به ۲۰۱۰ که برگردیم، فورد با شلبی GT500 خود که ۵۵۰ اسببخار قدرت داشت، سر و صدای زیادی به پا کرد. شورولت سال بعد، ۲۰۱۱، کامارو ZL1 را با ۵۸۰ اسببخار قدرت عرضه کرد. چند ماه بعد، فورد فرصت عرض اندام زیادی به شورولت نداد و GT500 مدل ۲۰۱۳ را با ۶۶۲ اسببخار قدرت معرفی کرد. ولی در حال حاضر دوح رسماً با چلنجر SRT هلکت مدل ۲۰۱۵ و قدرت ۷۰۷ اسببخار، این بازی را کاملاً به دست گرفته است.
هفتصد و هفت اسببخار قدرت چیزی نزدیک به چلنجر، شاتل فضایی ناسا است. تنها شش خودرو در حال حاضر وجود دارند که از دوج چلنجر قدرت بیشتری دارند؛ بوگاتی ویرون با ۱۲۰۰ اسببخار، فراری لافراری با ۹۵۰ اسببخار، مکلارن P1 با قدرت ۹۰۳ اسببخار، پورشه ۹۱۸ اسپایدر با ۸۸۷ اسببخار، فراری F12 با ۷۳۰ اسببخار و پاگانی هوایرا با ۷۲۰ اسببخار. اگر تعداد محدود خودروهای تولید شده بالا را در نظر بگیریم، هر چلنجر هلکت حداقل از ۱۰ خودروی دیگر در کشوری مانند امریکا قدرتمندتر است. همچنین شش کمپانی سازنده مدلهای با قدرت بیشتر، قیمت بسیار بالایی برای خودروهای خود درنظر گرفتهاند و تنها F12 با قیمت ۳۳۰ هزار دلار است که در میان آنها قیمتی پایینتر از ۸۰۰ هزار دلار دارد. وقتی به جای یک لافراری، یک چلنجر هلکت بخرید، به اندازه ۱۳۳۹۴۱۰ دلار صرفهجویی خواهید کرد. هلکت آنقدر چابک است که در مدت ۳/۶ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ ولی در عین حال، یک دهم ثانیه از GT500 عقبتر است. در تست یکچهارم مایل نیز، این خودرو در مدت ۱۱/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۲/۷ کیلومتر بر ساعت مسیر را طی میکند که نسبت به GT500، یکدهم ثانیه جلوتر است و سرعت آن نیز ۱/۶ کیلومتر بر ساعت بیشتر است. در سرعتهای بالاتر، هلکت تمام مدلهای در رده قیمتی خود را جا میگذارد. این خودرو در ۱۷ ثانیه به سرعت ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰/۸ ثانیه نسبت به SRT وایپر جلوتر است. همین زمان مربوط به وایپر برای C6 کوروت Z06 مشاهده شده است. به علاوه، دوج چلنجر هلکت در شتابگیری، عملکرد بسیار بهتری نسبت به هر مدل دیگری با موتور جلو و دیفرانسیل عقب دارد. شاید برای بهینهسازی بیشتر هلکت لازم باشد که موتور به پشت راننده منتقل شده و نیرو نیز به چرخهای جلو و عقب منتقل شود. واکنش گیربکس نسبت به پدلشیفترها کُند است، ولی شیفت به دنده بالاتر توسط خود گیربکس به سرعت انجام میشود و حرکت رو به جلوی خودرو به شکل مناسب مدیریت میشود. موتور سوپرشارژر ۶/۲ لیتری V-8 نیز با گشتاور خروجی خود به این موضوع بیشتر کمک میکند. هنگام شروع حرکت هلکت، صدای اگزوز چیزی بیشتر از موتورهای SRT با تنفس طبیعی نیست؛ جز اینکه میدانید در زیر کاپوت یک موتور با ۲۲۲ اسببخار اضافه خوابید هاست. در همین، به شکلی باورنکردنی، برخلاف سر و صدایی که در بیرون از هلکت میشنویم، در داخل فضا بسیار آرام و ساکت است. هلکت چندان خودروی سر به زیر و خجالتی نیست، ولی در عین حال، یک حالت وحشی و تهاجمی نیز ندارد. شاید عنوان هلکت (Hellcat) به معنای «عجوزه» چندان با واقعیت سازگار نباشد؛ ولی همین خودرو در مواقعی مانند حالت تختگاز در یک تونل طبع سرکش و شیطانی خود را نشان خواهد داد و احتمالاً باعث میشود که مجبور به پرداخت جریمه شوید. مانند دیگر جنبههای عملکردی دوج چلنجر ۷۰۷ اسببخاری، سه حالت رانندگی تدارک دیده شده برای این خودرو وضعیت مناسبی را در هندلینگ ایجاد میکنند. در حالت مسابقه (Track)، سیستم تعلیق به گونهای عمل میکند که انگار ناهمواریهای جاده اصلاً وجود ندارند؛ همچنین هندلینگ بسیار مناسب بوده و واکنش فرمان نیز سریع است. ولی در همین