سام کاویانی: جیپ بهعنوان یک سازنده نامور آمریکایی حق بزرگی بر گردن تمامی آفرودسازان مشهور و به نام عالم دارد. چه این خودروساز بود که برای نخستین بار، در حجمی انبوه و تجاری به ساخت خودروهای بلندقامت و بیاباننورد مبادرت و این دسته از خودروها را در جایجای گیتی، حتی دورترین روستاها و نواحی صعبالعبور آن، باب و ترویج نمود. هر جا که نامی از خودروهای جانسخت به میان میآید، بیشک نسخهای از جیپ را در آن میان خواهید دید و همین خود بهتنهایی گواهی است بر سوابق پربار این سازنده در عرصه خلق و تولید مرکبهای آهنین و بیراهه نورد. در این میان، گرند چروکی نامی است که بر تارک تمامی ساختههای این مجموعه میدرخشد و جایگاه ویژهای نیز نزد دوستداران و عشاق خودرو در سرتاسر عالم دارد. اخیراً توانمندترین نسخه از گرند چروکی رونمایی شده است که شرح توضیح آن را در سطور ذیل از نظر میگذرانیم.
پس از یک سال انتظار، بالاخره جیپ گرند چروکی ترک هاوک (TRACKHAWK) پا به عرصه وجود نهاد و فیالفور به قدرتمندترین بلندقامتی بدل گردید که تاکنون در عالم خلق و تولید شده است.
جیپ گرند چروکی ترک هاوک به یک پیشرانه “هلکت” ۸ سیلندر (V8) و ۶.۲ لیتری سوپر شارژ مجهز است. توان خروجی این پیشرانه معادل ۷۰۷ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۸۷۵ نیوتنمتر است. در قیاس با پیشرانه موجود در مدلهای چلنجر و چارجر SRT هلکت که از گشتاور ۸۸۱ نیوتنمتری برخوردارند، این میزان از توان اندکی کمتر است. پیشرانه نصب شده بر روی گرند چروکی ترک هاوک، قادر است که این جیپ ۲,۴۳۳ کیلوگرمی را در عرض ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که این رقم از حیث زمانی سریعتر از همتایان گرانتری است که توسط مرسدس بنز، بامو، پورشه و لندروور ساخته میشوند. مضاف بر آن، این بلندقامت آمریکایی میتواند مسافت یکچهارم مایل (حدود ۴۰۰ متر) را در مدت زمانی معادل ۱۱.۶ ثانیه طی کند و نهایتاً به ماکزیمم سرعتی برابر با ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. توان یدک کشی آن نیز معادل ۳,۲۶۶ کیلوگرم است.
گرند چروکی ترک هاوک با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک روانه بازار میگردد؛ گیربکسی که عمدتاً در نسخههای پیشین خودروهای “هلکت” به کار رفته و در طول زمان تقویت و توسعه یافته است. این گیربکس، توان حاصل از پیشرانه را به مدد یک سامانه تمام چرخ محرک و با یک دیفرانسیل لغزش محدود الکتریکی به بین چرخهای عقب این خودرو منتقل میکند. بسته به حالت رانندگی، این سامانه قادر است که نسبت گشتاور را در محورهای جلو و عقب تغییر دهد. مثلاً ۴۰:۶۰ در حالت خودکار (AUTO)،۵۰:۵۰ در حالت برفی (SNOW)،۶۰:۴۰ در حالت یدک کشی (TOW)،۳۵:۶۵ در حالت ورزشی (SPORT) و ۳۰:۷۰ در مسیر جاده (TRACK).
یک جفت از ترمزهای برمبو به سایز ۱۵.۷۵ اینچ در جلو و ۱۳.۷۸ اینچ در عقب به طور استاندارد بر روی این خودرو تعبیه شدهاند. دیگر اجزایی که در گرند چروکی ترک هاوک مشمول بهسازی و ارتقاء گردیدند شامل یک شکاف در ناحیه جلو میگردد که به خنک کردن این بخش مدد میرساند و نیز، یک ورودی که در محل چراغ مه شکن سمت راننده جای گرفته و به خنک کردن هوای مسیرهای منتهی به پیشرانه، یاری میدهد. به علاوه، بدنه سرخ و آتشین این خودرو را رینگهایی به سایز ۲۰ اینچ تزئین میکنند و خروجی چهارگوش جدید در اگزوزهای این خودرو نیز با پرداختی به رنگ تیره تکمیل شده است. دیگر بخشهای گرند چروکی ترک هاوک، به لحاظ نمای ظاهری بیشتر همانند نسخه متعارف گرند چروکی SRT هستند.
