هرچه که به زمان معرفی نسل جدید جیپ رانگلر نزدیک میشویم، اطلاعات بیشتری از آن به دست میآوریم. در این مطلب تمام اطلاعاتی که تاکنون از رانگلر جدید در دست داریم را بیان خواهیم کرد.
هنگام فکر کردن به یک SUV آفرودر، تقریباً بهطورقطع اولین چیزی که به ذهن متبادر میشود جیپ رانگلر است. نسل فعلی این خودرو که با کد داخلی JK شناخته میشود، در حدود یک دهه است که در بازار حضور دارد. بااینحال رانگلر هنوز هم بسیار محبوب است بهگونهای که با فروش ماهانه حدود ۱۹ هزار دستگاه در ایالاتمتحده، تقریباً همتراز خودروهایی چون فورد اکسپلورر و شورلت مالیبو قرار دارد. بعید است که این محبوبیت به این زودیها افول کند بخصوص که نسل کاملاً جدید رانگلر با کد داخلی JL بهزودی معرفی خواهد شد. این رندرهایی که در اینجا ملاحظه میکنید، احتمالاً بهترین پیشبینی از طراحی نسل جدید جیپ رانگلر هستند.
ویژگیها
مثل همیشه، جیپ رانگلر جدید همچنان یک SUV سنتی خواهد بود که توان مقابله با سختترین مسیرها را دارد. هرچند مهندسان جیپ برای نوسازی رانگلر بسیار تلاش کردهاند اما جیپ هرگز سرسختی و یا تواناییهای آفرود نسل فعلی را قربانی نخواهد کرد؛ مانند نسل جدید فورد F150، بسیاری از قسمتهای بدنهٔ نسل جدید رانگلر هم از آلومینیوم ساخته خواهد شد که موجب کاهش وزن جدی و درنتیجه کاهش مصرف سوخت آن میگردد. موفقیت استفاده از آلومینیوم در F150 بدون شک به استفاده از آن در رانگلر کمک کرده است زیرا این امر نشان داد که آلومینیوم میتواند دوام زیادی جهت استفاده در خودرویی خشن داشته باشد. یک سند که به بیرون درز کرده است نشان میدهد که جیپ برای درها و کاپوت رانگلر جدید از آلومینیوم استفاده کرده است درحالیکه این احتمال وجود دارد که دیگر پانلهای بدنه هم از مواد سبکوزن ساخته شده باشند.
طراحی
بسیاری از ویژگیهای طراحی نسل فعلی رانگلر در نسل بعدی هم ادامه خواهند یافت. تصاویر جاسوسی نشان میدهند که این خودرو هنوز هم فرم جعبهای شکلی داشته و از جلوپنجرهٔ معروف شیاردار جیپ برخوردار خواهد بود. البته این جلوپنجره منحنیتر از قبل شده و شیشهٔ جلو هم بهاندازهٔ نسل فعلی عمودی نیست. این مورد به همراه دیگر تغییرات جزئیِ ظاهریِ رانگلر جدید، نهتنها به بهبود مصرف سوخت آن کمک میکنند بلکه موجب بهبود شتاب و صدای باد خواهند شد. به نظر میرسد در نسل جدید رانگلر همچنان شیشهٔ عقب بهصورت مجزا به سمت بالا باز شده و درِ صندوق بار نیز بهصورت افقی بازگردد؛ اما تاکنون فقط نسخههای چهاردر رانگلر جدید در حال آزمایش دیده شدهاند که شاید این معنا را بدهد که جیپ در نسل جدید نسخههای دودر را تولید نخواهد کرد.
با توجه به تصویری که چند وقت پیش از محصولات جیپ به بیرون درز کرد، مشخص شد که رانگلر جدید مجهز به چراغهای روشنایی در روز متشکل از نوار نازکی از LEDها خواهد بود که در گلگیرهای جلو نصب شدهاند. همچنین چراغهای عقب هم طرح X شکلی خواهند داشت. علاوه بر اینها، احتمالاً رانگلر جدید از یک طرح سقف جدیدی برخوردار خواهد بود. در یک مدل که در مقر فیات-کرایسلر دیده شده است، یک سقف جدید سهتکه به چشم میخورد که شایعه شده برای اولین بار در نسل جدید رانگلر بکار گرفته خواهد شد. این سقف دارای بخشهای کوچکی است که هر قسمت آنرا میتوان بهصورت مجزا باز کرد.