حال، با سرعت زیاد فرمان، کمی حس فرمانگیری مصنوعی در راننده ایجاد میشود. در مجموع، برای یک خودروی ۲۰۳۶ کیلوگرمی، هندلینگ موجود فوقالعاده است. در مورد سیستم ترمز نیز، شاید خود چلنجر در هنگام ترمزگیری شدید شیرجه نزند، ولی سرنشینان حتماً این کار را میکنند؛ چون این خودرو از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت میتواند تنها درفاصله ۴۶/۹۴ متر متوقف گردد. بنابراین، شاید چلنجر SRT هلکت تنها یک خودروی یکبعدی با قدرت بالا نباشد، بلکه خودرویی است که در زمینههای زیادی حرف برای گفتن دارد و رانندگی با آن هیجان زیادی خواهد داشت. مقایسه وزن و قیمت برای هر اسببخارقرار نیست کسی به شکل کیلویی! و یا بر حسب «پوند»، خودرو بخرد. بنابراین، اینکه چلنجر هلکت هر پوند ۱۳/۵ دلار و لافراری هر پوند ۴۳۷/۵ دلار است، چندان اهمیتی نخواهد داشت. ولی شاید آمار بعدی، از جهاتی دارای اهمیت باشند.
میزان وزن (پوند) برای هر اسببخار:
- دوج چلنجر SRT هلکت: ۶/۳
- فراری F12 برلینتا: ۵/۲
- فراری لافراری: ۳/۴
- مکلارن P1: ۳/۷
- پاگانی هوایرا: ۴/۴
- پورشه ۹۱۸ اسپایدر: ۴/۲
میزان قیمت (دلار) برای هر اسببخار:
- دوج چلنجر SRT هلکت: ۸۵/۷
- فراری F12 برلینتا: ۴۴۷/۰۴
- فراری لافراری: ۱۴۷۳/۶۸
- مکلارن P1: ۱۲۷۳/۵۳
- پاگانی هوایرا: ۲۰۰۰
- پورشه ۹۱۸ اسپایدر: ۹۵۶
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۶۵۴۷۰ دلار (قیمت پایه: ۶۰۵۹۰ دلار).
- نوع موتور: V-8 با ۱۶ سوپاپ و سوپرشارژر و خنککننده داخلی، بدنه فولادی و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۶۱۶۶ سیسی.
- قدرت: ۷۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۸۸۱/۳ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۹۵ متر.
- طول ماشین: ۵/۰۲ متر.
- عرض: ۱/۹۲متر.
- ارتفاع: ۱/۴۱ متر.
- وزن کلی: ۲۰۳۶ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۶ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۲/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۱/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۲/۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۳۲۰/۲ کیلومتر بر ساعت (تخمین کمپانی).
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۴ متر.
مصرف سوخت:
- مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
امین
۱۷ مهر ۱۳۹۴بچه ها حالا این همه بحث میکنیم کسی هست که بتونه اصلا این ماشینو حتی اجازه کنه!
کامیاب
۴ آذر ۱۳۹۵منطقه آزاد اروند میتونی با حدود نیم میلیون تومن یه روز سوارش شی.
میثم
۳۱ مرداد ۱۳۹۶هست عزیز .دست نتفورکر هم هست.اجاره هم نکرده خریده
اميرسام
۷ آبان ۱۳۹۴من چلنجر ۵۷۰۰ اینو دارم ولی اتاق ۴ در هست ولی این خیلی خوب کار شده سری جدیدش
دوست خوبم خواستن توانستنه اگه أراده کنی میتونی بخری و فقط باید ذهنت کار کنه
Ghan0n
۳ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز چلنجر اصلا ۴ درب نداره.
عباس
۳۰ آبان ۱۳۹۴من سوار شدم ولی موتورش 3.6 بود وحشتناکههههههههه
ایمان
۲۲ اسفند ۱۳۹۴من دارم اروندی قیمتشم ۱۱۵ تومن شد خدا حفظ کنه خوزستانو? فورد ماستانگ و کامورو رو با ۸۰تومنم میشه خرید
کوروش
۱۲ فروردین ۱۳۹۵من یه هفته پیش این ماشینو خریداری کردم 120تومن شد پلاک ارونده تودوزی کاملا مشکیه کلاهک توربوشم از داخل کاپوت دراوردم مرد میخوام باهام درگ بندازه با دنده 1 قورتش میدم فک نکنم حریف داشته باشه اگه خدا قسمت کنه میخوام پلاکشو ملی کنم
مصطفی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵مگه اجازه میدن پلاکشو ملی کنی
من که شنیدم بالای 2500 سی سی پلاک نمیشن!