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
DRIVEARABIA.COM
Ace
۲۸ فروردین ۱۳۹۶.
ایول جیپ …
2.5 تُن … اوتوقت 0 تا 100 در 3.7 ثانیه ???
.
به خاطر جیپ هم که شده دوست دارم امسال یوونتوس قهرمان لیگ قهرمانان اروپا بشه.
vahid 956
۲۸ فروردین ۱۳۹۶منم بخاطر بوفون که تا حالا این جامو نبرده
فورد
۲۸ فروردین ۱۳۹۶جیپ دیوانه واسه خودش یه سوپر اسپرته دیگه
(ali(CHEVY NOVA
۲۸ فروردین ۱۳۹۶افرین جىپ پدر تمام ماشىنهاى شاسى بلند
نشون داد که هنوزم که هنوزه جىپ بى رقىب هست
(ali(CHEVY NOVA
۲۸ فروردین ۱۳۹۶بخاطر این افتخار جىپ امروز مىخوام در مورد موتور 392 کرایسلر کمى صحبت کنم
موتور392 که الان روى هلکت و دىمون استفاده شده سال 1958 معرفى شد
این موتور که حجمش به6300 سى سى مىرسه در سال 1958 قدرتى برابر با350 اسب داشت
این موتور در سالهاى بعد قدرتش افزوره شد
این انجىن با 2 عدد کاربرات4 دهنه که 8 دهنه مىشد به این قدرت دست پىدا مىکرد
این انجىن به حدى عالى بود که کرایسلر در بهترین مدلهاى خودش مثل هلکت و دىمون بکار برده در حال حاضر
این موتور نزدیک 60 سال پىش معرفى شد و هنوزم موتورى هست که قابلىت بالاىى داره و در مدل جدىد دىمون خوب خودش رو نشون داده
فرید
۲۸ فروردین ۱۳۹۶دمت گرم،خیلی باحال بود :) …منم به خاطر جیپو بوفونو ایتالیا…
peyman
۲۸ فروردین ۱۳۹۶در همه ممالک به جز ایران?
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ای خداااا!
ahmad
۲۸ فروردین ۱۳۹۶پیشرانه نصب شده بر روی گرند چروکی ترک هاوک، قادر است که این جیپ 2,433 کیلوگرمی را در عرض 3.7 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برساند که این رقم از حیث زمانی سریعتر از همتایان گرانتری است که توسط مرسدس بنز، بامو، پورشه و لندروور ساخته میشوند.
این قسمت کمی جای تامل داره.
mehran911
۲۸ فروردین ۱۳۹۶GLC63 s که تازگیا معرفی شد
بنتلی بنتایگا که همه چیزش آلمانیه
نسل بعدی پورشه کاین توربو اس ۶۷۰ اسبی
.
از نظر شتاب اولیه کاین توربو اس سااااالهاست که سریعترین شاسی بلند دنیا بوده و شتابش همین الان معادل ۳.۸ ثانیه است یعنی یک دهم ثانیه کندتره
درضمن این خودرو آخر ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ به بازار میاد که اون موقع باید با نسل جدید کاین ۶۷۰ اسبی رقابت کنه
.
این رکورد های خفیف پایدار نیست و خیلی زود توسط آلمانی ها شکسته میشه به صاحب اصلیش بر میگرده
یانکی
۲۸ فروردین ۱۳۹۶مشتى 0تا100 jeep 3.5 ھست اشتباه نوشته حلا تو خواب رگوردھ jeep رو زد تسلا خوردش میکنه
mehran911
۲۸ فروردین ۱۳۹۶رکورد پارسال بنتایگا ۳.۵ ثانیه است !
.