داخل
جاسوسان صنعتی ما هنوز نتوانستهاند تصویری از داخل نسل جدید رانگلر بگیرند اما انتظار میرود که جیپ داخل رانگلر را هم کاملاً بهروزرسانی کرده باشد. البته باید تا زمان رونمایی منتظر بمانیم تا بفهمیم که جیپ چگونه تعادل میان شخصیت خشن و زمخت بیرونی رانگلر با راحتی و مدرنی داخلی برقرار میکند و همچنین اینکه آیا ویژگیهای خاص طراحی داخلی رانگلر مانند دستگیره بزرگ قسمت جلویی داشبورد سرنشین جلو همچنان وجود خواهد داشت یا نه.
زیر کاپوت
نسخهٔ پایهٔ نسل آیندهٔ رانگلر بهاحتمالزیاد مجهز به نسخهٔ بروز شدهٔ موتور V6 فعلی خواهد بود که البته نیروی آن بجای گیربکس منسوخشدهٔ پنج سرعته، توسط یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. همچنین بهاحتمالزیاد انتظار دیدن یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر را هم در زیر کاپوت رانگلر جدید داریم که احتمالاً حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشته و گزینهٔ مناسبی برای خریدارانی خواهد بود که به صرفهجویی در پول بنزین اهمیت میدهند. علاوه بر این دو موتور، قرار است یک پیشرانهٔ توربودیزل هم بهعنوان آپشن برای رانگلر ارائه گردد.
آیا نسخههای دیگری در راه است؟
علاوه بر پیشرانههای چهار سیلندر و دیزل، نسل جدید رانگلر به لطف تجهیز به قوای محرکهٔ هیبریدی، سبزتر از قبل خواهد شد. هرچند هنوز اطلاعت کمی از این نسخهٔ رانگلر در دست است اما احتمالاً هر دو نمونهٔ هیبریدی خفیف و هیبریدی کامل ارائه خواهند شد. البته این نمونهها بیشتر مناسب کسانی هستند که برای مصارف روزانه از رانگلر استفاده کرده و کاهش مصرف سوخت را در نظر دارند وگرنه تصور برتری نسخهٔ هیبریدی بر قوای محرکهٔ سنتی در مسیرهای خشن و آفرود بسیار سخت است.
سرانجام پس از مدتها انتظار و انتشار شایعات فراوان، جیپ تصمیم به ساخت نسخهٔ وانت رانگلر گرفته است. با فضای بار بدون سقف، رانگلر، وانتی مناسب حرکت در مسیرهای بسیار سخت خواهد بود و در بخش وانتهای متوسط با خودروهایی چون تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو و جیامسی کانیون به رقابت خواهد پرداخت. با توجه به تصاویر جاسوسی، وانت رانگلر نمونهای دو کابین چهاردر خواهد بود که در پشت کابین، فضای بار کوچکی تعبیه شده است.
کی آنرا خواهیم دید؟
انتظار میرود نسل آیندهٔ جیپ رانگلر سال آینده در اوهایو به تولید رسیده و بهاحتمالزیاد در سهماههٔ دوم سال ۲۰۱۷ راهی نمایندگیهای فروش گردد. این بدان معنا است که ما میتوانیم رانگلر جدید را در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ که در ماه ژانویه (دی) برگزار میگردد، ببینیم. همچنین نسخهٔ وانت آنهم یک یا دو سال بعد معرفی خواهد شد. مدیر ارشد جیپ «مایک منلی» گفته است که وانت رانگلر تا سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ به بازار عرضه میگردد.
منبع: Motor1
MehdiTurbo
۱۹ آبان ۱۳۹۵عاشق این ماشینم قدیمی اما امروزی
Elemento
۱۹ آبان ۱۳۹۵.
یک کلیپ در تلگرام بود که لاستیک های کمی بزرگتر روی رانگلر نصب کرده بودن
نمیدونم موتورش تقویت شده بود یا نه
ولی لامصب از دیوار راست میرفت بالا.
Daniel
۱۹ آبان ۱۳۹۵ماشاا… هرکول… .
KING 918
۱۹ آبان ۱۳۹۵هالک هم بش میخوره ….
:-)
Daniel
۱۹ آبان ۱۳۹۵صد در هزار حرف شوما درست تره.
به هرحال king918ای گفتن.
پ چرا پادشاه اشتوتگارت رو حذف کردی؟
باحال بود که!!!!!!
… .
فرشاد سجادیان
۱۹ آبان ۱۳۹۵کاش یه نسخه هم با چرخ زاپاس پنهان تولید کنن
ارمان
۲۰ آبان ۱۳۹۵اقا فرشاد گل حق داری اونجوری احتمالا بیشتر بفروشه اما انگار بگی کاش کریس رونالدو رو با دمپایی ابری بفرستن تو مسابقه یه چیزایی نباید تغییر کنن اون لاستیک زاپاس داره کلی از مشخصهای ماشینو فریاد میزنه
احمد باقری
۲۰ آبان ۱۳۹۵ای ول بهش.