میلاد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵اصلاً ملی نمیشه پسر خوب
alireza
۱۲ تیر ۱۳۹۵اطلاعاتت رو کامل کن بعد پراید بخخر ???????
علی پابرجا
۱۸ مرداد ۱۳۹۶با پلاک گذر موقت میشه اورد تهران؟؟؟؟؟
Pourya
۸ دی ۱۳۹۵اگه تونستی منم خبر کن پلاک ملی کنم
هلکت 2016 دارم حیفه پلاک ملی نشه
محمد یزد
۲ مهر ۱۳۹۶عزیز دل ماشینای امریکایی اصن توربو ندارن همه موتور تنفس طبیعی هسن
بهروز
۲۱ خرداد ۱۳۹۵من یه نیوفیس 2016 رو تازه گرفتم،عملا هیچ ماشینی به گردش نمیرسه،البته مدل موتور 6000 توی ایران اجازه تردد نداره و من از منطقه آزاد اروند گرفتم،فقط هم توی همین منطقه میشه باهاش تردد کرد.
Pourya
۸ دی ۱۳۹۵گذر موقتشم میشه سوار شد من خودم دارم
alireza
۱۲ تیر ۱۳۹۵منم پلاک اورند دارم مدل 2016 این ماشین عالیه .هنوز کلمه ای برای توصیف موتور این ماشین نساختن .فقط میتونم بگم اوج هنر تو این ماشینه.
مهران
۴ مرداد ۱۳۹۵سلام
فوق العاده بود واقعا لذت بردم
فقط اگر امکان داره مقایسه مدلهای مختلفشم در سایت خوبتون قرار بدید
باتشکراز زحمات واطلاعات جامع شما
مسعود
۵ شهریور ۱۳۹۵اگه مدیران فیات کرایسلر قصد ادامه نبرد قدرت با فورد و شورلت رو داشته باشن، باید از همین حالا دست به کار شن، اما بعید میدونم چون این سرجیو مارکیونه کثافت تازه ایده داده که با موتور هلاکت فراری بسازن.
یه دعا میکنم بگید آرمین :
پروردگارا شر این سرجیو مارکیونه رو از سر فیات کرایسلر کم کن.
آمین
محمد
۱۹ شهریور ۱۳۹۵چلنجر اگه بتونه یه کم وزن خودشو کم کنه بی شک بین بقیه رقباش برترینه
البته همین حالا هم هست
Dark soul
۲۶ مهر ۱۳۹۵قیمتش حدود290 میلیون تومن با هزینه پلاک و عوارض تو منطقه آزاد ارس
حسین
۲ آبان ۱۳۹۵داداشا خودتونو الکی گول نزنید چلنجر ماشینی نیست که تو ایران پلاک بشه واقعا حیف این ماشین تو ایرانه چون میدونید که جوونای ایرونی بی جنبن یه کاری دستشون میدن همون عکسش برا ماها بسه
ممل امريكايي
۸ دی ۱۳۹۵واقعا فوق العادس طراحی منحصر ب فردی داره این ماشین یه جورایی خداس طراحی عالی با این که مصرفش بالاس ولی عالی مخصوصا قرمزش
نيما
۱۶ دی ۱۳۹۵چه جالب همه ای ماشینو دارن
ALIREZA
۲۵ دی ۱۳۹۵هنو موستانگ RTR رو ندیدین که میگین این شیشمین خودرو قدرتمند دنیاست
موستانگ RTR قورتش میده با 778 اسب بخار
reza
۵ فروردین ۱۳۹۶سلام دوستان قیمت ماشین چقده و ایا اروندیش اقساط میشه یا نه لطفا راهنمایی کنین ممنون
ELX
۸ فروردین ۱۳۹۶منظورتون از جی تی 500 همون شلبیه ؟
Vihan
۵ خرداد ۱۳۹۶موتورش حرف نداره خداست
صدای اگزوزش انقدر خوبه که دلت میخواد فقط گاز بدی
خلاصه ماشینای امریکایی درجه یکن
منظورم چلنجر
ممد
۱۶ آبان ۱۳۹۷آقا الان دوج هلکت ۲۰۱۵ چقدره