معادل ۱۷۷ کیلووات و گشتاور ۳۴۰ نیوتون متری صفر تا صد را طی ۷٫۵ ثانیه رد میکند. موتور با جعبهدنده ZF Sachs 8HP45 جفت شده و اینجا است که درمییابیم برادر ضعیفتر اشتهایش از دو مدل دیگر کمتر بوده و برای ۱۰۰ کیلومتر گشتوگذار تنها ۷٫۹ لیتر سوخت طلب میکند. همه ۳ موتور بالا یک طرف، این موتور دیزلی هم یک طرف؛ در کولهبار موتور شش سیلندر توربوشارژ شده ۳ لیتری، ۲۲۱ کیلووات نیرو و گشتاور عظیم ۷۰۰ نیوتون متری خفته است. بر روی جعبهدنده 8HP70 سوار است و در صد کیلومتر تنها ۶ لیتر مصرف میکند. به همه اینها شتاب صفر تا صد ۶٫۲ ثانیهای را نیز بیفزایید. آخرین موتور موجود گزینهای دیزلی، توربوشارژ شده با ظرفیت ۲ لیتر است که ۱۳۲ کیلووات نیرو و ۴۳۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار میدهد. میتوان این موتور را برای هر دو نوع چهار و دو چرخ متحرک سفارش داد. برای جعبهدنده مدل چهار چرخ متحرک دو گزینه پیش روی خریدار است، جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی ZF یا ۸ سرعتِ اتوماتیک، در همین حال مدل دو چرخ متحرک تنها جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی را در اختیار دارد. تکنولوژیهایی که در اف پیس جای گرفتهاند شامل سیستم ترمز خودکاری است که با استفاده از دوربین عابران پیاده و دیگر خودروها را تشخیص میدهد و پیش از برخورد به یاری شما میآید. بهعلاوه، هنگامیکه شما سرتان به رانندگی (یا کارهای دیگر!) مشغول است دوربین نامبرده تابلوهای جاده را میخواند تا شمارا از محدودیت سرعت باخبر کند، مبادا که اعمال قانون شوید. جگواریها در مدل ویژه پورتفولیو، دستبند ضد آب ویژهای جای نهادهاند که نقش ریموت کنترل را ایفا میکند، پس چرا کلید جگ را درون خودش نمیگذارید و پس از قفل کردنش به شنا و گشتوگذار مشغول شوید؟ با این همه احتمالاً بهترین فناوری موجود در این خودروی زیبا سیستم سرگرمی درون داشبوردی جگوار موسوم به “InControl Touch Pro” است؛ این سیستم نمایشگری ۱۰٫۲ اینچی، سرعتی آی پد مانند به همراه پشتیبانی از برنامهها را به خودروی شما هدیه میکند. جگوار مدعی است که قدرت پردازشی InControl Touch Pro از یک بوئینگ ۷۷۷ نیز پیشی میگیرد. متأسفانه، تنها نسخه فرست ادیشن ۶۵٬۲۷۵ یورویی اف پیس است که به صورت استاندارد این سیستم را خواهد داشت. خریداران دیگر مدلها میبایست حداقل ۲٬۰۰۰ یورو برای ارتقا صفحه نمایش ۸ اینچیشان بپردازند. به عقیده جگوار دخالت الکتریکی در سیستم فرمان دهی خودرو در جاده به آن وقار و هدف میبخشد. همچنین کمپانی بریتانیایی تطبیقپذیری سیستم تعلیق را برای جلو/عقب خودرو به ترتیب ۳۳/۳۵ درصد بهتر از پورشه ماکان ارزیابی میکند.۲۸ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد
Mercedes-Benz
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ظاهرش که خوب به نظر می رسه.
از نمای بغل یه کم شبیه رنج روره ، چراغ های جلو و عقب جگوار هم که همیشه تقریبا یه شکل اند ، نمای داخلیش هم مثل همه ی جگوار هاست ( ساده و شیک ). باید ببینیم نظر کاربراش چیه. تو چند وقت اخیر جگوار پیشرفت خیلی خوبی داشته!
سعید
۲۴ شهریور ۱۳۹۴سلام…من هم نظرم این هست از نظر ظاهری بی شباهت با رنجروور نیست
HELL CAT
۲۴ شهریور ۱۳۹۴با تشکر ازتمامی کادر شرکت پورشه که مارا در طراحی بدنه حمایت کردند
AliZeus
۲۴ شهریور ۱۳۹۴اتفاقا بیشتر شبیه هموطنش یعنی رنج روور هستش…
HELL CAT
۲۴ شهریور ۱۳۹۴http://www.netcarshow.com/land_rover/2016-range_rover_sport_hst/800×600/wallpaper_05.htm
نشونم بده دقیقا کجا و کجا
Erfan
۲۴ شهریور ۱۳۹۴به رنج روور اووک شبیهه. این لینک مدل اسپرت رنج رووره
محمد زمانلو
۲۵ شهریور ۱۳۹۴دوستان همه حق دارن . نمای جانبی این ماشین اول از همه نمو به یاده
Land Rover Range Rover Evoque 5 door میندازه .
shahab
۲۵ شهریور ۱۳۹۴کار ندرم از چیزی الهام گرفتن یا نه
خدایی رخ جلوش خیلی خشمگینه
عاشق ماشینای خشمگینم
حالا ما ماشین میسازیم تیبا انگار داره با لبخند التماست میکنه بخریش
mohsen
۲۴ شهریور ۱۳۹۴فاز نداد واسم
HELL CAT
۲۴ شهریور ۱۳۹۴وات د فاز؟؟!