حالا چی شد فکر کردی نسل بعد کاین با قدرت بیشتر از بنتایگا نتونه رکورد بهتری بزنه ؟!؟!؟؟!
.
در مورد تسلا هم بگم رکوردی که امثال فارادی فیوچر و لوسید بتونن بزنن رکورد نیست
Ahmad
۲۸ فروردین ۱۳۹۶آقا مهران من هم واسه همین گفتم جای تامل داره.منظورم این بود که واقعا درسته؟ در ضمن قیمت 95000 دلاری هم باعث شده که واژه “همتایان گرانتر” زیاد درست نباشه.
الف.ی
۲۸ فروردین ۱۳۹۶مگه داریم؟؟؟؟؟!!!!!!
مگه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
آره داریم
آره میشه
جیپ ترک هاوک
امیر.عارف
۲۸ فروردین ۱۳۹۶عاشقشم . یعنی نمیشه که این ماشین و از نزدیک ببینی و عاشقش نشی
just bentley continental
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ماشین عالیه ولی بازم سریع ترین شاسی بلند لقب بنتایگا است با سرعت 301 با 100 اسب کمتر (شتاب منظورم نیست)ولی با این حال جیب عالیه عالی با 95 هزار دلار بی نظیره خواص ترین شاسی بلندای دنیا از نظرم
1.بنتلی بنتایگا
2.مرسدس g کلاس
3.رنج روور اتوبیگرافی
4.جیپ گرند چروکی هلکت
Ace
۲۸ فروردین ۱۳۹۶دوج دورنگو
Hemichan
۲۸ فروردین ۱۳۹۶هم آفرودر هم سوپراسپرت هم ماسل فقط از کرایسلر و از جیپ برمیاد همچین هیولایی
Domestic. Not Domesticated
ASA
۲۸ فروردین ۱۳۹۶در جواب بعضیا که میگن آمریکا هندلینگ و باقی چیزا رو بلد نیست
یا مثلا میگن فقط مسیر مستقیم میشه با ماشین آمریکایی رفت و بالاخره یه جا به پیچ برخورد میکنی!
Hemichan
۲۹ فروردین ۱۳۹۶همین مدلش 0.88 اسکیدپد داره
Hemichan
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶که برای یک suv زیادِ
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۸ فروردین ۱۳۹۶یه گرند چروکی اخرین باری که از قشم بر میگشتم تو یدک کش کنارمون بود از نزدیک دیدمش عجب رخی داره یه سانتافه جلوش بود انگار اسباب بازی
تو جاده وقتی گاز داد برام شد یه نقطه تو شتابش موندم حالا این ترک هاوک که دیگه غوغا میکنه
جیپ عشقه
Saied
۲۹ فروردین ۱۳۹۶أخرته ماشینه. ولی هروقت حرفه شتاب و سرعت باز میشه ادم خود به خود یاده هندلینگ میوفته . کاش که هندلینگه ماشین در حد ماتور ماشین باشه. اونوقت میشه اعجوبه.
mostafa
۲۹ فروردین ۱۳۹۶فقط میخوام بگم
ابهت این جیپ منو گرفت
Abbas us.c
۲۹ فروردین ۱۳۹۶چطور شد3.7!!!!!من قبلش تو سایتا خارجی خونده بودم 3.5
اقا لطفا اصلاح کنید.با تشکر
سام
۲۹ فروردین ۱۳۹۶دوست عزیز،در متن اصلی و یا انگلیسی، عدد 3.7 برای شتاب صفر تا صد جیپ گرند چروکی ترک هاوک درج گردید و بنده هم برای امانت در ترجمه این عدد را در برگردان فارسی آن وارد نمودم .البته پس از تذکرات بی شمار شما دوستان،ویراستار سایت این عدد را اصلا ح و رقم 3.5 را به جای آن گذاشت. مجددا متذکر می شوم که در منبع اصلی،یعنی در سایت «DRIVEARABIA» این عدد «3.7 » ذکر شده بود. با سپاس
ali
۲۹ فروردین ۱۳۹۶هیولایی هستش برای خودش…ولی این و هلکت خوراکشون بنزینه ها.صدی 25 تا30 روی شاخشه..