ALiHidden
۲۴ شهریور ۱۳۹۴واقعا زیباس
کابینش هم محشره
ولی رخ پشتش برعکس جلوش که خشنه انگار یکم خستس :D
shahab
۲۵ شهریور ۱۳۹۴آره منم احساس کردم خستگیشو
یادخستگی پشت میتسوبیشی اوت لندر افتادم
احسان آرسنالی
۲۴ شهریور ۱۳۹۴من که کشته مرده چراغ عقبش شدم خصوصا اون تیکه روی در
احسان(احسان)
۲۴ شهریور ۱۳۹۴مشخصا تبدیل به ماشین پولسازی جگوار میشه.همون کاری رو واسه جگوار انجام میده که کاین با پورشه انجام داد . کلا شاسی بلند های لوکس بخاطر سود خوبشون برای سازنده مورد توجه زیادی قرار میگیرن
سعید
۲۴ شهریور ۱۳۹۴باب شباهتش رو ول کنید اصن شبیه رنجرووره درس خوب این دوتا شرکت با هم ادغام شدن ولی گشتاور موتور دیزلیش که700نیوتون متره رو کجای دلم بزارم؟
Erfan
۲۴ شهریور ۱۳۹۴خب از نظر من که طرفدارشم، ترجیح میدادم یه طراحی متفاوت در چراغ های این ماشین ببینم. نمیگم که طراحی فعلی بده، نه اتفاقا خیلی هم زیباست اما من دوست داشتم که طراحی اولین شاسی بلند جگوار در عین حفظ اصالت، متفاوت از بقیه مدل ها باشه. همین موضوع باعث شد که زیاد شاسی بلند بنتلی هم به دلم ننشست.
مورد دومی که من دوست دارم در مورد این ماشین، سایز لاستیک ها هست که خیلی بزرگ و با وقاره. یه چیزی تو مایه های رنج روور اووک.
و در آخر هم باید بگم که تبدیل شدن به یکی از زیر مجموعه های شرکت تاتا موتورز برای جگوار خیلی خوب شد. چون در این چند وقت اخیر خبر های خوبی از پیشرفت جگوار-لندروور می شنویم.
به هر حال باید منتظر باشیم که تست های بیشتری توسط مجله های خودرویی برتر انجام بشه.
وحید
۲۴ شهریور ۱۳۹۴خبر از بازار ارز هم که دارید
دارند دلارو بالا می برند
که پس فردا با یه روش جدید خودرو های داخلی رو غالب کنند امیدوارم منظورمو بفهمید
great britain
۲۴ شهریور ۱۳۹۴عالی بود. روز به روز پیشرفت.
HELL CAT
۲۵ شهریور ۱۳۹۴حتما شرکتای دیگه هم روز به روز پسرفت
نچ فقط ایران خودرو پسرفت
محمد زمانلو
۲۵ شهریور ۱۳۹۴به خصوص در زمینه ی طراحی خارجی حرف های زیادی واسه گفتن داره . البته نمی شه از شباهت زیادش به هم کلاسی هاش به ویژه لندروور رنجروور ایووک چشم پوشی کرد .
بنتلی
۲۴ شهریور ۱۳۹۴هلکت عزیز میشه بگی چ شباهتی بینشون دیدی؟
فوق العادس،با ابهت و خشنه،کابینش هم خیلی مدرن و زیباست
HELL CAT
۲۵ شهریور ۱۳۹۴از طراحی دایره ای بدنش حالت قلدر بدنش طراحی کنارش با کاین همه فک میکنن چراغارو میگم نه فرم اصلی بدنه
سکوت
۲۴ شهریور ۱۳۹۴من تقریبا پشت همه خودرویی نشستم…جگوار فوق العادست..بخصوص تایپ F…
مهران
۲۵ شهریور ۱۳۹۴برعکس بنتلی که گند زد با طراحی احمقانه شاسی بلند بی تناسبش
جگوار واقعا حرفی برای گفتن نذاشته. هر چند با انگلیسیا زیاد حال نمیکنم ولی قیافش که عالیه
بنتلی
۲۵ شهریور ۱۳۹۴هلکت عزیز دیگه شما دارین کم لطفی میکنین
احمد باقری
۲۵ شهریور ۱۳۹۴دیگه رقابت توی این کلاس، داره خیلی شدید میشه، چون خیلی از خودروسازهایی که قبلا اصلا توی این کلاس نبودن، ترجیح میدن که دراین کلاس هم دستی داشته باشن.
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۳۹۴خوشگله عالیه
hossein
۲۵ شهریور ۱۳۹۴نمای یه شاسی بلند با اصالت!!!